تراب، آموزشگاه \ āmūzešgāh-e torāb\ ، آموزشگاهی ویژۀ دانشآموزان استثنایی، واقع در خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، در منطقۀ 3 شهرداری تهران. در 1353 ش/ 1974 م فرد خیّری به نام حسن تراب زمینی را که در حال حاضر (1391 ش) آموزشگاه تراب در آن قرار دارد، برای آموزش دانشآموزان استثنایی اهدا کرد. بدینترتیب، آموزشگاه تراب فعالیت خود را از همان سال و در فضایی به مساحت 500‘2 مـ2 آغاز نمود. فعالیت آموزشگاه تراب در نخستین سالهای تأسیس آن بر آموزش دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا در مقاطع تحصیلی مختلف، متمرکز بود؛ اما این آموزشگاه در 1387 ش بهسبب کمشدن تعداد دانشآموزان ناشنوا بهدلیل به اجرا در آوردن نظام تلفیقی در آموزش دانشآموزان استثنایی کشور تعطیل شد. در این روش دانشآموزان استثنایی در کنار دانشآموزان عادی و با کمک یک معلم راهنما به یادگیری میپردازند. این آموزشگاه در 1389 ش فعالیت خود را با مدیریت پریسا ابوالحسنی، و این بار با آموزش 3 گروه از دانـشآمـوزان معلـول جسمـی ـ حـرکتی، چندمعلولیتی (معلول ذهنی و جسمی) و گرفتاران اُتیسم (اختلالات رفتاری) آغاز کرد. در آن زمان دانشآموزان این آموزشگاه را دختران و پسرانی در مقاطع پیشدبستانی و دبستان تشکیل میدادند. آموزشگاه تراب دارای 3 ساختمان و 2 حیاط است. بخش اداری، اتاق مشاوره، دفتر معلمان، سالن اجتماعات و کلینیکهای توانبخشی (شامل کلینیک گفتاردرمانی، شنواییسنجی، کاردرمانی و فیزیوتراپی) این آموزشگاه، در ساختمان مرکزی آن قرار دارند. ساختمانهای آموزشی در دو سوی ساختمان اداری واقع شدهاند و شامل 25 کلاس درساند که 4 کلاس از آنها و همچنین سالن اجتماعات در 1391 ش به سیستم هوشمندسازی مجهز شدهاند. این آموزشگاه همچنین دارای کتابخانهای با حدود 000‘ 3 عنوان کتاب در زمینههای علمی، فرهنگی، مذهبی، داستانی و هنری است؛ نیز کارگاهی با وسایل کمکآموزشی مناسب، ویژۀ دانشآموزان استثنایی و یک نمازخانه، و مسجدی نمادین در حیاط مدرسه برای دانشآموزانی که بهسبب مشکلات جسمی ـ حرکتی قادر به رفتن به نمازخانه نیستند، دارد. از ویژگیهایی که آموزشگاه تراب را از مدارس عادی متمایز میسازد، میتوان به ثبتنام رایگان دانشآموزان، تعداد کم دانشآموزان در هر کلاس، و داشتن یک نفر بیماربر به ازای هر 25 نفر، برای کمک به جابهجایی دانشآموزان، اشاره کرد. در حال حاضر 110 دانشآموز در این آموزشگاه به تحصیل میپردازند.