ریواس \ rīvās\ ، گیاهی بوتهای، بومی آسیا و خودرو در رشتهکوههای البرز. در برخی گویشها ازجمله گویش تهرانی، به آن ریباس گفته میشود و در طب سنتی ریوند و راوند نیز خوانده میشده است. این گیاه با نام علمی رئوم ریبس گیاهی پایا (چندساله)، به ارتفاع حدود یک متر، با ساقههای ضخیم است؛ برگها تقریباً چرمنما، پهن و در سطح تحتانی دارای رگبرگهای منشعب، برجسته و زبر هستند. گلهای آن نرماده و به رنگ سفید متمایل به سبزند و به صورت دستهای آرایش یافتهاند؛ زمان گلدهی این گیاه در فصل بهـار (اردیبهشت ـ خـرداد) است (قهرمان، ج 10، شم 225‘1؛ میرحیدر، 1/ 92). بخش خوراکی ریواس دمبرگهای دراز و قرمزرنگ آن است. به گزارش ابنماسویه ریواس از لحاظ طعمِ ترش و خواص دارویی، همردیف ترنج و غورۀ انگور است (نک : رازی، 20/ 304؛ نیز نک : ابنسینا، 2/ 307). نامهای محلی ریواس در ایران عبارتاند از: راواش/ رواش، فیلگوش، چوکری و جز آنها (قهرمان، همانجا). در ترکیبات شیمیایی ریواس، موادی چون پونتیسین، رئوپورگارین، اسیدمالیک، صمغ، نشاسته، تانن و ویتامین C وجود دارد. براساس منابع طب سنتی این گیاه به صورتهای شربت، جوشانده، قرص و پودر مورد استفاده قرار میگیرد (خوشبین، 2/ 117- 118؛ میرحیدر، 1/ 94، 98). داروشناسان دورۀ اسلامی بهسبب طبع سرد و خشک گیاه ریواس و تأثیری که در رفع عطش و تشنگی دارد، آن را برای افراد گرممزاج مناسب میدانند، اما برای افراد سردمزاج توصیه نمیکنند؛ چون این گیاه برای سینه مضر است و ایجاد قولنج میکند، در این حالت، برای اصلاح یا دفع مضرت (= مقابله با عوارض جانبی) ریواس، از شربت عود و انیسون و عسل که طبع گرمی دارد، استفاده میکنند. حکیمان دورۀ اسلامی خواص درمانی زیادی برای این گیاه ذکر کردهاند. خواص ریواس به اختصار اینها ست: صفرا و اسهال صفرایی را از میان میبرد؛ برای درمان حصبه، آبله، طاعون و خفقان (تپش قلب) مفید است؛ معده را تقویت میکند و حالت تهوع را از میان میبرد؛ برای تقویت چشم، عصارۀ ریواس را در چشم میچکانند و مالیدن ضماد عصارۀ آن با آرد جو روی جوش و محلی که دچار عارضۀ باد سرخ است (هر نوع آماس و ورم خونین)، مفید است؛ بهسبب تأثیری که ریواس در رفع مستی و ایجاد هوشیاری دارد، برای افراد شرابخوار سودمند است (انطاکی، 1/ 158؛ ابنسینا، همانجا؛ کاسانی، 868؛ حکیم مؤمن، 221). یکی از راههای ازدیاد ریواس، کشت بذر است، اما بذر کهنه برای کاشت و تکثیر این گیاه نامناسب است، زیرا بذر قدرت رویش خود را از دست میدهد. ریواس در دورۀ رویش خود احتیاج به نورآفتاب، آب فراوان و یک دوره تیمار سرمایی دارد (برای آگاهی بیشتر از روشهای کشت، نک : بهرامی، 682؛ میرحیدر، 1/ 9493). در اساطیر زردشتی، مشی و مشیانه که همۀ مردم فرزندان این دو هستند، از یک بوتۀ ریواس دو شاخه پدید آمدهاند (بهار، 38؛ کرباسیان، 129-130). همچنین در افسانهها و باورهای عامیانۀ ایرانی، ریواس صورت مسخ شدۀ تازهعروسی است که به شوهرش خیانت، و شوهرْ او را نفرین کرده است (ماسه، 1/ 372). به نقل از قزوینی در عجایب المخلوقات (ص 261)، ریواس بیشتر در ارتفاعات کوهستانی، پس از رگبار و رعد و برق میروید.