responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 1826
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

بینندگان عزیز بحث را آخرین شب جمعه ماه رمضان تماشا می‏کنند. شبی که فردایش روز قدس از ابتکارات امام و نظام و نظام مقدس جمهوری اسلامی همین تأسیس روز قدس بود که یعنی روز حمایت از مظلومین. روزی که با یک راهپیمایی شما و باقی مسلمانها، یک سال بچه‏های فلسطین در مقابل اسرائیل مقاومت می‏کنند. هر سال من این آیه را می‏خوانم و امسال هم این آیه را بخوانم چون هر سالی ممکن است یک عدّه گوش دادند یک عدّه گوش نداده‏اند آن شب، قرآن یک آیه دارد می‏فرماید که «و لایطئون موطئا یغیظُ به الکفار» هر حرکت دسته جمعی که مسلمانها بکنند که یغیظ، یغیظ یعنی غیظ کنند، کفار به غیظ دربیایند، هر مانور دسته جمعی که کفار را عصبانی کند برای شما عمل صالح نوشته می‏شود. چون توی قرآن خیلی داریم «انّ الذّین آمنوا و عملوا الصالح، عملوا الصالح» زیاد است. «عملوا الصالح» چی است؟

راهپیمایی علیه دشمن، عمل صالح قرآنی

یکی از اعمال صالح این است که انسان مشی و رفتارش جوری باشد که کفار به غیظ دربیایند. اگر یک وقت مسلمانها، مسلمان بودند، کفار هم خیالشان راحت بود پیداست این اسلامی که کار به کفار نداشته باشد، اصلاً اگر پیغمبر اسلام کار به کفار نداشت هیچ جنگی واقع نمی‏شد. این که اسرائیل همه کاری می‏خواهد بکند، مسلمانها هم مسلمان باشند، چه مسلمانی است؟ ما باید نمازمان هم جهت داشته باشد. «ان الصلوة تنهی‏ عن الفحشاء و المنکر» یعنی نماز شما هم باید یک خاصیت داشته باشد که جلوی فحشا و منکر را، اصلاً اگر یک مسجدی «حَی عَلی الصلوة» می‏گوید، دمِ درِ مسجد هم خلافکاری می‏شود این پیداست «حی علی الصلوة» از خاصیت، مسجد باید جوری باشد که حتی نگاه به کاشی بکنی بگویی اینجا مسجد است بریم جای دیگر، یعنی اصلش باید، کاشیهای مسجد باید مثل این که می‏گوییم پلیس است برو جای دیگر. یعنی نمازی خاصیت دارد که اذانش، خدا رحمت کند شهید نواب صفوی را، با اذان شاه را می‏ترساند. طرفداران نواب صفوی هر کجا بودند اذان می‏گفتند. اصلاً اذانش یک نارنجک بود. قرآن می‏گوید مسجد باید جوری باشد که «کم یدخلوها الاوهم خائفین»، اگر غلط نخوانده باشم. یعنی مثل سنگر فرماندهی. الان سنگر فرماندهی را یک غریبه خواسته باشد برود تویش می‏ترسد. می‏گوید مسجد سنگر فرماندهی است باید چنان مسجد جون داشته باشد که اگر یک چهار تا فسادی هم می‏شود مردم بیایند به مسجد پناه ببرند و مسجد کمک نیروی انتظامی باشد. اگر مسجدهای ما جون داشته باشد از جوانها پر باشد «و کاُنهم بُنیانٌ مرصوص» شرع بیمه می‏شود دزدی هم توی شهر نمی‏شود یعنی خود مسجدِ محله، منطقه، خانه‏های دورش را، اما اگر تو مسجد چهار تا پیرمرد رفتند، پیرمرد و پیرزن وارفته نماز خواندند، همسایه مسجد هم دزدی می‏شود نیروی انتظامی هم می‏گوید من چه کنم. مسجد بدونند که، یعنی یک دزد بفهمد که اگر تا پانصد متری مسجد خواسته باشد خانه بزند فردا جوانهای مسجد کله‏اش را می‏کنند. بداند که اگر به یک دختری چپ نگاه کند، به یک پسری سوء قصد داشته باشد جوانهای مسجد حالش را می‏گیرند. مسجد باید جوری باشد که نسبت به مؤمنین آرام بخش باشد، نسبت به خلافکار این سبب ترس باشد و این به شرطی است که ما مسجدهایمان را زنده نگه داریم. این حرکتهای دسته جمعی «ولایطئون موطئا یغیظ به اللکفار» حرکتهای دسته جمعی که اسرائیل و آمریکا را عصبانی می‏کند اینها عمل صالح است. به قصد عبادت هر سال شرکت می‏کرد، امسال هم شرکت بکنیم. خدایا یک دعا کنیم، آنچه ماه رمضان برای خوبها مقدّر کردی همه را برای همه ما مقدّر کن (الهی آمین) اسرائیل و آمریکایی که در ایران تحقیر شد در دنیا روز به روز خوارتر بفرما (الهی آمین) اینهایی که با حرکتشان، با اشکشان، با قلمشان، با بیانشان، با پولشان، با وجودشان، با حضورشان در جبهه‏ها آنهایی را که برای اسلام و مسلمین مفیدند و مفید بودند همه را، همه مشکلاتشان را حل بفرما (الهی آمین) و اما بحثی که دارم، صلوات بفرستید: «اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد»، ما امسال بحث ماه رمضانمان راجع به اهل بیت بود اگر خواسته باشیم مفصّل بگوییم هر، مثلاً پیغمبر یک سال سخنرانی دارد، چون تمام حرکاتش را خواسته باشیم بگیم خیلی طول می‏کشد. امیرالمؤمنین (علیه السلام) هم همینطور، اینست که یک نگاه عبوری به زندگی امیرالمؤمنین (علیه السلام) و پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کردیم حالا هم یک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشیم. در قرآن آیات زیادی مربوط به حضرت زهراست یکی از مصادیق حضرت زهراست. یکی از آیاتی که همه‏تان حفظید این آیه هست: چون بیننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و یک آیه خواندن ثواب یک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بیننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ایرانی که پای تلویزیون هستند این سوره را بخوانیم به این نیت که ثواب این را هدیه کنیم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحیم». «انا اعطیناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هدیه روح حضرت زهرا باشد این سوره و من هم تفسیرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با این سوره آشنا شدیم یک مقدار هم فضائلش را بگویم. خوب پس موضوع بحث سیره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، نگاهی به تفسیر سوره کوثر.

حضرت زهرا (سلام الله علیها)، مصداق سوره کوثر

«بسم الله الرحمن الرحیم». «انا اعطیناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هو الابتر» خیلی عنایت کنید. این سوره را پنجاه تا نکته من تقریباً نوشته‏ام. لااقل بیست‏ تایش را اینجا بگویم. آنوقت یک خورده هم حالتان، یعنی به حال می‏آیید که، اِ، سه چهار تا کلمه پنجاه تا نکته تویش است؟ و چون سوره کوچکی است زود هم می‏شود جمع و جورش کرد. ترجمه کنم: انا یعنی بدرستیکه ما عطا کردیم به تو، کوثر از کثیر است. کثیر یعنی زیاد، کوثر یعنی خیلی زیاد. ما عطا کردیم به تو خیلی زیاد را، کوثر دادیم حالا کوثر قرآن هست، اهل بیت هست، فاطمه (سلام الله علیها) هست، هر چیز خیلی زیاد رإ؛ّّ می‏شود گفت کوثر. منتهی ما که می‏گوییم فاطمه است یک دلیل داریم. چون پیغمبر ما پسر نداشت. یک بچه کوچولو داشت به نام ابراهیم از دنیا رفته بود فقط دختر داشت و منتظر بودند که پیغمبر بمیرد می‏گفتند پسر که ندارد چراغش خاموش می‏شود ابتر است. عربهای جاهلی به کسی که پسر ندارد می‏گفتند ابتر. یعنی این عقبه ندارد بی‏عقبه، آن وقت خدا گفت شانَ یعنی دشمن، دشمنت همان دشمنت بی‏عقبه. یعنی او با این که پسرهای 120 کیلویی به قول ما دارد با همه پسرهایش بی‏عقبه است، اما تو با همین یک زهرا عقبه داری من اگر بخواهم با یک دختر نسل سادات را زیاد می‏کنم اگر نخواهم با ده تا پسر هم نسلش را قطع می‏کنم. دشمنِ تو او ابتر است. چون به پیغمبر می‏گفتند ابتر ما می‏گوییم مراد از کوثر فاطمه است. چون این پاسخ آن نیش است گفتند ابتر، فرمود خودت ابتری. این بدلیل مراد آخر آیه می‏گوییم کوثر و اگر نه معنی کوثر که خیر زیاد است که هم زهراست، هم وحی است، هم قرآن است. همه چیزی می‏تواند باشد. خوب اما نکاتی که توی این آیه است: یکی که این کوچکترین سوره‏های قرآن است. ما سوره‏ای نداریم که سه تا آیه داشته باشد حتی قل هوالله پنج تا آیه دارد.

بزرگترین هدیه، در کوچکترین سوره قرآن

کوچکترین سوره قرآن است اما بزرگترین هدیه در کوچکترین چی! سوره مثل چک‌های چیز هست که اخیراً هست. چکهایی که نقد است. چی می‏گویند؟ یک چک‌هایی گاهی کوچک است ولی یک میلیون پول تویش هست. گاهی هم یک گونی کاه است. چیزی نمی‏ارزد یک گونی سیب‏زمینی است مثلاً. البته سیب‏زمینی گران شده است یعنی گاهی خداوند بوی زیادی را در یک عطر کوچکی جاسازی می‏کند ولی یک شیشه آب ممکن است، بزرگترین هدیه در کوچکترین سوره، در این کوچک پنج بار پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کردیم حالا هم یک نگاه عبوری به حضرت زهرا (سلام الله علیها) داشته باشیم. در قرآن آیات زیادی مربوط به حضرت زهراست یکی از مصادیق حضرت زهراست. یکی از آیاتی که همه‏تان حفظ هستید این آیه هست: چون بیننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و یک آیه خواندن ثواب یک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بیننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ایرانی که پای تلویزیون هستند این سوره را بخوانیم به این نیت که ثواب این را هدیه کنیم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحیم». «انا اعطیناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هدیه روح حضرت زهرا باشد این سوره و من هم تفسیرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با این سوره آشنا شدیم یک مقدار هم فضائلش را بگویم. خوب پس موضوع بحث سیره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، مورد خطاب است 2 پنج مرتبه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مورد خطاب قرار گرفت. چطور؟ «انا اعطیناک» ک یعنی تو. «فَصِّلِ، صَلِّ» یعنی تو نماز بخوان. «لِرَبِک، والنحر» هم دو تا امر است که خطابم را، مخاطب پیغمبر است. در یک سوره پنج می‏خواهد این هدیه بدون درخواست داده شد. 3 عطا بدون درخواست داده شد. آخه گاهی وقتها آدم می‏گوید که آقا یک عیدی به ما بده آن هم دست می‏کند یک پولی می‏دهد. گاهی نگفته می‏دهد. بگوییم بده شیرینتر است یا نگفته؟ نگفته. خدا به پیغمبر، در قرآن و دعاها نداریم که پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کردیم حالا هم یک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشیم. در قرآن آیات زیادی مربوط به حضرت زهراست یکی از مصادیق حضرت زهراست. یکی از آیاتی که همه‏تان حفظید این آیه هست: چون بیننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و یک آیه خواندن ثواب یک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بیننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ایرانی که پای تلویزیون هستند این سوره را بخوانیم به این نیت که ثواب این را هدیه کنیم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحیم». «انا اعطیناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هدیه روح حضرت زهرا باشد این سوره و من هم تفسیرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با این سوره آشنا شدیم یک مقدار هم فضائلش را بگویم. خوب پس موضوع بحث سیره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، بگوید «اللهم الرزقنی کوثر». دعا نکرده خدا بهش داد. اما یه جایی پیغمبر می‏خواست. مثلاً چی چی می‏خواست؟ مثلاً قبله را می‏خواست عوض بشود. چون قبله اول ما حالا چون بحث هم روزِ شب قدس بحث می‏شود خوب چیزی به ذهنم آمد. مسلمانها، پیغمبر که چهل سالگی به پیغمبری رسید رو کعبه بت بود. همه بت‏پرستها هم به احترام کعبه، به احترام بگید: بتها، رو به کعبه بودند. پیغمبر دید اگر رو به بتها بایستد خواهند گفت به بتهای ما احترام می‏گذارد حالا هر چی هم بگوید غرض من بتها نیست می‏گویند نه دیگر چون بتها روی کعبه هست پس رو به کعبه یعنی رو به بت. و لذا پیغمبر تا مادامیکه روی کعبه بت بود. پیغمبر از این وری وامی‏ایستاد. پشت به کعبه نمی‏کردها ولی از این وری وامی‏ایستاد که به همه بگوید خط من از خط شما جداست. از چهل سالگی تا 53 سالگی مکه بود. سیزده ساله قبله پیغمبر بیت‏المقدس بود. همین قدسی که ما فردا راهپیمایی داریم. بعد هجرت کرد هشتاد فرسخ آمد مدینه. در مدینه هم یکی دو سال از این‏ور وایستاد. مکه که رو به بیت‏المقدس می‏ایستاد در مکه یهودی نبود، یهودی قابل ارزشی… ولی مدینه خیلی یهودی بود. یهودیهای مدینه این را دست گرفتند که پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کردیم حالا هم یک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشیم. در قرآن آیات زیادی مربوط به حضرت زهراست یکی از مصادیق حضرت زهراست. یکی از آیاتی که همه‏تان حفظید این آیه هست: چون بیننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و یک آیه خواندن ثواب یک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بیننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ایرانی که پای تلویزیون هستند این سوره را بخوانیم به این نیت که ثواب این را هدیه کنیم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحیم». «انا اعطیناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هدیه روح حضرت زهرا باشد این سوره و من هم تفسیرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با این سوره آشنا شدیم یک مقدار هم فضائلش را بگویم. خوب پس موضوع بحث سیره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)،رو به بیت‏المقدس وامی‏ایستد. چون بیت‏المقدس پهلوی یهودیها هم ارزش داشت گفتند حالا که رو به بیت‏المقدس وامی‏ایستد و بیت‏المقدس ما سابقه داریم پس این پیغمبر دنباله‏رو ما است. حالا که قبله‏اش دنباله‏رو ما است معلوم می‏شود قرآنش هم فتوکپی تورات ما است معلوم می‏شود نسخه اصلی ما هستیم خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کردیم حالا هم یک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشیم. در قرآن آیات زیادی مربوط به حضرت زهراست یکی از مصادیق حضرت زهراست. یکی از آیاتی که همه‏تان حفظید این آیه هست: چون بیننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و یک آیه خواندن ثواب یک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بیننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ایرانی که پای تلویزیون هستند این سوره را بخوانیم به این نیت که ثواب این را هدیه کنیم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحیم». «انا اعطیناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هدیه روح حضرت زهرا باشد این سوره و من هم تفسیرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با این سوره آشنا شدیم یک مقدار هم فضائلش را بگویم. خوب پس موضوع بحث سیره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)،فرع است. خیلی سر به سر و نیش می‏زدند، خوب آدمی هم که نیش می‏خورد بهترین راه خداست، خدایا چه کنم این سر به سرم می‏گذارد. سحرها، شبها می‏آمد زیر آسمان هی به اطراف آسمان نگاه می‏کرد. چیزی نمی‏گفت‏ها، توی دلش این بود: خدایا چه کنم، یهودی‌ها نیش می‏زنند آیه نازل شد، صورت در عربی می‏دانید چی است؟

تغییر قبله از مسجد الاقصی به مسجد الحرام

وجه، آیه نازل شد، پیغمبر، «قد نری تقلب الوجهک فی اسماء سماء» هم می‏دانید چی است، شبها هی می‏آیی همچین، همچین می‏کنی، ما می‏بینیم که شبها می‏آیی صورتت را توی آسمان‌ها همی همچین همچین می‏کنی. چته؟ نیش بهت می‏زنند؟ چشم، «فانو اینک قبلةً ترضاها»، یک قبله‏ای می‏دهیم که تو راضی باشی. در یک نماز چهار رکعتی که رکعت اول و دوم را این ور خواند جبرئیل آمد رکعت سوم و چهارم را کج کرد. اصلاً صفها همه بهم ریخت. یعنی رکعت اول و دوم این ور، سوم و چهارم این ور. الان هم در مدینه هست مسجدالقبلتین یعنی مسجدی که دو تا قبله داشت، رکعت اول و دوم این ور، دومی اون ورده یهودی‏ها آمدند دیدند قبله عوض شده سند افتخار از دستشان رفت، دیگه نمی‏توانند نیش بزنند. گفتند خیلی خوب پانزده سال این ور بوده، حالا این ور شده. این پانزده ساله کارش درست است یا غلط اگر درست است چرا از کار درست دست برداشت اشکال دارید. اگر غلط است پیغمبری که پانزده سال است اشتباه می‏رود بدرد پیغمبری نمی‏خورد آیه نازل شد. پیغمبر آماده جواب باش: «سَیَقول»، سَ یعنی آینده. «سَیَقولُ النسهاء» آدم‌های نابخرد، بی‏خرد، خواهند گفت، خواهند گفت «ماء اللهم»، چی باعث شد اینها کج شدند، «عن قبلتهم» از قبله پانزده ساله‏شان که «کانوا علیها» قبله‏ای که پانزده سال رو بِهِش بودند چه باعث شد که کج شدند؟ «قُل» بهشان بگو چشمتان کور شود. «فلله مشرق والمغرب» مشرق و مغرب مال خداست. «فاینما تولوا فثم وجه ‏الله» هر طرف بایستی رو به خداست. اما اگر این دور باشیم ما نیش بشنویم ما نیش شنو، ما منت‏کش نیستیم. ما به سمتی می‏ایستیم که زیر منت شما نباشیم. اصلاً قبله رمز استقلال است. چون این ور مسیحی‌ها، این ور یهودی‌ها ما باید به یک سمتی بایستیم که ناز کسی را نکشیم، ببینید، قبله عوض شد. اما پیغمبر با چشم‌هایش، با آه و ناله‏اش سراغ قبله می‏گشت. اما کوثر را پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کردیم حالا هم یک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشیم. در قرآن آیات زیادی مربوط به حضرت زهراست یکی از مصادیق حضرت زهراست. یکی از آیاتی که همه‏تان حفظ هستید این آیه هست: چون بیننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و یک آیه خواندن ثواب یک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بیننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ایرانی که پای تلویزیون هستند این سوره را بخوانیم به این نیت که ثواب این را هدیه کنیم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحیم». «انا اعطیناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هدیه روح حضرت زهرا باشد این سوره و من هم تفسیرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با این سوره آشنا شدیم یک مقدار هم فضائلش را بگویم. خوب پس موضوع بحث سیره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با آه و ناله‏اش سراغ کوثر نرفت. پس کوثر عطایی است که بدون درخواست داده شد خوب، کوثر نعمتی است که آثارش تا قیامت هست. چهارم: عطایی که تا قیامت هست. آخه الان که آدم چیزی به کسی هدیه می‏دهد، دسته گل است که برای دو روز و دو شبت از بین می‏رود، پیراهن است که بعد از پنج سال از بین می‏رود خانه که بعد از پنجاه سال صد سال از بین می‏رود اما گفت یک کوثری به تو می‏دهم که تا ابد باشد.

توجّه به دختر در برابر رسوم جاهلی

احترام دختر، پنج: زمانی که دختر را زنده در گور می‏کردند خدا به دختر گفت چی؟ به دختر فرمود فی کوثر. این شکستن فرهنگ جاهلی است. یک زمانی که دختر را زنده توی گور می‏کردند آن وقت خدا در آن زمان فرمود «انّا اعطیناک الکوثر»، ما به تو دختر دادیم. کوثر دختر است. فاطمه مصداق کوثر است این خودش یک سنت‏شکنی است. ما یک رفیقی داشتیم آن روزی که ریختند زمان شاه توی فیضیه طلبه‏ها را زدند بعضی‏ها را کشتند می‏زدند به قصد کشت همان شب عمامه گذاشت گفت من روی بغض شاه همین امشب می‏خواهم عمامه بگذارم. معاویه گفت کسی اسم علی روی بچه‏هایش نگذارد. امام حسین گفت به کوری چشم معاویه همه بچه‏هایم را می‏گذارم علی. علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. امام حسین سه تا پسر داشت همه را گذاشت علی اصلاً علت این که ما برای امام سه تا صلوات می‏فرستیم نه یعنی خدای نکرده امام از پیغمبر بالاتر است. امام یک چراغ قوه پهلوی خورشید. اصلاً قابل قیاس نیستند هیچ‏کس با پیغمبر مقایسه نمی‏شود. اما چون شاه می‏گفت اسم امام را نبرید، آمریکا هم از امام بدش می‏آید ما به کوری چشم شاه و آمریکا، این سه تا صلوات بخاطر کوری چشمش است نه بخاطر این که مقام ایشون. به کوری چشم اونی که دختر را زنده توی گور می‏کند خدا به دختر گفت کوثر. این هم یک. سنت‏شکنی. ششم: الفاظ این سوره هیچ کجا نیست. هیچ کجای قرآن. این سوره تمام کلماتش منحصر بفرد است. مثلاً در کل قرآن، آخه بعضی چیزها توی قرآن زیاد است. ولی انا اعطینا هیچ جای قرآن نیست. کوثر هیچ جای قرآن نیست. «صَلِّ لربک» هیچ جای قرآن نیست. «و انحر» هیچ جای قرآن نیست. الفاظش منحصر بفرد است. «غیرِ، الذین امنوا، عملوا الصالحات» اینها توی قرآن فراوان است. این چیزهایش منحصر بفرد است. شش.

نماز و انفاق، راه تشکر از خدا

هفتم نماز و انفاق نمونه تشکر است. نماز و انفاق بهترین تشکر است. چرا؟ می‏گوید حالا که به تو کوثر دادم تشکر کن تشکر چی؟ «صَلِّ، صلوة». نماز بخوان. «وانحر»، شتر گوسفند کن. شتر بکش یعنی گوشت دادن به، شتری نحر کن، شتر را بکش گوشتش را تقسیم فقرا کن. یعنی نماز خواندن و رسیدگی به فقرا بهترین نوع تشکر است. حالا که من به تو کوثر دادم تو هم. این هم یکی. نماز و قربانی خیلی جاها با هم است. در مکه هم می‏گویند نماز طواف بخوان آنجا هم می‏گویند عید قربان همه حاجی واجب است حداقل یک گوسفندی بکشد. خوب. شما اگر زخم زبان را تحمل کنید خدا دفاع می‏کند. هشت: صبر از شما دفاع از خدا. به پیغمبر می‏گفتند ابتر، پیغمبر تحمل می‏کرد. گاهی یک متلک به شما می‏گویند. سر بسرت می‏گذارند. شما در مقابل متلک تحمل کن خدا دفاع می‏کند چون یک آیه داریم قرآن می‏گوید «انّ الله یُدافع عَنِ الذین آمنوا» خدا دفاع می‏کند از مؤمنین بذار بهت متلک بگویند، بگویند ابتر من دفاع می‏کنم. دفاع چی است؟ «انا اعطیناک الکوثر» دفاع از آن متلک است. نه تنها دفاع بلکه دفاع سخت‏تر. نهم: دفاع قاطع‏تر. این هر یعنی خودش. نمی‏گوید «اِنّ شانئک ابتر.» می‏گوید «ان شانئک هو الابتر.» مثل این که می‏گویند خودِ خودِ خودتی این خودِ خودِ خودتی یعنی آها. یعنی شک نکنی خودتی. این یه وقت آدم می‏گوید خودش است. خودش است «ان شانئک هو»، این هو یعنی خودش است. مثل این که خداوند از منافقین، از قول منافقین نقل می‏کند که به منافقین می‏گفتند که خب شما هم ایمان بیاورید، می‏گفتند «أنؤمنُ»؟ ما ایمان بیاوریم «کامَنَ السُفَها». یه مشت خُل مسلمان شدند ما هم برویم مثل خُلها مسلمان بشویم قرآن می‏فرماید: «أَلا اِنَهّمٌ هُمُ السُّفَها» آگاه باش همان‏ها خودشان میفهمند، یعنی باید دفاع را قاطع‏تر بود. نوع تشکر را باید خدا یقین کند. ده: نوع تشکر را باید خداوند تعیین کند. می‏گوید ما به تو کوثر دادیم خب تشکر کن. چه جوری؟ می‏گوید همه جوری من می‏گویم: نماز. آخه بعضیها می‏گویند آقا چرا نماز بخوانیم؟ می‏گوییم بابا نماز تشکر از خداست می‏گوید خیلی خب من خودم با خدا یه جوری بلدم تشکر کنم تو چه کار داری؟ بابا اگر رفتی توی ارتش گفتند احترام بذار نوعش را ارتش باید تعیین کند می‏گوید دستت را بگذار اینجا می‏گویی اجازه می‏دهی من خیلی به شما علاقه دارم دستم را می‏گذارم بالاتر. می‏زنند توی گوشت. دستم را می‏گذارم اینجا. می‏گوید اگر از من می‏خواهی تشکر کنی همان‏طور که من می‏خواهم. بهترین پذیرایی آن است که مهمان چی می‏خواهد؟ مثلاً شما به یک طلبه مثل بنده یک کراوات هدیه کنی من که خوشم نمی‏آید که. به یک جوانی که مسابقه دو داده یک عصا هدیه کنی خوشش نمی‏آید که. بله برای یک پیر عصا هدیه کنی خوشش می‏آید. باید ببینیم او چی دوست دارد. نوع تشکر را باید خدا تعیین کند. خدا گفته نوع تشکر نماز باشد، شما اگر دستت خونی شده بریدید، می‏گوییم آقا یک پارچه سفیدی، باندی بیار بپیچم شما اگر ده تا لحاف کرسی هم بیاری من قبول نمی‏کنم من فعلاً یک پارچه سفید می‏خواهم. بگو آقا پارچه سفید ده گرم پنبه من ده تا لحاف کرسی آورده‏ام می‏گویم بسمه تعالی نمی‏خواهم. شما وقتی نیاز به غسل داری باید بروی زیردوش غسل کنی بگویی آقا من غسل نمی‏کنم اما توی همه اقیانوس اطلس و کبیر توی همه اقیانوس هند و همه شیرجه می‏روم. یک عمری توی همه اقیانوسها شیرجه بروی تا خودت نیت غسل نکنی باز هم پاک نمی‏شوی. دو هزار تا مشت آب‏ بریزی تا قصد وضو نکنی وضو نمی‏شود، همان طور که گفته‏اند باید انجام شود. کوثر خوب، تکاثر بد. کوثر ارزش است تکاثر ضد ارزش. کوثر خیر زیادی است که خدا می‏دهد تکاثر آن زیاد. طلبی‏هایی است که ما دنبالش می‏رویم. هی حرص می‏زنیم مالمان را زیاد کنیم. قرآن از تکاثر انتقاد کرده «الهاکم التکاثر». تکاثر یعنی زیاده‏روی. دو تا قبیله با هم دعوایشان شد آن گفت ما بیشتریم آن گفت ما بیشتریم. گفتند دعوا نکنید سرشماری کنید شمردند قبیله الف باخت حاشا کرد گفت نه زنهای حامله را دو تا حساب کنید دو مرتبه سرشماری کردند باز هم باخت گفت نه خیر ما خیلی‏هامان مرده‏ایم برویم قبه‏شان مرده‏هامان را هم بشمریم رفتند قبرستان مرده شماری. آیه نازل شد خاک توی سرتان کنند شما رفته‏اید مرده می‏شمارید. «الهاکم التکاثر»، «الهاکم» یعنی سرگرم کرده شما را سرشماری؟ سرشماری یعنی تکاثر، «حتی زرتم المقابر» یعنی حتی این که «زرتم»، «زرتم» یعنی این که زیارت کردید مقابر، یعنی مقبره. یعنی رفتید مقبره پدرتان را می‏شمارید یعنی اینقدر شما روحتان و فکرتان، سطح علمی‏تان آمده پائین تا به استخوان پوسیده‏های پدرتان افتخار می‏کنید که ما دویست کیلو استخوان پوسیده داریم آن یکی صد و پنجاه کیلو استخوان پوسیده دارد. یعنی کارتان به جایی رسیده که به استخوان پوسیده‏ها افتخار می‏کنید؟ «الهاکم التکاثر حتی زرتم المقابر» یعنی اینقدر شما پائینید؟ کوثر ارزش است تکاثر ضد ارزش است. رویش و ریزش نسل بدست خداست. کی نسلش زیاد شود کی نسلش کم. رویش نسل بدست خداست. یک دختر این همه سید. آنهایی که مادرشان سید است باز هم سیدند من بارها گفته‏ام. ریزش دست خداست. نماز مقدم بر انفاق است. بعضیها می‏گویند ما نماز نمی‏خوانیم به فقرا کمک می‏کنیم قبول نیست نماز و انفاق باید با هم باشد. مثل نخ، نخ اگر به دمِ سوزن بود ارزش دارد. من سوزن ندارم ولی هرچه بخواهی نَخِتْ می‏دهم چیزی نمی‏دوزد اگر می‏خواهی بدوزد باید این نخ وصلِ به سوزن شود. نماز مقدم بر انفاق است. نماز وسیله تربیت است. چرا؟ برای این که می‏گوید فَصّلِ نماز بخوان لِرَبِّک، رَبِّک، رَبِّک یعنی این که می‏خواهد تو را تربیت کند چون می‏خواهد تو را تربیت کند وسیله این تربیت نماز است چون نماز به قول امام یک کارخانه انسان‏سازی است شما اگر اهل نماز باشی‏ها، نمی‏توانی نجس باشی چون همه‏اش را باید بزنی پاک باشد. نمی‏توانی دزد باشی چون دگمه و نخ دزدی باشد نماز باطل است، نمی‏توانی آدم منزوی باشی چون «قد قامة الصلوة» باید بروی نماز جمعه، جماعت. آدم اگر نماز درست خواسته باشد بخواند همه کارهایش درست می‏شود. رَبِّک، نماز وسیله تربیت است. بعضی کیفرها توی همین دنیاست. فکر نکن همه را خدا گذاشته برای قیامت. خیلی‏ها را توی دنیا سیلی می‏زند می‏گوید حالا که به تو گفت ابتر من توی همین دنیا نسلش را قطع می‏کنم. «شانئک هوالابتر» یعنی بعضی کیفرهای خدا توی همین دنیا است. پس ببینید اینها را دیگر نمی‏نویسم. چند تا شد؟ یازده تا. دوازده: نماز مقدم بر انفاق است، سیزده: نماز وسیله تربیت است چون می‏گوید «صَلِّ لِرَبِّک»، چون خدا ربّک، ربّک یعنی می‏خواهد تو را تربیت کند نماز بخوان. چهارده: بعضی کیفرها در همین دنیاست. نمی‏گذارند برای قیامت توی همین دنیا. حالا که گفتی اَبتر نسلت را قطع می‏کنم. در اسلام هم سروش است هم خروش. هو تولی‏ است هم تبری. هم زنده باست است هم مرده باد. هم حبّ است هم بغض، هم رویش است هم ریزش، چون خدا می‏گوید کوثر، ابتر، کوثر رویش است. ابتر ریزش است. کوثر سروش است، ابتر خروش است، کوثر تولی است، ابتر تبری است. دشمن رهبر را نشانه می‏رود. به خودِ پیغمبر گفتند ابتری یعنی گاهی وقتها دشمن بقدری پررو می‏شود که دیگر دست می‏گذارد روی شخص اول، رهبر، پیغمبر، به پیغمبر، چون عطا از اوست نماز هم باید از او باشد. می‏گوید «اِنّا»، «اِنّا اعطیناک» ما به تو عطا کردیم پس تو هم «فَصَلِّ لِرَبِّک»، حالا که عطا از اوست تشکرت هم باید از او باشد. اِنّا یعنی ما دادیم پس لرَبِّک تشکرت هم از او باشد. خدا به تو کوثر داده، کوثر یعنی خیلی زیاد، حق نداری میش بکشی، تو هم باید بزرگترین شتر، حیوانها را بکشی. یک وقت یک بچه عادی است خُب میش و بز بس است اما وقتی زهرا دادم تو هم بزرگترین حیوانها را باید بکشی. یعنی وقتی به تو صد میلیون پول دادم تو دیگه حق نداری پنج تومن بندازی توی صندوقِ کمک امداد. تو باید ده هزار تومانی بندازی. یعنی کسی که وضعش خوب است آن هم باید عطیه‏اش خوب باشد. حالا که من به تو کوثر داده‏ام می‏گوید «واَنْحَرْ»، «نَحْرْ» غیر از ذبح است نمی‏گوید «فصل لربک واذبح»، نمی‏گوید ذبح کن، ذبح مال گوسفند و میش است. می‏گوید وانحر، نحر مال شتر است. کسی که خدا هدیه‏اش زیاد است باید بخشش هم بیشتر باشد. «وانحر». نماز هم در بزرگترین سوره آمده هم در کوچکترین. بزرگترین سوره‏های قرآن سوره بقره است، اول سوره بقره می‏گوید «الذین یقیمون الصلوة»، کوچکترین سوره‏ها سوره کوثر است می‏گوید «فَصَلِّ»، نماز بقدری مهم است هم تو بزرگترین سوره آمد هم در کوچکترین سوره. دلهای رنجیده و اَبتر شنیده را با نماز و انفاق و عطا و وعده شاد کنید، افرادی که توی جامعه تحقیر می‏شوند، کسی که تحقیر می‏شود باید جبران کنید، یک کسی اذان می‏گفت، یک کسی آمد دید اذان می‏گوید، جسارت کرد به اون، تف انداخت، تا به من خبر دادند دویدم رفتم گفتم کی بوده همان جایی که، گفتم عوض، بجای جبران جسارتی که کردند تو مهمان من بیا برو مشهد. یک کسی که تحقیر شد باید امت حزب‏الله در مقابل تحقیر او را تکریم کند. وقتی تحقیر می‏شود پیغمبر می‏گویند ابتری، عقبه نداری، خدا هم در مقابل این تحقیر جبران می‏کند. یعنی سعی کنید توی جامعه خوبانی که تحقیر می‏شوند به یک نحوی، اگر یک کسی که سیلی زد به یک کسی، به ناحق، دسته دسته برویم ازش تغذیه کنیم. که بگوید اگر به ناحق یک سیلی خوردم عوضش است حزب‏الله با من است. دلهای رنجیده را، هی می‏گویند وقت تمام شد. خیلی خوب، این آخر را هم بگویم. کیفر و جرم باید متناسب باشد. چون به پیغمبر گفت ابتر، کیفرش هم این است که بگوییم «هوالابتر». یعنی کیفر باید با جرم تناسب داشته باشد. حالا که تو گفتی ابتر، خدا هم بهش گفت ابتر. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد اگر این ابتر نمی‏گفت شاید اینقدر نسل فاطمه (سلام الله علیها) مبارک نبود. خدا به کوری چشم، خیر کثیر مربوط به سن نیست گاهی یه دختر ممکن است هجده سالش باشد مثل فاطمه (سلام الله علیها)، اما کوثر باشد. یعنی اگر خدا خداسته باشد بدهد گاهی یک برگ زرد می‏افتد توی حوض کشتی پنجاه تا مورچه می‏شود. بغل استخر چناری است قدِّ مِنار، حتی یک مورچه را هم نجات نمی‏دهد، این که چی چی نجات است مهم نیست گاهی ممکن است یک آدمِ عادی یک تار عنکبوت یک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) را توی غار حفظ می‏کند این همه چوب و چدن و سنگ پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کردیم حالا هم یک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشیم. در قرآن آیات زیادی مربوط به حضرت زهراست یکی از مصادیق حضرت زهراست. یکی از آیاتی که همه‏تان حفظید این آیه هست: چون بیننده‏ها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و یک آیه خواندن ثواب یک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند یک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بیننده‏ها، که عرض کنم با هم همه مردم ایرانی که پای تلویزیون هستند این سوره را بخوانیم به این نیت که ثواب این را هدیه کنیم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحیم». «انا اعطیناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هدیه روح حضرت زهرا باشد این سوره و من هم تفسیرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با این سوره آشنا شدیم یک مقدار هم فضائلش را بگویم. خوب پس موضوع بحث سیره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)،را حفظ نمی‏کند، برای این که چی چی مؤثر است باید خدا، خدا باید نظر کند. یک درخت کوچک کلی میوه می‏دهد. درخت بزرگ میوه نمی‏دهد. برای این که، این را باید برکت را از خدا بخواهیم. حرفهایم ماند، بهرحال فاطمه مصداق کوثر است.
خدایا به آبروی فاطمه و شوهرش و پدرش و بچه‏هایش و مهدیش و نسلش و اشکش و عبادتش و تقوایش و سوزش و خطبه‏ای که در مسجد خواند به حق زهرا (سلام الله علیها) و سوزِ دلش تمام دعاهایی که ماه رمضان امسال شده مستجاب بفرما (الهی آمین).
تمام دعاها را مستجاب کن (الهی آمین). دخترهای ما را فاطمه گونه، پسرهای ما را علی گونه به سمت آن خط هدایت بفرما (الهی آمین). کشور ما، دین ما، دنیای ما، رهبر ما، دولت ما، امت ما، نسل و ناموس ما عقاید و افکار ما، انقلاب و عزت و مرز و بوم ما، آب و خاک ما و هرچی به ما دادی حفظ بفرما (الهی آمین).
قیامت را روزِ روسفیدی ما قدار بده (الهی آمین).
هر چی به خوب‌هایت می‏دهی به ما مرحمت کن (الهی آمین).
 همه لغزش‌ها و گناه‌های ما را ببخش (الهی آمین).
انشاءالله در راهپیمایی شرکت کنیم.
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 1826
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست