نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 2479
بسم الله الرّحمن الرّحیم الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
سورهی الرحمن را داشتیم تفسیر میكردیم «الرحمن علّم القرآن خلق الانسان علمه البیان» راجع به علّم القران مطالبی را در جلسهی قبل گفتم در این جلسه هم ادامهی آنها را عرض میكنم(اقرءوا القرآن واعملوا به و لا. . . . . عنه) قرآن بخوانید عمل كنید از قرآن دور نشوید(و لا تغلوا فیه) غلو نكنید(و لا تاكلوا به) با قرآن نان نخورید(و لا تكتثر به) به قرآن فزونی و فخر نفروشید.
1- سوء استفاده از قرآن ممنوع
چون گاهی وقتها انسان دلش میخواهد بگوید من همهی قرآن را حفظ هستم من ده جزء حفظ هستم من با این صوت میخوانم و خدایی نكرده ممكن است از همین قرآن انسان برود جهنم چون هدفش خدا نیست. حدیث داریم روز قیامت بعضیها میگویند ما قرآن خواندیم خدا و فرشتهها میگویند دروغگو، تو قرآن خواندی كه بگویند صوتش خوب است هر چیز خوبی ممكن است استفادهی بد از آن بشود از روضه خوانی از لباس از مسجد از قسم از گریه همهی اینها ممكن است قلابی باشد. قرآن میگوید ما گاهی اشك قلابی داریم برادران یوسف او را توی چاه انداختند پیش پدرش آمد ند «و جاء وا اباهم عشاء یبكون» شروع كردن گریه كردن كه گرگ او را خورده میخواهد بگوید گول گریه را نخورید افرادی هستند كه خیال میكنند. . . امروز صبح خانمی آمده میگوید من مدتهاست دنبال عرفا هستم گفتم ما چیزی به نام عرفا نداریم الان در مملكت ما یك عده هستند بعنوان عارف دكانشان است آنكه به ما گفتهاند قرآن است پیغمبر(صل الله علیه و آله) است بعد از پیغمبر هم ائمه هستند ائمه هم گفتهاند زمانی كه امام زمان(علیه السلام) غایب است مرجع تقلید این خانم میگفت من دنبال عرفا هستم. (در مكه یك نفر را دیدم گفتم شما مقلد كی هستی؟ گفت من تقلید نمیكنم من یك عارفی هست كه مریدش شدهام گفتم باسمه تعالی غلط كردی! ما چیزی به نام دنبال عارف نداریم علاوه بر اینكه عرفا بسیاری از آنها در زمان ما حقه باز هستند عارف واقعی حضرت امام(رحمه الله علیه) بود عارف هم اگر باشد باید عارفی باشد دین شناس والا هر كسی یك چیزی را میگوید، میگوید عبادت بجز خدمت خلق نیست باسمه تعالی غلط كردی! عبادت چند تا چیز است یكیاش هم خدمت به خلق است بجز خدمت خلق نیست یعنی چه؟ یعنی دیگر هیچ كاری نكنیم بجز خدمت به خلق اصفهان بودم منزل یك كسی شخصی وارد شد یكمرتبه دیدم صاحبخانه دوید گفت از اولیاء الهی است عارف درجه یك است ما هم او را نمیشناختیم آمد دیدیم یك لباسهای ژولیده ناخنها سیاه قیافه به اندازهای كه 20 سال است حمام نرفته است یك خورده لباسش سوخته یك خوردهاش رشته روی لباسهایش ریخته خشك شده گفتم آن دینی كه تو به آن دعوت میكنی من اصلاً آن دین را قبول ندارم) ما چیزی به عنون عارف پرست دنبال عارف برو نداریم هر چی هست قرآن است عارف میخواهید حضرت زهرا(علیها السلام) عارف میخواهید امیر المومنین(علیه السلام)(صبرت علی عذابك) من تحمل میكنم عذاب تو را اما از فراق تو چه كنم اینرا میگویند عارف مثل مادری كه رفته بچهاش را توی دانشگاه یا پادگان ببیند از راه دور و اتوبوس و سرما و گرما خوب كه اذیت شده بعد میگویند بچهات رفته مرخصی رفته تمرین نظامی میگوید همهی سختیهای سفر چیزی نیست(صبرت علی عذابك) بر عذاب سفر صبر میكنم(فكیف اصبر علی فراقك) چطور من فراق بچهام را تحمل كنم چطور بچهام را ندیدم اینرا میگویند عارف كه حضرت امیر میگوید جهنم را میسوزم تحمل میكنم اما از فراقت چه كنم اینرا میگویند عارف اوج عرفان مناجاتها است(بقیهاش بازی است مثل بازیهایی كه گاهی اوقات رادیو و تلویزیون در میآورد اذان میگوید تا اشهد ان لا اله الا الله اذان را میگوید میگوید الهی هذهی صلاتی اصلاً نماز نخواند رادیو الان گفت حی علی خیر العمل بعد لا اله الا الله بعد الله اكبر الله اكبر هنوز الان اذانش تمام شده میگوید الهی هذه صلاتی خدایا این نماز من بود اصلاً همهی ایرانیها میدانند كه این دروغ است نماز نخوانده میگوید. . . مثل كوسهای كه میگوید خدایا این ریشهای بلند من! خوب تو كوسهای ما داریم كه كچلها میگویند زلفعلی اما دیگر این رادیو و تلویزیونش رسوا است. یا مثلا میگوید مناجات العافین مناجات الخائفن یا اداهایی كه بعضیها. . . بچههای كلاس اول بتدایی را برده بودند جمكران شش سالش است میگفتند بخوان الهی نفسی معیوب گفتم تو نفس نداری آخر بچهی شش ساله كه نفس ندارد این نفسی معیوب قلبی محجوب یعنی گاهی وقتها ادای بزرگان را در آورد ن اینها خودش دروغ است داریم كه(لا تغلو فی القرآن) در قرآن غلو نكنید به طریق اولی و به بیان دیگر دعا هم همینطور است گفتند شبی با قرآن ما نفهمیدیم شبی با قرآن یعنی چه البته بد نیست ما چیزی به نام شبی در قرآن نداریم یك مشت قاریهای قرآن میخوانند آدمهایی هم كه توی جلسه هستند آهی میكشند و میروند بد نیست نمیگویم كار كاربدی است اما آنكه به ما گفتهاند تدبر در قرآن است 19 سال است قاریهای بین الملل آمدند تو ایران به چه خرجی و دلاری «اذا الشمس كورت» یا «كوورت» حالا بالاخره یكی از اینها یعنی چه؟ هیچكس نفهمید كورت یعنی چه بازی با الفاظ ملك یوم دین مالك یوم دین كوورت كورت) اگر سراغ قرآن میروید الرحمن علّم القرآن آنطور كه خدا گفته بگوئید خدا چه جوری گفته؟
2- آداب تلاوت قرآن
1- گفته اول كه بی وضو نباشید «لا یمسه الا المطهرون» بعد هم گفته «و رتل القرآن» آرام بخوان بعد هم گفته وقتی خواندی تدبر كن بعداً هم گفته وقتی تدبر كردی عمل كن بعد هم گفته وقتی عمل كردی به دیگران بگو، چی شد؟ خواندن عمل كردن به دیگران رساندن باقیاش دیگر دم طاووس است نمیخواهم بگویم حرامست یا بد است میخواهم بگویم ما را از كارهای دیگر باز میدارد «الزبانیه الی فسقه حمله القرآن اقرب منهم الی عبده الاوثان) الله اكبر پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرمود شعلههای آتش به كسانی كه فاسقند سراغ قرآن میروند نزدیكتر است به بت پرستها یعنی افراد قرآنی بد به جهنم از بت پرستها نزدیكترند(القرآن هو دواء) قرآن دوا است. (القرآن غنی لا فقر بعده) اگر كسی قرآن را بداند غنایی است كه فقر بعدش نیست در صدر اسلام(یتزوج المرءه الی سوره من القرآن) اصلاً گاهی وقتها یك زن ازدواج میكرده به شرطی كه مهریهاش آموزش قرآن باشد. (ان هذه القلوب تصتع) دلها زنگ میزند گفتند(فما جلائها) اگر دلمان زنگ زد چه كنیم؟ فرمود(ذكر الموت و تلاوه القرآن) قرآن بخوانید خانهای كه توی آن قرآن خوانده میشود همینطور كه ستارهها برای ما میدرخشد در زمین خانهای كه توی آن قرآن خواند میشود برای اهل آسمان درخشش دارد(البیت الذی فیه قرائه القرآن لاهل السماء كما یتراه النجوم لاهل الارض) برای اهل آسمان آن خانه جلوه دارد سه گروه هست كه خدا اینها را دوست دارد یك گروه كسی است كه از خواب بیدار بشود قرآن بخواند كسی كه كمك به فقیر بكند احدی نفهمد كسی كه در جبهه است همهی مردم فرار میكنند این یك تنه ایستاده و میجنگد. مثل قرآن تاب بخورید قرآن میگوید به راست راست، به راست راست به چپ چپ، به چپ چپ یعنی هر جوری كه قرآن گفته عمل كنید امام رضا(علیه السلام) فرمود لب من كه تكان میخورد میخواهم برایتان حدیث بخوانم به من بگوئید امام رضا(علیه السلام) این حدیث را از كدام آیه در آوردی تمام حدیثهای من باید ریشهاش از قرآن باشد به ما گفتهاند اگر حدیثی شنیدید با قرآن متر كنید اگر به آیهی قرآن خورد قبول كنید اگر به آیهی قرآن نخورد قبول نكنید یعنی قرآن میزان است.
3- سخن حضرت زهرا(س) درباره قرآن
خوب چون این بحث در ایام شهادت حضرت زهرا(علیها السلام) پخش میشود ببینیم حضرت زهرا(علیها السلام) راجع به قرآن چی فرموده(عهد قدمه علیكم) قرآن پیمان خداست كسی كه قرآن نمیخواند با پیمان خدا قطع رابطه كرده ببینید یك دریایی است توی آن خیلی كشتی است فقه و اصول و فیزیك و شیمی و عرفان و فلسفه و هر رشته علمی یك قایقی است توی این دریا كدام یك از این قایقها را سوار شویم قرآن گفته حتماً حتماً حتماً حتماً فقط این قایق را حفظ میكنم چهار بار گفته حتماً یك بار هم گفته فقط ما قرآن را حفظ میكنیم حالا تكلیف طلبهها روشن میشود تكلیف منبرها روشن میشود، آیهاش این است «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون» به درستی كه ما نازل كردیم قرآن را و به درستی كه ما فقط او را حفظ میكنیم كلمهی(ان) یعنی حتماً دومرتبه این(انا) یعنی حتماً لام لحافظون این لامها مثل اینكه میگوئیم «ان الانسان لفی خسر ان الانسان لیطغی» معنای این لام هم حتماً است جملهی اسمیه هم مال تاكید است اگر گفتیم ضرب زید یا اگر گفتیم زید ضرب این جملهی فعلیه است چون از فعل شروع میشود جملهی اسمیه تاكیدش بیشتر است چون اینجا با اسم شروع شده این هم معنای حتماً است پس چهار تا حتماً توی این آیه است بعد(له لحافظون) اگر میگفت(انا لحافظون له) اگر میگفت ما حفظ میكنیم قرآن را یعنی ممكن است قرآن را حفظ كنیم یك چیز دیگر را هم حفظ میكنیم یكوقت كسی به كسی میگوید نعبد ایاك یعنی عبادت میكنم تو را یعنی دیگری را هم اما وقتی میگوئی ایاك نعبد یعنی فقط تو وقتی میگوید «له» یعنی فقط.
4- همه كمالات در قرآن
عمرمان را كجا خرج كنیم؟ هر چه بخوانیم همه كمالها ارزش است دربارهی قرآن اول میگوید قرآن بعد میگوید انسان باقی علوم را اول میگوید انسان بعد باقی علوم(بقیه استخلفها لكم) علوم الهی است از انبیاء پیشین یادگار انبیاء است یادگار تاریخ است قرآن تاریخ دست نخورده است تاریخهای دیگر حق توی آن هست باطل توی آن هست تملق توی آن هست ترس توی آن هست معلوم نیست این آقایی كه این تاریخ را نوشته. . . اگر زمان شاه تاریخ پهلوی را بنویسند از پهلوی تجلیل میكنند اگر در جمهوری اسلامی تاریخ پهلوی را بنویسند از پهلوی انتقاد میكند بالاخره با چه عینكی؟ عینك سبز بگذاریم همهی كاهها را هم علف میبینیم عینك سرخ بگذاریم همهی شلغمها را لبو میبینیم تاریخ مربوط به این است كه تاریخ نویس كی باشد چه غذایی خورده باشد چه پولی گرفته باشد چقدر ترسانده باشنندش. . . چقدر ترساندش. . . . چقدر ترسانده بشنن. . . چقدر تهدید شده باشد چقدر تطمیع شده باشد تارخ پایش به جایی بند نیست اما قرآن تاریخ سالمی است قرآن یك تاریخی است كه خدا اینرا ذخیره كرده برای شما تاریخ قطعی دست نخورده(بینه بصائره) بصیرتهای قرآن روشن است رفتیم خانهی بزرگواری گفت آقای قرائتی من خیلی شما را دوست دارم و نگران تو هستم یك ذكری دارم و میخواهم آن ذكر را بخوانم كه تو بیمه بشوی كه هیچكس به تو آسیب نرساند گفتیم خدا پدر تو را بیامرزد گفت بلند شو بایست یكمرتبه همچین كرد هی سوت كشید و فوت كرد گفتم آقا من میخواهم سگ من را بخورد دعای تو را نمیخواهم اصلاً دعای سوتكی فوتكی ما در اسلام نداریم(و اعلام القاصدین علیك الواضحه) توی زیارت امین الله داریم خدایا راه تو روشن است گیر و گور و پیچ و پوچ ندارد زهرا(علیها السلام) میفرماید قرآن(بینه بصائره) شفاف است آدمهای دیگر پیچیده هستند یك كسی كه اخیراً ادعا میكند با امام زمان(علیه السلام) رابطه دارم و حقه باز است و یك مشت هم مرید احمق دارد به مریدهای احمقش گفته بود شخص امام زمان(علیه السلام) پولی پهلوی من فرستاد گفت امسال برو مكه این پول را شخص آقا امام زمان(علیه السلام) فرستاده دوستی داشتیم گفت وارسی كردیم فهمیدیم كی پول را بهش داده زود باور نباشیم سیدی سوار تاكسی شده پول داده به تاكسی پشت پشت رفته افتاده توی جوی زیر جوی هم چاه بوده فرو رفته تاكسی دیده پول زیاد است رفته پس بدهد دیده سید نیست گفته امام زمان(علیه السلام) سوار تاكسیام شد حالا بیا تاكسی را ببوس بابا یك سیدی از ماشین پیاده شد بعد هم سید را از چاه آورد ند بیرون حالا مرده یا نمرده آقا یك دكانی این صاحب تاكسی درست كرده نخ به تاكسیاش میبندند چرخهای ماشیناش را میبوسند امام زمان(علیه السلام) سوار این تاكسی شده نه بابا سیدی بود سوار شد پولش زیادی بود پس افتاد توی جوی و چاه بعد هم امام زمان(علیه السلام) در آمد ما الان دوسه امام زمان داریم كه توی زندان است من غصهی خانمها را بیشتر از آقایان میخورم چون مریدهای این رقم آدمها توی زنها بیشتر است.
5- قرآن، مثل خورشید است
زهرا(علیها السلام) میفرماید قرآن بصیرتهایش روشن است قایم موشك بازی نیست(منكشفه سرائره) اسراری دارد ولی قابل كشف در طول تاریخ بار میدهد عین خورشید، خورشید همینطور كه الان برای شما مفید است 100 سال پیش 1000 سال پیش هم مفید بود 1000 سال بعد هم مفید است داریم(القرآن یجری مجری الشمس) حدیث داریم قرآن مثل خورشید است حدیث داریم(القرآن حی لا یموت) قرآن زندهای است كه هیچوقت نمیمیرد فاطمه زهرا(علیها السلام) میفرماید(مدیم للبریته اجتماعه) هر زمان بخوانی چیزی از آن در میآید(علامهی طباطبایی فرمود تفسیر قرآن دو سال به دو سال باید عوض بشود چون امروز از قرآن چیزی میفهمی فردا چیز دیگری میفهمی حالا تشبیه زشت است من از قرآن معذرت میخواهم الان بهتر از این تشبیه توی ذهنم نیست ممكن است جسارت به قرآن بشود از قرآن معذرت میخواهم مثل آجر الان تا 1000 سال دیگر تا 1000 سال دیگر هیچ فرقی نمیكند ولی از همین آجرها هر مهندسی یك ساختمانی میسازد و لذا قرآن را هم كه استخاره. . .) اخیرا كتابی چاپ شده كتاب استخاره متاسفم توی فروشگاه هم گفتند خیلی فروش رفته از این هم از عوامی مردم است نوشته این آیه خوب است این آیه بد «فأخرجناهم من جنات وعیون» اینها را از باغها و چشمهها. . . بد است میگوید از باغها و جنات خارجشان كردیم بابا این مراد از جنات و عیون فرعون است فرعون میگوید ما موسی و طرفداران موسی را از باغهای خودمان بیرون كردیم خوب چه بهتر من از خدا میخواهم. . . مثل اینكه شاه بگوید من قرائتی را از كاخ بیرونش كردم خوب افتخار من است كه توی كاخ تو نبودم آیه را میخواند میگوید این بد است اینها را از بهشت بیرون كردند استخاره را باید عالم قرآن شناس بكند حتی هر عالمی نمیتواند استخاره كند عالمی كه با تفسیر آشنا باشد باید استخاره كند(بسیاری از آیات بالایش نوشته بد بسیار خوب است بسیاری از ایات روی آن نوشته خوب ولی. . . فهم قرآن یك چیزی است یك كسی توی خیابان راه میرفت نگاهش به شكمش بود گفتند چقدر نگاهت به شكمت است گفت دكتر به من گفته مواظب شكمت باش این معنای مواظب شكمت باش را نفهمیده فهم قرآن هم خودش یك چیزی است)
6- سخن گفتن فضّه با قرآن
(قائد الی رضوان اتباع) زهرا(علیها السلام) میفرماید قرآن یارانش را به بهشت میبرد قرآن میفرماید(تبیان حجج الله المنوره) بیان حجتهای الهی است قرآن استدلالهایش شفاف است(فضائله مندوبه و جمله الكافیه و شرائره مكتوبه و بیناته خاویه) خود زهرا(علیها السلام) سخنرانی كرد اینقدر آیهی قرآن توی آن بود نه زهرا(علیها السلام)، كنیز زهرا(علیها السلام) فضه میگوید فضه را توی بیابان دیدمش به او گفتم خانم كی هستی؟ فوری آیهی قرآن خواند گفت «سلام علیكم فسوف تعلمون» این آیهی قرآن است یعنی اول سلام كن بعد حرف بزن بعد هم «سوف تعلمون» یعنی در اینده روشن میشود كه من كی هستم به او گفتم توی بیابان چه میكنی؟ گفت «من یهدی الله فلا مضل له» اگر كسی خدا هدایتش كند گم نمیشود آیهی قرآن خواند ولی معنایش این است كه من گم شدهام گفت سلام علیكم جواب داد گفتم تو جن هستی یا انس؟ گفت «یا بنی آدم خذوا زینتكم» یعنی من آدم هستم به او گفتم من أین اقبل؟ از كجا میآیی؟ گفت «ینادون من مكان بعید» یعنی جایم از جای دوری است گفتم أین تقصدین، كجا داری میروی؟ گفت «ولله علی الناس حج البیت» توی راه مكه گم شدهام گفتم متی انقطعت، چند روز است كه گم شدهای؟ عوض اینكه بگوید 6 روز آیهی قرآن خواند گفت «خلقنا السماوات و الارض فی سته ایام» شش روز است كه گم شدهام گفتم اتشتهین طعاما، غذا میخواهی؟ گفت «و ما جعلناهم جسدا لا یاكلون الطعام» انبیاء موجوداتی نیستند كه نیاز به غذا نداشته باشند یعنی چرا غذا میخورم گفتم اگر غذا میخواهی تو عقب من بیا كه ببرمت غذا بدهم گفت «لا یكلف الله نفسا الا وسعها» گفت من 6 روز است كه گرسنگی كشیدهام بیش از این رمق دویدن ندارم نمیتوانم بیایم گفتم بیا پشت من سوار شو سوار اسب بودم گفتم خانم بیا دو پشته سوار شویم گفت «لو كان فیهما الهه الا الله لفسدتا» اگر زمین و آسمان دو تا خدا داشته باشد فاسد میشود یعنی زن و مر با هم فساد میشود البته موتوریها انشاء الله زن و شوهر هستند یعنی دو پشته سوار شدن فساد است به او گفتم من پیاده میشوم تو سوار شو پیاده شدم فركبتها گفتم خانم تو سوار شو سوار كه شد گفت «سبحان الذی سخر لنا هذا» یعنی منزه است خدایی كه این وسیله را برای ما رساند او را به قافله رساندم گفتم الك احد فیها، توی قافله آشنا داری؟ میخواست بگوید چهار تا پسر دارم گفت «یا داوود انا جعلناك خلیفه» یك پسر دارم بنام داوود «و ما محمد الا رسول» یك پسر دارم به نام محمد «یا یحیی خذ الكتاب» یك پسر دارم به نام یحیی «یا موسی انی» یك پسر دارم به نام موسی چهار تا آیهی قرآن خواند كه گفت من چهارتا از پسرهایم توی كاروان است به پسرهایش رساندم آنوقت فوری به پسر هایش گفت این آدم امینی است توی بیابان من را پیدا كرد به من غذا داد خودش هم از اسب پیاده شد بجای خودش من را سوار كرد به كاروان رساند پس این را اجیرش كنیم چون آدم امینی است نگاه بد توی بیابان به من نكرد با اینكه یك زن تنها بودم «یا ابت استأجره» همینطور كه دختران شعیب به شعیب گفتند موسی جوان خوبی است بزغاله هایمان را زودتر از نوبت آب داد و توی راه به ما نگاه بد نكرد « ابت استاجره» یعنی به پسرهایش گفت این فرد را بعنوان همكار بیاورید بعد میگفت پسرها خوشحال شدند كه مادرشان به كاروان رسیده و گمشده پیدا شده یك هدیهها و پولهایی را به او دادند «والله یضاعف لمن یشاء» آخرش گفتیم این خانم كی بود هر چه گفتیم قرآن خواند گفتند ایشان 20 سال است هر چه میخوهد بگوید از قرآن میگوید گفتیم خوب كیه؟ گفتند كنیز حضرت زهرا(علیها السلام) است. اگر كسی با قرآن آشنا باشد میتواند تمام حرفهایش را با قرآن بزند و ما در زمان خودمان دیدیم محمد حسین طباطبایی در مكه هفت هشت نفر اسلام شناس درجه یك دورش جمع شدند هر سوالی از او كردند با قرآن جواب داد از یكی از كشورها آمده بودند گفتند هذا مهدی؟ این حضرت مهدی است گفتیم نه بابا این مهدی نیست مهدی كجا این كجا. امیدوارم كه ما بتوانیم در سایهی الرحمن یعنی در سایهی رحمت الهی خودمان جامعهمان با قرآن آشنا بشویم مزهی قرآن را بچشیم انتخاب همسر آیهاش چیه؟ شیر دادن آیهاش چیه؟ بله برون آیهاش چیه؟ نام بچه را چی بگذاریم كدام آیه؟ شوهرمان چه شغلی داشته باشد قرآن به ما بگوید بیخود نگوئیم من این شوهر را میخواهم یا آن شوهر را من این خانه را میخواهم یا آن خانه را من این شغل را دوست دارم یعنی حبمان بغضمان تصمیممان دوستیمان قهرمان خوراكمان پوشاكمان لباسمان حجابمان اخلاقمان بچه داریمان رفتارمان با همسایه با جامعه با دوست با دشمن با همهی افراد با استاد با شاگرد با فقیر با غنی تمام رفتارهایمان رفتار قرآنی باشد اگر رفتار قرآنی شد دیگر برای نابینا عبوس نمیكنیم قرآن میگوید یك نابینا وارد شد شخصی عبوس كرد ده تا آیه به رگبار بست چرا برای نابینا عبوس كرد درست است نابینا است و فقیر و كور است نفهمید كه عبوس كردی برای این چه بخندی و چه عبوس كنی نمیفهمد اما تو نباید بخاطر فقر توی صورت نابینا عبوس كنی «عبس و تولی أن جائهم الاعمی» یك نابینا كه آمد عبوس كردی مهم نیست كه به او بر بخورد ممكن است شما خلافی بكنی طرف هم نفهمد اما قرآن میگوید خلاف خلاف است گرچه طرف نفهمد. خدایا قرآن را نور فكر ما نور چشم ما نور روابط ما نور اخلاق و اقتصاد و سیاست ما قرار بده. والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 2479