نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 302
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
بینندگان عزیز بحث را وقتى مىبینند پاى تلویزیون زمان پخش اولین روز امامت آقا امام زمان (علیه السلام) است یعنى نهم ربیع چون هشتم ربیع شهادت امام عسگرى (علیه السلام) است مىخواهم یك خورده راجع به آینده تاریخ وعده خدا نسبت به آینده تاریخ صحبت كنم بحثى هم هست كه دنیا هم روى آن عنایت دارد بالاخره آینده دنیا دست كیه؟ سوره نور آیه 55، آیه را مىنویسم و لطائفى را هم كه بلدم مىگویم بسم اللّه الرّحمن الرّحیم بمناسبت اولین روز امامت حضرت مهدى (علیه السلام) نهم ربیع قرآن مىفرماید كه «وعد اللّه الذین آمنوا منكم و عملوالصالحات لیستخلفنهم فى الارض كَما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن ّ لهم دینهم الذى ارتضى لهم و لیبد لنّهم من بعد خوفهم امناً یعبدوننى لا یشركون بى شیئا» تا آخر آیه اما نكات، ترجمه كنم خیلى از این كلمات را خودتان با دید مثلاً «وعد اللّه» یعنى وعده داده خدا به كى وعده داده؟ به (الذین آمنوا منكم) به كسانى كه ایمان آوردند از شما كسانى كه هم ایمان آوردند هم كارها و عملشان شایسته است خدا به این خوبها وعده داده. چه وعدهاى داده 4 تا وعده: 1. «لیستخلفنّهم» اینها را در زمین خلیفه كند خدا وعده داده به مؤمنین كه در آینده حكومت مال شماست مگر خدا از این كارها كرده؟ كارِ خدا از این كارهاست كما اینكه (استخلف الذین من قبلهم) قبل از شما افرادى زمانهایى بودهاند كه افراد شایستهاى حكومت را بدست گرفتهاند خوب حالا حكومت را بدست گرفتیم چه كنیم؟ توسعه اقتصادى، توسعه سیاسى، مىگوید اصل با محوریت دین است امكانات صرف دین مىشود آنچه مربوط به دین است عبادت، صداقت، تقوا این محور است، (چون اگر همه تلفن همراه داشته باشیم اما خودمان به هم فحش بدهیم این تلفن همراه رشد نیست چون قبلاً بى تلفن فحش مىدادیم حالا با تلفن فحش مىدهیم ممكن است همه ما جیبمان تلفن باشد اما با هم قهریم صداقت و صفا توى ما نیست یعنى وسیله ارتباط داریم اما خود ارتباط نیست.) الان دنیا بخاطر اینكه دین نیست… امكانات هست رفاه نیست یعنى امكاناتِ… چه جور بگویم، در قدیم با شمشیر مىكشتند حالا با بمباران یك منطقه را زیر و رو مىكنند.
علم در كنار دین مایه آرامش است
یعنى پیشرفت علم كنارش اگر دین نباشد دنیا به سمت وحشى گرى مىرود عوض یكى كُشى یكى كُشى شهر كُشى نسل كُشى نسل كُشى مىشود مثل چاقویى كه بلندتر باشد بیشتر آدم مىكشد و لذا حرف اول را باید مكتب بزند منتهى این مكتب همهاش هم این نیست كه نماز و روزه بخوانند. «و لیبد لنهم» تبدیل مىكند «من بعد خوفهم» خوفها و دغدغهها و اضطرابها را تبدیل مىكند به امنیت یعنى 1. مكتب 2. امنیت. «یعبدوننى» همه مردم بنده خدا مىشوند دیگر «لا یشركون بى شیأ» غیر از خدا هیچ نوع كمى نیست طاغوتى، زورى، پولى، محوریت مىشود با خدا نه كه چون اینجا پولش بیشتر است زورش بیشتر است او قدرتش بیشتر است او پارتىاش بیشتر است تمام چیزهایى كه غیر از خدا هست همه محو مىوشد حرف اول و آخر را رضاى خدا مىزند. بعد كه حكومت را به دستشان داد آن دینى را كه از آن راضى است چون دین هم خیلى،… الان مكتبها، ایسمها فقط الان مكتب هست توى دنیا مكتبهاى ضد و نقیض آن مكتبى را كه خدا پسنده «ارتضى» یعنى خدا راضیه یعنى دین خدا پسند را برایشان متمكن مىكند اینها را برایشان كه آن دین خدا پسند حاكم بشود خوفشان هم تبدیل به امنیت مىشود. گرایشها همه گرایش الهى مىشود هر نوع طاغوتى محو مىشود خوب این ترجمه آیه 55 سوره نور اما نكات: نكته اول كلمه «وعد» است (حالا جالب اینست كه من تفسیر نور این را نوشتهام دیشب كه توجه كردم یك چیزهاى نو گیرم آمد اصلاً خاصیت قرآن اینست كه صبح نگاه مىكنى 7 تا مطلب مىفهمى عصر چیز دیگرى مىفهمى فردا چیز دیگرى مىفهمى كسى دیگر نگاه كند چیز دیگر مىفهمد یعنى عین آجرى كه… آجر است ولى این مهندس توى این خانه یك طرح مىگذارد مهندس و معمار دیگر همین طور هى ذهن انسان هر چه… اقیانوسى است كه قعرش پیدا نیست اینكه آغاز سوره با «وعده» است این خودش مهم است. خداوند در قرآن كلمات را با چیدنش… این طور نیست كه… ما كه توى بازار مىرویم چیزى بخریم چیدن ندارد گفتهاند این چیز را بخر فلذا گفته تخم مرغ، كاهو، تُرشى، سیب زمینى، پیاز، وقتى خریدیم هر كدام رسید مىخریم این طور نیست كه اول پیاز بعد سیب زمینى نه هر چیزى به دستمان رسید مىخریم. ولى كلمات قرآن چیدنش عنایت دارد وقتى قرآن مىگوید «ان صفا و مروه من شعائر اللّه» یعنى شما مكه هم كه رفتى بین صفا و مروه هم كه مىخواهى طواف كنى باید اول از صفا شروع كنى. اگر قرآن مىگوید پول كه مىخواهى بدهى به فقیر «سراً و علانیه» توى قرآن اول مىگوید سرى بعد مىگوید علنى یعنى اگر مىخواهى پول بدهى سعى كن اول پولت را مخفیانه بدهى حالا اگر نشد علنىاش كن. «لا تشرك بى شیا» بعد مىگوید «و بالوالدین احسانا» یعنى احسان به والدین را در كنار توحید، گفته شرك نورزید موحد باشید بعد از توحید گفته والدین اینكه خداوند والدین را در كنار توحید گذاشته كلمات قرآن چیدنش مهم است كه این كلمه چرا اول آمد این كلمه چرا آخر آمد.) نمىگوید «وعد الرحمن وعد القادر» هزار تا اسم دارد مىگوید «وعد اللّه» اللّه توى اسمهاى خدا حىّ و قیوم و سمیع و بصیر و حكیم و نور اوصاف خدا زیاده اما توى اوصاف تنها اسمى كه تمام معانى توى آن جمع شده اللّه است یعنى خداوندى كه وعده داده با تمام كمالاتش وعده داده مثل اینكه مىگویى آقا، آمد با تمام دار و دستهاش یك وقت مىگویى پسرش را فرستاد، زنش را فرستاد، شوهرش را فرستاد شریكش را فرستاد یك وقت مىگویى نه كاروانى آمد خداوند با تمام قدرت وعده داده به كسانى كه ایمان دارند. «منكم» یعنى از شما مسلمانها یعنى حكومت مال اسلام است. بعضىها مىگویند فلانى آدم خوبى است نگاه به عملش نكن درست است كه نماز نمىخواند ولى خوب آدمى است كسى به كسى نصیحت مىكرد مىگفت عرق مىخورى بخور، زنا مىكنى بكن، فحش مىدهى بده، دروغ هم مىگویى بگو، رشوه هم مىگیرى بگیر، كم فروشى هم مىكنى بكن، غیبت هم مىكنى بكن، اما مسلمان باش! گفت خوب پس دیگر… پس دیگر چى چى ماند؟
ایمان همراه با عمل كارساز است
حالا بعضىها مىگویند فلانى قلبش خوب است قرآن قلب خوب را قبول نمىكند قران معمولاً هر جا مىگوید ایمان پشت سرش هم مىگوید عمل صالح یعنى قلب پاك به تنهایى فایده ندارد بى خود نگوئید آقا فلانى قلبش پاك است كار به عملش نداشته باش هم قلب پاك عمل تازه نمىگوید عمل صالح مىگوید «الصالحات» یك وقت شما مىگوئید صالح یعنى یك كار خوب یك وقت مىگوئید صالحات یعنى چند تا كار خوب یك وقت مىگوى «الصالحات» یعنى همه كارها خوب ایشان مسواك مىكند اما زلفهایش را شانه نمىكند كُتاش تمیز است ولى خوب پیراهنش كثیف است نظیف یعنى همهاش نظیف اگر فلانى درس خوان است نه خیر ایشان 16 تا تجدیدى دارد ولى ریاضىاش خوب است وقتى مىگویند فلانى درس خوان است یعنى باید تمام درسهایش خوب باشد. قرآن نه صالحین را قبول دارد نه صالحاتى قرآن الصالحات را قبول دارد الصالحات مثل المساجد، مسجد یعنى یكى مساجد یعنى چند تا المساجد یعنى كلاش این خوب عزادارى مىكند روز عاشورا خرج هم مىدهد اما كلاهبردارى هم مىكند الصالحاتى نیست درسش خوب است ولى توى خانه به مادرش پرخاش مىكند توى دانشگاه به استادش هم با زور سلام مىكند تكبر دارد «الصالحات» هم ایمان هم قلب هم عمل تمام اعمال.
حاكمیت مؤمنان بر سراسر زمین
«لیستخلفنهم» این جا نشینى شوخى است یا جدى؟ جدىِ جدى است در ادبیات عرب هر جا لام آمد این لام یعنى تأكید مثلاً مىگوئیم «والعصر، ان الانسان لفى خسر» «ان عذابى لشدید» «ان الانسان لیطغى» این لامِ تأكید است. «لیستخلفن» نون آن هم براى تأكید است یعنى قطعاً قطعاً شما جانشین مىشوید بعد هم مىگوید «فى الارض» یعنى كره زمین (وقتى قرآن مىگوید «اذا زلزلت الارض زلزالها» یعنى همه زمین زلزله مىشود مسئله این طور نیست كه حالا بم یا جیرفت یا كاشان، یا شیراز یا تهران،… كره زمین زلزله مىشود آن وقت ببینید چه مىشود گفته «زلزالها» چه زلزلهاى! حضرت امیر (علیه السلام) دندانش درد مىكرد گفت خدایا یك ذره استخوانم درد گرفته حالا اگر همه استخوانهاى بدنم درد مىكرد چى مىشد؟! یك ذره استخوان درد گرفت كلافه كرد من را حالا اگر همه استخوانها درد بگیرد چى مىشود؟! همه زمین بلرزد آن وقت قرآن مىگوید «و اخرجت الارض اثقالها» چنان زلزله مىشود كه كوه از زمین كنده مىشود مسئله بتون و آرمه و اینها نیست بعد كوهها «و اذا الجبال سیرت» كوهها راه مىافتد بعد قرآن مىگوید «دُكت» بهم مىخورد بعد سنگهایش به هم مىخورد ریز مىشود شن مىشود بعد آیه دیگر مىگوید شنها بهم فشرده مىشود «كالعهن المنفوش» مثل پنبه مىشود. 1. زمین لرزه مىشود 2. كوه كنده مىشود 3. سُیرت، سیر كوهها راه مىافتد 4. دُكت قطعه قطعه مىشود «… باًمهیلا» شن مىشود بعد مىگوید «كالعن المنفوش» چیزى دیگر مىشود پودر مىشود.) «لیستخلفنهم فى الارض» یعنى كل زمین «كما استخلف الذین من قبل» سابقه هم دارد كه فرعونى بوده با دار و دستهاش همه غرق شدند موسى (علیه السلام) و یارانش حكومت را بدست گرفتند نمونه دارد كه یك رژیم فاسدى برود رژیم حق بیاید «و لیمكنن لهم» خداوند براى اینها امكاناتى قرار مىدهد كه آن مكتبى كه مىپسندند آن دین حاكم بشود. دین خدا پسند چه دینى است دینى است كه استدلال داشته باشد علامت دین خوب اینست. 1. عقلى باشد یعنى بتوانى با آن استدلال كنى 2. فطرى باشد طبع انسان هم بپسندد.
كنترل غرایز، نه سركوب آن
شما در اسلام قانونى را پیدا نمىكنید كه این قانون با طبع انسان جور در نیاید (هر چه را كه میل دارى اسلام گفته این كار خوب است بلكه مىگوید من میل دارم… بله مىگوید آن هرزگى است شما اصل شهوت حق است نیاز به همسر هم حق است منتهى شما بخواهى هر دخترى هر پسرى مثل حلوا نذرى نه این طور نیست كانال گذاشته استفاده از گاز از طریق چراغ گاز اینكه من دلم مىخواهد استفاده از گاز كنم شیلنگ را پاره كنم منفجر بشود نسل نابود بشود فردا اگر بچهاى متولد بشود نفهمیم پدرش كیه یعنى شما بخاطر شهوتت بخواهى نسل را بهم بزنى خانواده را متلاشى كنى. شب مىروى خانهاش، من بودم در یكى از كشورهاى اروپایى یك همه پرسى كردند كشور بزرگى هم هست 85% مشكل اصلىشان انرژى اتمى و مترو و اینها نبود 85% گفتند مشكل ما خانواده است اصلاً شب مىرویم نمىدانیم زنمان ما را مىخواهد یا نه شوهرمان ما را مىخواهد یا نه این توى خیابان آزاد آن هم توى خیابان آزاد برمىگردد اصلاً نمىفهمم این من را دوست دارد یا نه اصلاً اینكه گفتهاند هیچى نبینى یعنى بروى خانه خانم خودت را ببینى یعنى متمركز بشود علاقهات روى یك نفر مرد چشم چران هى این را مىبیند اِه! اینكه بهتر از زن من است! اى بابا این چیه زن ما چیه! همین طور 50 تا 500 تا زن مىبیند بعد مىرود توى خانه اِه حرف نزن تو دیگر خوب این چشم چرانى زندگى را متلاشى كرد خوب این به نفع است كه اسلام گفته…) آخر من مىگویم اسلام دین فطرى است هر چه میلات است را قبول دارد بگو آقا میل من اینست كه به همه نگاه كنم بله این میل یك خانواده را متلاشى مىكند اگر مىخواهید همه علاقهها متمركز باشد روى خانم هیچ خانمى خودش را براى بیرون آرایش نكند بگذارید مردها بیرون چیزى نبینند هر چه هست سادگى ببینند آن وقت به زن گفتهاند خانم، توى خانه آرایش كن آرایش زن براى شوهرش از عبادتهاى بزرگ است حتى یكبار حضرت به فاطمه زهرا (علیه السلام) فرمود كه فاطمه جان! مگر شوهرت نمىآید گفت چرا مىآید مثلاً تا یك ساعت دیگر مىآید گفت تو كه مىدانى شوهرت مىآید چرا خودت را آرایش نمىكنى؟ بلند شو خودت را آرایش كن به زن گفته هر چه مىتوانى آرایش كن به زنهاى بیرون هم گفته آرایش نكن به مردها گفته نگاه نكنید كه این علاقهها جوش بخورد توى خانه براى استحكام نظامِ… آن وقت هر چه پدر و مادر علاقهشان جوش بخورد عاطفه قوىتر مىشود این طور نیست كه بله خبر مرگ ابوى را شنیدم یك دقیقه سكوت! یعنى این قدر عاطفه كم رنگ شد؟ آن وقت ما به چه چیزهایى هم دل مىبندیم. (من در جشن فارغ التحصیلهاى دانشگاه شركت كردم مىخواستند فوق لیسانس و دیگر حالا… ما هم بحثى جور كرده بودیم بگوئیم ریاست محترم دانشگاه رفت خیر مقدم بگوید گفت من تقاضا مىكنم از فارغ التحصیلها اكنون كه مىروید بیرون سالى یك تلفن هم به ما بزنید من خیلى ناراحت شدم واقعاً سالى یك تلفن هم به استاد نمىزنند؟! تو پهلویش درس خواندهاى سالى یك تلفن هم به او نمىزنى یعنى باید عاطفه این قدر كم رنگ بشود علم برود بالا عاطفه بیاید پائین خوب این نقص است مثل زنى كه مىزاد كلهاش سه كیلو است بدنش یك كیلو یا بدنش 40 كیلو است كلهاش قدِ یك گردو بدنى سالم است كه عقل و عاطفه و علم و استدلال و فرد و جامعه و… یعنى همه با هم میزان باشد عاطفه پر رنگ است كلهاش كار نمىكند و لذا حدیث داریم آمدند پهلوى امام گفتند فلانى خیلى خوب آدمى است فرمود (فكیف الصلواة) نمازش چه جوره؟ گف تند فلانى خیلى نماز خوان است فرمود (فكیف عقله) آن كسى كه نماز مىخواند فرمود مخاش هم كار مىكند یا نمىكند آن كسى كه مخاش كار مىكند فرمود نماز مىخواند یا نه ما باید… با همه چیزى رابطه داشته باشیم.) ما یك آیه داریم توى قرآن از آن آیههایى است كه مردم همه به آن عمل مىكنند «كُلوا» بخورید این آیهاى است كه 100% به آن عمل مىكنند یك آیه داریم توى قرآن كه هیچ كس به آن عمل نمىكند یعنى من ندیدهام «یبیتون اربهم سجداً و قیاما» شب تا صصبح در حال سجده گریه مىكند یك آیه داریم روى كره زمین یك نفر هست كه به آن عمل مىكند دومىاش را من تا حالا ندیدهام نمىگویم نیست كه قرآن مىگوید «لا یخشون احداً» یعنى از احدى نترسید من اگر امام (ره) را نمىدیدم مىگفتم مگر مىشود، آدم مىترسد دیگر. امام (ره) فرمود در عمرم از احدى نترسیدهام حتى بمباران كه مىشد به دكتر گفتند آقا الان بمباران مىشود قلب امام (ره) ناراحت است آن را ببین امام (ره) فرمود آقاى دكتر اول قلب خودشان را ببینید من نمىترسم همین «كُلوا» یعنى بخورید ببینید اسلام چقدر دین جامعى است یك چیزى بگویم خیلى ساده است ولى جامعیت اسلام توى همین ساده روشن است یكجا مىگوید «كُلوا و اشكروا» خوردید از خدا تشكر كنید یعنى رابطه خدا با غذا یكجا مىگوید «كُلوا انفقوا» خوردید به فقرا هم كمك كن رابطه خدا با فقرا یك جا مىگوید «كُلوا اطعموا» خوردى به فامیلها هم اطعام كن. یكجا مىگوید «كُلوا واشربوا ولا تسرفوا» خوردى زیاد مىخورى فشار به معدهات مىآید یعنى رابطه خوراك با معده یكجا مىگوید «كُلوا و اعمل صالحا» خوردى از انرژیش یك عمل صالح انجام بده خوردى مَلقْ زدى؟ خوردى یك كارى بكن یك كار مفیدى یكجا مىگوید «كُلوا لا تطغوا» خوردى طغیان نكن ببینید یك (كُلوا) است. این جامعیت اسلام خیلى لذیذ است دین جامع یك مكتب فقط اقتصاد مىبیند هیچى نمىبیند جز اقتصاد مثل اینهایى كه عینك سرخ گذاشتهاند همه شلغمها را لبو مىبینند یك مكتب همهاش مثلاً سیاست است یك مكتب همهاش اقتصاد است دین جامع… (مىگویند چند تا نابینا رفتند فیل ببینند گفتند شما كه كورید چى مىخواهید ببینید گفت دست مىگذاریم مىفهمیم رفتند دور فیل یكى دست كشید به خرطوم گفت مثل بیل است یكى دست كشید به پایش گفت مثل بتون است یكى دست گذاشت روى گوشش گفت مثل باد زن است درست است فیل خرطوم دارد پا دارد گوش دارد ولى اینها جزو فیل است اینها همهاش فیل نیست.) اسلام جامعیتش مهم است یعنى عبادتش، سیاستش مثلاً مىگویند نماز جماعت و نماز جمعه این نماز جمه یك میتینگ است عین اینكه مثل میتینگ است مىگوید با وضو باشید رو به قبله باشید تقوا هم داشته باش افرادى هم كه پیش نماز است. باید عادل باشد نظم هم دارد صفها باید منظم باشد انتخابات هم توى آن هست این آقا را قبول ندارى؟ برو مسجدى كه آقایش را قبول دارى یعنى باید در انتخاب خودت انتخاب كنى به هیچ كس نگفتهاند تو باید پشت سر كى نماز بخوانى یاد شهداء هم فراموش نشود مهر كربلا هم باشد. خیلى خوب حضور در صحنه هم باشد قد قامت الصلواة هم حاضریم پُز را هم كنار بگذار این طرف شهرى است این طرف دهاتى است كوچك است بزرگ است، همه با هم سمع اللّه همه با هم بحول اللّه. این جامعیت اسلام خیلى قشنگ است.
حكومت امام زمان (علیه السلام)، استمرار حكومت علوى
حالا «دینهم له ارتضى» كدام است؟ در غدیر خم وقتى حضرت على (علیه السلام) معین شد خداوند فرمود امروز «رضیت لكم الاسلام دینا» امروز من راضى شدم این «رضیت» همان «ارتضى» است خدا وعده داده كه حكومت را بدست مؤمنین بدهد و دینشان را حاكم كند كدام دین؟ آن دینى كه «ارتضى» ریشه رَضِى و اِرتضى یكى است یعنى دین غدیر خم آن دینى كه خداوند وعده داده حكومت كند دینى است كه ادامه حكومت حضرت على (علیه السلام) باشد. «و لیبد لن من بعد خوفهم» بعضىها مىگویند شما مىگوئید وقتى امام زمان (علیه السلام) مىاید كه دنیا پر از ظلم است بعضىها مىگویند خوب اگر بناست دنیا پر از ظلم بشود بیائید همه ظلم كنیم كه آقا تشریف بیاورد زودتر بیاید.
دنیا از ظلم پر مىشود، نه ظالم
مىدانید اشتباه كجاست؟ گفته (بعد ما مُلأت (مملو) ظلماً و جورا) یك حدیث و دو حدیث و 10 حدیث هم نیست یك هیئت ما حدیث داریم نگفته (مُلأت ظالما) اگر مىگفت پر از ظالم بشود مىگفتیم بله تو هم یك ظالم شو من هم یك ظالم مىگوید دنیا پر از ظلم بشود فرقش چیه؟ یك وقت مىگوئیم وقتى این دیوار را خراب مىكنیم پنجره باز مىكنیم كه اینجا پر از دود بشود پُر از دود بشود نه یعنى همهمان دودى بشویم ممكن است 2 نفر بیایند اینجا را پر از دود كنند الان آمریكا دنیا را به آتش مىكشد این افغانستان است آن عراق است آن اسرائیل است. یعنى یك ابر قدرت متجاوز، یك طاغى یك بچه شر، یك آدم لات مىتواند یك محله را به… پس اینكه مىگوید (مُلأت) نه یعنى اینكه همه مردم ظالم بشوند كه بگوئیم بیائید همهمان گناه بكنیم نه پر بشود از ظالم ولو توسط عدهاى قلیل آخر اگر همه مردم ظالم باشند دیگر (آمنوا) نیست كه (وعد اللّه) كسى نیست به او ایمان بیاوریم یك كسى گفت سركه 7 ساله دارى؟ بله گفت یك لیوانش را به من بده گفت اگر مىخواستم به تو و به امثال تو بدهم كه 7 سال نمىماند 7 ساله براى اینكه به كسى ندادهام اگر بگوئیم همه مردم ظالم بشوند خوب خدا به كى وعده داده؟ اینكه وعده داده پیداست كه در همیشه تاریخ باید (آمنوا و عملوالصالحاتى) باشند كه خداوند به اینها وعده بدهد آن هم كه مىگوید دنیا پر از ظلم مىشود قاطى كرده دنیا پر از ظلم بله اما دنیا پر از ظالم نه مىگوئیم سالن اگر پر از دود شد پر از دود شد ممكن است كسى منقل بیاورد دو تا كُنده روى آن بگذارد خودِ این كُندهها توسط یك نفر اینجا پر از دود بشود پر از ظلم معنایش این نیست كه همهمان ظالم بشویم.
امنیّت همراه با عبادت
(ولیمكنن من بعد خوفهم امنا) امنیت خیلى مهم است (بگو آقا الان هم خیلى از كشورها اَمنند الان مثلاً فلان كشور نه جنگى نه دعوایى أمن مىگوید بله امناً ولى با هم مىنشینند توى پارك یك جوجه كبابى مىخورند یك عارُقى مىزنند یك لیوان شرابى یك لیوان شرابى مىخورند قمار مىكنند مىگوید نه،) امنیتى كه یعبدوننى كنار امنیت عبادت خدا باشد بگو آقا فلانى هم عبادت خدا را مىكند؟ مىگوید نه عبادت خدا منهاى طاغوت، عبادتى كه «لا یشركون بى شیا» عبادتى كه كنارش شرك نباشد بگویى هم خدا هم خرما چه فرمان یزدان چه فرمان شاه یعنى چه؟ یعنى هر دو. یك كسى مىگفت تو و سوسك را با هم دوست دارم یعنى چه؟ عبادت خالص حالا… آن زمان انشاءاللّه خواهد آمد و آن زمان چه خواهد شد بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 1. (یغلب سلطانه المشرق والمغرب) حكومت آقا همه دنیا را مىگیرد (یقبل الناس على العبادات و تعدل على الامانات) مردم به سمت عبادت روى مىآورند امانتها را به اهلش مىدهند آن مقدار از آیات قرآن كه فراموش شده احیاء مىشود. این نمایندههاى دوره بعضىهایشان خدمتشان رسیدیم توى ستاد نماز آمدند گفتند به نظر تو باید چه كرد؟ گفتم توى این قرآن این قدر واجب فراموش شده هست اگر خیلى مىخواهید كار بكنید یك واجبات فراموش شده را انجام بدهید گفت واجب فراموش شده هم توى قرآن هست؟ گفتم بله بیائید این آیه «و انكحوا الاَیامى منكم» بیائید آدمهایى كه همسر ندارند قوانینى تصویب كنید كه ازدواج توى مملكت آسان بشود. (حالا مدت سربازى را كم مىكنید شهردارىها 10، 20 تا سالن مىسازند پول تالار را كم مىكنند مسئله لباس عروس را مؤسسهاى راه مىاندازد. مسئله اشتغال است مسئله اسكان است وام ازدواج بدون سود است من نمىدانم بنشینید خودتان… من خودم 20 تا طرح نوشتم با این طرحها مىشود ازدواج را آسان كرد. خدمت آقاى هاشمى رفسنجانى دادیم ایشان هم زیرش نوشت خدمت آقاى خاتمى ایشان هم داد به هیئت دولت و دارند روى آن كار مىكنند مىشود ازدواج را آسان كرد «و انكحوا» این فرمان خداست امر هم هست واجب هم هست.) اگر ازدواج آسان بشود 50% فساد كم مىشود. امام صادق (علیه السلام) فرمود: (من تزوج) كسى كه ازدواج كند (فقد احرز نصف دینه) منتهى یك خورده هم خودمان گیر مىدهیم دختر خواستگار داردها، مىگوید مىخواهم لیسانس بگیرم خوب مىخواهى لیسانس بگیرى كه چى؟ گذشت زمانى كه لیسانس مىگرفتتتى شما را استخدام مىكردند الان فوق لیسانسش هم شغل نیست همسرِ خوب گیرت آمد ازدواج كن. یا پسره باباش اتاق دارد خانه هم دارد، حالا یك كسى واقعاً مشكل دارد خوب آن مشكل دارد چه كند مجبور است صبر كند اما نه یك پسر دارد دو تا پسر دارد جلویش هم برادر بزرگى خواهر بزرگى هیچ مشكلى نیست باباش هم دوست داد این را دامادش كند نه، من باید مدركم را بگیرم مدرك كه چى؟ مثلاً بعد از مدرك چى مىشود قبل از مدرك چى مىشود اینها یك خورده قید است. من بچههایم را دورده دبیرستانى شوهر دادم پسر كه ندارم دخترهایم را توى دوره دبیرستانى شوهر دادم بعد هم لیسانس را گرفتند این قدر این لیسانس برایتان بت نباشد لیسانس یعنى 100 تا كتاب الى 200 كتاب دیگر نماز نمىخوانم چون لیسانسام داماد نمىشوم چون لیسانسام برو بابا! هم لیسانس بگیر هم داماد شود هم عروس شو هم نمازت را بخوان یك خورده خیلى برایتان عظمت پیدا كرده به شما گفتهاند نسل فرهیخته شما فكر كردهاید نسل فرهیخته یعنى همه كارهایش را بگذارد كنار همه كارهایتان را بكنید نسل فرهیخته هم باشید. كسى سرما خورده بود خربزه مىخورد گفتند آقا شما خر… سرما خوردهاى خربزه نخور گفت من هم سرما مىخورم هم خربزه مىخورم. (بله حالا آن شوخى مىكرد شما گیر ندهید ازدواج را هر كدام امكان ازدواج برایتان گیر آمد… این هم كه مىگویند اولاد كمتر باشد آدم بهتر تربیت مىكند هیچ محققى تا بحال نتوانسته براى من ثابت كند كه اولاد بگیریم كسانى كه اولادشان كمتر است تربیت بچههایشان بهتر است هیچ دلیلى نداریم آدمهایى هستند 6 تا بچه دارند آدمهایى هستند یك بچه دارند جانور! ما هیچ تحقیقى نداریم كه اینكه بچهاش كم است… بله بچه كم راحتتر است آدم به لباس و سرویس و ماشین و خواستههایش بیشتر…. خواستههاى مادى بچه غیر از تربیت بچه است ممكن است بچه بله… آدمى كه 6 تا بچه دارد دمپایى مىخرد یك بچه داشته باشد كفش گران مىخرد ولى كفش غیر از انسانیت است.) احیای واجبات فراموش شده در زمان امام زمان (علیه السلام) آیاتى (أین المؤمّل لاحیاء الكتاب و حدوده) در دعاى ندبه داریم مهدى جان! كى مىآیى آیاتى كه فراموش شدهه احیاء كنى سنت پیغمبر (ص) فراموش شده احیاء كنى بدعتها را نابود كنى یعنى چیزهایى كه جزو دین نیست جزو دین شده بدعتها را محو كنى – وقت تمام شد؟ ما همین حكومت امام (ره)… همین انقلابمان مىتواند یك راهنما باشد براى حكومت امام زمان (عج) مىشود طاغوتهاى جهان بروند؟ بله به همان دلیلى كه دیدید صدام رفت شاه رفت انشاء اللّه بوش هم مىرود همین طور كه طاغوتها مىروند پس رفتن طاغوت محال نیست. مىشود واقعاً یك عالمِ متقى یك بنده خدا مىشود حكومت را بدست گیرد؟ بله اگر حضرت امام خمینى (ره) آمد یك گوشه یك حكومتى را تشكیل داد پس مىشود ولىاش امام زمان (عج) بیاید. یعنى واقعاً مىشود قانون اسلام پیاده شود؟ بله اگر یك گوشه قانون اسلام… پس مىشود مىشود واقعاً ترسوها شجاع شوند؟ بله مىشود مردم ایثارگر بشوند؟ بله مىشود امت حزب الهى به جوش بیایند؟ بله خیلى كارها مىشود ما زمانى كه بچه ها… حالا شما نو هستید ما یك خورده كهنه شدیم زمانى كه من سن شما بودم یا یك خورده… 20 سال پیش 25 سال پیش راهپیمایى شد پیرمردى گفت آقا چى چى شما مىگوئید مرگ بر شاه مثلاً مىخواهید شاه را بیرون كنید؟ خجالت بكشید آدم مستاجرش را هم نمىتواند از خانه بیرون كند بعد شما مىخواهید شاه را بیرون كنید. پیرمرده گیر مستأجرش افتاده بود نمىتوانست او را بیرون كند مىگفت من نمىتوانم مستأجرم را بیرون كنم چطور شما مىخواهید شاه را بیرون كنید بعد دیدیم نه جوش آمد و جوش آمد شاه را بیرون كردیم. (مثلاً مىگفتند این قدر صدام اسلحه دارد اسلحههاى صدام چى شد؟ همه خانهها مىگفتند پُر اسلحه است چى است؟ آب شد چى شد؟ اگر واقعاً طاغوت آب مىشود اگر مرد خدا حاكم شود مىشود.) خدایا تو را به حق محمد و آل محمد (ص) ما را از زمینه سازان و پیروان واقعى آقا امام زمان (عج) قرار بده. گفتم بحث چون دوم… نهم ربیع و اولین روز تولد آقا امام زمان (عج) هست راجع به «وعده اللّه الذین آمنوا» گفتیم خدایا ما را از آمنوها و عملو الصالحاتىهایى كه خدا به آنها «وعده» ما را از آن آمنوها و عملواصالحاتىها قرار بده. خدایا خوف را و دلهره را از جامعه اسلامى در هر كجا كه هستند برطرف بفرما. طاغوتهاى دنیا به سرنوشت طاغوت عراق و صدام مبتلا بفرما. ایمان كامل، بدن سالم، عقل قوى، علم مفید، رزق حلال، اولاد صالح، عزت دنیا و آخرت، حسن عاقبت، به همه ما مرحمت بفرما. دینِ ما، دنیاى ما، كشور ما، رهبرِ ما، دولت ما، امت ما، نسل ما، ناموسها، مرزِها، انقلاب ما، آبروى ما، هر چه كه به ما دادهاى در پناه آقا امام زمان (عج) حفظ و قلب مباركش را از ما راضى و ما را مشمول دعاهاى خاصاش قرار بده. (ضمناً یك حدیثى دیدم امام زمان (عج) فرمود من روزى 100 بار به شما دعا مىكنم و اگر دعاى ما نبود شما یك مشت شیعه را قورت مىدادند دشمنان، خدایا قلبش را از ما راضى بفرما.) والسلام علیكم و رحمة اللّه
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 302