responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 315
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»  
 الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

یک سه تا صلوات «اللهم صل علی محمّد و آل محمّد» به همه عزیزان سلام می‏گویم با جمله سلام علیکم و رحمة الله بینندگان عزیز بحث ما را ماه شعبان 82 می‏بینند. تولد امام سجاد (علیه السلام) و بعد هم تولدهایی در آستانه تولد حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) من دو سه جلسه می‏خواهم راجع به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) صحبت کنم. از خودش می‏خواهیم که یک چشمکی به همه عمر ما بزند یعنی همه عمر ما با یک لحظه نظر او، بله همه عمر ما به یک لحظه نگاه او نمی‏ارزد ولی حالا تفقد کند ما را همینطور که سلیمان (علیه السلام) پرنده‏ها را تفقد می‏کرد: «و تفقد الطیر» سلیمان عصر ما هم تفقدی بکند یک نظری بکند برای اینکه بحث را شروع کنیم. این دعای رسمی را که تقریباً به لطف خدا همه ایرانیها دارند حفظ می‏کنند و حفظ شدند با هم بخوانیم: «اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیاً و حافظا و قاعداً و ناصرا و دلیلاً و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا».
 

معرفت، محبّت و اطاعت از امام زمان (ع)

 بحث امامت که حالا شامل همه امام‏ها می‏شود سه شاخه دارد. رابطه علمی، عاطفی، عملی. پس بحث را شروع کنیم. موضوع: امامت رابطه ما با امام: 1-رابطه علمی و شناخت و معرفت. 2-رابطه عاطفی و مودت عشق. 3-رابطه عملی و رفتاری. کمی توضیح بدهم رابطه معرفت همه‏اش داریم: «من مات و لم یعرف امام زمانه» اگر کسی بمیرد و امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)اش را نشناسد یا در روایت داریم: «عارف بحقه» این معرفت خیلی مهم است، اصلاً اگر امام را آدم نشناسد دین ندارد یک دعایی هست باز این دعا را خیلی از ایرانیها حفظ هستند، آنهایی هم که حفظ نیستند الان حفظ می‏کنند. انشاء الله می‏گوید: «الهم عرفن نفسک» خدایا خودت را به من بشناسان.

شناخت حجّت، عامل دوری از گمراهی‏

بعد می‏گوید: «فانک» بدرستی که تو: «ان لم تعرفنی نفسک» اگر خودت را به من نشناسانی «لم عرف نبیک» «لم عرف نبیک». نمی‏توانم پیغمبرت را بشناسم بعد می‏گوید: «اللهم عرفنی نبیک» خدایا پیغمبرت را به من بشناسان بعد می‏گوید: «فانّک ان لَم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک» بعد می‏گوید: «اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک و لم تعنی» می‏گوید خدایا خودت را به من بشناسان، تو را نشناسم پیغمبرت را هم نمی‏شناسم، پیغمبرت را نشناسم امام هم نمی‏شناسم. بعد می‏گوید که اگر امام را نشناسم «فانک» بدرستی که تو «ان لم تعرفنی» اگر من را امام‏شناس نکنی «ان لم تعرفنی حجتک ضللت ان دینی» خدایا خودت را به من بشناسان «نفسک» یعنی خودت خدایا خودت را به من بشناسان. حالا آقایان که سوادشان کم‏رنگ است دعاشان اینطور باشد. خدایا خودت را به من بشناسان، پیغمبرت را به من بشناسان، امام را به من بشناسان، اگر نشناسی کج می‏روم، فارسی‏اش است ببینید خودت را به من بشناسان، پیغمبرت را به من بشناسان حجت، امام بشناسان. بعد می‏گوید اگر حجتت را نشناسم «ضللت عن دینی» انحراف وقتی است که انسان امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)اش را نشناسد. شناخت نه شناخت در حدی که امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) پسر امام حسن عسکری (علیه السلام) است خوب این که شناس…، شناخت شناسنامه‏ای است یک شناختی که حالا یک نمونه‏اش را برایتان می‏گویم، خوابت برده، چرتت گرفته شما وقتی چرتت گرفت نمی‏توانی ابروت را نگ…. یعنی نمی‏توانی ببخشید چی اسمش است؟ پلکت را نمی‏توانی نگه داری هر چه می‏خواهی خودت را نگه داری می‏بینی می‏افتد پائین یعنی من و شما به قدری عاجزیم که همینکه یک خورده چرت آمد توان نگهداری پلک نداریم.

زیارت جامعه، برای شناخت امام

امام کیست؟ امام کسیست که در زیارت جامعه می‏گوئیم «بکم» یعنی بواسطه شما «یمسک السماء ان تقع علی الارض» شما پلکت را نمی‏توانی نگه داری، ولی با امام آسمانها و کرات آسمانی در مدار خودشان… مستقرند. گرفتی چی شد مثل آدمی که نمی‏تواند یک قرقره بخرد. یک آدم دیگر یک کشور را معامله می‏کند با چک‏اش ببینید این چقدر گداست آن چقدر پولدار است ما.. یک بار دیگر تکرار می‏کنم توان ما جوری است که وقتی خوابمان گرفت توان حفظ پلک نداریم.
امام را خداوند به او عنایتی کرده است خداوند به امام قدرتی داده که می‏فرماید: «بکم» یعنی ای امام‏ها توسط شما «یمسک السماء» آسمانها ما سکه دارد یعنی می‏تواند خودش را نگه دارد یک وقت آدم به قدری عاجز است که بچه‏اش گوش به حرفش نمی‏دهد. یک وقت می‏شود مثل حضرت امام (رحمة الله علیه) بنیانگذار جمهوری اسلامی که وقتی می‏گوید جبهه نیاز به نیرو دارد ده‏ها هزار جوان می‏روند جان می‏دهند و حال آنکه جوان هم هست باباش در خانه را می‏زنند می‏گوید تو برو باز کن می‏گوید دیروز من در را باز کردم تو امروز برو باز کن یعنی پسر داریم در خانه را به روی باباش باز نمی‏کند، جوان داریم، صد هزار تاش به عشق امام (رحمة الله علیه) شهید می‏شود این شناخت امام است. برای امام‏شناسی بنده بهترین راه را زیارت جامعه می‏دانم. جمله جمله آدم ببیند چی چی می‏گوید این. علم امام، لطف امام، عبادت امام، آقا یک چیزی را برایتان بگویم ببینید فرق بین ما و امام چیه. کل عمر ما یک رکعت نماز با حال نمی‏خوانیم که خاطرمان جمع باشد از بسم الله تا کفواً احد حواسمان جمع است. یک رکعت نماز در عمر 80 سال ما شاید نباشد. آن وقت حضرت امیر (علیه السلام) هزار رکعت نماز شب می‏خواند. شبانه روز که هزار رکعتش حواسش جمع بود، حالا ما حساب می‏کنیم 63 سال عمرش است، حالا از 10 سالگی 53 سال، 10 سالگی بچه، کوچک که بچه بود از 10 سالگی مسلمان شد ضربدر 365 حالا ماشین حساب باشد بهتر است ببینید حضرت امیر (علیه السلام) چند روزش گذشت. حالا اگر همه ایامش هم نباشد بخشی از ایامش بگو یک شبش اصلاً کار به عمر حضرت علی (علیه السلام) نداریم. بابا یک شب اگر هزار رکعت نماز خوانده باشد. هزار رکعت نماز با توجه خوانده ما 80 سال یک رکعت نماز با توجه نمی‏خوانیم یعنی اینطور بگویم 80 سال ما یک هزارم یک شب حضرت علی (علیه السلام) نیست. اینه (این است). قدرت آسمانها را نگه می‏دارد. عبادت ما یک هزارم یک شبش نمی‏شود این معرفت است. رابطه علمی و شناختی، علم غیب چیه؟ بعضی از آدمهای بی‏معرفت ممکن است دو لیتر هم گریه کنند اما دم بزنگاه راجع به رهبر الهی کوتاه می‏آیند، آدمهای خوبی هستند، نماز شب ممکن است بخوانند و، ولی آنجا که مثلاً آقا یک چیزی می‏گوید می‏گویند حالا تا ببینیم یکی از اینها زمان امام صادق (علیه السلام) ظاهراً بود این راجع به امام صادق (علیه السلام) آخر بعضی‏ها هم هستند که واقفیه هستند ما یک گروهی داریم توی دین بنام واقفیه، واقفیه یعنی واقف، توقف کرد یعنی آقایانی که متوقف شدند.

در انقلاب از واقفیه نباشیم‏

امام کاظم (علیه السلام) توی شهرها نماینده داشت که خمس و سهم امام را جمع کند، جمع که شد بیاورد خدمت امام کاظم (علیه السلام) تحویل بدهد. امام کاظم (علیه السلام) که از… شهید شد. ایشان گفت آقا اصلاً بعد از امام کاظم (علیه السلام) دیگر امامی وجود ندارد تا پولها را خودش بخورد مثل یک کسی پیرمردی را می‏بینیم می‏گوئیم اصلاً ایشان وارثی ندارد، پسری ندارد. حالا ممکن است بچه داشته باشد، خارج از ایران باشد برای اینکه یکی از این اطرافیها مالش را بخورد می‏گوید ایشان اصلاً خدا بهش (به او) بچه نداده. اصلاً بچه‏ای ندارد تا بتواند ارث را بخورد. به او می‏گویند واقفیه یعنی چه؟ گفت امامت در امام هفتم متوقف شد. بعضی‏ها هم تا امام (رحمة الله علیه) بنیانگذار جمهوری اسلامی ممکن است بیایند بعد از امام (رحمة الله علیه) واقفیه می‏شوند یعنی آنجا وا می‏ایستند یک جا می‏ایستند مثل اینکه در عبادت قرآن می‏گوید بعضی‏ها «یؤمن ببعض و یکفر ببعض» یک جای دین را قبول دارند، یک جای دیگرش را قبول ندارند، دین پزشکی نیست، پزشکی آدم می‏تواند بگوید من متخصص قلب هستم کاری به کلیه ندارم. من متخصص حلق و بینی هستم کاری به اعصاب ندارم. من متخصص شکسته‏بندی‏ام، ارتوپدی‏ام، کار به… پزشکی می‏شود تخصص باشد. اما مسلمانی تخصص نیست که آقا من متخصص در یکی هستم، باقی کارها را آمادگی ندارم پس شناخت، رابطه علمی امام را بشناسیم. (یکی از اینها زمان امام صادق (علیه السلام) حالا من نمی‏دانم شک کردم امام صادق (علیه السلام) بود یا امام کاظم (علیه السلام) یک دو تا برادر بودند یکی شان آمد خدمت امام، امام فرمود که داداشت کو؟ گفت ایشان احتیاطاً خانه شما نمی‏آید، کارش از این مسائل، حرفها حوصله‏اش نمی‏رسد، احتیاط می‏کند توی خانه نشسته، مشغول قرآن خواندن و مثلاً احتیاط می‏کند، امام فرمود که بهش بگو پشت در یادت هست که دختری آمد. یک کنیزی ظاهراً بود تو در را باز کردی تا نگاه کردی دیدی کنیز خوشگلی است، دست انداختی توی سینه‏اش، سینه‏اش را فشار بدهی، اگر خیلی دین داری پشت در باید تقوا داشته باشی، دیدن امام تقوا لازم ندارد که حالا احتیاطاً توی خانه نشسته‏ای تو اگر خیلی دین داری آنجا دین داشته باش. از این معلوم می‏شود امام کارهای ریز افراد را می‏داند. معرفت امام، عبادتش 80 سال ما یک هزارم یک شبش بود، قدرتش، خدا در ایشان قدرتی قرار داده که چنین بشود آیا می‏شود؟ بسمه تعالی بله می‏شود منتهی مَثل زشت است بزنم حالا از امام، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از همه امام‏ها معذرت می‏خواهم الان چیز دیگری توی ذهنم نیست و معلم وقتی می‏خواهد چیزی را یاد بدهد با ضرب المثل ممکن است مسئله خیلی هم قشنگ نباشد برجهای بلندی که الان می‏سازند روی قله‏اش یک خورده الماس می‏گذارند. الماس است که شیشه را می‏برد؟ها؟ یک ذره الماس می‏گذارند و می‏گویند این یک ذره الماس فلان خطر را از این برج دور می‏کند یا کامیونهایی… مَثل کامیون بزنم راحتتر است کامیونها یک زنجیر آویزان می‏کنند که می‏گویند این زنجیری که به…. آویزان است نمی‏دانم فلان خطر را از کامیون… چطور خدا در زنجیر یک اثر می‏گذارد که خطر را از کامیون و در «بگوئید» الماس اثری می‏گذارد که خطر… همین انگشتر عقیق که می‏گویند این انگشتر عقیق، فیروزه فلان خطر را از انسان دور می‏کند. اول آدم نمی‏فهمید آدم حالا می‏فهمد) وقتی می‏گویند امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صحبت می‏کند همه شرق و غرب او را می‏بینند و صدایش را می‏شنوند تا قبل از اختراع تلویزیون آدم نمی‏ف…. نه امام‏ها اینطور باشند همه انبیاء اینطور باشند ببینید
آقا الان تلفن همراه آمده شما دکمه‏اش را می‏زنی با آن طرف دنیا حرف می‏زنی نه فقط با ایران، با آن طرف دنیا حرف می‏زنی. بالاتر می‏رود، تکنولوژی اصلاً ممکن است شما دکمه‏اش را بزنی غیر از اینکه حرف می‏زنی عکس‏اش را ببینی (حالا از این بالاتر می‏شود ما دکمه‏اش را بزنیم خودش از کانادا بیاید بغل ما؟ دیگر این نمی‏شود این نمی‏شود یکی از بزرگان 80 ساله حالا اسمش را ببرم همه‏تان می‏شناسید. 80 سالش است تقریباً خیلی مهم است، خیلی خیلی مهم است. ایشان مشکلی پیدا کرده بود و بیمارستانها و پزشکهای ایران گفتند برود خارج چون خیلی وجودش عزیز بود. بنده خدا را بردند خارج و یک عمل جراحی روی بدنش کردند و روزی که می‏خواستند بیاورندش یک چیز کلیشه‏ای هست. دکتر آمد بهش بخواند.
 گفت 1-شما تا (حالا خیلی مهم است از بزرگان است، خیلی بزرگ است، خیلی بزرگ است شاید توی ایران مثلاً 20 تاش (تای آن) نباشد) گفت 1-شما حق خوردن شراب تا 6 ماه ندارید. حالا یک دستوری است مال باقی مریض‏ها منتهی این نمی‏فهمید که این با باقی مریض‏ها فرق دارد. برنامه‏های کلیشه‏ای این پیرمرد هم گفت بابا اینکه نمی‏شود ما 6 ماه شراب نخوریم، مسخره‏اش کرد گفت نه نمی‏شود ندارد حتماً گفت تا سه ماه هم حق نداری برقصی. گفت این دیگر حتماً نمی‏شود. این دیگر حتماً نمی‏شود. آخرش گفتند آقا حالیته (می‏فهمی) بابا این غیر از آن است، آخر آدم باید بداند به کی چی چی می‏نویسد. یک کسی یک مشکل مملکتی داشت نوشته بود به رئیس جمهور بعد هم نوشته بود رونوشت معاون اول رونوشت رئیس مجلس رونوشت رونوشت پانزدهمین رونوشت علامه محمد تقی جعفری جهت پیگیری گفتند بابا علامه جعفری یک فقیه است، یک ملا است فیلسوفی، آخر این که مسئول پیگیری… پیاز گران شده به علامه جعفری چه؟ متأسفانه الان همه چیز به هم بند شده یعنی دوا (دارو) نیست می‏گویند تقصیر فلانی است. همه را به هم بند می‏کنند یعنی تقوا به قدری ضعیف شده که با دیدن یک مسئله همه را زیر سؤال می‏بریم بابا خدا لعنت کند هر که مقصر است و بنای بر مقصری خودش هم دارد چون گاهی مقصر است توجه ندارد یا در فکر جبرانند. بعضی‏ها هم مقصرند، هم از این تقصیر و از این بدکاری لذت می‏برند، اصلاً کیف می‏کنند که مردم زجر بکشند همان خواست آمریکا خدا آنها را لعنت کند ولی حالا اگر یک مشکلی پیش آمد باید مثلاً گفت مثلاً چنین و چنان است. حالا… غرضم حالا به مناسبت این که نمی‏شود یک خورده رفتم توی خاکی برگردم سرجایم) تکنولوژی جوری است که با تکان دستت با آن طرف دنیا حرف می‏زنی بالاتر غیر از اینکه حرف می‏زنی، خودش را می‏بینی. بالاتر وجودش حاضر می‏شود، قرآن می‏گوید بله ما یک همچین تکنولوژی داریم اِه!! اِه!! ندارد.

انتقال تخت بلقیس در کمتر از یک چشم به هم زدن‏

«و قال عفریت من الجن» یکی از دست اندرکاران حضرت سلیمان (علیه السلام) گفت: «انا آتیک» من می‏توانم کاخ بلقیس را از یک کشوری بیاورم اینجا. «قبل این یرتد الیک طرفک» قبل از آنکه مژه چشمت… البته یکی گفت: «قبل أن تقوم من مقامک» یعنی تا اینجا نشسته‏ای می‏آورم یک ربع، بیست دقیقه‏ای که نشسته‏ای می‏آورم. آیه جمله اولش این است می‏گوید: من کاخ را می‏آورم «قبل أن تقوم من مقامک» قبل از آنی که «قبل أن» این آیه قرآن است «تقوم» قیام کنی «من مقامک» از جای خودت تا نشسته‏ای می‏آورم. یکی دیگر گفت نه خیر «قبل أن یرتد الیک طرفک» یعنی تا چشمت به هم می‏خورد من آوردم. الله اکبر آن وقت این آدمی که می‏گوید من نه فقط تلفن همراه صدایش را می‏شنوی عکس‏اش را می‏بینی، خودش را می‏بینی. قرآن اشاره کرده که در زمان حضرت سلیمان (علیه السلام) بعضی از علومی مطلع بودند که کاخ را در یک ثانیه از کشوری… این گراهای قرآنی است توی قرآن یک همچین گراهایی داریم که اولیاء خدا یک همچین قدرتی دارند. یک روز امام جواد (علیه السلام) بود ظاهراً، به نظرم امام جواد (علیه السلام) بود یا امام رضا (علیه السلام) خدا… سلام و صلوات خدا بر ائمه ما. از امام پرسیدند آقا گاهی می‏خواهم یک حدیث نقل کنم نمی‏دانم امام صادق (علیه السلام) گفته، امام کاظم (علیه السلام) گفته. گفت همه ما یکی هستیم هر چه از ما صادر بشود همه ما یکی هستیم، یک حدیث داریم که امام فرمود هر چه از ما صادر می‏شود از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) صادر شده و هر چه از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) صادر شده از خدا صادر شده «و ما ینطق عن الهوی» نطق‏اش بر اساس هوی و هوس نیست اگر این نبود خیلی ما مشکل داشتیم. (خدا رحمت کند حاج احمد آقا فرزند امام (رحمة الله علیه) را می‏گفت مجلس یک قانونی تصویب کرد که این قانون خوب نبود گفتیم چی؟ گفت قانون وضع کرد که هر کسی کلمات امام (رحمة الله علیه) را نقل می‏کند باید عین آن کلمات را نقل کند و گرنه زندان است، خیلی‏ها می‏دانند امام (رحمة الله علیه) گفته ولی می‏ترسند پس و پیش بگویند بروند زندان. آن وقت حرفهای امام (رحمة الله علیه) همینطور فراموش می‏شود. حرف امام (رحمة الله علیه) که هست که حالا یا گفته پلوعدس یا گفته عدس‏پلو اینها می‏گفتند نه اگر کلمه جابجا بشود، جرم قانونی دارد. البته مجلس هم به خاطر اینکه می‏خواستند حرفهای امام (رحمة الله علیه) تغییر پیدا نک… یعنی آنها از حفاظت مکتب فکر امام (رحمة الله علیه) این قانون را وضع کردند. اما حاج احمد آقا نظرش این بود که این قانون باعث می‏شود که مردم از ترس حرفهای امام (رحمة الله علیه) را نقل نکنند حالا اگر جوری می‏شد که قال الصادق (علیه السلام) را کسی قال الباقر (علیه السلام) بگوید ظلم است. آدم همه‏اش را می‏ایستاد نمی‏توانست چه بگوید حالا… البته به شرطی که امام گفته باشد. آخر بعضی‏ها از پای پیش خودشان می‏گویند امام گفته ما سراغ داریم یک کسی می‏گفت امام خمینی (رحمة الله علیه) گفته. گفتیم ولله به حضرت عباس امام نگفته. گفت ببین حرف حسابی هست یا نه خوب بعد امام (رحمة الله علیه) خواهد گفت گفتیم بابا این دیگر ولایت فقیه نیست. این ولایت بر فقیه است، خوب بعضی‏ها می‏گویند ولایت فقیه، ولایت فقیه یعنی هر چه فقیه گفته ما انجام می‏دهیم. ولایت بر فقیه یعنی یک چیزی را بر فقیه تحمیل می‏کنیم. ما الان داریم مثلاً پشت سر این آقا نماز نمی‏خواند می‏گوئیم چرا؟ می‏گوید این آقا توی خط من نیست، بابا تو اگر حمد و سوره‏اش درست است گناهی هم از او ندیدی، برو به او اقتدا کن، ممکن است سلیقه سیاسی‏اش به تو نخورد، مگر هر کسی می‏خواهی پشت سرش نماز بخوانی باید فکر سیاسی‏اش هم مثل تو باشد؟ این قدر تنگ‏نظر نباش که نه ما باید برویم مسجدی که آقاش هم به ما بخورد پس او نماز را برای جماعت نمی‏خوانی آقایی می‏خواهی که نوکر تو باشد، پیش نماز باید عادل باشد، عادل هم نه به این معنا که در عمرش گناه نکند ممکن است خود آقا از خودش گناه سراغ داشته باشد. شما از او گناه سراغ نداشته باشی، شما از او گناه ندیدی، برو افتدا کن ولو از خود آقا بپرسی، حضرت آقا ببخشید در عمرت گناه نکردی؟ خوب چرا در عمرش ممکن است از خودش ممکن است هر کسی در خودش گناه سراغ داشته باشد. خوب احاطه علمی امام کیست؟ پیغمبر کیست؟ تازه آن کسی که تخت را در یک چشم به هم زدن آورد این یکی از دست اندرکاران… یکی از اطرافیان حضرت سلیمان (علیه السلام) بود.خود سلیمان (علیه السلام)… رابطه عاطفی، یک صلوات بفرستید برویم سراغ رابطه عاطفی. «اللهم صل علی محمّد و آل محمّد»
رابطه عاطفی یعنی ما پیغمبر را دوست داشته باشیم البته دوستی هم بار دارد اینجا اگر مفاتیح باشد… یک مفاتیح سریع به من برسانید. عرض کنم که اینکه می‏گویند مودّت، ولایت، محبتّت اصلاً کلمه ولایت را برایتان معنا کنم. یک بار هم مقام معظم رهبری این را معنا فرمودند. ولایت از وَلَی هست ولی یعنی پشت سر آمدن ولایت یعنی به قدری من تو را دوست دارم که هر چه بگویی من عقب‏ات می‏آیم این معنای ولایت است (تشکر از کسی که مفاتیح را آورد)ولایت معنایش این است ما در دعای ندبه داریم که… یک صلوات بفرستید برایتان پیدا کنم: «اللهم صل علی محمد و آل محمد» ببینید آقا یک استادی بگذارید یک مثل بزنیم که خوب همچین باز شود قصه قدرت مثل خیلی عجیب است، خیلی گره‏های کور را می‏شود با یک مثل باز کرد. خیلی گره‏های کور را با یک مثل می‏شود حل کرد. معلم سر کلاس درس می‏دهد به بچه‏ها می‏گوید بچه‏ها من از شما مزدی نمی‏خواهم جز یک چیزی مزد من این است، حقوق از مدرسه هم نمی‏گیرم پول از دولت هم نمی‏گیرم من برای خدا برای شما درس می‏دهم فقط یک مزد می‏خواهم مزدم این است که درس من را خوب یاد بگیرید مزد می‏خواهد ولی مزدش چه چیزی است، به سود شاگرد است یا استاد؟ شاگرد تقریباً اینطور می‏گوید می‏گوید که «فقل» بله «ثم جعلت اجر محمد صلواتک علیه و آله»

محبّت اهل بیت، اجر رسالت پیامبر

در دعای ندبه داریم می‏گوید خدایا اجر محمد (صلی الله علیه و آله) را «المودة فی القربی» اجر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را مودّت، علاقه به اهل بیت گذاشتیم. خوب حالا پس چطور باقی انبیاء گفتند ما پول نمی‏خواهیم چرا پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‏گوید ما مزد می‏خواهیم، باقی انبیاء گفتند: «لا اسئلکم علیک اجرا» در سوره شعرا پنج تا از پیغمبرها را نقل کرده که همه پیغمبرها نوح (علیه السلام) و چی و چی همه پیغمبرها می‏گفتند مردم ما از شما اجر نمی‏خواهیم. فقط پیغمبر ما تنها پیغمبری است که گفت من اجر می‏خواهم منتهی اجرم چیه؟ علاقه به اهل بیت بعد می‏گوید آیه قرآن، آیه بعد می‏گوید: «ما سئلتکم من اجرٍ» آن سؤالی که کردم گفتم مزد می‏خواهم «هو لکم» آن اجری هم که می‏خواهم سودش مال خودتان است مثل معلمی که می‏گوید مزد نمی‏خواهم من یک مزد می‏خواهم. مزد این است که خوب درس بخوانید «هو لکم» حالا به نفع شما چطور؟ می‏گوید: «ما سئلکم علیه من اجر الا من شاء أن یتخذ الی ربه سبیلا» من مزد نمی‏خواهم یک مزد من اگر می‏خواهید بدهید بچه‏ها اهل بیت من را دوست داشته باشید. دو- اهل بیت چیه؟ «شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا» اهل بیت این است که در راه خدا بروید. پس ببینید رابطه عاطفی ما که می‏گویند دوست داشته باشید این دوست داشتن رمز کشش است. پیغمبر و امام یعنی ه… الان امام سجاد (علیه السلام) بحث را می‏شنوید. امام سجاد (علیه السلام)… تولد امام سجاد (علیه السلام) بحث را می‏شنوید، روز قبلش هم تولد امام حسین (علیه السلام) بوده، تولد ابوالفضل (علیه السلام) بوده. تولد امام حسین (علیه السلام) بود در آینده هم تولد ام.. اصلاً امام‏ها پدر ما هستند «انا و علی ابوها هذه الامة» من پدر… اصلاً قرآن می‏گوید ابراهیم (علیه السلام) پدر شماست «ملة ابیکم ابراهیم» پس انبیاء پدر ما هستند رابطه امام و ما رابطه پدر و پسری است خوب… یک آیه داریم توی قرآن که می‏فرماید: «و رحمتی وسعت کل شی‏ء» آیه قرآن است یعنی رحمت خدا گسترده است همه چیز را می‏گیرد. امام این آیه را که خواند فرمود آن رحمتی که بر همه چیز گسترده است ما اهل بیت هستیم یعنی ما اهل بیت محبت‏مان به همه چیز… خیلی خدا عجیبیه، محبت اهل بیت.

دعای امام، حتّی درباره دشمن خود

صحیفه سجادیه مال کیه؟ امام سجاد (علیه السلام) چند تا دعا توی آن هست، یک دعا مال مرزدارها اینجایی که لب مرزند، حکومت دست کیه؟ یزید و بنی‏امیه ارتش دست کیه؟ ارتش هم دست یزید و بنی‏امیه، این ارتش بنی‏امیه کی‏ها بودند؟ همانها بودند که آمدند کربلا. امام حسین (علیه السلام) را کشتند یاران یزید، حزب یزید آمد کربلا امام حسین (علیه السلام را کشت بعد که می‏رود لب مرز می‏ایستد همین امام سجاد (علیه السلام) به مرزدارها دعا می‏کند، اینها شیعه که نشدند که؟ می‏دانید می‏خواهد بگوید چه؟ می‏خواهد بگوید محبت ما جوری است که حتی به دشمن هم محبت داریم. امام حسین (علیه السلام) فرمود این هم جزء لشکر یزید است آخر حر قبلاً جزو لشکر یزید بود این… این هزار نفرها آب خوردند این یکی دیر آمد این را هم آب بدهید. یکی از یاران امام حسین (علیه السلام) خیلی حال نداشت، آخر آدم به دشمن‏اش آب بدهد. گفت خیلی خوب دهانت را باز کن، این هم دهانش را باز کرد این هم مشک همینطور…. امام حسین (علیه السلام) فرمود بابا این که نمی‏تواند درست بخورد. بده من مشک را خود امام حسین (علیه السلام) گرفت. مشک را لبه‏اش را گرفت قطره، قطره که این بتواند قورتش بدهد حر از آن دور زیرچشمی امام حسین (علیه السلام) را دید الله اکبر بعضی‏ها می‏گویند دلیل بر اینکه حر توبه کرد، این محبتی بود که امام حسین (علیه السلام) داشت که با دست خودش به دشمن‏اش آب می‏دهد. امام سجاد (علیه السلام) به مرزبانهایی که چند هفته پیش کربلا بودند دعا می‏کند، این… ببینید چقدر روح بزرگ است پدر امت است. اینکه می‏گویند امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با شمشیر می‏آید، شمشیر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مال کسانی است که جز منطق زور چیز دیگری حالیشان نیست مثل اسرائیلی‏های امروز این صهیونیسم امروز مثلاً قابل نصیحت است؟ سازمان ملل می‏تواند کنترلش کند؟ آمریکا می‏تواند کنترلش کند؟ اصلاً چه قدرتی می‏تواند اسرائیل را سرجایش بنشاند؟ خوب اسرائیل جز منطق زور چیزی نیست ولی… امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سر تا پا مهر است. یک جمله داریم دقیقه آخر است بگویم: «و لا ناسین لذکرکم» امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود ما لحظه‏ای شما را فراموش نمی‏کنیم. حدیث دیدم که امام فرمود روزی صد بار من به شما دعا می‏کنم. محبت و مودت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) «و لا ناسین لذکرکم» شمشیر او مال کسانی است که زبانشان فقط زبان شمشیر است وقتی شب می‏روند افطار کنند در را می‏زنند یتیم، مسکین، اسیر سه شب اهل بیت غذایشان را می‏دهند مسکین و یتیمی که غذایشان را می‏دهند چه نژادی بودند؟ گزینش نبود در محبت باید عمومی برخورد کرد. ابراهیم (علیه السلام) مکه را ساخت گفت خدایا به مؤمنین بده بخورند. فرمود این چه دعایی است؟ من به کافرها هم می‏دهم بخورند چقدر تنگ نظری تو. آیه‏اش این است: «وارزق اهله من الثمرات من آمن» «من آمن» یعنی هر که ایمان دارد «وارزق اهله من الثمرات» هر که ایمان دارد از ثمرات مکه بخورد، خدا فرمود چرا همچین دعا می‏کنی؟ «و من کفر فامتعه» من کافر هم باشد کامیابش می‏کنم، حساب قیامت جداست.اما در دنیا همه باید آب و برق و گاز و جاده داشته باشند. اینکه حالا چون کافر است به او ندهید بخورد اینطور نیست. توجه امام به همه مردم توجه پدر است نسبت به پسر. محبت، رابطه علمی، رابطه عاطفی، رابطه عملی‏اش ماند.
خدایا! روز به روز معرفت ما را یک بعدش؟ محبت ما را دو، سوم رفتار ما را آن طوری که اهل بیت دوست دارند قرار بده.
عیدی ما را تعجیل ظهور آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) استجابت دعاها رفع مشکلات قرار بده.
کسانی که در طول تاریخ واسطه بودند که ما پیغمبر و اهل بیت‏اش را بشناسیم، قرآن و دین را بشناسیم و الان نیستند همین الساعه همه شان را با محمّد و آل محمّد محشور بفرما
الان که اسلام در دست ما است ما را نسبت به اسلام و نسبت به خون شهدا و نسبت به نسل آینده خائن قرار نده.
توفیق بده درست بشناسیم، درست عمل کنیم به نسل آینده منتقل کنیم
«والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 315
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست