responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 339
 بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

بینندگان عزیز بحث را روز نوزدهم ماه رمضان می‌دهند بد نیست سلامی به نجف بكنیم السلام علیك یا ابالحسن یا امیر المومنین یا اول مظلوم اینكه می‌گویم اول مظلوم بخاطر این است كه امام صادق فرمود كه افرادی دو تا شاهد داشته باشند توی دادگستری می‌توانند حق‌شان را بگیرند امام صادق فرمود حدیث آن در كافی است می‌فرماید علی(علیه السلام) هزاران شاهد در غدیر خم داشت ولی نتوانست حق خودش را بگیرد در حالی كه یك مسلمان دو تا شاهد داشته باشد می‌تواند حق‌اش را بگیرد اول مظلوم این است.
تیغ توی چشم كسی نرفته حالا فرض كنید تیغ توی چشم كسی است و فرض كنید استخوان توی گلوی كسی است چون اگر تیغ توی چشم كسی باشد می‌تواند آخ بگوید استخوان توی گلو باشد هم تیغ توی چشم باشد چه شرایطی است حضرت امیر فرمود من بیست و پنج سال زندگی كردم مثل كسی كه تیغ توی چشمم بود استخوان توی گلویم بود حالا كدام نقاش و كدام هنرمند می‌تواند اینرا یك شكلی بكشد و ترسیم كند كه یك كسی تیغ توی چشمش هست استخوان توی گلویش علی بن ابی طالب وقتی ضربت خورد وصیت‌هایی كرد همه‌اش هم فرمود الله الله یعنی شما را به خدا شما را به خدا ما كه رفتیم ولی اینها را كه می‌گویم نگه دارید یكی از چیزها كه توی نهج البلاغه هست توی بحار هم هست بعضی چیزها توی بحار هست نهج البلاغه نگفته چون نهج البلاغه سالها بسیار بعد از حضرت امیر خطبه‌هایی جمع شد همه خطبه‌ها توی نهج البلاغه نیست بسیاری از كلمات امیرالمومنین بعداً جمع آوری شده و لذا كتابی هست بنام مستدرك یعنی كتابی كه قبلی جا انداخته من می‌نویسم مثل كسی كه اثاثیه را بار می‌زند بعد یك كسی هم آخر می‌رود توی خانه یك تابی می‌خورد ببیند چیزی جا نمانده باشد عالم اول كه كتاب می‌نویسد عالم بعد می‌آید می‌گوید مستدرك یعنی چیزهایی كه جا انداخته ولذا مستدرك نهج البلاغه، یعنی خطبه‌هایی كه بوده ولی سید رضی دستش به آنها نرسیده هم سنی‌ها این كتاب مستدرك را دارند هم شیعه‌ها كتابهای مستدرك زیادی دارند بنابراین همه كلمات امیرالمومنین توی نهج البلاغه و غرر نیست یكی از جملاتی كه نیست و من امشب یاد گرفتم این است.

1- تفسیر آیه 55 سوره مائده براساس روایات

یكی از آیات این است زیاد شنیده‌اید حالا من هم بگویم می‌فرماید «إِنَّمَا وَلِیُّكُمْ» فقط ولی شما كسی است «اللَّهُ وَرَسُولُهُ» خدا و رسول خدا ولی شماست «وَالَّذِینَ آمَنُوا» و كسانی كه ایمان آوردند «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ» همانهایی كه نماز به پا می‌دارند «وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ» زكات می‌دهند «وَهُمْ رَاكِعُونَ المائدة/55 در حالی كه در ركوع هستند. ولیّ شما الله است رسول خداست مومنین ولیّ شما هستند منتهی نه همه مومنین آن مومنینی كه نماز می‌خوانند و زكات می‌دهند در حال ركوع یعنی آنكه در ركوع انگشترش را داد ولیّ شما آن است این آیه را شنیده‌اید لطیفه‌هایی دارد كه من برایتان بگویم اول كه در‌شان این آیه آمده كه سائلی وارد مسجد شد از مردم درخواست كرد كسی به او چیزی نداد حضرت علی در حال نماز بود و اشاره كرد انگشترش را به به سائل بخشید و این آیه نازل شد این حدیث را اصحاب پیغمبر نقل كردند همه اینرا نقل كرده‌اند سنی‌ها هم خیلی از آنها نقل كرده‌اند و اتفاقاً پیغمبر هم در غدیر خم وقتی می‌خواست امام علی را معرفی كند اول این آیه را خواند یعنی پیغمبر هم به این آیه استناد كرد گفت یكبار نگویید چرا می‌گویید هر كس من پیغمبر او هستم علی مولای او است خدا گفته ولی شما علی بن ابی طالب است امام علی وقتی منصوب شد یك نفر گفت خدایا من حاضرم یك سنگ بیاید من را بكشد حكومت علی تحملش را ندارم (;سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ) (المعراج/1) این آیه قبلا نازل شده ولی این آیه را خواند و اتفاقا یك سنگی هم آمد و او را نابود كرد رفت به درك افرادی هستند نمی‌توانند ببینند یعنی حاضرند بمیرند و كمالی را نبینند یك نفر یك جسارتی به پیغمبر كرد گفت پیغمبر باز پسر عموی خودش را برای ما حكومت كرد گفت نماز بخوان خواندیم گفت روزه بگیر گرفتیم حالا این مانده بود كه بعد از خودش هم علی را بر ما حكومت كند تا این گفت پیغمبر اینرا از پیش خودش گفت آیه نازل شد (;وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ) (الحاقة/44) اگر یك كلمه‌ای را به ما نسبت بدهد شاهرگ او را قطـع می‌كنیم.

2- عصمت پیامبر از هر گونه هوی و هوس شخصی

 مگر می‌شود كه پیغمبر یك چیزی را به خدا نسبت بدهد قلب پیغمبر، پیامبر معصوم است هم قلب پیامبر هم چشم پیامبر هم زبان پیامبر همه اینها معصوم هستند قلب پیغمبر خدا می‌فرماید (;مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى) (النجم/11) قلب پیغمبر دروغ نمی‌گوید یعنی آنچه به قلب او نازل شده صداقت دارد چشم پیغمبر (;مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى) (النجم/17) چشم پیغمبر انحرافی ندارد زبان پیغمبر (;وَمَا یَنْطِقُ عَنْ الْهَوَى) (النجم/3) پیغمبر از روی هوا و هوس نطق نمی‌كند از هر جهت. . . تو می‌گویی پسر عمویش را. . . اگر پسر عمو هست خوب عمو از پسر عمو نزدیك‌تر است پس چرا خدا توی قرآن می‌گوید (;تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ) (المسد/1) خدا بكشد ابولهب را، خویش و قوم بازی نیست پسر كه از پسر عمو نزدیكتر است پس چرا توی قرآن به پیغمبر می‌گوید «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِكَ» به حضرت نوح گفت چون پسرت كافر است باید نابود بشود نور چشم بازی پارتی بازی آقازادگی در قرآن وجود ندارد آقازاده‌ای بالاتر از آقازاده حضرت نوح نیست خدا گفت من پسر نوح را غرق می‌كنم عموی پیغمبر مرده باد مسئله مسئله جدی است امام علی كمالاتی داشت پیغمبر قلبش چشمش زبانش معصوم است (;وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ) (الحاقة/44) اگر بعضی قولها را به ما نسبت بدهد یعنی در غدیر خم پسر عمویش را معرفی كند بعد هم بگوید خدا گفته با قدرت او را می‌گیریم (;ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ) (الحاقة/46) رگ قلبش را قطع می‌كنیم بارها توی قرآن به پیغمبر گفته ذره‌ای منحرف بشوی من با هیچ كس قرارداد قبلی ندارم.

3- عدالت علی(ع)، عامل شهادت او

اصلاً علت شهادت امام علی عدل ایشان بود اینها عادل بودند كه شهید شدند داریم(قتل علی بن ابی طالب لشده عدله) اصلاً اگر سبیل طلحه و زبیرها را چرب می‌كرد و یك حكومتی را به اینها و به معاویه می‌داد این مسائل نبود به امام گفتند بابا دو سه مهره هستند دم اینها را ببین چیزی به اینها بده حق السكوتی باشد اینها اگر پستی نگیرند فتنه می‌كنند یك پست به آنها بده فرمود آیا شما از من می‌خواهید با گناه حكومت خودم را تقویت كنم؟ یك آجر دزدی توی خانه سند خرابی خانه است(مواردی بود كه ما گفتیم فیلمبرداری كنند كه بلكه ما نشان بدهیم آفت آمده تمام منطقه را نابود كرده فقط یك منطقه كه صاحبش زكات داده بیمه مانده دور تا دور این مزرعه و این كشت و زار تمام آفت آنرا خورده فقط این تكه كه مال این آقا است كه زكات داده. . . به هر حال هم شیعه نقل می‌كند هم سنی نقل می‌كند اسم امام علی توی قرآن نیست چون اگر اسم باشد. . . اگر كسی خواسته باشد لجباز باشد اسم علی هم باشد معنای دیگر می‌كند مگر پیغمبر نفرمود انا مدینه العلم) من شهر علم هستم و علی بابها) علی در آن هر كه می‌خواهد وارد علم بشود باید از حلقوم امام علی علم را استفاده كند اینجا كه اسم هست می‌دانید چه كردند؟ گفتند علی نه علی بن ابی طالب علی یعنی در آن بلند است بعد یك حدیث درست كردند گفتند فلانی و فلانی هم حالا اسمشان را نمی‌برم فلان و فلانی سقف آن هستند خوب اگر امام علی در آن است پس فلانی و فلانی هم. . . رقیب درست كردند امام صادق حوزه علمیه داشت در برابر حوزه امام صادق حوزه درست كردند اصلا مسجد اموی را در شام ساختند كه مسجد النبی در مدینه خلوت بشود وقتی در انسان حسادت و بغض و كینه هست. . . مگر پیغمبر نفرمود فاطمه پاره جگر من است هر كه اذیت كند او را من را اذیت كرده است فاطمه را زدند. كینه بیش از اینها هست كه ما فكر می‌كنیم به هر حال. . . ولی خدا به او صفتی داده كه در طول تاریخ هیچكس توی ركوع این امر را انجام ندادند وقتی آیه نازل شد گفتند كی در حالا ركوع انگشتر داده بعد معلوم شد امام علی است.)

4- ولایت و برائت لازمـــﺔ ایمان به خدا

اسلام هم دین ولایت است هم دین برائت اینكه ما با همه می‌سازیم برای ما چه فرقی می‌كند خیلی مهم است آخر بعضی‌ها ممكن است بیایند بگویند حالا به ما چه ما دنبال نان و آب هستیم هر كه می‌خواهد رئیس جمهور شود هر كه می‌خواهد رئیس بشود هر كه می‌خواهد رهبر بشود هر كه می‌خواهد سفیر بشود هر كه می‌خواهد وكیل بشود برو بابا حوصله‌ام نمی‌رسد روز قیامت یكی از سوالهایی كه می‌كنند این است كه پای پرچم كی سینه زدی؟ درست است كه شما می‌گویی ما بله قربان می‌گوییم حالا چه شاه باشد چه ولی فقیه باشد بله یكی فاسق است یكی عادل است یكی نظر شخصی‌اش را می‌گوید یكی نظر پیغمبر را می‌گوید یكی هدفش راضی كردن آمریكا است یكی هدفش راضی كردن خداست بله قربان به عادلی كه هدفش رضای خداست فرق می‌كند با بله قربان به فاسقی كه هدفش راضی كردن آمریكا است دین اسلام هم دین ولایت است شما مكه می‌روی یك سنگ سیاه را می‌بوسی مثل كعبه یك سنگ سیاه را رمی جمرات به آن سنگ می‌زنی كنار مكه منا است آنجا یك پایه‌ای است هر حاجی كه می‌رود باید چهل و نه تا شن در سه روز بزند به پایه این شن‌ها قد شنی كه به نان سنگكی چسپیده بین فندق و پسته در همین حدها هر حاجی باید چهل و نه تا سنگ پرت كند به این این یك سنگ است برائت عین همین سنگ هم در مكه هست می‌بوسند ما حب و بغض داریم در نماز حب و بغض است می‌گوید زنده باد(انعمت علیهم) مرده باد مغضوبین مر گ بر ضالین مگر می‌شود كه بگوییم به ما چه هر چی شد شد، داریم اگر منكر دیدی و نمی‌توانی با دست و زبان جلوگیری كنی لااقل عبوس كن لبخند نزن عكس العمل نشان بده اگر جامعه‌ای توی آن فساد و منكر است و افراد مومن عكس العمل نشان ندهند قهر خدا كه آمد همه را می‌سوزاند بدها را بخاطر اینكه بد بودند خوبها را بخاطر اینكه ساكت شدند.

5- ولایت پیامبر و امام در راستای ولایت الهی

قرآن نگفته(انما اولیائكم) اینكه می‌گوید(انما ولیكم) یكی گفته معلوم می‌شود ولایت پیغمبر و ولایت امیرالمومنین شعاع همان ولایت خداست یعنی یكی است همه آبها از یك چشمه است منتهی چشمه اصلی آن دست خداست كه به اولیائش هم آن ولایت را مرحمت كرده یعنی چند تا ولایت نیست اگر چند رقم بود می‌گفت(اولیائكم) اینكه گفته ولی، یكی آورده حقیقت ولایت یكی است نماز و زكات كنار هم است اصولا خمس و زكات شرط. . . قرآن می‌گوید در جنگ بدر رفتند پیروز شدند خداوند می‌فرماید شما كه غنائم جنگی به دست آوردید «َاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ» تنها واجبی كه خدا می‌گوید(واعلموا) بعد می‌گوید این واجب است خمس است، این قصه جدی است غنائمی كه پیدا كردید هر در آمدی كه دارید «مِنْ شَیْءٍ» هر چی باشد كم یا زیاد كسی نگوید آقا خمس را باید افرادی بدهند كه میلیونر و میلیاردر باشند ممكن است كسی پنج هزار تومان پس انداز دارد باید هزار تومان آنرا بدهد تا «فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاكِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ» تا آخر آیه كه می‌گوید «إِنْ كُنتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ» اگر شما ایمان دارید به كی می‌گوید ایمان دارید؟ عنایت كنید این آیه مال جنگ بدر است در جنگ بدر اصحاب پیغمبر بودند دوم رزمنده بودند پیروز شدند پس اصحاب پیغمبر بودن و پیروز شدن و رزمنده بودن نشانه ایمان نیست می‌گوید اگر خمس دادید ایمان دارید اگر ایمان دارید باید خمس بدهید یعنی ممكن است انسان اصحاب پیغمبر هم باشد جبهه هم برود پیروز هم بشود بدنش هم سوراخ سوراخ بشود نماز شب هم بخواند در جنگ بدر خدا گفت خدایا چند تا مسلمان بیشتر نیستند اگر ما شكست بخوریم نسل لا اله الا الله گو ور می‌افتد یعنی كسانی. . . این را هم بنویسم مورد دعای پیامبر، پیغمبر گفت خدایا این چند نفر را نگه دار من كسی دیگر غیر از این چند نفر را ندارم اگر شكست بخوریم كل لا اله الا الله گوها از بین می‌روند پس ببینید اصحاب پیغمبر هست رزمنده هم هست پیروز هم شده پیغمبر هم دعای خاص كرده در عین حال می‌گوید اگر خمس ندهی دین نداری عجب! پس خیلی مهم است آدم خمس كه داد مالش پاك می‌شود لقمه پاك كه داد به بچه‌اش بچه‌اش پاك می‌شود زكات مال را بیمه می‌كند رابطه انسان با اولیاء خدا و مراجع تقلید تقویت می‌شود امام جواد فرمود من امام جواد هستم به شیعیان من بگوئید من امام جواد ضامن هستم هر كس خمس بدهد مال او كم نشود ما كه قرآن سر می‌گیریم می‌گوییم به محمد بن علی به محمد بن علی یعنی به حضرت جواد خدا را قسم می‌دهیم به امام جواد همان امام جوادی كه می‌گوییم خدایا تو را به حق امام جواد حاجت ما را بده همان امام جواد فرمود به شیعیان من بگویید من امام جواد هستم ضامنم كسی خمس بدهد مال او كم نشود و امام كاظم(علیه السلام) فرمود اگر مال حقی را ندهی از باب خمس و زكات دو برابر آنرا در راه باطل خرج خواهی كرد یعنی خدا كارت را هچین تاب می‌دهد كه اگر به جای یك میلیون خمس ندهی دو میلیون یك كسی مال تو را آتش بزند بخورد بدزدند امام جواد فرمود ضامن هستم كم نشود امام كاظم فرمود دو برابر آنرا در راه باطل می‌دهی.

6- ادای نماز و زكات، شرط پذیرش مسئولیت

ولی شما كیست؟ ولی شما خداست و رسول است و آنكه در حالت ركوع انگشترش را داد كسانی كه اهل نماز و زكات نیستند حق ولایت بر مردم را ندارند چون می‌گوید(انما) یعنی فقط، فقط ولی شما باید اهل نماز و زكات باشد كسی كه اهل نماز و زكات نیست نباید سالها كه شاه حكومت می‌كرد نه نمازی خبری بود توی آن. . . نه زكات كه اصلش. . .
(یقیمون و یؤتون) از نظر ادبیات عرب فعل مضارع مال استمرار است آخر بعضی تارك الصلواه‌ها مكه می‌روند نماز می‌خوانند نه، یكبار نه، (یقیمون) یعنی همیشه باید اهل نماز باشند (;قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ) (المدثر/43) یعنی نماز باید دائمی باشد نماز فقط ماه رمضان نماز بخوانیم فقط نماز جمعه بخوانیم یا فقط اگر رفتیم مكه بخوانیم یا مثلا در یك شرایطی كه پدرمان مرده در یك شرایطی امسال افطاری بدهیم چون پدرمان یا مادرمان مرده باید نماز و انفاق دائمی باشد فعل مضارع مال استمرار است.
توجه به خلق خدا در حال نماز با اقامه نماز منافاتی ندارد بعضی می‌پرسند حضرت علی كه شما می‌گویید تیر از پای او می‌كشیدند متوجه نمی‌شد پس چرا متوجه شد كه یك فقیر دارد سوال می‌كند پس معلوم می‌شود كه حواس حضرت به فقیر هم بوده شما می‌گویید حضرت امیر اینقدر حواسش جمع است كه تیر را از پای او می‌كشیدند نمی‌فهمید از اینطرف هم می‌گویید فهمید كه كسی به فقیر چیزی نداد خوب اگر آنجا اینقدر حواسش جمع است پس چرا اینجا حواسش پرت شد؟ اینكه می‌گوییم حواس پرتی مال این است كه آدم از خدا به غیر خدا برود مثل اینكه آدم دست را كه زد به آب آب روی صورتش ریخت دیگر خاك روی صورتش نریزد اما اگر از اینطرف استخر آب ریخت از آنطرف استخر آب ریخت هر دو آب است آن اشكالی ندارد توجه به فقرا توجه به خداست قرآن وقتی می‌گوید وام بده به فقیر می‌گوید (;مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ) (البقرة/245) كیست كه به خدا قرض بدهد ما مگر به خدا قرض می‌دهیم؟ ما به مردم قرض می‌دهیم، عوض اینكه خدا بگوید(من ذا الذی یقرض الناس) به جای اینكه بگوید یقرض الناس گفته(یقرض الله) می‌گوید كیست كه به خدا قرض بدهد، ما كه به خدا قرض نمی‌دهیم ما به مردم وام می‌دهیم این عنایت قرآن است كه خلق خدا را، كمك به خلق خدا كمك به بنابراین توجه به فقیری كه خلق خداست توجه به خداست.
شما نگاه توی صورت پدر و مادر كنی عبادت است نگاه به قرآن هم كنی عبادت است نگاه به كعبه هم كنی عبادت است نگاه به عالم ربانی هم عبادت است یعنی صورت پدر و مادر و صورت امام عادل و آیات قرآن و كعبه هر دو عبادت است.

7- توجه به محرومان و پرداخت خمس و زكات

كسی كه نسبت به فقرا بی تفاوت باشد حق رهبری ندارد چون می‌گوید(انما) فقط ولی شما آن كسی است كه نسبت به فقرا دلش بسوزد امام علی صورت خودش را می‌بست به فقرا كمك می‌كرد آخر گاهی وقتها می‌گویند آقای قرائتی ببین شما آخوندها كه می‌گویید خمس را به ما بدهید به چه دلیل؟ ما می‌خواهیم خودمان بدهیم ما خوادمان فقرا را می‌شناسیم، می‌دانید چرا می‌گویند خمس را بده به مرجع؟ اگر هم می‌خواهی بدهی به فامیل یا آشنا از مرجع اجازه بگیر بخاطر اینكه اگر مردم از شما پول گرفتند بله قربان گوی شما می‌شوند شما را ما شك داریم عادل هستی یا عادل نیستی روی هوس پول می‌دهی یا روی هوس پول نمی‌دهی. بنده الان شصت سال دارم توی این شصت سال چند سال زندگی‌ام نیاز به خمس پیدا كرده یعنی من هم خمس داده‌ام بعضی سالها كه كم آورده‌ام بعضی سالها كه یر به یر بوده بعضی سالها هم پس انداز داشته‌ام سالهایی كه پس انداز داشته‌ام پولم را می‌برم می‌دهم به مرجع تقلیدم می‌گوید آقای قرائتی خودت فقیر سراغ نداری؟ می‌گویم دور من خیلی فقیر است می‌گوید خودت بده می‌گویم من نگرانم چون این فقیر را دوست دارم به او می‌دهم یكوقت ممكن است فقیر بشود فقیرتر از فقیرهایی كه من به او می‌دهم ولی چون او را دوست ندارم به او نمی‌دهم آنوقت اینجا دلم مطرح می‌شود انسان در عبادت نباید مواظب این باشد كه دوستش دارم به او بدهم دوستش ندارم. . . بابا من از این فقیر خوشم نمی‌آید خمس قصد قربت دارد خوشت می‌آید یا خوشت نمی‌آید باید برود كنار مثل نماز كه خوشت بیاید یا خوشت نیاید می‌گویی الله اكبر مسئله اینكه. . . باید خمس به دست مرجع برسد البته مرجع را گفته‌اند دقت كن باسوادترین باتقوا ترین بی هوس باشد عادل باشد قطعاً هوس نداشته باشد قطعاً علم او یا قطعاً اعلم باشد یا لااقل بین چند نفر ممكن است اعلم باشد در مرجعیت خیلی دقت كن اما وقتی دقت كردی برو از او اجازه بگیر بدهید ولی شما كسی است كه اهل نماز اهل ركوع توی جبهه‌ها. . . این آیه را شیعه و سنی گفته‌اند راجع به امیرالمومین است و این آیه را پیغمبر قبل از معرفی غدیر خم خواند ولی شما این است و ما باید افتخار كنیم.
امیرالمومنین ضربت خورد فرمود الله الله فی القران شما را به خدا شما را به خدا مواظب قرآن باشید نه مواظب قرآن باشید در حد تجوید و حفظ و تواشیح و اینها، اینها مقدمه است اصلاً كلمه آیه یعنی نشانه نشانه یعنی بخوان و رد شو آدم توی جاده كه تابلو می‌بیند كه نمی‌ایستد تابلو می‌بیند رد می‌شود ما باید بعد از قرآن و تجوید قرآن باید ببینیم قرآن از ما چی خواسته و وظیفه ما چیه شبی با قرآن كه قاریهای بین الملل جمع بشوند بخوانند این مقدمه كار است این ظرف است باید ببینیم توی ظرف چیه بعد از اینكه خواند ببینیم این آیه چی می‌گوید اذا الشس كورت حالا كورت یا كوورت خیلی خوب قاریهای مصری عرب و عجم می‌آیند می‌خوانند طوری نیست حالا بخوانند اما بالاخر اذا الشمس كورت یعنی چه؟ كی این آیه را خواند و گریه كرد؟ كی این آیه را خواند و پیام گرفت كی این آیه را گرفت و به دیگران رساند اینكه می‌گوید. . . اینكه امیرالمومنین می‌فرماید قرآن نه یعنی نه الفاظ قرآن خود اهل بیت ما روایاتی داریم كه ناله می‌كنند بیاید زمانی كه الفاظ بماند و محتوا بپرد بیاید زمانی كه روی الفاظ كار بكنند ولی روی معنانی كار نكنند روی عمل كار نكنند.
خدایا به اشكهای امیرالمومنین به ایمانش به سوزش به عشقش به مناجاتش به خونش به مظلومیتش به بچه شهیدش به همسر شهیدش به برادر شهیدش به شیعیان مخلصت قسم می‌دهیم هر چی شب قدر برای خوبها مقدر می‌كنی بخاطر لیاقتی كه دارند همه آنها را به آبروی آنها همه آنها را برای همه ما مقدر بفرما(الهی آمین).
 والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 339
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست