responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 666
بسم الله الرّحمن الرّحیم
 الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

بینندگان عزیز بحث را در شبی تماشا می‌كنند كه مصادف است با بعثت پیغمبر اسلام یعنی روز بعثت، شب بعثت، در آستانه بعثت، بعث یعنی برانگیختن، روزی كه پیغمبر(صلی الله علیه و آله) به پیغمبری مبعوث شد اولین آیه‌ای كه نازل شد آیه «اقرأ» بود یعنی بخوان و این خودش از افتخارات است ما دینی داریم كه اولین آیه‌ای كه از آسمان نازل شد بر پیغمبر ما مسائل فرهنگی بود و مسائل فرهنگی بر مسائل اقتصادی و سیاسی مقدم است.

1- قرآن، كتاب خواندنی

كتاب ما قرآن است، قرآن از همان(اقرأ) است قرآن یعنی خواندنی زمانی را كه پیغمبر ما در آن مبعوث شد می‌گویند زمان جاهلیت یعنی پیغمبر كه آمد جاهلیت برطرف شد دلیل بعثت چیست؟ این حدیث معروف است(بعثت لاتمم مكارم الاخلاق) ما یك(محاسن الاخلاق) داریم یك(مكارم) داریم(محاسن) حسن است یعنی اخلاق خوب باشد یا اخلاق كریم باشد پیغمبر فرمود من آمده‌ام كه تمامش كنم یعنی نه اینكه فقط یك خورده خوب است افرادی می‌گویند ما خوب هستیم اما شما چقدر خوب هستید ما باید دائماً خوبی‌مان بهتر بشود اگر پارسال سی نفر را افطاری داده‌اید امسال سی و دو نفر را، اگر پارسال نمازت پنج دقیقه طول می‌كشید امسال نمازت شش دقیقه طول بكشد اگر پارسال صله رحم تا یك شعاعی بود امسال بیشتر بشود اگر پارسال توی محل كارت به هفده نفر سلام می‌كردی امسال به بیست نفر سلام كن، (اتمم) یعنی تمامش كن یعنی برو جلو یعنی اینجا كه هستی نایست روی كلمه(اتمم) من می‌خواهم حرف بزنم.

2- سخن امام سجاد(علیه السلام) در دعای مكارم الاخلاق

در دعای مكارم الاخلاق جمله قشنگی داریم امام سجاد(علیه السلام) می‌فرماید(الهی لا تدع فی خصلة تعاب منی الا اصلحتها و لا عائبة اؤنب بها الا حسنتها و لا اكرومة فی ناقصه الا اتممتها) ما سه رقم آدم داریم زیادی گوش بدهید، بعضی آدمها جنس‌شان خراب است یعنی بدی جزو ذات اوست زهر مار اصلش زهر مار است كشنده است ما می‌گوئیم جَلَب است شما هم می‌گوئید جلب است؟ جلب است یعنی ناآرام است بچه مدرسه‌ای هم كه هست از بچگی وقتی می‌خواهد برود مدرسه پاشنه كش و سیخی در می‌آورد همینكه دارد می‌رود به دیوار خانه مردم می‌كشد و می‌رود اصلاً جنس‌اش مردم آزار است یك الاغی ایستاد مثلاً می‌كوبد زیر شكم الاغ یك كسی مو ندارد كلاهش را بر می‌دارد می‌گوید آفتاب درآمد این كچل است یك كوتاه می‌بیند از سرش می‌پرد آنطرف می‌رود هلش می‌دهد نژاداً شیطان است.
 

3- سیاستِ گام به گام شیطان

چون شیطان یك ذره یك ذره می‌آید تا آدم را خود شیطان كامل می‌كند اول شیطان هل می‌دهد (;فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ) (طه/120) یعنی وسوسه می‌كند بسوی بعد شیطان یك ذره یك ذره می‌آید و هل می‌دهد (;مَسَّهُمْ طَائِفٌ) (الأعراف/201) یعنی با شما تماس می‌گیرد بعد وقتی تماس گرفت می‌بیند با او كاری نداری می‌آید تو روح تو (;یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ) (الناس/5) یعنی می‌رود تو اگر او را بیرون نكردی همانجا می‌ماند (;فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ) (الزخرف/36) یعنی همانجا می‌ایستد بعد كم كم می‌شوی (;حِزْبُ الشَّیْطَانِ) (المجادلة/19) بعد می‌شوی (;إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ) (الإسراء/27) اینها همه آیه قرآن است، بعد می‌شوی (;أَوْلِیَاءَ الشَّیْطَانِ) (النساء/76) بعد می‌گوید (;شَیَاطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ) (الأنعام/112) یعنی گام به گام می‌آید ولذا قرآن به اینها گفته (;خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ) (البقرة/168) یعنی گام به گام، شیطان گام به گام می‌آید تا آدم را عوض كند امام علی(علیه السلام) می‌فرماید شیطان اول(باض) یعنی تخم می‌گذارد توی روح آدم بعد این تخم می‌شكافد بچه شیطانها توی روح آدم یك ذره یك ذره همینطور قلب را می‌گیرد فكر را می‌گیرد، اصلاً فكر شیطانی است چشم شیطانی است زبان شیطانی است نیّت شیطانی است اقتصاد شیطانی است سیاست شیطانی است اصلاً هر كاری می‌كند هیچ رنگ الهی ندارد همه‌اش رنگ‌های غیر الهی است اول بیضه می‌گذارد بعد بزرگ می‌شود همینطور همه وجود آدم را می‌گیرد در روایتی هم داریم كه گناه اول یك نقطه در روح آدم می‌گذارد كم كم اگر این نقطه را پاك نكنی این هی بزرگ می‌شود و بزرگ می‌شود مثل سرطانی كه اول یك گوشه است بعد همه بدن را می‌گیرد اول وسوسه بعد تماس می‌گیرد بعد می‌رود توی روح و بیرون نمی‌آید بعد حزب شیطان بعد برادر شیطان بعد(شیاطین الانس و الاجن) بعضی‌ها جنس شان. . می‌گویند فلانی خصلت‌اش بد است یعنی این بدی جزو ذات او است.

4- اصلاح زشتی‌ها و تكمیل خوبی ها

امام سجاد(علیه السلام) می‌فرماید خدایا اگر ذات من خراب است اصلاح كن بعضی‌ها ذاتشان خراب نیست آدم خوبی است ولی یك عیبی هم دارند می‌گوید اگر عیب دارم خوب عیبم را برطرف كن(و لا عائبة اؤنب بها الا حسنتها) اگر عیبی دارم(حسنتها) جنسم خراب است، جنسم را عوض كن، جنسم خوب است عیبی دارم عیب من را برطرف كن اگر هم جنس خوب است و هم عیب نیست از این گذشتیم خصلت خوب است عیب هم نداری ولی كرامتت ناقص است می‌گوید خدایا اگر كرامت دارم ولی این بزرگواری، كم بزرگوارم سخاوت دارم ولی كم است می‌گوید(اتممتها) یعنی این كرامت را. . . (بعث لاتمم) همین(اتممتها) یعنی انسان باید روز به روز در حال رشد باشد می‌توانید این آیه را حفظ كنید من یك آیه دو كلمه‌ای می‌گویم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا» النساء/136‌ای كسانی كه ایمان دارید ایمانتان بیشتر بشود. باسواد هستید سوادتان بیشتر بشود (;رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا) (طه/114) هدایت یافته‌ای (;زَادَهُمْ هُدًى) (محمد/17) اگر هدایت یافته‌ای روز به روز هدایتت بیشتر بشود سواد داری روز به روز سوادت بیشتر بشود ایمان داری روز به روز ایمانت بیشتر بشود كرامت داری روز به روز كرامتت بیشتر بشود یعنی هیچوقت انسان نباید در رشد معنوی درجا بزند.

5- مكارم اخلاق در همسرداری و خانواده

بحث را شب مبعث گوش می‌دهید پیغمبر فرمود آمده‌ام كه مكارم اخلاق را به آخرین درجه برسانم بحث ما بحث ازدواج بود در مسیر بحث ازدواج رسیدیم به بحث بعثت مكارم الاخلاق در همسرداری، پیغمبر چه جوری زن داری می‌كرد اول اینكه زنهای پیغمبر همه خوب بودند؟ ما بگوئیم آری یا نه، ما نگوئیم برویم سراغ قرآن‌ای قرآن زنهای پیغمبر همه‌شان خوب بودند؟ نه، به چه دلیل؟ چون قرآن به زنهای پیغمبر می‌فرماید (;فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا) (الأحزاب/29) از اینكه می‌فرماید خدا برای خوبهایتان اجر بزرگ قرار داده است پیداست همه زنها هم خوب نبودند چون اگر همه خوب بودند نمی‌گفت برای خوبهایتان، پیداست یك خوب هست و یك متوسط یا بد مثل اینكه می‌گویند همه اصحاب پیغمبر عادل بودند ما بیش از سی آیه داریم كه همه اصحاب پیغمبر آدم حسابی نبودند اگر بگوئیم هر كس اصحاب پیغمبر بود آدم حسابی است نمی‌شود. اصلاً بعضی عقیده ها، خدا نكند كه این عقیده‌ها عمیق باشد اگر این عقیده‌ها عمیق باشد، اگر این عقیده‌ها باشد كفر است ما صدها آیه داریم كه سیاسی است هر كس كه می‌گوید دین از سیاست جداست یعنی من قرآن را قبول دارم این صد تا آیه را قبول ندارم وقتی آیاتی توی قرآن داریم كه در زمان پیغمبر منافقینی بودند پس نمی‌توانیم بگوئیم هر كس. . . اصحاب پیغمبر درجه داشتند زنهای پیغمبر درجه داشتند خود امام علی(علیه السلام) مقامش بالتر از امام حسن(علیه السلام) بود امام حسن مقامش بالاتر از امام حسین(علیه السلام) بود انبیاء درجاتشان فرق می‌كرد قرآن آیه‌ای دارد كه همه انبیاء در یك درجه نیستند پس وقتی انبیاء در یك درجه نیستند اهل بیت در یك درجه نیستند بیائیم و بگوئیم مردم عادی همه در یك درجه هستند؟ یكی از زنهای پیغمبر به پیغمبر نیش می‌زد پدرش آمد گفت نیش نزن من تو را با زور به پیغمبر داده‌ام تو توی خانه مانده بودی هیچ كس تو را نمی‌گرفت یكی گفت یا رسول الله نگذار این به تو نیش بزند فرمود من باید نیش زن را تحمل كنم(بعثت متمماً لمكارم الاخلاق) چه روایاتی داریم كه اگر زنی تحمل كند نیش شوهرش را، یا مردی نیش زنش را تحمل كند. . . عصبانی شده یك چیزی می‌گوید این فحش‌ها كه چیزی نیست مادر به بچه‌اش می‌گوید انشاءالله كه جنازه‌ات را برای من بیاورند ولی در عین حال جدی می‌گوید؟ بسیاری از فحش‌ها نیش ندارد زن می‌گوید خدا مرگم بدهد و حال آنكه اگر همان وقتی كه این حرف را می‌زند یك مگس بیاید می‌دود توی پشه بند یعنی بیرون پشه بند می‌گوید خدا انشاء الله مرگم بدهد ولی از ترس پشه می‌رود توی پشه بند فحش‌ها را چیز. . . سر یك كلمه. . . گفت كه گفت، نباید بگوید ولی وقتی گفت. . .
امشب شب بعثت است بعثت خیلی روز مهمی است از بزرگترین روزهای اسلامی روز مبعث است بیائید هر زن و شوهری كه با هم قهر هستند بیائید هر كسی را كه سراغ دارید كه با هم قهر هستند بخاطر پیغمبر آخر شما امت پیغمبر هستید من آمده‌ام اخلاق. . . اخلاق هم. . . نمی‌دانم من اینها را از كجا. . . یك چیزهایی ما می‌بینیم نمی‌دانیم كه از كجا درست شده است مثل اینكه می‌گویند عطسه كردی صبر كن هر چه می‌گوئیم بابا عطسه كردی یعنی بدو نه اینكه یعنی صبر كن ولی با اینكه بیست سال با كم و زیادش توی تلویزیون گفته‌ایم ولی فایده‌ای ندارد این جزو فرهنگ شده است می‌گوید عطسه كردی بایست.

6- اخلاق، از اصول دین است نه فروع دین

ما یك چیزهایی داریم مثلاً می‌گویند دین سه قسم است اصول دین فروع دین اخلاقیات من نمی‌دانم این دسته بندی از كجا پیدا شد؟ پیغمبر می‌فرماید بعثت من برای اخلاق است یعنی اخلاق جزو اصول من است اصلاً اگر اخلاق نباشد اصول دین هم بجا نیست چون معنای اصول دین توحید است آدم اگر از نظر اخلاقی فاسد باشد و آدم لجبازی باشد خدا هم قبول نمی‌كند پس همین لجاجت اخلاق است ولی همین اخلاق باعث می‌شود كه توحید و نبوت هم قبول نمی‌كند گاهی یك چیزهایی را. . . زمان رضا شاه هم عمامه‌ها را بر می‌داشتند و هم حجاب را پدر آیت الله ستوده از علمای قم خیلی برای عمامه برداشتن غصه می‌خورد گفتند حضرت آقا حجاب واجب است عمامه مستحب رضا شاه آن واجب را بر می‌دارد غیض نمی‌كنی اما برای این مستحب شما خیلی. . . گفت بله عمامه مستحب است ولی اگر این مستحب بود آن حجاب هم هست اسمش مستحب است اما اگر این مستحب بود واجبات هم هست گاهی وقتها كلید كوچك است ولی اگر این كلید كوچك بود در بزرگ هم باز می‌شود ما كیلویی كه حساب نمی‌كنیم گاهی وقتها یك قرص كوچولو آدم را نجات می‌دهد یك دیگ‌اش رشته آدم را نجات نمی‌دهد كیلویی كه نیست.

7- بی تعهّد، بی دین است

اخلاق را ساده نگیرید(لا دین لمن لا عهد له) یعنی هر كس به قولش عمل نكند دین ندارد پس نگوئید حالا ما كه قولی دادیم شد شد، نشد نشد، چك می‌كشیم داشتیم می‌دهیم نداشتیم چك بر می‌گردد بابا چك دادی. . . حتی اگر به یك یهودی و یك مسیحی به یك مشرك هم چك دادی باید عمل كنی به شمر هم چك دادی باید عمل كنی چكار داری به اینكه شمر است یا امام حسین(علیه السلام) تو قول داده ای، اگر كسی به عهدش وفا نكند دین ندارد نگوئید این عهد اخلاق است پیغمبر فرمود بعثت من بخاطر اخلاق است توحید و نبوت بخاطر اخلاق است قرآن می‌فرماید (;ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ) (البقرة/2) یعنی اگر تو تقوی داشتی این(ذلك الكتاب) اثر دارد اما اگر از نظر اخلاقی آدم لجبازی بودی وحی و نبوت اثری ندارد روضه امام حسین(علیه السلام) مستحب است ولی توی همین روضه است كه آخوند ما روزه می‌گوید نماز می‌گوید یعنی بسیاری از واجبات ما توی همین مستحبات عمل می‌شود.

8- بزرگواری و رحمت پیامبر در ماجرای فتح مكّه

شب بعثت است، فرمود من آمده‌ام كه اخلاق را. . . روز فتح مكه، پیغمبر آمد مكه را گرفت مردم آمدند گفتند یا رسول الله می‌خواهی با ما چه كنی؟ پیغمبر فرمود از من چه انتظاری دارید؟ گفتند تو خیلی بزرگواری ما خیلی خاكستر روی سر تو ریختیم خیلی پیغمبر را اذیت كردند شاعر گفتند كاهن گفتند ساحر گفتند مجنون گفتند گفتند این كسی یادش می‌دهد پشت پرده (;وَأَعَانَهُ عَلَیْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ) (الفرقان/4) یك گروه و باندی هستند كه پشت پرده به او كمك می‌كنند جنگ‌ها خیلی پیغمبر را اذیت كردند حالا مكه را گرفته‌ای فرمود توقع نداشته باشید من همانی هستم كه یوسف روزی كه پیروز شد به برادرهایش فرمود هیچ باكی بر شما نیست همه‌تان را بخشیدم من هم همه شما را بخشیدم حتی یكی شعار می‌داد امروز تلافی می‌كنیم(الیوم یوم الملحمة) یعنی شما پیغمبر را اذیت كردید حالا ما هم مكه را گرفته‌ایم و انتقام می‌گیریم فرمود نه بگوئید(الیوم یوم المرحمة) من آمده‌ام بنای رحم را بگذارم.
آقا این توی عروسی دخترش به من نگفت من هم توی عروسی دخترم به او نمی‌گویم گوشت قربانی پارسال برای ما نیاورد ما هم امسال گوشت قربانی برایش نمی‌بریم به من سلام نكرد من هم به او سلام نمی‌كنم برای دختر من كه زائید كادو نیاورد من هم برای دخترش كه دو قلو زائیده كادو نمی‌برم بابا اینكه مسلمان نیست تاجرهای یهودی هم این كار را می‌كنند معامله می‌كنی هنر این است او كه به شما لطف نكرده شما به او لطف كن اسلام می‌گوید صل من قطعك وصلت كن با كسی كه با تو قطع رابطه كرده برو بگو سلام علیكم قرآن می‌فرماید (;وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا) (الفرقان/63) افراد جاهل با تو برخورد می‌كنند تو به آنها سلام كن.

9- سبقت پیامبر در سلام كردن به مردم

 خدا به پیغمبر می‌گوید نگذار مردم به تو سلام كنند تو به مردم سلام كن در قرآن سوره انعام آیه 54 می‌فرماید پیغمبر این مردمی كه می‌آیند مدینه نگذار اینها بیایند مدینه و بگویند(السلام علیك یا رسول الله) تا آمدند پیش تو تو به آنها سلام كن (;وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْكُمْ) (الأنعام/54) نمی‌گوید(اذا جاءك فقالو سلاما فقل سلام) نمی‌گوید اگر آمدند سلام كردند جواب آنها را بده می‌گوید همین كه آمدند. . . خوشا بحال زوارهای مدینه زوارهای مدینه تا می‌روند مدینه پیغمبر به آنها می‌گوید سلام علیكم قرآن می‌فرماید مومن كه آمد تو به او سلام كن چه اشكالی دارد من سلام كنم مادر شوهر؟ نه، عرس باید سلام كند شصت سال دارد منتظر است می‌گوید من آمدم پیش پای من بلند نشد گیر چی هستی؟ مثلاً وقتی بلند نشود نشستن گاهش به زمین چسپیده وقتی بلند شد نشستن گاهش از زمین جدا می‌شود آنوقت من ریشم سفیده شده دلم خوش است كه این آقا ماتحت او از زمین بلند شده یا چسپید آدمی كه اخلاق ندارد به چی دلش خوش است آدم وقتی از خدا جدا شد (;وَمَنْ یُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنْ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّیْرُ أَوْ تَهْوِی بِهِ الرِّیحُ فِی مَكَانٍ سَحِیقٍ) (الحج/31) كسی كه از خدا جدا شد توی هوا پرت می‌شود هر پرنده‌ای او را تكه تكه می‌كند هر باید او را به هر سمتی می‌برد حالا این آقا بدنش به زمین بچسپد یا بدنش از زمین. . . توی عروسی زهره خانم به او گفتند برو توی سواری به من گفتند برو توی مینی بوس حالا یا سواری یا مینی بوس یك ساعت است دو ساعت است ول كن بابا به او گفتند بفرما. . . ما خواهر داریم كه نمی‌آید سر كلاس نهضت سوادآموزی به او گفتند خانم چند جلسه نیامدی؟ می‌گوید خانم آموزشیار معلم ما حاضر غایب می‌كرد به یكی گفت فاطمه خانم به من گفت فاطمه، چرا به او گفت فاطمه خانم ولی من فاطمه خالی! من دیگر سر كلاس نمی‌آیم البته نباید اینطور باشد معلم هم نباید فرق بگذارد اما اگر اینطور شد یكبار هم معلم اشتباه كرد فرق گذاشت این خانم نباید گیر. . . یعنی حاضر بشود یك عمری بیسواد بماند برای اینكه یك كسی به او بگوید خانم ما گیر هستیم عین آدمی كه تیغ برود توی پایش نمی‌تواند راه برود ما بخاطر اخلاقمان نمی‌توانیم راه برویم خودمان گیر هستیم گیر خودمان هستیم بعضی‌ها گیر شرق هستند بعضی‌ها گیر غرب هستند آدمی كه اخلاق ندارد نه گیر غرب است و نه گیر شرق گیر خودش است آقا ببخشید شما تحصیلاتتان لیسانس و فوق لیسانس و دانشجو یا استاد شما بلد نیستی قرآن بخوانی بیا از این آقایی كه دیپلم است ولی قرآن بلد است روزی یك ربع پیش او قرآن یاد بگیر، من! پهلوی این كسی سوار اسب بود داشت می‌رفت رسید به نهر آبی نهر هم نیم متر آب توی آن بود اسب از توی نیم متر آب می‌تواند پایش را بگذارد و برود آنطرف رودخانه ایستاد هر چه شلاق زد نرفت كوبید زیر شكم نرفت خودش افتاد توی آب اسب را كشید نرفت بیچاره شد یك مردی گفت چیه؟ گفت آب رودخانه كم است اسب می‌تواند برود ولی ایستاده از عقب می‌زنم نمی‌رود از جلو افسار را می‌كشم نمی‌رود سیخ می‌زنم زیر شكمش نمی‌رود گفت آقا بیل بردار آب را گلی كن می‌رود این هم آب را گلی كرد تا آب را گلی كرد اسب رفت گفت خدا پدرت را بیامرزد ما را از بن بست نجات دادی دلیلش چی بود گفت دلیلش این بود كه اسب می‌آمد توی آب عكس خودش را می‌دید و هر كسی كه خودبین باشد و خودش را ببیند حاضر نیست پا روی نفس‌اش بگذارد هر كسی كه خودش را ببیند و پا روی خودش نگذارد حركت هم نمی‌كند.
آقا برو شاگردی كن، من؟ بله چه اشكالی دارد آقا شما باسوادی طلبه فاضلی هستی اما خطت بد است خطی كه می‌نویسی بد است شما جمع شوید پنج تا طلبه ده تا طلبه پیش یك استاد خط ولو كت و شلواری است خطتان را درست كنید ما سلسله جلیله برویم شاگرد این كت و شلواری شویم؟ هیچی تا آخر عمر بد خط باش كه همه به ریش‌ات بخندند من فوق لیسانس برویم پیش یك دیپلم هیچی نرو قدیم خانزاده‌ها اینجوری توی خیبابان راه می‌رفتند یكی افتاد توی چاه طناب گرفتند گفتند بیا بالا گفت اگر دستم را به طناب بگیرم خانزادگی‌ام به هم می‌خورد گفت آنجا باش تا پدرت در بیاید ما گیر هستیم پیغمبر فود من آمدم تا اخلاق را عوض كنم حالا راستش را بگو من خط كش می‌گذارم این خط را بگذارید به روحتان ببینید راست هستید یا كج؟ كی حاضر است اذان بگوید؟ تیمسار اذان بگوید؟ به سربازها می‌گوئیم كه اذان بگویند مدیر كل اذان بگوید؟ به انجمن اسلام می‌گوئیم كه اذان بگوید آیت الله اذان بگوید به خادم مسجد می‌گوئیم كه اذان بگوید حدیث داریم اگر عارت می‌شود كه اذان بگویی. . . آقا بیا اینجا بنشین نه اینجا در‌شان من نیست من باید بروم آن بالا بنشینم حاضر است پا از سر مردم بردارد از سر همه رد می‌شود كتف‌ها را اذیت می‌كند تا برود تا آنجایی كه مثلاً می‌گوید مقامش بالاتر است اینها اخلاق نیست اینها فساد اخلاق است.
خدا به پیغمبر می‌گوید تو به مردم سلام كن پیغمبر به بچه‌ها هم سلام می‌كرد چند تا معلم سراغ دارید كه توی كوچه به بچه‌ها سلام كند هزاران بار شده است كه وقتی من از مسجد بیرون آمده‌ام مردم كفش من را جفت كرده‌اند آیا یكبار شده كه من هم كفش یكی از جفت كنم؟ نه مردم كفش من را جفت می‌كند اما من كفش مردم را جفت نكرده‌ام از حرم می‌آئیم بیرون درهای طلا را می‌بوسیم اما توی صحن حال داریم كه درهای چوبی را ببوسیم؟ نه، ما از نظر اخلاقی. . . من معتقدم برای صدور اسلام هیچ چیزی مثل اخلاق اسلامی نیست اخلاق اسلامی كودتا می‌كند من چهار سال برای جوانهای سوپر دولوكس كاشان جلسه داشتم رفتند دیدن یك آقایی و برگشتند گفتند آن آقاست گفتم خوب من هم قبول دارم اما شما توی یك ملاقات چه دیدید؟ بعد معلوم شد اینها كه رفته‌اند دیدار آقا، آقا دیده كه پشت در آفتاب است آفتاب به كفش جوانها می‌تابد فوری رفته و یك گونی‌تر كرده انداخته روی كفش جوانها كه آفتاب به كفش جوانها نتابد من چهار سال تفسیر گفتم آن آقا هم یك گونی‌تر كرد روی كفش‌ها انداخت گونی‌تر او تفسیر ما را برد یعنی یك رفتار اخلاق او بیش از. . . حدیث داریم كسانی كه با اخلاق مسلمان شدند آمارشان بیش از كسانی است كه با سخنرانی مسلمان شدند.
اخلاق همسرداری اخلاق شریك اخلاق شاگرد اخلاق همسایه ما با فضا رفت و آمد داریم اما همسایه‌مان را نمی‌دانیم چه خبر است رابطه با آسمانها برقرار شده رابطه با همسایه خانه‌مان بخصوص تهران و شهرهای بزرگ می‌گوید ما همسایه هستیم ولی با هم رابطه‌ای نداریم رابطه با اخلاق داریم. . . یكی از. . . بگذریم.
خدایا ما را امت واقعی پیغمبری كه. . . امشبی كه عزیزان بحث را می‌بینند شب مبعث است این عید را تبریك می‌گوئیم خدایا ما را از امت واقعی پیغمبر قرار بده.
دل پیغمبر و ذریه پیغمبر بخصوص حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از ما شاد بفرما.
خودت كمك‌مان كن اگر اخلاقمان فاسد است اگر خصلت خراب است اگر ذاتمان خراب است خدایا ذات ما را عوض كن اگر ذاتمان خوب است اما عیب داریم خدایا عیب‌مان را برطرف كن اگر ذاتمان خوب است عیب هم نداریم ولی كرامتمان كم است یعنی خوبی هایمان كم است روز به روز خوبی هایمان را بیشتر بفرما.
خدایا روز به روز ایمان ما و علم ما و هدایت ما را بیشتر بفرما.
خدایا محاسن اخلاق و بالاتر مكام اخلاق و بالاتر از مكام اخلاق به نهایت درجه رساندن مكارم اخلاق را نصیب ما بفرما.
والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 666
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست