responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 708
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

 ماه رمضان امسال راهمان، بحث مان راه اعتدال بود یعنی این تندها را جلویش را بگیریم كندها را جلویش را بگیریم نه تند نه كند حد وسط جلوگیری از افراط و تفریط‌ها. در جستجوی راه مستقیم در اقتباس از آیه «اهدنا الصراط المستقیم» راه اعتدال نه افراط نه تفریط در هر جلسه‏ای به گوشه‏ای از افراط و تفریط‌ها اشاره‏ای می‏كنیم اول اینكه واقعا باید خدا كمك كند یعنی عقل ما و علم ما كم می‏آورد چون بسیاری از باسوادهای ما راهشان یا افراط است یا تفریط تحصیلكرده‏های ما گاهی بعضی‏ها اینقدر داغ هستند كه نمی‏شود دست به او گذاشت بعضی‏ها اینقدر یخ هستند كه صبح قلقلكش می‏دهی غروب می‏خندد! یعنی اینطور نیست كه علم انسان را از افراط و تفریط نجات بدهد و لذا باید خدا كمك كند ولذا می‏گوئیم: «ایاك نعبد» می‏گوئیم: «ایاك نستعین اهدنا الصراط المستقیم» یعنی اگر استعانت، اگر نستعین باشد اگر استعانت تو باشد ما باید «اهدنا الصراط…» یعنی با كمك تو من می‏توانم خ…مثل راه رفتن روی نخ است راه رفتن روی نخ، آنهایی كه روی نخ راه می‏روند یك چوب دست می‏گیرند برای تنظیم یعی این از خط نازكتر حق عبور كردن این همه مخلوط مختلف را آدم جذب نشده خیلی مهم است باید خدا كمك كند كه آدم خالص باشد یعنی هیچی قاطی او نشود حزب می‏خواهد بخواهد بابا تو جزو این حزبی، بابا من جزو حزب حق هستم اول باید ببینم خدا چه می‏گوید بعد ببینم دوستان سیاسی چه می‏گویند اگر این كار رضای خدا نیست قیامت من را تباه می‏كند ولو همه اعضای حزب می‏خواهند اعضای حزب اگر وفادار باشند خودشان منشعب به 33 فرقه نشوند یك تشیع جنازه بیشتر نخواهند آمد حزب كه چیزی نیست كه بچه‏های انسان همسر انسان برادر و خواهر انسان تا تشیع جنازه با شما هستند شما عاقبتت را تباه نكن بخاطر حزب آقا جزو ما است جزو ما نیست این حرفها نیست.

امداد الهی در حفظ راه مستقیم‏

 انتخاب اینكه انسان یك راهی را برود كه هیچ چیزی او را تغییر ندهد امداد است خداوند توی قرآن می‏فرماید كه «لولا ان ثبتناك لقد كدت تركن الیهم شینا قلیلا» به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‏فرماید كه بدون استمداد از خداوند محال است قرآن به پیغمبرش می‏گوید «لولا ان ثبتناك» اگر ما تو را تثبیت نمی‏كردیم ما تو را ثابت نگه داشتیم اگر ما تو را ثابت نگه نمی‏داشتیم تو هم كه پیغمبر بودی «لقدكت» نزدیك بود «تركن» ركون، تكیه كنی «الیهم» منتهی نه زیاد «شینا قلیلا» یك كمی «قلیل» یعنی كم، اگر من دستت را نمی‏گرفتم تو هم كه پیغمبر بودی كمی… به یك كسی گفتم حالت چطور است؟ گفت الحمدالله كمی تا قسمتی نیمه ابری همراه با رعد و برق، كمی تا قسمتی ابری همراه با برقهای نمی‏دانم… اگر خدا نباشد هیچ كس نمی‏تواند… خیلی راه حق یعنی انسان یك جوری بكند این جهان آن جهان هم جسم هم جان هم فرد هم جامعه هم عقل هم عاطفه خیلی تشخیص این مشكل است چه جوری آدم عبور كند كه این رنگی نشود قرآن وقتی تحریر… لطف خودش را می‏گوید می‏گوید ببین شیر را از كجا كشیدم بیرون شیر گاوی كه می‏دوشیم از كجا آمد بیرون «من بین فرث و دم لبنا خالصلا» از لابلای پهن‏ها و خونها عبور دادم ولی نه بوی پهن دارد نه رنگ خون این خود خدا باید این رقمی لوله كشی كند وگرنه شما توی یخچالتان عرض كنم كه یك چیزی باشد هر چیزی می‏گذاری بوی همان را ور می‏دارد چه جوری خدا این شیر را از درون اندرون می‏كشد بیرون این قدرت خداست نه خدا، از صبح تا شام كار خدا همین است.
 شما یك لقمه نان می‏خوری این لقمه نان چی می‏شود من تعجب می‏كنم چطور بعضی‏ها به خدا… شما یك نفت را حساب كن از نفت چه چیزهایی درست می‏شود حالا امروز كه خدا می‏داند حالا ما با زبان قدیمی حرف می‏زنیم گازوئیل، قیر، بنزین، پلاستیك، یك چیزهایی دنیای پتروشیمی صداها رقم چیز از این نفت می‏كشد بیرون خوب این نفت كه تبدیل به همه چیز می‏شود با دستگاه است یا بی د… نه خیر هو! تشكیلاتی دارد عریض و طویل تشكیلات دارد پالایشگاه دارد.
 خوب این پالایشگاه خودش درست شد نه خیر بابا این حرفها چیه؟! خوب، عین این حرف را برویم غذا یك غذایی بچه می‏خورد شیر مادر می‏خورد شیر مادر این شیر مادر می‏خورد بچه چقدر ش… مو، ناخن، اشك، چربی، گوشت، استخوان آب دهان نمی‏دانم فرض كنید یك چیزهایی تبدیل می‏شود این شیر مادر به… خوب این شیرمادر همینطور نه خیر این دستگاه دارد دستگاهش چیه دستگاه گوارش است خوب این دستگاه گوارش چی؟ این هیچی، خیلی است‏ها! نفت، شیر نفت چیزهایی شیر چیزهایی این دستگاه دارد آن دستگاه دارد آن دستگاه سازنده می‏خواهد این دستگاه سازنده نمی‏خواهد می‏شود یعنی آدم بگوید عكس خروس نقاش می‏خواهد اما خود خروس نقاش نمی‏خواهد قرآن می‏گوید این شیر را از لابلای خون و پهن رد می‏شود نه بوی پهن می‏گیرد نه رنگ خون.
 آن كسی كه گفته اصل اقتصاد است خوب هیچی. یك چیزی را گرفته باقی‏ها را رها كرده گفت «حفظت شیئا و غابت عنك اشیاء» یك چیزی را فكر می‏كند اصل اقتصاد است می‌گوید ریشه همه چیزی اقتصاد است چرا اینطور می‏گویی؟ می‏گوید نه مادرم كه بچه‏اش را بزرگ می‏كند برای اینكه وقتی پیر بشود كمك اقتصادی به او كند یعنی حضرت عباسی اگر توی رختخواب مادری كه شیر می‏دهد صدا كنیم مادر ها!؟ ببخشید بچه ات را شیر می‏دهی غرض اینست كه 65 سال دیگ كمك اقتصادی كند به تو؟ این حرفها چیه منتهی چون عینك اقتصادی گذاشته همه چیزی را اقتصادی می‏بیند مثل اینهایی كه عینك سرخ می‏زنند همه شلغم‏ها را لبو می‏بینند این… یكی اصل را سیاست می‏داند. كاریكاتوری كشیده بودند یك سفره‏ای است خانم و بچه‏ها هم نشسته‏اند گفته بودند برو یك نانی بگیر شوهره رفته یك بسته روزنامه آورده بود گفته بودند ما نان می‏خواهیم گفته بود فضای سیاسی باز شده بابا نان می‏خواهیم بخوریم این مسخره كرده بود.

اعتدال در همه امور زندگی‏

اصل را اقتصاد بگیریم غلط رفته‏ایم اصل را سیاست بگیریم غلط رفته‏ایم اصل را دنیا بگیریم غلط رفته‏ایم اصل را آخرت بگیریم غلط رفته‏ایم «اهدنا الصراط المستقیم» همه باید باشد وگرنه مثل مثنوی می‏شود كه یك مشت كور رفتند فیل بزرگ ببینند گفتند شما كه كور هستید چطور می‏بینید گفت دست می‏گذاریم یك چیزی می‏فهمیم هر كسی دست مالید به یك جای فیل یك چیزی گفت بله فیل گفت بله اینها را دارد ولی اینها هیچكدام فیل نیستند هر گردویی گرد است ولی هر گردی گردو نیست راه مستقیم راهی است جامع همه چیز باید داشته باشد باید خدا كمك كند و لذا بیرون نماز هم هی بگوئید «اهدنا الصراط المستقیم». چه رشته‏ای را انتخاب كنیم برای تحصیل؟ «اهدنا الصراط المستقیم» من می‏خواهم سخنرانی كنم اول دعایم این سخنرانی كنم اول دعایم این سخنرانی توی این چند ساله همه‏اش گفته‏ام «الهی انطقنی بالهدی» خدایا نطق مرا به حق بازدار «و الهمنی التقوی» به من الهام كن باید همه به خدا پناه ببریم. چه رشته‏ای چه انتخابی چه همسری چه نامگذاری چه غذایی چه شغلی باكی با… در هر لحظه… اگر خدا كمك نكند خدا به پیغمبر می‏گوید «لولا ان ثبتناك» اگر ما تو را ثابت قدم نگه نمی‏داشتیم «لقد» حتما «لام» یعنی حتما خود كلمه قد هم یعنی حتما «لقد» یعنی حتما حتما «كدت» نزدیك بود «تركن، ركون» می‏گویند فلانی ركن است یعنی تكیه گاه تو هم یك كمی گرایش…
 بعضی وقتها انسان اولش برای خداست ولی بعد، اولش در راه مستقیم است ولی بعد چپه می‏شود. گاهی ماشینها یك چند كیلومتر سالم می‏روند بیرون شهر خط را گم می‏كنند بعضی ماشینها همان توی شهر خیابان را گم می‏كنند بعضی ماشینها می‏روند به مقصد می‏رسند توی شهری كه مقصد است خیابانها را گم می‏كنند همه‏اش باید «اهدنا الصراط المستقیم» و لذا می‏گوید «رب ادخلنی مدخل صدق» خدایا دخولم وارد شدنم ورودم صادقانه باشد در ورود خط را گم نكنم آغاز كارم درست باشد «و اخرجنی مخرج صدق» پایان كارم هم… ورودی و خروجیام هر دو صادقانه باشد. «و بالحق انزلناه بعد می‏گوید و بالحق نزل»، «و بالحق انزلناه» آیه قرآن است یعنی ما قرآن را به حق نازل كردیم فكر نكن ما كه به حق نازل كردیم… آخر گاهی وقتها بانك می‏روی پول می‏گیری به اسم اقتصاد وام می‏گیری اما می‏روی یك كار دیگر می‏كنی به اسم گاوداری پول می‏گیرد می‏رود چرم سازی باز می‏كند یعنی یك چیز دیگر امضا می‏كند یك چیز دیگر عمل می‏كند می‏گوید نه «و بالحق انزلناه و بالحق نزل» یعنی هم قرآن را به حق نازل كردیم و هم قرآن به حق نازل شد مثل پدری نیست كه به حق پول به بچه‏اش می‏دهد ولی بچه به ناحق احیانا خرج می‏كند.

اعتدال در تمام طول عمر

خوشابحال كسی كه ورودی و خروجی اش درست باشد قرآن می‏فرماید تعریف می‏كند از دو تا پیغمبر می‏گوید این پیغمبر را می‏دانید «سلام علیك» سلام خدا بر او درود بر او كی؟ «یوم ولد» خوب متولد شد «و یوم یموت» خوب مرد «و یوم یبعث حق» «و یوم یبعث حیا» و روزی كه قیامت یعنی تولدش مبارك مرگش عزت قیامتش روسفیدی «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث…» همه‏اش خوب است آخر گاهی وقتها… یكی از رفقا می‏گفت منبر بودم آمدم پائین به یكی از رفقا گفتم سخنرانیام خوب بود؟ گفت سخنرانی تو اولش خوب نبود و آخرش انصافا خراب كردی! گفت اولش خوب نبود ولی آخرش انصافا خراب كردی می‏خواست بگوید اول و آخرش… گاهی بچه‏های مریض متولد می‏شوند گاهی سالم متولد می‏شوند بیمار می‏شوند گاهی تا آخر ط هستند آخر مریض می شوند این… «و سلام علیك» سلامتی «یوم یموت» این خیلی مهم است البته واقعا باید خدا كمك كند خدا فقط خدا باید به خدا التماس كنیم.
 یك زن بهائی مسلمان شده بود آوردنش پهلوی آیت الله العظمی میلانی مرجع تقلید بود از او پرسید چطور شد تو مسلمان شدی گفت یك لحظه خدا دستم را گرفت فهمیدم این بهائیت یك گروه سیاسی مستعمره هستند پایش به هیچ جا بند نیست (پایش به هیچ جا بند نیست یهودیها و مسیحی‏ها گرچه كتابشان تحریف شده ولی بند به یك جایی هستند این مثل علف هرزه‏ای هستند كه روی كود سبز می‏شوند زیرش كود است یعنی هم خودش چمن و یكبار مصرف است هم ریشه‏اش توی كود است اصلا ریشه بهائیت توی استعمار است یك ساعت روی ساعت یعنی 59 ثانیه، دقیقه یك ساعت یك نفر توی اینها نیست كه بتواند بحث علمی بكند گفت كه خدا دستم را گرفت خدا دستم را گرفت نجات پیدا كردم.
از طرفی ممكن است یك كسی عمری در راه حق باشد یك لحظه خدا به حال خودش رهایش كند منحرف بشود مثل راننده پایه یكی كه 70 سال است خوب رانندگی كرده یك لحظه چرتش می‏برد می‏افتد تی دره «اهدنا الصراط المستقیم» ورود، خروج. راه مستقیم در همه چیزی.

اعتدال در خوراك و پوشاك‏

وقتی امیر المومنین (علیه السلام) تعریف خوبها را می‏كند می‏گوید «و ملبسهم الاقتصاد» لباسشان میانه روی است چه دلیلی دارد كه این زنهای ما مردهای ما دلشان می‏خواهد پیراهنی بپوشند كه توی عروسی همه بگویند ه!!!كه چی؟ خوب مثلا سوت مردم به چقدر می‏ارزد بعد این سوت مردم، مردم یا خوب هستند یا بد خوب‌هایشان وقتی نگاه كردند می‏بینند ندارند خودشان بپوشند آه می‏كشند آن آه آتش می‏زند آدم را خوب‌هایشان آه می‏كشند بدهایشان فحش می‏دهند مگر آدم عاقل می‏آید یك لباسی بپوشد كه نفرین خوبها و فحش بدها را بار كند یك پیراهن بپوشد آنوقت بارش 50 كیلو 25 كیلو فحش 25 كیلو نفرین لباس سوپر دلوكس است اما 50 كیلو فحش یك خورده ساده‏تر بگیر یك خورده ساده‏تر بگیر متاسفانه توی خواص هم این هست بعضی وقتها بعضی خانمهایی كه مثلا شوهرشان شخصیت است یك لباسهایی می‏پوشند كه زنها می‏گویند آقا اگر… چطور پس آنها این كار را می‏كنند خوب شما اصلا كار به زن شخصیت‏ها نداشته باش كه به خودشان هم نداشته باش شخصیت‏ها برای خودشان شخصیت هستند برای ما كه شخصیت نیستند ما شخصیت مان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیتش و قرآن و خلاص هر كه به اینها نزدیكترند مخلص اش هستیم هر كه دورتر است… ما كه نمی‏توانیم بگوئیم كه چون او ماشین اش اینطور است پس من هم ماشینم اینطور باشد ممكن است او غلط بكند دین تان را شما از…
 توی جنگ یك كسی هی فكر می‏كرد توی جنگ صفین شك كرد گفت یعنی چه اینطرف معاویه معاویه خوب از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود اینطرف هم علی (علیه السلام) امیر المومنین (علیه السلام) هم از اصحاب پیغمبر بود آنوقت دو تا از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) با هم دعوا می‏كنند من كه گیج هستم حضرت فرمود چرا گیج هستی؟ چكار داری به علی (علیه السلام) چكار داری به معاویه اصلا علی (علیه السلام) و معاویه را كنار بگذار.

شناخت افراد با معیار حق‏

حق را ببین «اعرف الحق» اعرف معرفت پیدا كن، حق را معرفت كن «تعرف اهله» می‏فهمی اهل حق كیه خیلی جمله قشنگی است هر مسلمانی این دو تا كلمه را حفظ كند من اصلا كار ندارم كار به هیچكس ندارم «اعرف الحق» حق را بشناس «تعرف اهله» بعد می‏فهمی كیه شما خط كش را نگه را نگه دار طبق خط كش باقی خط‌ها را متر كن شما چرا خط كش را دور انداخته‏ای به خطها نگاه می‏كنی خط كش را محكم بگیر خطها را با آن… آقا زندگی ساده خوبست یا خوب نیست اشرافیگری خوب است یا زندگی عادی اگر اشرافیگری بد است و زندگی عادی خوبست هر كه زندگی اش عادی است زنده با او هر كه می‏خواهی باش. صداقت خوب است بله دروغگویی بد است هر كه صداقت دارد زنده باد او چه چپ چه راست چه شخصیت چه غیر… چه گمنام چه مشهور بنابراین موج تو را نگیرد (بنده اگر روی منبر هستم یك حرف خلافی زدم صدهزار نفر هم پای منبر من هستند شما می‏دانید كه این حرف خلاف است اگر فهمیدی حرف خلاف است اگر كره زمین هم پای سخنرانی من است شما گوش به حرف من نباید بدهید چون خودت می‏فهمی شما وقتی ماه را دیدی فردا عید است چه بگویند ثابت شده چه بگویند ثابت نشده وقت به خودت دیدی به یقین نه روی موج گاهی وقتها با موج تبلیغات راه می‏اندازند شما را برای شما جوسازی می‏كنند مثل برادارن یوسف (علیه السلام) پیراهن را برداشتند با خون قاطی كردند گفتند گرگ پاره‏اش كرده این جوسازی «بدم كذب» قرآن می‏گوید با خون دروغ یكوقت با جوسازی برای شما بوجود می‏آورند بردند خوردند وقتی می‏گویی دلیل می‏گوید ببخشید دلیل ندارم چون جوسازی می‏كنند فقیرش جوسازی می‏كند سیاسی اش جوسازی می‏كند.
 یكمرتبه توی جلسه‏ای نشسته بودم یك جوانی آمد زد توی گوش خودش گفتم چته؟ ه…!! شروع كرد گریه كردن گفتم آقاجان چته؟ گفت خانمم زائیده توی زایشگاه مرخصش نمی‏كنند چون پول ندارد گفتم بیا برویم من می‏نشینم جلو تو بنشین عقب می‏رویم زایشگاه به رئیس زایشگاه می‏گوئیم پول از تو نگیرد خانمت را بنشان برویم خانه دستش را گرفتم فرار كرد اصلا زنی نداشت زایمانی هم نبود!! یعنی گاهی ایجاد جو می‏كنند دو لیتر گریه می‏كند بعد هم معلوم می‏شود دروغ است) شما نه كار به جمعیت داشته باش نه كار به گریه نه كار به پوستر، پوسترش 30 متر در 40 متر خوب اگر بناست به درازی رای بدهیم برویم به كوه هیمالیا رای بدهیم از همه درازتر است نه متر نه عرض نه كیلویی نه تعداد «اعرف الحق» حق را تشخیص بده (تعرف اهله) بعد ببینید كه اهل حق كیه اهل باطل كیه اول حق را تشخیص بده صداقت شجاعت. توی رهبران كشورهای اسلامی اصلش با شهامت‏تر از امام (رحمةالله علیه) كسی روی كره زمین دیده؟ سر تا پا شجاعت خوب شجاعت بود باقی رهبرهای كشورها همه ترسو بودند اگر امام (رحمة الله علیه) شجاعت است شجاعت عقل می‏گوید خوب است پس زنده باد امام (رحمةالله علیه) خلاص. آقا فلانی آب دارند گاز دارند برق دارند انرژی اتمی دارند مترو دارند بابا جان اینها دلیل حقانیت نیست ممكن است همه امكانات را داشته باشند خائن هم باشند ممكن است كسی روی گونی بنشیند پاك باشد ممكن است كسی روی قالی ابریشم بنشیند هزار و یك رقم شیطنت داشته باشد من با قالی و گونی قضاوت نمی‏كنم «اعرف الحق تعرف اهله» خیلی قشنگ است توی انتخابات این كلمه به درد می‏خورد.
 توی انتخابات این كارنامه به درد می‏خورد «ملبسهم الاقتصاد» لباسشان ساده است عدالت در محبت به بچه حالا این را انشاءالله توی بحث خانواده خواهم گفت یك كسی پهلوی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود یك بچه‏اش را بوسید آن یكی را نبوسید فرمود چرا این را بوسیدی آنرا نبوسیدی «هلا ساویت بینهما» چرا بین اینها مساوات برقرار نكردی این را بوسیدی باید آنرا هم ببوسی البته به شرطی كه سن هایشان به هم بخورد نه اینكه این نوه را ببوسید یك نردبان قد تو بگذارد تو را هم ببوسد این یعنی در شرایطی كه به هم بخورند یكی دو سال اش است یكی چهار سال اش است اینهایی كه سن هایشان به هم می‏خورد هر دو را یك جور وگرنه حالا…

اعتدال در انفاق و كمك رسانی‏

قرآن می‏گوید پول خرج كردن، تعریف می‏كند می‏گوید اینها خوب آدمهایی هستند «الذین اذا انفقوا» وقتی انفاق می‏كنند «لم یسرفوا» زیادی خرج نمی‏كنند «و لم یقتروا» كمش هم نمی‏گذارند «و كان بین ذلك قواما» می‏گوید این خوب آدمی است پولی كه خرج می‏كند به اندازه خرج می‏كند نه ولخرجی می‏كند نه كم… خوب «ما عال من اقتصد» حضرت فرمود كسی كه میانه رو باشد هیچوقت فقیر نمی‏شود «من بذر افققرده الله» كسی كه ولخرجی كند خدا او را به فقر می‏اندازد «بذر، تبذیر» دال ذال «بذر» تبذیر كسی كه ولخرجی كند اینست كه به بذر می‏گویند بذر چون بذر همینطور توی زمینها می‏پاشند كسی كه «من بذر» كسی كه همینطور پولش را بی حساب و كتاب بپاشد «من بذر افقره الله» كسی كه ولخرجی كند به فقر كشیده می‏شود «من اراد سلام فعلیك بالقصد» هر كه می‏خواهد دین و دنیایش سالم بماند قصد یعنی میانه رو باشد «ثمرة التفریط الملامة» ثمره تندروی پشیمانی است «مازاد عبد قتف فقه فی دینه الا زاد قصدا فی علمه» حدیث داریم از اهل سنت كه اهل سنت حدیثی نقل كرده‏اند از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) كه فرمود هر كس اسلام‏شناسی اش قوی‏تر باشد میانه روی اش بیشتر است امیر المومنین (علیه السلام) فرمود: «النار غایة المفرطین» كسانی كه كم اش می‏گذارند عاقبت «فرطت فی جنب الله» عاقبت می‏گویند خدایا من كم اش گذاشتم كم اش گذاشتم.
 برای اتوی لباسم چقدر وقت صرف كردم برای اصلاح حمد و سوره ات چقدر؟ شما كه چین و چروك‏های لباس ات را صاف می‏كنی خوب حمد و سوره‏ات هم چین و چروك دارد بنشین دو دقیقه حمدت را درست كن می‏گوید «بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. الرحمن الرحیم مالك یوم الدین» باباجان تو تحصیلكرده‏ای (حاء) جیمی را سفت بگو گاهی زمستان دست آدم یخ می‏كند (هاهاها) ح جیمی را باید اینطوری گفت «بسم الله الرحمن الرحیم» غلط است «بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمد» غلط است «الحمد» «كفوا احد» غلط است «احد» «صالحین»، «صالحین»، «اشهد ان محمدا» محمد ح جیمی است محمدا «احد، محمد، صالحین، وحده» ح جیمی را سفت بگو تو كه شلوار پیراهنت را اتو می‏كنی خوب شلوارت را هم اتو كن 65 سال نماز غلط می‏خواند ولی یكمرتبه بی اتو بیرون… یعنی نمازت به اندازه یقه پیراهنت نمی‏ارزد این تفریط ایت این تفریط است هر روز این خانم دست روی تلویزیون می‏كشد كه گرد نداشته باشد پارسال تا حالا دست روی سر یك بچه یتیم نكشیده یعنی مغز یتیم به اندازه این تلویزیون نمی‏ارزد. ما چه می‏دانیم ماه رمضان دیگر هستیم یا نیستیم میلیونها آدم ماه رمضان پارسال بوده اد امسال نیست شاید هم ما نباشیم ماه رمضانی كه دارد آخر می‏شود یك خورده بیشتر به خودتان برسید نكند بالاخره كاری كردیم، نكردیم پولهای ما حلال است یا حرام این بچه ایی كه سر سفره غذا می‏خورند لقمه حلال می‏خورند یا ملا خمس داده می‏خورند به خمس توجه كنیم.
 سه تا حدیث پارسال ماه رضان خوانده‏ام امسال می‏خواهم تكرار كنم سه تا حدیث را در یك دقیقه می‏خوانم یعنی هر حدیثی 20 ثانیه در یك دقیقه 3 تا حدیث 1-امام جواد (علیه السلام) فرمود سلام من را به شیعیان برسانید بگوید هر كه خمس مال اش را بدهد من امام جواد (علیه السلام) قول می‏دهم كه مال اش كم نشود این 20 ثانیه اول 20 ثانیه دوم 2-امام كاظم (علیه السلام) امام هفتم فرمود هر كه خمس ندهد زكات ندهد یعنی پول حق را ندهد خدا یك جوری زندگی اش را تاب می‏دهد كه دو برابر این مبلغ را در راه باطل خرج كند تمام شد 20 ثانیه سوم امام رضا (علیه السلام) فرمود كسی كه خمس ندهد ما به او دعا نمی‏كنیم چرا خودتان را از دعای اهل بیت محروم می‏كنید. یك چیز دیگر هم یادم آمد امام فرمود ما امام هستیم می‏توانیم با معجزه سنگ را طلا كنیم منتظر یك مثقال طلا و پول تو نیستیم می‏خواهیم تو دل از مال بكنی ما نیاز به تو نداریم خدا كه به ابراهیم (علیه السلام) می‏گوید سر اسماعیل (علیه السلام) را ببر نمی‏خواهد خون او ریخته بشود ولذا چاقو را گذاشت گفت بردار نمی‏خواهم خون او ریخته بشود می‏خواهم تو دل از اسماعیل بكنی می‏خواهم تو اینقدر مادی نباشی كه «اخلد الی الارض» بس است یك خورده فكر كنیم ماه رمضان بالاخره یك تصمیمی بگیریم می‏شود بیاییم آقا دروغ نگوییم بیاییم مثلا دیگر غیبت نكنیم بیاییم كم كاری هایمان را جبران كنیم.

شتاب در انجام نماز

همینطور كه تلفن صدا می‏زند می‏روی برمی داری تا می‏گویند قدقامت الصلوة تكان بخور بابا قدقامت الصلوة به اندازه تلفن كه می‏ارزد آخر تلفن یك كسی تو را كار دارد كه از ترس پشه می‏رود توی پشه بند خدا با تو كار دارد «حی» شتاب مال جایی است كه آدم علاقه و احساسات… یعنی نماز را با علاقه برو سراغش با تمام وجود برو سراغش یك مقداری تفریط كرده‏ایم یعنی كم كاری كرده‏ایم كم خدا را گذاشتیم خدا به ما نیاز ندارد قرآن یك آیه دارد می‏گوید همه تان هم كافر شوید هیچ طوری نمی‏شود «ان تكفروا» یعنی اگر كافر بشوید «انتم» شما «و من فی الارض جمیعا» اگر جمیع مردم زمین همه كافر بشوند یك ذره در خدا اثری… بارها مثال زده‏ام اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند ذره‏ای در خورشد اثر نمی‏كند ولی حیف است ما بنده خدا بوده‏ایم یك تك سلول بوده‏ایم توی شكم مادر توی آن تاریكهای سه گانه «فی قرار مكین فی ظلمات ثلاث» ما را نطفه و… انسان امكانات حالا به ما می‏گویند یك دو دقیقه را ما حرف بزن بعد هم تو حرف بزنی من با تو حرف می‏زنم «اذكرو فی اذكروكم» تو یاد من باشی من هم یاد تو هستم آنوقت اینقدر مثلا بی اعتنایی كوتاه آمده‏ایم خوب مثلا خیلی‏ها روزه شان را می‏خورند كه چی؟ حالا مثلا شما 6 بعدازظهر افطار می‏كنی آن آقا 2 بعدازظهر نهار خورده این چهار ساعت آدم اینقدر مخلصش… گرسنه آمد بله قربان چشم بله قربان به شرق به غرب به یك كسی بله قربان به شكمش می‏گوید اینقدر آدم… ما شكم ذلیل كه نباید باشیم كه شكم ذلیل غصه خواهد خورد آنهایی كه خوردند روزه شان را و سالم بودند غصه خواهند خورد آنهایی كه می‏توانستند كمك بكنند و نكردند تفریط كردند یعنی كم كاری كردند.
خدایا! هر چه كم كاری كرده‏ایم توفیق جبران مرحمت بفرما
كاستی‏های ما را ببخش
از این به بعد از تندروی‌های نابجا هم از كندروی‌های نابجا ما را نجات بده ما را در را مستقیمی كه جز با مدد تو امكان ندارد آن رقم مدد كن كه ما در راه مستقیم تا آخر عمر خودمان و نسل مان بمانیم
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 708
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست