نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 708
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
ماه رمضان امسال راهمان، بحث مان راه اعتدال بود یعنی این تندها را جلویش را بگیریم كندها را جلویش را بگیریم نه تند نه كند حد وسط جلوگیری از افراط و تفریطها. در جستجوی راه مستقیم در اقتباس از آیه «اهدنا الصراط المستقیم» راه اعتدال نه افراط نه تفریط در هر جلسهای به گوشهای از افراط و تفریطها اشارهای میكنیم اول اینكه واقعا باید خدا كمك كند یعنی عقل ما و علم ما كم میآورد چون بسیاری از باسوادهای ما راهشان یا افراط است یا تفریط تحصیلكردههای ما گاهی بعضیها اینقدر داغ هستند كه نمیشود دست به او گذاشت بعضیها اینقدر یخ هستند كه صبح قلقلكش میدهی غروب میخندد! یعنی اینطور نیست كه علم انسان را از افراط و تفریط نجات بدهد و لذا باید خدا كمك كند ولذا میگوئیم: «ایاك نعبد» میگوئیم: «ایاك نستعین اهدنا الصراط المستقیم» یعنی اگر استعانت، اگر نستعین باشد اگر استعانت تو باشد ما باید «اهدنا الصراط…» یعنی با كمك تو من میتوانم خ…مثل راه رفتن روی نخ است راه رفتن روی نخ، آنهایی كه روی نخ راه میروند یك چوب دست میگیرند برای تنظیم یعی این از خط نازكتر حق عبور كردن این همه مخلوط مختلف را آدم جذب نشده خیلی مهم است باید خدا كمك كند كه آدم خالص باشد یعنی هیچی قاطی او نشود حزب میخواهد بخواهد بابا تو جزو این حزبی، بابا من جزو حزب حق هستم اول باید ببینم خدا چه میگوید بعد ببینم دوستان سیاسی چه میگویند اگر این كار رضای خدا نیست قیامت من را تباه میكند ولو همه اعضای حزب میخواهند اعضای حزب اگر وفادار باشند خودشان منشعب به 33 فرقه نشوند یك تشیع جنازه بیشتر نخواهند آمد حزب كه چیزی نیست كه بچههای انسان همسر انسان برادر و خواهر انسان تا تشیع جنازه با شما هستند شما عاقبتت را تباه نكن بخاطر حزب آقا جزو ما است جزو ما نیست این حرفها نیست.
امداد الهی در حفظ راه مستقیم
انتخاب اینكه انسان یك راهی را برود كه هیچ چیزی او را تغییر ندهد امداد است خداوند توی قرآن میفرماید كه «لولا ان ثبتناك لقد كدت تركن الیهم شینا قلیلا» به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) میفرماید كه بدون استمداد از خداوند محال است قرآن به پیغمبرش میگوید «لولا ان ثبتناك» اگر ما تو را تثبیت نمیكردیم ما تو را ثابت نگه داشتیم اگر ما تو را ثابت نگه نمیداشتیم تو هم كه پیغمبر بودی «لقدكت» نزدیك بود «تركن» ركون، تكیه كنی «الیهم» منتهی نه زیاد «شینا قلیلا» یك كمی «قلیل» یعنی كم، اگر من دستت را نمیگرفتم تو هم كه پیغمبر بودی كمی… به یك كسی گفتم حالت چطور است؟ گفت الحمدالله كمی تا قسمتی نیمه ابری همراه با رعد و برق، كمی تا قسمتی ابری همراه با برقهای نمیدانم… اگر خدا نباشد هیچ كس نمیتواند… خیلی راه حق یعنی انسان یك جوری بكند این جهان آن جهان هم جسم هم جان هم فرد هم جامعه هم عقل هم عاطفه خیلی تشخیص این مشكل است چه جوری آدم عبور كند كه این رنگی نشود قرآن وقتی تحریر… لطف خودش را میگوید میگوید ببین شیر را از كجا كشیدم بیرون شیر گاوی كه میدوشیم از كجا آمد بیرون «من بین فرث و دم لبنا خالصلا» از لابلای پهنها و خونها عبور دادم ولی نه بوی پهن دارد نه رنگ خون این خود خدا باید این رقمی لوله كشی كند وگرنه شما توی یخچالتان عرض كنم كه یك چیزی باشد هر چیزی میگذاری بوی همان را ور میدارد چه جوری خدا این شیر را از درون اندرون میكشد بیرون این قدرت خداست نه خدا، از صبح تا شام كار خدا همین است. شما یك لقمه نان میخوری این لقمه نان چی میشود من تعجب میكنم چطور بعضیها به خدا… شما یك نفت را حساب كن از نفت چه چیزهایی درست میشود حالا امروز كه خدا میداند حالا ما با زبان قدیمی حرف میزنیم گازوئیل، قیر، بنزین، پلاستیك، یك چیزهایی دنیای پتروشیمی صداها رقم چیز از این نفت میكشد بیرون خوب این نفت كه تبدیل به همه چیز میشود با دستگاه است یا بی د… نه خیر هو! تشكیلاتی دارد عریض و طویل تشكیلات دارد پالایشگاه دارد. خوب این پالایشگاه خودش درست شد نه خیر بابا این حرفها چیه؟! خوب، عین این حرف را برویم غذا یك غذایی بچه میخورد شیر مادر میخورد شیر مادر این شیر مادر میخورد بچه چقدر ش… مو، ناخن، اشك، چربی، گوشت، استخوان آب دهان نمیدانم فرض كنید یك چیزهایی تبدیل میشود این شیر مادر به… خوب این شیرمادر همینطور نه خیر این دستگاه دارد دستگاهش چیه دستگاه گوارش است خوب این دستگاه گوارش چی؟ این هیچی، خیلی استها! نفت، شیر نفت چیزهایی شیر چیزهایی این دستگاه دارد آن دستگاه دارد آن دستگاه سازنده میخواهد این دستگاه سازنده نمیخواهد میشود یعنی آدم بگوید عكس خروس نقاش میخواهد اما خود خروس نقاش نمیخواهد قرآن میگوید این شیر را از لابلای خون و پهن رد میشود نه بوی پهن میگیرد نه رنگ خون. آن كسی كه گفته اصل اقتصاد است خوب هیچی. یك چیزی را گرفته باقیها را رها كرده گفت «حفظت شیئا و غابت عنك اشیاء» یك چیزی را فكر میكند اصل اقتصاد است میگوید ریشه همه چیزی اقتصاد است چرا اینطور میگویی؟ میگوید نه مادرم كه بچهاش را بزرگ میكند برای اینكه وقتی پیر بشود كمك اقتصادی به او كند یعنی حضرت عباسی اگر توی رختخواب مادری كه شیر میدهد صدا كنیم مادر ها!؟ ببخشید بچه ات را شیر میدهی غرض اینست كه 65 سال دیگ كمك اقتصادی كند به تو؟ این حرفها چیه منتهی چون عینك اقتصادی گذاشته همه چیزی را اقتصادی میبیند مثل اینهایی كه عینك سرخ میزنند همه شلغمها را لبو میبینند این… یكی اصل را سیاست میداند. كاریكاتوری كشیده بودند یك سفرهای است خانم و بچهها هم نشستهاند گفته بودند برو یك نانی بگیر شوهره رفته یك بسته روزنامه آورده بود گفته بودند ما نان میخواهیم گفته بود فضای سیاسی باز شده بابا نان میخواهیم بخوریم این مسخره كرده بود.
اعتدال در همه امور زندگی
اصل را اقتصاد بگیریم غلط رفتهایم اصل را سیاست بگیریم غلط رفتهایم اصل را دنیا بگیریم غلط رفتهایم اصل را آخرت بگیریم غلط رفتهایم «اهدنا الصراط المستقیم» همه باید باشد وگرنه مثل مثنوی میشود كه یك مشت كور رفتند فیل بزرگ ببینند گفتند شما كه كور هستید چطور میبینید گفت دست میگذاریم یك چیزی میفهمیم هر كسی دست مالید به یك جای فیل یك چیزی گفت بله فیل گفت بله اینها را دارد ولی اینها هیچكدام فیل نیستند هر گردویی گرد است ولی هر گردی گردو نیست راه مستقیم راهی است جامع همه چیز باید داشته باشد باید خدا كمك كند و لذا بیرون نماز هم هی بگوئید «اهدنا الصراط المستقیم». چه رشتهای را انتخاب كنیم برای تحصیل؟ «اهدنا الصراط المستقیم» من میخواهم سخنرانی كنم اول دعایم این سخنرانی كنم اول دعایم این سخنرانی توی این چند ساله همهاش گفتهام «الهی انطقنی بالهدی» خدایا نطق مرا به حق بازدار «و الهمنی التقوی» به من الهام كن باید همه به خدا پناه ببریم. چه رشتهای چه انتخابی چه همسری چه نامگذاری چه غذایی چه شغلی باكی با… در هر لحظه… اگر خدا كمك نكند خدا به پیغمبر میگوید «لولا ان ثبتناك» اگر ما تو را ثابت قدم نگه نمیداشتیم «لقد» حتما «لام» یعنی حتما خود كلمه قد هم یعنی حتما «لقد» یعنی حتما حتما «كدت» نزدیك بود «تركن، ركون» میگویند فلانی ركن است یعنی تكیه گاه تو هم یك كمی گرایش… بعضی وقتها انسان اولش برای خداست ولی بعد، اولش در راه مستقیم است ولی بعد چپه میشود. گاهی ماشینها یك چند كیلومتر سالم میروند بیرون شهر خط را گم میكنند بعضی ماشینها همان توی شهر خیابان را گم میكنند بعضی ماشینها میروند به مقصد میرسند توی شهری كه مقصد است خیابانها را گم میكنند همهاش باید «اهدنا الصراط المستقیم» و لذا میگوید «رب ادخلنی مدخل صدق» خدایا دخولم وارد شدنم ورودم صادقانه باشد در ورود خط را گم نكنم آغاز كارم درست باشد «و اخرجنی مخرج صدق» پایان كارم هم… ورودی و خروجیام هر دو صادقانه باشد. «و بالحق انزلناه بعد میگوید و بالحق نزل»، «و بالحق انزلناه» آیه قرآن است یعنی ما قرآن را به حق نازل كردیم فكر نكن ما كه به حق نازل كردیم… آخر گاهی وقتها بانك میروی پول میگیری به اسم اقتصاد وام میگیری اما میروی یك كار دیگر میكنی به اسم گاوداری پول میگیرد میرود چرم سازی باز میكند یعنی یك چیز دیگر امضا میكند یك چیز دیگر عمل میكند میگوید نه «و بالحق انزلناه و بالحق نزل» یعنی هم قرآن را به حق نازل كردیم و هم قرآن به حق نازل شد مثل پدری نیست كه به حق پول به بچهاش میدهد ولی بچه به ناحق احیانا خرج میكند.
اعتدال در تمام طول عمر
خوشابحال كسی كه ورودی و خروجی اش درست باشد قرآن میفرماید تعریف میكند از دو تا پیغمبر میگوید این پیغمبر را میدانید «سلام علیك» سلام خدا بر او درود بر او كی؟ «یوم ولد» خوب متولد شد «و یوم یموت» خوب مرد «و یوم یبعث حق» «و یوم یبعث حیا» و روزی كه قیامت یعنی تولدش مبارك مرگش عزت قیامتش روسفیدی «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث…» همهاش خوب است آخر گاهی وقتها… یكی از رفقا میگفت منبر بودم آمدم پائین به یكی از رفقا گفتم سخنرانیام خوب بود؟ گفت سخنرانی تو اولش خوب نبود و آخرش انصافا خراب كردی! گفت اولش خوب نبود ولی آخرش انصافا خراب كردی میخواست بگوید اول و آخرش… گاهی بچههای مریض متولد میشوند گاهی سالم متولد میشوند بیمار میشوند گاهی تا آخر ط هستند آخر مریض می شوند این… «و سلام علیك» سلامتی «یوم یموت» این خیلی مهم است البته واقعا باید خدا كمك كند خدا فقط خدا باید به خدا التماس كنیم. یك زن بهائی مسلمان شده بود آوردنش پهلوی آیت الله العظمی میلانی مرجع تقلید بود از او پرسید چطور شد تو مسلمان شدی گفت یك لحظه خدا دستم را گرفت فهمیدم این بهائیت یك گروه سیاسی مستعمره هستند پایش به هیچ جا بند نیست (پایش به هیچ جا بند نیست یهودیها و مسیحیها گرچه كتابشان تحریف شده ولی بند به یك جایی هستند این مثل علف هرزهای هستند كه روی كود سبز میشوند زیرش كود است یعنی هم خودش چمن و یكبار مصرف است هم ریشهاش توی كود است اصلا ریشه بهائیت توی استعمار است یك ساعت روی ساعت یعنی 59 ثانیه، دقیقه یك ساعت یك نفر توی اینها نیست كه بتواند بحث علمی بكند گفت كه خدا دستم را گرفت خدا دستم را گرفت نجات پیدا كردم. از طرفی ممكن است یك كسی عمری در راه حق باشد یك لحظه خدا به حال خودش رهایش كند منحرف بشود مثل راننده پایه یكی كه 70 سال است خوب رانندگی كرده یك لحظه چرتش میبرد میافتد تی دره «اهدنا الصراط المستقیم» ورود، خروج. راه مستقیم در همه چیزی.
اعتدال در خوراك و پوشاك
وقتی امیر المومنین (علیه السلام) تعریف خوبها را میكند میگوید «و ملبسهم الاقتصاد» لباسشان میانه روی است چه دلیلی دارد كه این زنهای ما مردهای ما دلشان میخواهد پیراهنی بپوشند كه توی عروسی همه بگویند ه!!!كه چی؟ خوب مثلا سوت مردم به چقدر میارزد بعد این سوت مردم، مردم یا خوب هستند یا بد خوبهایشان وقتی نگاه كردند میبینند ندارند خودشان بپوشند آه میكشند آن آه آتش میزند آدم را خوبهایشان آه میكشند بدهایشان فحش میدهند مگر آدم عاقل میآید یك لباسی بپوشد كه نفرین خوبها و فحش بدها را بار كند یك پیراهن بپوشد آنوقت بارش 50 كیلو 25 كیلو فحش 25 كیلو نفرین لباس سوپر دلوكس است اما 50 كیلو فحش یك خورده سادهتر بگیر یك خورده سادهتر بگیر متاسفانه توی خواص هم این هست بعضی وقتها بعضی خانمهایی كه مثلا شوهرشان شخصیت است یك لباسهایی میپوشند كه زنها میگویند آقا اگر… چطور پس آنها این كار را میكنند خوب شما اصلا كار به زن شخصیتها نداشته باش كه به خودشان هم نداشته باش شخصیتها برای خودشان شخصیت هستند برای ما كه شخصیت نیستند ما شخصیت مان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیتش و قرآن و خلاص هر كه به اینها نزدیكترند مخلص اش هستیم هر كه دورتر است… ما كه نمیتوانیم بگوئیم كه چون او ماشین اش اینطور است پس من هم ماشینم اینطور باشد ممكن است او غلط بكند دین تان را شما از… توی جنگ یك كسی هی فكر میكرد توی جنگ صفین شك كرد گفت یعنی چه اینطرف معاویه معاویه خوب از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود اینطرف هم علی (علیه السلام) امیر المومنین (علیه السلام) هم از اصحاب پیغمبر بود آنوقت دو تا از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) با هم دعوا میكنند من كه گیج هستم حضرت فرمود چرا گیج هستی؟ چكار داری به علی (علیه السلام) چكار داری به معاویه اصلا علی (علیه السلام) و معاویه را كنار بگذار.
شناخت افراد با معیار حق
حق را ببین «اعرف الحق» اعرف معرفت پیدا كن، حق را معرفت كن «تعرف اهله» میفهمی اهل حق كیه خیلی جمله قشنگی است هر مسلمانی این دو تا كلمه را حفظ كند من اصلا كار ندارم كار به هیچكس ندارم «اعرف الحق» حق را بشناس «تعرف اهله» بعد میفهمی كیه شما خط كش را نگه را نگه دار طبق خط كش باقی خطها را متر كن شما چرا خط كش را دور انداختهای به خطها نگاه میكنی خط كش را محكم بگیر خطها را با آن… آقا زندگی ساده خوبست یا خوب نیست اشرافیگری خوب است یا زندگی عادی اگر اشرافیگری بد است و زندگی عادی خوبست هر كه زندگی اش عادی است زنده با او هر كه میخواهی باش. صداقت خوب است بله دروغگویی بد است هر كه صداقت دارد زنده باد او چه چپ چه راست چه شخصیت چه غیر… چه گمنام چه مشهور بنابراین موج تو را نگیرد (بنده اگر روی منبر هستم یك حرف خلافی زدم صدهزار نفر هم پای منبر من هستند شما میدانید كه این حرف خلاف است اگر فهمیدی حرف خلاف است اگر كره زمین هم پای سخنرانی من است شما گوش به حرف من نباید بدهید چون خودت میفهمی شما وقتی ماه را دیدی فردا عید است چه بگویند ثابت شده چه بگویند ثابت نشده وقت به خودت دیدی به یقین نه روی موج گاهی وقتها با موج تبلیغات راه میاندازند شما را برای شما جوسازی میكنند مثل برادارن یوسف (علیه السلام) پیراهن را برداشتند با خون قاطی كردند گفتند گرگ پارهاش كرده این جوسازی «بدم كذب» قرآن میگوید با خون دروغ یكوقت با جوسازی برای شما بوجود میآورند بردند خوردند وقتی میگویی دلیل میگوید ببخشید دلیل ندارم چون جوسازی میكنند فقیرش جوسازی میكند سیاسی اش جوسازی میكند. یكمرتبه توی جلسهای نشسته بودم یك جوانی آمد زد توی گوش خودش گفتم چته؟ ه…!! شروع كرد گریه كردن گفتم آقاجان چته؟ گفت خانمم زائیده توی زایشگاه مرخصش نمیكنند چون پول ندارد گفتم بیا برویم من مینشینم جلو تو بنشین عقب میرویم زایشگاه به رئیس زایشگاه میگوئیم پول از تو نگیرد خانمت را بنشان برویم خانه دستش را گرفتم فرار كرد اصلا زنی نداشت زایمانی هم نبود!! یعنی گاهی ایجاد جو میكنند دو لیتر گریه میكند بعد هم معلوم میشود دروغ است) شما نه كار به جمعیت داشته باش نه كار به گریه نه كار به پوستر، پوسترش 30 متر در 40 متر خوب اگر بناست به درازی رای بدهیم برویم به كوه هیمالیا رای بدهیم از همه درازتر است نه متر نه عرض نه كیلویی نه تعداد «اعرف الحق» حق را تشخیص بده (تعرف اهله) بعد ببینید كه اهل حق كیه اهل باطل كیه اول حق را تشخیص بده صداقت شجاعت. توی رهبران كشورهای اسلامی اصلش با شهامتتر از امام (رحمةالله علیه) كسی روی كره زمین دیده؟ سر تا پا شجاعت خوب شجاعت بود باقی رهبرهای كشورها همه ترسو بودند اگر امام (رحمة الله علیه) شجاعت است شجاعت عقل میگوید خوب است پس زنده باد امام (رحمةالله علیه) خلاص. آقا فلانی آب دارند گاز دارند برق دارند انرژی اتمی دارند مترو دارند بابا جان اینها دلیل حقانیت نیست ممكن است همه امكانات را داشته باشند خائن هم باشند ممكن است كسی روی گونی بنشیند پاك باشد ممكن است كسی روی قالی ابریشم بنشیند هزار و یك رقم شیطنت داشته باشد من با قالی و گونی قضاوت نمیكنم «اعرف الحق تعرف اهله» خیلی قشنگ است توی انتخابات این كلمه به درد میخورد. توی انتخابات این كارنامه به درد میخورد «ملبسهم الاقتصاد» لباسشان ساده است عدالت در محبت به بچه حالا این را انشاءالله توی بحث خانواده خواهم گفت یك كسی پهلوی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود یك بچهاش را بوسید آن یكی را نبوسید فرمود چرا این را بوسیدی آنرا نبوسیدی «هلا ساویت بینهما» چرا بین اینها مساوات برقرار نكردی این را بوسیدی باید آنرا هم ببوسی البته به شرطی كه سن هایشان به هم بخورد نه اینكه این نوه را ببوسید یك نردبان قد تو بگذارد تو را هم ببوسد این یعنی در شرایطی كه به هم بخورند یكی دو سال اش است یكی چهار سال اش است اینهایی كه سن هایشان به هم میخورد هر دو را یك جور وگرنه حالا…
اعتدال در انفاق و كمك رسانی
قرآن میگوید پول خرج كردن، تعریف میكند میگوید اینها خوب آدمهایی هستند «الذین اذا انفقوا» وقتی انفاق میكنند «لم یسرفوا» زیادی خرج نمیكنند «و لم یقتروا» كمش هم نمیگذارند «و كان بین ذلك قواما» میگوید این خوب آدمی است پولی كه خرج میكند به اندازه خرج میكند نه ولخرجی میكند نه كم… خوب «ما عال من اقتصد» حضرت فرمود كسی كه میانه رو باشد هیچوقت فقیر نمیشود «من بذر افققرده الله» كسی كه ولخرجی كند خدا او را به فقر میاندازد «بذر، تبذیر» دال ذال «بذر» تبذیر كسی كه ولخرجی كند اینست كه به بذر میگویند بذر چون بذر همینطور توی زمینها میپاشند كسی كه «من بذر» كسی كه همینطور پولش را بی حساب و كتاب بپاشد «من بذر افقره الله» كسی كه ولخرجی كند به فقر كشیده میشود «من اراد سلام فعلیك بالقصد» هر كه میخواهد دین و دنیایش سالم بماند قصد یعنی میانه رو باشد «ثمرة التفریط الملامة» ثمره تندروی پشیمانی است «مازاد عبد قتف فقه فی دینه الا زاد قصدا فی علمه» حدیث داریم از اهل سنت كه اهل سنت حدیثی نقل كردهاند از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) كه فرمود هر كس اسلامشناسی اش قویتر باشد میانه روی اش بیشتر است امیر المومنین (علیه السلام) فرمود: «النار غایة المفرطین» كسانی كه كم اش میگذارند عاقبت «فرطت فی جنب الله» عاقبت میگویند خدایا من كم اش گذاشتم كم اش گذاشتم. برای اتوی لباسم چقدر وقت صرف كردم برای اصلاح حمد و سوره ات چقدر؟ شما كه چین و چروكهای لباس ات را صاف میكنی خوب حمد و سورهات هم چین و چروك دارد بنشین دو دقیقه حمدت را درست كن میگوید «بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. الرحمن الرحیم مالك یوم الدین» باباجان تو تحصیلكردهای (حاء) جیمی را سفت بگو گاهی زمستان دست آدم یخ میكند (هاهاها) ح جیمی را باید اینطوری گفت «بسم الله الرحمن الرحیم» غلط است «بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمد» غلط است «الحمد» «كفوا احد» غلط است «احد» «صالحین»، «صالحین»، «اشهد ان محمدا» محمد ح جیمی است محمدا «احد، محمد، صالحین، وحده» ح جیمی را سفت بگو تو كه شلوار پیراهنت را اتو میكنی خوب شلوارت را هم اتو كن 65 سال نماز غلط میخواند ولی یكمرتبه بی اتو بیرون… یعنی نمازت به اندازه یقه پیراهنت نمیارزد این تفریط ایت این تفریط است هر روز این خانم دست روی تلویزیون میكشد كه گرد نداشته باشد پارسال تا حالا دست روی سر یك بچه یتیم نكشیده یعنی مغز یتیم به اندازه این تلویزیون نمیارزد. ما چه میدانیم ماه رمضان دیگر هستیم یا نیستیم میلیونها آدم ماه رمضان پارسال بوده اد امسال نیست شاید هم ما نباشیم ماه رمضانی كه دارد آخر میشود یك خورده بیشتر به خودتان برسید نكند بالاخره كاری كردیم، نكردیم پولهای ما حلال است یا حرام این بچه ایی كه سر سفره غذا میخورند لقمه حلال میخورند یا ملا خمس داده میخورند به خمس توجه كنیم. سه تا حدیث پارسال ماه رضان خواندهام امسال میخواهم تكرار كنم سه تا حدیث را در یك دقیقه میخوانم یعنی هر حدیثی 20 ثانیه در یك دقیقه 3 تا حدیث 1-امام جواد (علیه السلام) فرمود سلام من را به شیعیان برسانید بگوید هر كه خمس مال اش را بدهد من امام جواد (علیه السلام) قول میدهم كه مال اش كم نشود این 20 ثانیه اول 20 ثانیه دوم 2-امام كاظم (علیه السلام) امام هفتم فرمود هر كه خمس ندهد زكات ندهد یعنی پول حق را ندهد خدا یك جوری زندگی اش را تاب میدهد كه دو برابر این مبلغ را در راه باطل خرج كند تمام شد 20 ثانیه سوم امام رضا (علیه السلام) فرمود كسی كه خمس ندهد ما به او دعا نمیكنیم چرا خودتان را از دعای اهل بیت محروم میكنید. یك چیز دیگر هم یادم آمد امام فرمود ما امام هستیم میتوانیم با معجزه سنگ را طلا كنیم منتظر یك مثقال طلا و پول تو نیستیم میخواهیم تو دل از مال بكنی ما نیاز به تو نداریم خدا كه به ابراهیم (علیه السلام) میگوید سر اسماعیل (علیه السلام) را ببر نمیخواهد خون او ریخته بشود ولذا چاقو را گذاشت گفت بردار نمیخواهم خون او ریخته بشود میخواهم تو دل از اسماعیل بكنی میخواهم تو اینقدر مادی نباشی كه «اخلد الی الارض» بس است یك خورده فكر كنیم ماه رمضان بالاخره یك تصمیمی بگیریم میشود بیاییم آقا دروغ نگوییم بیاییم مثلا دیگر غیبت نكنیم بیاییم كم كاری هایمان را جبران كنیم.
شتاب در انجام نماز
همینطور كه تلفن صدا میزند میروی برمی داری تا میگویند قدقامت الصلوة تكان بخور بابا قدقامت الصلوة به اندازه تلفن كه میارزد آخر تلفن یك كسی تو را كار دارد كه از ترس پشه میرود توی پشه بند خدا با تو كار دارد «حی» شتاب مال جایی است كه آدم علاقه و احساسات… یعنی نماز را با علاقه برو سراغش با تمام وجود برو سراغش یك مقداری تفریط كردهایم یعنی كم كاری كردهایم كم خدا را گذاشتیم خدا به ما نیاز ندارد قرآن یك آیه دارد میگوید همه تان هم كافر شوید هیچ طوری نمیشود «ان تكفروا» یعنی اگر كافر بشوید «انتم» شما «و من فی الارض جمیعا» اگر جمیع مردم زمین همه كافر بشوند یك ذره در خدا اثری… بارها مثال زدهام اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند ذرهای در خورشد اثر نمیكند ولی حیف است ما بنده خدا بودهایم یك تك سلول بودهایم توی شكم مادر توی آن تاریكهای سه گانه «فی قرار مكین فی ظلمات ثلاث» ما را نطفه و… انسان امكانات حالا به ما میگویند یك دو دقیقه را ما حرف بزن بعد هم تو حرف بزنی من با تو حرف میزنم «اذكرو فی اذكروكم» تو یاد من باشی من هم یاد تو هستم آنوقت اینقدر مثلا بی اعتنایی كوتاه آمدهایم خوب مثلا خیلیها روزه شان را میخورند كه چی؟ حالا مثلا شما 6 بعدازظهر افطار میكنی آن آقا 2 بعدازظهر نهار خورده این چهار ساعت آدم اینقدر مخلصش… گرسنه آمد بله قربان چشم بله قربان به شرق به غرب به یك كسی بله قربان به شكمش میگوید اینقدر آدم… ما شكم ذلیل كه نباید باشیم كه شكم ذلیل غصه خواهد خورد آنهایی كه خوردند روزه شان را و سالم بودند غصه خواهند خورد آنهایی كه میتوانستند كمك بكنند و نكردند تفریط كردند یعنی كم كاری كردند. خدایا! هر چه كم كاری كردهایم توفیق جبران مرحمت بفرما كاستیهای ما را ببخش از این به بعد از تندرویهای نابجا هم از كندرویهای نابجا ما را نجات بده ما را در را مستقیمی كه جز با مدد تو امكان ندارد آن رقم مدد كن كه ما در راه مستقیم تا آخر عمر خودمان و نسل مان بمانیم «والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 708