مدتی است تفسیر سوره قصص را میگوئیم رسیدیم به آیه 35 که خداوند به موسی گفت: برو پهلوی فرعون یه نفری نمیشود دادشم هم بیاید او خوش بیانتر است راجع به خوش بیانی، و اینکه در امر به معروف و نهی از منکر گاهی حرف شما را گوش نمیدهند باید با یکی دیگه بروی او ادبیّاتش، فصاحتش «هو افصح منّی» نفوذ و شرینی کلامش، گاهی وقتها حرف شما اثر نمیکند ولی حرف کسی دیگر اثر میکند با او بروید گاهی حرف شما اثر میکند یکی دیگر مؤید شما، با او بروید گاهی وقتها نامه اثر نمیکند، طومار اثر میکند، طومار اثر نمیکند، تلفن اثر میکند، و گاهی تلفن اثر نمیکند راهپیمائی اثر میکند، حساب کنید که چه کاری برای امر به معروف مؤثرتر است همان را عمل کنید چه کاری برای جلوگیری از فساد مؤثرتر است، گفت: داداشم هم با من بیاید، امتیازاتی دارد گفت: باشد داداشت را هم بهت میدهم: «قال سنشدّ عضدک بأخیک»: «قال»: خداوند فرمود، «سنشد عضدک بأخیک و نجعل لکما سلطاناً فلا یصلون الیکما بایاتنا» تا میگوید: «انتما و من اتبعکما الغالبون» خوب: «قال سنشدّ عضدک» «عضد» یعنی بازو، من بازویت را با برادرت محکم میکنم به قول امروزیها پشتت را گرم کرده و میبندم به مناسبت «عَضُد» یه چیزی یادم افتاد الان، حرف بدی هم نیست که خوشا به حال کسی که پسرش عضدش باشد یعنی بازویش باشد، از سعادتهای مرد این است که پسرش همکارش باشد و از سعادتهای مرد اینکه اولادهایش شکل باباش باشد که وقتی نگاه به پسرش کرد یاد پدرش افتاده که خدا بابایش را بیامرزد یه همچنین شکلی داشت یعنی همینکه هم شکل بابا بودن یه امتیاز است از سعادت مرد است، همکار بابا بودن هم یک امتیاز است. «عضد» یعنی بازو. در روایات داریم اولاد بازو است، الان که میگویند: اولاد کمتر زندگی بهتر، چون دیگه اولادها بازو نیستند، شکمند، تا میگویند هفت بچه، یعنی هفت شکم، میگوید: مادرش بگردد بدبخت، چند تا، 9 تا بچه، اوه، اوه، چون اولاد مساوی شده است با شکم بدبخت شدهاند، اما اگر اولاد مساوی بود با، تا میگفتند چهار تا بچه دارد، ماشاءاللّه 8 تا بازو دارد، چون نسل ما نسل کار نیست. بعضی هاشون میخواهند کار نازک بکنند، نون کلفت بخورند، عوض اینکه کار کلفت بکنند نون نازک بخورند به عکس شده صبح یه دستمال بردارد به شیشه بمالد، یه دو تا دگمه هم پای کامپیوتر بزند بعد هم مرخصی و اضافه کار و خلاص، خلاصه جمله این است که در روایات ما اولاد «عَضُد» است، «عَضُد» با «عین» صاد، ضاد یعنی بازو، و ما باید برویم به سمت اینکه بچههامون هنر هم داشته باشند، اگر میخواهیم گرسنگی نخوریم، اگر میخواهیم وابسته نشویم، یکی از مشکلاتی که یه وقت در مجمع مهمی بودیم، صحبت میشد میگفتند: فلان روستا دیپلم نمیخواهد، گفتند چرا آن وقت یه کسی یه همچنین حرفی زد، چقدر قابل تحمل است؟ گفت: اگر دیپلم بگیرد دیگه دنبال کشاورزی نمیرود، مثلاً فکر میکنند که صبحی یک نامهای به دستم رسیده بود از یک فوق لیسانس آنقدر توپیده بود که چرا ما تحصیل کردهها را میبرند سربازی از ما استفاده کنند خیلی خوب، حرف دوّمش قبول است، باید، تحصیل کردهها در جای خود، استفاده بشود، یه تحصیل کرده مثلاً ننشیند یه کار ساده بکنه، بالاخره نظام یا نظام خرجش را داده یا خودش خرج خودش را داده، بالاخره عمری را در تحقیق گذرانده حالا باید از سوادش استفاده کرد، اما ایشان، این تکهاش درست است اما اینکه من نباید بروم پادگان چرا، حضرت علی (علیهالسلام) دو، سه میلیون برابر تو سواد داشت اسلحه دست میگرفت تو حالا فکر میکنی فوق لیسانس، یا حجةالاسلامی، نباید کلت و اسلحه تو، کشوری که دور تا دورش دشمن است و دارد تهدید میشود، زن و مردش باید با اسحه آشنا بشوند سربازی را باید رفت حالا دکتر و آیت الله هم هستی سربازی را باید رفت، اینکه بله، باید گفت من یه دوره کوتاه ببینم منتهی برای کارهای بعد از آموزشی، استفاده این، یعنی حرفش 50 درصد درست است 50 درصد واقعی آخه بعضی 50 درصدها بی ارزش است این از آن 50 درصدهای با ارزش است، 50 درصد بی ارزش میدانی مثل چی؛ یه کسی گفتند: شنا بلدی گفت 50 درصد، گفتند چطور گفت: شیرجه میروم دیگه بیرون نمیآیم (خنده حضار) گفت: پس این از آن 50 درصدهای بی ارزش است، با آقا چرا مسافرت میروی، من 50 درصد، دو تا لاستیک دارم و دو تا ندارم. یعنی هیچی ماشین باید، بعضی 50 درصدهابی ارزش است و این پنجاه درصد با ارزش بود. یه کسی گفت: من پسر امام فلانم، گفتند: امام دو تا بچه داشت یه خوب و یه بد گفتم من از خوباش هستم. (خنده حضار) «قال سنشدّ عضدک بأخیک»: موسی یار خواست. جواب: خدا یارش داد. از این یه درس میگیریم که دعای انبیاء مستجاب است. «و نجعل لکما سلطانا» من برای شما سلطان قرار بدهم، در قرآن 25 مرتبه کلمه سلطان آمده اکثرش سلطنت علمی است، مثلاً میگوید: «آتینا موسی بایاتنا و سلطان مبین» حضرت موسی را آیه بهش دادیم: «و سلطان مبین» یعنی استدلال. یا در سوره «الرحمن» که اگر میتوانید «تنفذوا من اقطار السموات» اگر میتوانید نفوذ کنید توی آسمانها. «فانفذوا» نفوذ کنید بعد میگوید: «لا تنفذوا الا بسلطان» مگر اینکه با قدرت علمی بتوانید توی آسمانها را بشکافید بروید بالا در قرآن 25 مرتبه کلمه سلطان آمده 5 تا مال سلطنت مادی، یعنی قدرت مادی و اکثرش مال قدرت علمی است. موسی بازو میخواهی؟ داداشت بازو، ضمناً بهت بگویم خبر خوشحالی که من «و نجعل لکما سلطاناً» قدرتی به شما میدهم که هر کس نسبت به حرف و منطق «موسی و هارون واتبعکما» و پیروان شما «الغالبون» شما پیروز میشوید. خوب.
نقش خانواده در انجام وظایف دینی
حمایت بستگان در گرمی مبلّغ خیلی اثر دارد کسی اطرافیانش یارش باشند. یکی از موفقیتها این است که اعضاء خانواده یارش باشند. داداش و همسر و برادر و پسرش، یکی از موفقیتها این است که اعضاء خانواده یارش باشند. داداش و همسر و برادر و پسرش، یکی از موفقیتهای امیرالمؤمنین (علیه السلام) همسری مثل زهرا (سلام اللّه علیها) بود و همسری مثل خدیجه برای پیغمبر (صلیّ اللّه علیه و آله و سلم) و زینب (سلام اللّه) برای امام حسین (علیه السلام) اینکه اطرافیان آدم کمک کنند این خیلی مهم است چون باقیها هم میگویند: این قبولش دارد. من اگر توی خانه ایستادم خانمم پشت سرم نماز خواند، همه مردم ایران میگویند: معلوم میشود این آدم خوبی است چون زنش هم که صبح تا شب با اوست قبولش دارد اما اگر آدم یه جایی نماز خواند، 5 هزار نفر هم به من اقتدا کردند ولی هیچ کس مرا نمیشناسد، چون میگویدها. اینکه اطرافیان آدم، آدم را قبول داشته باشند. «سنشد عضدک بأخیک» داداش بزرگتر تو، تو را قبول داشت مهم است، از عظمتهای حضرت امام این بود که مرحوم آیت اللّه پسندیده، برادر بزرگ امام (ره) بود اما نماینده امام (ره) بود در دفتر مقام معظم رهبری افرادی پاسخ به سؤالات میدهند در قم که سنشان از مقام معظم رهبری بیشتر است. و سابقه تحصیلاتشان هم خیلی ممتد است میگویند: عجب اینها خودشان مجتهدند دارند فتوای ایشان را میگویند. اینکه افرادی که سنشان بیشتر است وافرادی که از عمق همدیگر را میشناسند اینها بیایند حمایت کنند این خیلی مهم است، هارون سنش از موسی بیشتر بود اما یه برادر بزرگ برادر کوچک را قبول داشت.
تهمت، شیوه مخالفان حق
خوب برویم سراغ آیه بعد. «فلمّا جاءهم موسی» موسی نیرو میخواست خدا بهش داد، داداشش حضرت موسی آمدند پهلوی فرعون «فلمّا جاءهم موسی بایاتنا» وقتی حضرت موسی معجزه خودش را نشان داد «قالوا ما هذا الّا سحر»، «ما سمعنا بهذا فی آبائنا الاولین» آیه 35، 36 میفرماید که: «فلمّا جاءهم موسی» وقتی حضرت موسی آمد سراغ فروعون «بایاتنا» با معجزاتی که داده بودیم بهش عصا اژدها شد «بیّنات» معجزات روشن «قالوا» به جای اینکه قبول کنند در پاسخ گفتند: «ما هذا الّا سحر» نیست این حرکت تو مگر سحر. این که عصا اژدها شد سحر است «ما سمعنا بهذا» ما یه همچین حرفهایی را نشنیدهایم حرف تازه آوردهای «ما سمعنا بهذا» ما همچین حرفهایی نشنیدهایم «فی ابائنا الاولین» این چه پیامی دارد. 2 مسئلهای که در مقابل معجزه میگویند «سحر» تهمت سادهترین راه هایی است که یه کسی را از گردونه بیرون کنند. تهمت ما افراد عزیزی را داشتیم که با تهمت روی هوا کردند. تهمت دروغ، دروغ دروغ، توی همین تلویزیون که من دارم صحبت میکنم افراد عزیز ومحترم، باید تهمت روی هوا رفت تهمتی که یک در میلیارد حقیقت نداشت. به عاقلترین افراد که انبیاء هستند میگفتند: ساحر، اصلاً میگفتند: مجنون، دیوانه، هر کسی عقلش از همه بیشتر است، میگفتند: دیوانه. به امیرالمؤمنین (علیه السلام) که بیشتر از همه نماز میخواند میگفتند مگر نماز میخواند. گاهی به افرادی که زندگی شان بسیار ساده است میگویند: فلان برج را دارد. بله ما داریم آدم هایی که بردند، خوردند. اما به آن هایی که بردند و خوردند کسی چیزی نمیگوید، به دیگران میگویند خدا رحمت کند مرحوم امام (ره) را که میگفت: آنکه فحش میدهد به بهشتی فحش میدهد یعنی به آخوند خوبه فحش میدهد والّا هستند آدم هایی که بردند و خوردند اما کار به اونها ندارند، کار به این دارند که این ممکن است که یه روزی در مقابل استکبار یه زمانی یه حرفی بزند، بیائیم او را بشکنیم، اصلاً رمز اینکه آیة اللّه صدر را شهید کردند چون به صدام گفتند: این صدر همان خمینی است. چند سال سنّش کوچکتر است اگر باشد روح همان است. خون همان و فکر هم همان است، اصلاً نگذارید از اول بزرگ بشود. «سحر» تهمت سحر مواظب باشیم.
نو بودن، دلیل باطل بودن نیست
بعد هم میگوید: این را در نیاکان نشنیدهایم، مسئله نیاکان چقدر ارزش دارد. میراث فرهنگی و آثار باستانی، سابقه هست، سابقه هم میتواند ارزش باشد هم خیلی نمیتواند ارزش باشد، آیاتی داریم سابقه ارزش است مثلاً قرآن میگوید: «شرع من الدین ما وصّی به نوح» پیامبر همین حرفها که به تو زدیم همین حرفها را به نوح و ابراهیم. موسی و عیسی زدیم حرفهای تو سابقه دارد. سابقه خود شحص ارزش است. پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) میگفت: بابا من که نو نیستم یه مرتبه که وارده مکه نشدهام 40 سال در میان شماها زندگی کردهام «ما کنت بدعاً من الرسل» من که پیامبر اولی نیستم قبل از من پیامبران بودهاند «ولقد بعثتم فیکم عمرا» عمری من توی شما بودهام، سابقه ارزش است. در مسئولیتی که به استاندار میدهد، امیرالمؤمنین (علیه السلام) به مالک اشتر میگوید: کارهایی که سابقه خوب دارد، این هایی که حالا یه سابقهای دارند حالا چکار داری حالا کارش نداشته باشی. هزار و حدود چهار صد سال است این قبر حضرت رقیه و حضرت زینب (سلام اللّه علیهما) مرکز دلگرمی شیعه بوده و تاریخ شام و مظلومیت اهل بیت (علیهم السلام) آنجا همین قبر کوچولو نشان داده حالا شما تحقیق کنی آیا حضرت رقیه در شام بود یا در ده کیلومتری شام بابا ول کن دیگه بعضی تحقیقات، تحقیقات خنک است، محققش هم بندهخدا مشکل پیدا کرده، روضه میخواندیم آقا یه روضهای میخواهند همه یه حالی داشتند. میخواست بگوید شمر روی سینه امام حسین (علیه السلام) نشسته بود آقایان طلبه دقت کنند. دانشگاه، و هرکسی پای تلویزیون نشسته یا معلم و طلبه و روحانی دقت کند برای آنها. روضهای بود و همه حالی داشتند گریه میکردند میخواست بگوید شمر روز عاشورا رفت روی سینه امام حسین (علیه السلام) نشست. «و جلس» نشست «جلوس» نشست همینطور که گریه میکردند گفت در یکی از نسخههای خطی داریم «فجلس» حالا یا «و جلس» یا «فجلس» اصلاً حال همه را گرفت. اسمش را هم میگذارد پژوهش، تحقیقات مرده شور ترکیب این تحقیقات را ببرد (خنده حضار) حال همه را گرفت. حالا بیائیم ثابت کنیم که قبر رقیه اینجا بوده یا اونجا چاهی که یوسف در او افتاد شمال شرقی کنعان بوده یا جنوب غربی بابا ولم کن، یه سری بازی با الفاظ، بازی با، حالا اسمش هم تحقیقات باشه، اولین پرده کعبه را یمن بافتند یا شام، حالا چی، مثل اینکه آدم رساله بنویسد که، حسینیه جماران چند تا موزائیک دارد. حالا مثلاً که چی، بوعلی سینا چند کیلو است (خنده حضار) مادر شیخ مفید «بَگُم» بود یا «فاطمه بَگِم» بابا ولم کن (خنده حضار) یه سری تحقیقات، شرح حال علما را میخوانی میبینی یه چیزهایی نوشته که هیچ لازم نیست بنویسند، روشن فکرها سفرنامه مینویسند کسی نمیخواند، سه بعد از ظهر وارد اتریش شدیم من چه خاکی به سرم کنم حالا چهار وارد میشدی؟ قهوه خوردیم، حالا من چه خاکی به سرم کنم چای میخوردی، حالا یا چای خوردی یا قهوه، سه بعدازظهر یا دو بعدازظهر چه نقشی دارد، آنقدر آن آقایانی که، دقت کنید، آنقدر کتابها قابل خلاصه نویسی است، کتابهایی هست که صد صفحه است ولی حرف جا بیش از 5 صفحه بیشتر نیست، سخنرانیها آنقدر آب توش است. سخنرانی میکند میخواهد بگوید ای مردم، ای مردم را باز میکند، ای مردم کارگر، کشاورز، روحانی، ارتشی، بسیجی، خانه دار، دانشجو، بابا ای مردم (خنده حضار) حالا دیگهای مردم مردم را چقدر آب توش میکنی، بازی با الفاظ، بازی توی سفرنامهها، پژوهشهای بی لغو، رسالههای دانشگاهی که مشکلی را از جامعه و فرد حل نمیکند، میخواهی رساله بنویسی یه رساله بنویس نقش زن در انقلاب، حالا بیائیم ثابت کنیم کلثوم همان زینب بوده یا دو تا بودهاند. حالا یا دو تا یا یکی، یا این و آن، نقش زن در اسلام و تبلیغات اسلام، شما راجع به حضرت زینب (سلام اللّه علیها) صد تا سوژه زنده میتوانی تحویل بدهی چرا بحثی میکنی که این تحقیق بشود؟ و لذا 350 تا «اعوذ» داریم توی کامپیوتر، یعنی پناه میبرم به تو. یکی از آن «اعوذ»ها که هر روز پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) میفرمود: «اعوذ بک من علم لا ینفع» پناه میبرم از علمی که هیچ خاصیتی ندارد. پس سابقه گاهی مهم و گاهی هم مهم نیست، میگوید: نه چون پدران ما یه همچین حرفی نداشتهاند ما قبول نداریم حالا ممکن است پدران شما خیلی کارها را نداشته باشند متأسفانه یه مشت از این وهّابیهای، باید بگویم کذایی، هر چیز نو را میگویند بدعت است، نه اصل برچیز حلال بودن است ما اگر نمیدانیم حلال است یا حرام باید بخوریم چند تا چیز در اسلام این را اصل است. ببینید داریم اصل پاکی بنام «اصالة الطهاره» یه چیزی را نمیدانیم پاک است اصل پاک است مگر اینکه نجس بودنش ثابت شود آقا انسان راه میرود گِلهای کوچه میریزد به لباس آدم میخواهد نماز بخواند، بگو این گِلها که معلوم نیست پاک است یا نه؟ معلوم نیست بگو «اللّه اکبر» نماز بخوان اصل پاکی است. اصل حلیّت، اصل این است که اشیاء حلال است حالا یه میوهای پیدا شد نمیدانیم حلال است یا حرام، اصل حلال است مگر اینکه بگوینداین حرام است اگر نگفتند همه چیز حلال است تا نگفتند همه چیز پاک است. اصل بازار مسلمانها، هرچیز در بازار مسلمانهاست پاک است، آقا این دستش مالیده اینجا یه کافر نیامده؟ به آن چیز مخلوط، بتو چه، اگر اینطور باشد که آدم سنگ روی سنگ بند نمیشود آقا این قصاب «بسم اللّه» گفت به من چه گفت، انشاءاللّه گفته، شاید یادش رفته به توچه، یادش هم رفته به من ربطی ندارد، یعنی اگر خواسته باشیم وسوسه کنیم ما اصل بر ایمان منطق است. ولی نه اینها میگفتند ما میدانیم به موسی میگفتند نمیدانیم منطق تو چیه، ولی چون قدیم این حرفها نبوده «ما سمعنا بهذا فی اباءنا الاولین» ما این را در نیاکان، در آثار قبلی نشنیدهایم بسیار خوب، «و قال موسی» موسی گفت: «ربّی اعلم» موسی گفت خداوند. 3-حالا اینجا چون در آستانه نیمه شعبان هم هستیم، داریم امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) که بیاید دین جدید میآورد، چون مردم یه سری با آداب و رسوم عادت کردهاند میگویند اِ این تازهاش را برای ما آورده، حرف تازه بودن دلیل بر این نیست که منفی است خیلی حرفها تازه است و درست است.
رعایت احترام در شادیهای مذهبی
گاهی وقتها یه چیزی، ما سلیقههامون قاطی شده، سلیقه هامون را باید از دین جدا کنیم، امام (ره) هی میفرمود اسلام ناب، یعنی سلیقه ات را بگذار کنار خود اسلام چه میگوید. در اسلام این حرام است و یا حرام، جایز است یا جایز نیست؟ اینقدر حرف هست که اگر من الان بزنم متن قرآن است و الان تلویزیون را مردم میشکنند، با اینکه متن دین است ولی اگر بگویم مردم تحمّل نمیکنند قاطی شده است سلیقهها، در مسجدالحرام همه حاجی خانمها چادرشان سفید است اما همین چادر سفید توی کاروان که راه میرود روحانی کاروان بهش تذکر اخلاقی میدهد میگوید چرا با چادر سفید بابا آخر هتل مهمتر است یا مسجدالحرام، این چادر را توی مسجدالحرام حلال است، اینجا حرام است قاطی شده. خدا رحمت کند مطهری را، میگفت: یخچال تا حالا پنج قانون پیدا کرده به خاطر سلیقه مردم، اول که آمد حرام بود، دوم جزو شرافیگری شد، تجملات و مکروه، بعد که دو سه تا کارخانه یخچال سازی که درست شد مباح شد، بعد کم کم جزء نیازها شد، مستحب شد و الان جزو واجبات شده، (خنده حضار) آخه ببینید سلیقه مردم که قاطی میشود یه یخچال 5 حکم روی آن جاری میشود و حال اینکه از اول نه حرام بود نه واجب بود، از نیازهای زندگی. سلیقههای شخصی باید گذاشته شود کنار، پریشب رفتیم یه مسجدی دیدیم جوآنهابا آقای آن مسئله دارند آقا و جوانها دور ما جمع شدند که آقا آبروی ما را ریخته است، کف زدهایم آقا گفته حرام است، گفتم آقا جون یه وقت میگوئیم برای سلامتی امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کف بزنید آخه امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) را صلواتهایش را باید صلوات فرستاد مثل اینکه برای یک آیت اللّه آدم کراوات بیاورد. آخه عقل هم خوب چیزیه (خنده حضار) شما اگر رفتی سوغاتی آوردی از یه شهری برای آیت اللّه کراوات میآوری؟ (خنده حضار) برای یه جوان سوپر دولوکس یه عصا میآوری؟ (خنده حضار) آخه هر چیزی، آخه در این حد که آدم باید بفهمد چی چی به چی چی میخورد کنار کباب ریحان و نعنا میگذارند، پلو شوید را با باقلا درست میکنند، با ماش درست نمیکنند، سنخیت هم خودش یه چیزیه برای سلامتی حجةالاسلام کف بزنید (خنده حضار) 4-ما گاهی وقتها دیگه بنابراین تناسب را مراعات کنید، مسئله را هم به مراجع بدهید که هرکس مقلد هرکس هست آزادش بگذارید، حریم مسجد را هم حفظ کنید، ضمناً کف زدن هم حرام نیست، حرام نیست اما اگر کسی توی مسجد برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کف بزند معلوم میشود که این مراعات سنخیت را نکرده است. مثل اینکه یه پیرزن را به هر حال. مراعات کنیم که این پیرزن یا پیرمرد است، این جوان یا روحانی، مسجد و نیمه شعبان است.
امام زمان (علیه السلام)، پدر امت اسلامی است
راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هر چه میتوانید بها بدهید، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) عصاره هستی است شب نیمه شعبان احتمال دارد شب قدر باشد، و در روایات داریم شب قدر امضاء میشود ولی اندازهگیری آن شب نیمه شعبان است، از شبهایی است که احیا گرفتن در شب نیمه شعبان خیلی، اخیراً الحمدللّه در ایران رسم شده. مسجدهای تهران که، مسجد دانشگاه چند سال است احیا میگیرد. دانشجوها حدیث داریم: اگر کسی شب نیمه شعبان احیا بگیرد آن وقتی که همه مردم دلشان میمیرد این بصیرت دارد یعنی این کلاه سرش نمیرود، یعنی توی گردوخاکها، چشمهایش میبیند، وقتی که فتنهها عقل را از آدم میگیرد او عقلش کار میکند، یعنی آن وقتی که همه خوابند این بیدار است حدیث داریم. فایده احیا شب نیمه شعبان این است که آن شبی که همه افراد جور دیگری فکر میکنند این درست فکر میکند. یعنی جو زده و مد زده، بصیرت دارد. دعای کمیلی که مال شب جمعه است اصلش مال نیمه شعبان وارد شده منتهی گفتهاند فتوکپیاش را شب جمعه بخوان، یعنی شب جمعه فتوکپی است. اصل دعای کمیل مال نیمه شعبان است. پس احتمال شب قدر داده میشود، هم شبی است که عصاره هستی متولد میشود، هم احیا آن شب مستحب است، هم هرکس احیا بگیرد دلش نمیرود آن شبی که دلها میمیرد.
امام مهدی (علیه السلام) در حدیث ثقلین
بعد هم ما نسبت به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) باید بدانیم. حدیث دیدم با این دو تا چشمهایم که: امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) فرمود: روزی صد بار من به شما دعا میکنم. پس میارزد که ماحداقل روزی یه بار بگوئیم «اللّهم کن لولیک» آن کسی که دعا میکند و ما با دعای او، حدیث داریم: اگر دعای من پشت سر شما نبود دشمنان شما را قورت میدادند. از دلایلی که ما میتوانیم راجع به مهدویت استفاده کنیم، ضمناً این را هم برای شما بگویم کار برای زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) را گیر فحش نباشید، آخه گاهی ما یه وقت یه لولو درست میکنیم بنام انجمن حجتیه توی روزنامهها هرکس هم میخواهد راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کار، او میترسد، این انجمن است. این حرفها چیه؟ انجمنها یه عده خوب هستند، یه عده هم با انقلاب بد بودند و یه عده هم انقلابی بودند مثل باقی مردم، ما کار به انجمن نداریم، خودمان عاشق امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هستیم، ما بچههای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هستیم اصلاً امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بابای ما است. 5-«انا و علی ابوا هذه الامة» حضرت علی (علیه السلام) فرمود، پیامبر (صل اللّه علیه و آله و سلم) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. اصلاً حضرت ابراهیم (علیه السلام) بابای ما است. «ملة ابیکم ابراهیم» دخترها فرزندان حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هستند. اسم مهدی روی بچههاتون بگذارید. توجه به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بشود بیشتر از اینکه هست. الحمدللّه مردم خودشان توجه دارند این جمکران جمعیتهای چند صد هزار نفری گاهی جمع میشود خود مردم خط را پیدا میکنند عشقشان را میرسانند ولی نترسید هر کاری برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) توانستید بکنید، بکنید. ما چند نفر شدیم یه دفتری درست کردهایم به نام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) دو سال است بنده مؤسس بودهام دعوت کردیم از آقایان تشریف آوردند کارهای خوبی هم شده، دبیر این حرکت آقای ابوترابی بود که بعد از اینکه دو ماه گذشت تصادف کرد و به رحمت خدا رفت ابوترابی دبیرش بود، الان دبیرش آقای دکتر شیبانی است، دعوت کردهایم از جمعی از فرهنگیان و علما و هیچ کدام هم از جزء انجمن حجتیه نیستیم، کارهای خوبی هم شده، صد تا طلبه فاضل را گرفتهایم در قم در یک منزلی، تخصصی راجع به مسائل مهدویت کار میکنیم، این به سوی ظهور در شبکه 2، همه شکبههای تلویزیون الحمدللّه درباره امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کار میکنند، راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) جمع شوید و محله به محله کار بکنید. امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) که در حد مشکلات و چراغانی کم است، فرهنگ امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف)، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) یعنی امید هستی، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) یعنی کسی که تمام وعدههای قرآن به آن بند است. «جاء الحق و زهق الباطل» مصداقش آن است. «لیظهره علی الدین کلّه» در قرآن سه بار آمده، «لیظهره علی الدین کله» سه بار در قرآن تکرار شده یعنی کره زمین به دست اسلام خواهد افتاد و همه انبیاء و اولیاء منتظر یه همچین روزی هستند که این وعده عملی بشود. امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) امید هستی است جمع شوید گروه گروه، گروه، هیأت، هیأت، مثل هیأت هایی که برای امام حسین (علیه السلام) پلو میپزند برای نیمه شعبان هم پلو بپزند، شوفرهای تاکسی روز نیمه شعبان یک ساعت کرایه نگیرید از ساعت 11 تا 12 به عشق حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بگویند از ساعت 11 تا 12 ما کرایه نمیگیریم یک ساعت کرایه نگیرند، حالا صد، دویست، پانصد کمتر، نگیرند هر شاعر یه شعر برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) و نویسندهها یه مقاله برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بنویسند. توی هر فامیلی چند تاکلمه مهدی باشد، این عشقشان را نسبت به آن کسی که روزی صد بار به ما دعا میکند. دیدید توی اسکناس یه نخ است، آن نخ ارزش میدهد، ارزش میدهد به اسکناس، نخ هستی اوست «حبل اللّه المتین» مهدی نخ هستی تو هستی «و صراطه مستقیم» تمام این امواج و کارها مال برق است و برق هستی حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) است. «لو لا الحجّة لساخت الارض» اگر برق برود همه کارخانهها میایستد. اگر مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) نباشد شیعه و سنی، نه یکی و دو تا و صد تا و چهل تا و پنجاه تا، یه هیأت حدیث داریم که حضرت فرمود: من میروم بین شما دو چیز دارم، قرآن و اهلبیت هرگز جدا نمیشوند. 6-اون هایی که میگویند. مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هنوز متولد نشده است، من نمیدانم پاسخ این حدیث را چه میگویند: پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرمود: «لن یفترقا» از هم جدا نمیشوند، تا قرآن هست. باید یک رهبر معصوم هم باشد باید یه کسی باشد که آفرینش به نماز او ارزش بدهد. چون قرآن میگوید: «و ما خلقت الجن و الانس الّا لیعبدون» هستی را برای عبادت آفریدهام عبادت ما که ارزش، آقایان کوچولو هم که پای تلویزیون «اللهم کن لولیک» بلد نیستند بگویند: «السلام علیک یا مهدی»، زنهای خانه دار همه، سلام بر مهدی، «السلام علیک یا مهدی». توجه به مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) چون مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) زنده است و قرآن میفرماید: شما که سلام میکنید او جواب گرمتر به شما میدهد. شما که سالم به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کردی امام زمان به شما توجه میکند و جواب گرمتر میدهد و توجه ما به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) چیزی نیست اما توجه امام زمان به ما خیلی، ما خانه رو به خورشید بسازیم چیزی گیر خورشید نمیآید اما خورشید بتابد توی خانه ما خیلی چیز گیر ما میآید، ما خانه رو به خورشید، یا پشت به خورشید برای خورشید چیزی نیست، ما به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) سلام بکنیم یا نکنیم. ولی توجه امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) به ما خیلی ارزش دارد. مهدی جان کشور مال خودت است مراجع ما روی تشک تو نشستهاند، رهبر ما بچه توست، امت ما امت توأند؛ تو را به مادرت زهرا از خدا بخواه رهبر ما، دولت ما، امت، جوانها ناموس و نسل و انقلاب و مرز و عزت و قدرت ما روز به روز بیشتر بشود. و هیچ ضربهای به این نظام و ناموس و دین و دنیای ما، ضربهای وارد نشود. همینطور که طاغوت ایران را شکستی، طاغوتهای جهان را بشکنی. آنهایی را که در راه هدف تو کار میکنند مورد لطف خاص خودت قرار بده. آنهایی که در ضد تو قدم برمیدارند اگر قابلند هدایت و اگر قابل نیستند، خودت اینها را نابود کن. و شر اشرار را از سر ما کم کن. بنابراین از کلمه انجمن حجتیه نترسید، هر کسی هر کجا هست یه گروهی شود، دو تا، ده تا، راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هم چراغانی، هم پلو دادن، گوشت دادن، ولیمه دادن، شما که بچهات متولد شد میخواهی گوسفند عقیقه کنی نیمه شعبان باشد، کارهای خیر و بریز و بپاشها را، شما که سرهنگ را میخواستی تیمسارش کنی، نیمه شعبان باشد، فارغ التحصیلی و جشن آن نیمه شعبان باشد، و اگر گوشواره برای دختر میخواهی بخری، نیمه شعبان باشد، یعنی یه مقداری کارها را بیندازیم روی بار نیمه شعبان که شیرین شود پهلوی نسل ما. خدایا! معرفت ما را نسبت به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بیشتر و ما را مشمول دعای خاصش قرار بده. «والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 953