responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 953
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
 الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی

 مدتی است تفسیر سوره قصص را می‏گوئیم رسیدیم به آیه 35 که خداوند به موسی گفت: برو پهلوی فرعون یه نفری نمی‏شود دادشم هم بیاید او خوش بیان‏تر است راجع به خوش بیانی، و اینکه در امر به معروف و نهی از منکر گاهی حرف شما را گوش نمی‏دهند باید با یکی دیگه بروی او ادبیّاتش، فصاحتش «هو افصح منّی» نفوذ و شرینی کلامش، گاهی وقت‏ها حرف شما اثر نمی‏کند ولی حرف کسی دیگر اثر می‏کند با او بروید گاهی حرف شما اثر می‏کند یکی دیگر مؤید شما، با او بروید گاهی وقتها نامه اثر نمی‏کند، طومار اثر می‏کند، طومار اثر نمی‏کند، تلفن اثر می‏کند، و گاهی تلفن اثر نمی‏کند راهپیمائی اثر می‏کند، حساب کنید که چه کاری برای امر به معروف مؤثرتر است همان را عمل کنید چه کاری برای جلوگیری از فساد مؤثرتر است، گفت: داداشم هم با من بیاید، امتیازاتی دارد گفت: باشد داداشت را هم بهت می‏دهم: «قال سنشدّ عضدک بأخیک»: «قال»: خداوند فرمود، «سنشد عضدک بأخیک و نجعل لکما سلطاناً فلا یصلون الیکما بایاتنا» تا می‏گوید: «انتما و من اتبعکما الغالبون» خوب: «قال سنشدّ عضدک» «عضد» یعنی بازو، من بازویت را با برادرت محکم می‏کنم به قول امروزیها پشتت را گرم کرده و می‏بندم به مناسبت «عَضُد» یه چیزی یادم افتاد الان، حرف بدی هم نیست که خوشا به حال کسی که پسرش عضدش باشد یعنی بازویش باشد، از سعادت‏های مرد این است که پسرش همکارش باشد و از سعادت‏های مرد اینکه اولادهایش شکل باباش باشد که وقتی نگاه به پسرش کرد یاد پدرش افتاده که خدا بابایش را بیامرزد یه همچنین شکلی داشت یعنی همینکه هم شکل بابا بودن یه امتیاز است از سعادت مرد است، همکار بابا بودن هم یک امتیاز است. «عضد» یعنی بازو. در روایات داریم اولاد بازو است، الان که می‏گویند: اولاد کمتر زندگی بهتر، چون دیگه اولادها بازو نیستند، شکمند، تا می‏گویند هفت بچه، یعنی هفت شکم، می‏گوید: مادرش بگردد بدبخت، چند تا، 9 تا بچه، اوه، اوه، چون اولاد مساوی شده است با شکم بدبخت شده‏اند، اما اگر اولاد مساوی بود با، تا می‏گفتند چهار تا بچه دارد، ماشاءاللّه 8 تا بازو دارد، چون نسل ما نسل کار نیست. بعضی هاشون می‏خواهند کار نازک بکنند، نون کلفت بخورند، عوض اینکه کار کلفت بکنند نون نازک بخورند به عکس شده صبح یه دستمال بردارد به شیشه بمالد، یه دو تا دگمه هم پای کامپیوتر بزند بعد هم مرخصی و اضافه کار و خلاص، خلاصه جمله این است که در روایات ما اولاد «عَضُد» است، «عَضُد» با «عین» صاد، ضاد یعنی بازو، و ما باید برویم به سمت اینکه بچه‏هامون هنر هم داشته باشند، اگر می‏خواهیم گرسنگی نخوریم، اگر می‏خواهیم وابسته نشویم، یکی از مشکلاتی که یه وقت در مجمع مهمی بودیم، صحبت می‏شد می‏گفتند: فلان روستا دیپلم نمی‏خواهد، گفتند چرا آن وقت یه کسی یه همچنین حرفی زد، چقدر قابل تحمل است؟ گفت: اگر دیپلم بگیرد دیگه دنبال کشاورزی نمی‏رود، مثلاً فکر می‏کنند که صبحی یک نامه‏ای به دستم رسیده بود از یک فوق لیسانس آنقدر توپیده بود که چرا ما تحصیل کرده‏ها را می‏برند سربازی از ما استفاده کنند خیلی خوب، حرف دوّمش قبول است، باید، تحصیل کرده‏ها در جای خود، استفاده بشود، یه تحصیل کرده مثلاً ننشیند یه کار ساده بکنه، بالاخره نظام یا نظام خرجش را داده یا خودش خرج خودش را داده، بالاخره عمری را در تحقیق گذرانده حالا باید از سوادش استفاده کرد، اما ایشان، این تکه‏اش درست است اما اینکه من نباید بروم پادگان چرا، حضرت علی (علیه‏السلام) دو، سه میلیون برابر تو سواد داشت اسلحه دست می‏گرفت تو حالا فکر می‏کنی فوق لیسانس، یا حجةالاسلامی، نباید کلت و اسلحه تو، کشوری که دور تا دورش دشمن است و دارد تهدید می‏شود، زن و مردش باید با اسحه آشنا بشوند سربازی را باید رفت حالا دکتر و آیت الله هم هستی سربازی را باید رفت، اینکه بله، باید گفت من یه دوره کوتاه ببینم منتهی برای کارهای بعد از آموزشی، استفاده این، یعنی حرفش 50 درصد درست است 50 درصد واقعی آخه بعضی 50 درصدها بی ارزش است این از آن 50 درصدهای با ارزش است، 50 درصد بی ارزش می‏دانی مثل چی؛ یه کسی گفتند: شنا بلدی گفت 50 درصد، گفتند چطور گفت: شیرجه می‏روم دیگه بیرون نمی‏آیم (خنده حضار) گفت: پس‏ این از آن 50 درصدهای بی ارزش است، با آقا چرا مسافرت می‏روی، من 50 درصد، دو تا لاستیک دارم و دو تا ندارم. یعنی هیچی ماشین باید، بعضی 50 درصدهابی ارزش است و این پنجاه درصد با ارزش بود. یه کسی گفت: من پسر امام فلانم، گفتند: امام دو تا بچه داشت یه خوب و یه بد گفتم من از خوباش هستم. (خنده حضار)
«قال سنشدّ عضدک بأخیک»: موسی یار خواست. جواب: خدا یارش داد. از این یه درس می‏گیریم که دعای انبیاء مستجاب است. «و نجعل لکما سلطانا» من برای شما سلطان قرار بدهم، در قرآن 25 مرتبه کلمه سلطان آمده اکثرش سلطنت علمی است، مثلاً می‏گوید: «آتینا موسی بایاتنا و سلطان مبین» حضرت موسی را آیه بهش دادیم: «و سلطان مبین» یعنی استدلال. یا در سوره «الرحمن» که اگر می‏توانید «تنفذوا من اقطار السموات» اگر می‏توانید نفوذ کنید توی آسمانها. «فانفذوا» نفوذ کنید بعد می‏گوید: «لا تنفذوا الا بسلطان» مگر اینکه با قدرت علمی بتوانید توی آسمان‏ها را بشکافید بروید بالا در قرآن 25 مرتبه کلمه سلطان آمده 5 تا مال سلطنت مادی، یعنی قدرت مادی و اکثرش مال قدرت علمی است. موسی بازو می‏خواهی؟ داداشت بازو، ضمناً بهت بگویم خبر خوشحالی که من «و نجعل لکما سلطاناً» قدرتی به شما می‏دهم که هر کس نسبت به حرف و منطق «موسی و هارون واتبعکما» و پیروان شما «الغالبون» شما پیروز می‏شوید. خوب.

نقش خانواده در انجام وظایف دینی

حمایت بستگان در گرمی مبلّغ خیلی اثر دارد کسی اطرافیانش یارش باشند. یکی از موفقیتها این است که اعضاء خانواده یارش باشند. داداش و همسر و برادر و پسرش، یکی از موفقیتها این است که اعضاء خانواده یارش باشند. داداش و همسر و برادر و پسرش، یکی از موفقیتهای امیرالمؤمنین (علیه السلام) همسری مثل زهرا (سلام اللّه علیها) بود و همسری مثل خدیجه برای پیغمبر (صلیّ اللّه علیه و آله و سلم) و زینب (سلام اللّه) برای امام حسین (علیه السلام) اینکه اطرافیان آدم کمک کنند این خیلی مهم است چون باقی‏ها هم می‏گویند: این قبولش دارد. من اگر توی خانه ایستادم خانمم پشت سرم نماز خواند، همه مردم ایران می‏گویند: معلوم می‏شود این آدم خوبی است چون زنش هم که صبح تا شب با اوست قبولش دارد اما اگر آدم یه جایی نماز خواند، 5 هزار نفر هم به من اقتدا کردند ولی هیچ کس مرا نمی‏شناسد، چون می‏گویدها. اینکه اطرافیان آدم، آدم را قبول داشته باشند. «سنشد عضدک بأخیک» داداش بزرگتر تو، تو را قبول داشت مهم است، از عظمت‏های حضرت امام این بود که مرحوم آیت اللّه پسندیده، برادر بزرگ امام (ره) بود اما نماینده امام (ره) بود در دفتر مقام معظم رهبری افرادی پاسخ به سؤالات می‏دهند در قم که سنشان از مقام معظم رهبری بیشتر است. و سابقه تحصیلاتشان هم خیلی ممتد است می‏گویند: عجب اینها خودشان مجتهدند دارند فتوای ایشان را می‏گویند. اینکه افرادی که سنشان بیشتر است وافرادی که از عمق همدیگر را می‏شناسند این‏ها بیایند حمایت کنند این خیلی مهم است، هارون سنش از موسی بیشتر بود اما یه برادر بزرگ برادر کوچک را قبول داشت.

تهمت، شیوه مخالفان حق‏

خوب برویم سراغ آیه بعد. «فلمّا جاءهم موسی» موسی نیرو می‏خواست خدا بهش داد، داداشش حضرت موسی آمدند پهلوی فرعون «فلمّا جاءهم موسی بایاتنا» وقتی حضرت موسی معجزه خودش را نشان داد «قالوا ما هذا الّا سحر»، «ما سمعنا بهذا فی آبائنا الاولین» آیه 35، 36 می‏فرماید که: «فلمّا جاءهم موسی» وقتی حضرت موسی آمد سراغ فروعون «بایاتنا» با معجزاتی که داده بودیم بهش عصا اژدها شد «بیّنات» معجزات روشن «قالوا» به جای اینکه قبول کنند در پاسخ گفتند: «ما هذا الّا سحر» نیست این حرکت تو مگر سحر. این که عصا اژدها شد سحر است «ما سمعنا بهذا» ما یه همچین حرفهایی را نشنیده‏ایم حرف تازه آورده‏ای «ما سمعنا بهذا» ما همچین حرفهایی نشنیده‏ایم «فی ابائنا الاولین» این چه پیامی دارد.
2 مسئله‏ای که در مقابل معجزه می‏گویند «سحر» تهمت ساده‏ترین راه هایی است که یه کسی را از گردونه بیرون کنند. تهمت ما افراد عزیزی را داشتیم که با تهمت روی هوا کردند. تهمت دروغ، دروغ دروغ، توی همین تلویزیون که من دارم صحبت می‏کنم افراد عزیز ومحترم، باید تهمت روی هوا رفت تهمتی که یک در میلیارد حقیقت نداشت. به عاقل‏ترین افراد که انبیاء هستند می‏گفتند: ساحر، اصلاً می‏گفتند: مجنون، دیوانه، هر کسی عقلش از همه بیشتر است، می‏گفتند: دیوانه. به امیرالمؤمنین (علیه السلام) که بیشتر از همه نماز می‏خواند می‏گفتند مگر نماز می‏خواند. گاهی به افرادی که زندگی شان بسیار ساده است می‏گویند: فلان برج را دارد. بله ما داریم آدم هایی که بردند، خوردند. اما به آن هایی که بردند و خوردند کسی چیزی نمی‏گوید، به دیگران می‏گویند خدا رحمت کند مرحوم امام (ره) را که می‏گفت: آنکه فحش می‏دهد به بهشتی فحش می‏دهد یعنی به آخوند خوبه فحش می‏دهد والّا هستند آدم هایی که بردند و خوردند اما کار به اون‏ها ندارند، کار به این دارند که این ممکن است که یه روزی در مقابل استکبار یه زمانی یه حرفی بزند، بیائیم او را بشکنیم، اصلاً رمز اینکه آیة اللّه صدر را شهید کردند چون به صدام گفتند: این صدر همان خمینی است. چند سال سنّش کوچکتر است اگر باشد روح همان است. خون همان و فکر هم همان است، اصلاً نگذارید از اول بزرگ بشود. «سحر» تهمت سحر مواظب باشیم.

نو بودن، دلیل باطل بودن نیست‏

بعد هم می‏گوید: این را در نیاکان نشنیده‏ایم، مسئله نیاکان چقدر ارزش دارد. میراث فرهنگی و آثار باستانی، سابقه هست، سابقه هم می‏تواند ارزش باشد هم خیلی نمی‏تواند ارزش باشد، آیاتی داریم سابقه ارزش است مثلاً قرآن می‏گوید: «شرع من الدین ما وصّی به نوح» پیامبر همین حرف‏ها که به تو زدیم همین حرفها را به نوح و ابراهیم. موسی و عیسی زدیم حرفهای تو سابقه دارد. سابقه خود شحص ارزش است. پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) می‏گفت: بابا من که نو نیستم یه مرتبه که وارده مکه نشده‏ام 40 سال در میان شماها زندگی کرده‏ام «ما کنت بدعاً من الرسل» من که پیامبر اولی نیستم قبل از من پیامبران بوده‏اند «ولقد بعثتم فیکم عمرا» عمری من توی شما بوده‏ام، سابقه ارزش است. در مسئولیتی که به استاندار می‏دهد، امیرالمؤمنین (علیه السلام) به مالک اشتر می‏گوید: کارهایی که سابقه خوب دارد، این هایی که حالا یه سابقه‏ای دارند حالا چکار داری حالا کارش نداشته باشی. هزار و حدود چهار صد سال است این قبر حضرت رقیه و حضرت زینب (سلام اللّه علیهما) مرکز دلگرمی شیعه بوده و تاریخ شام و مظلومیت اهل بیت (علیهم السلام) آنجا همین قبر کوچولو نشان داده حالا شما تحقیق کنی آیا حضرت رقیه در شام بود یا در ده کیلومتری شام بابا ول کن دیگه بعضی تحقیقات، تحقیقات خنک است، محققش هم بنده‏خدا مشکل پیدا کرده، روضه می‏خواندیم آقا یه روضه‏ای می‏خواهند همه یه حالی داشتند. می‏خواست بگوید شمر روی سینه امام حسین (علیه السلام) نشسته بود آقایان طلبه دقت کنند. دانشگاه، و هرکسی پای تلویزیون نشسته یا معلم و طلبه و روحانی دقت کند برای آن‏ها. روضه‏ای بود و همه حالی داشتند گریه می‏کردند می‏خواست بگوید شمر روز عاشورا رفت روی سینه امام حسین (علیه السلام) نشست. «و جلس» نشست «جلوس» نشست همینطور که گریه می‏کردند گفت در یکی از نسخه‏های خطی داریم «فجلس» حالا یا «و جلس» یا «فجلس» اصلاً حال همه را گرفت. اسمش را هم می‏گذارد پژوهش، تحقیقات مرده شور ترکیب این تحقیقات را ببرد (خنده حضار) حال همه را گرفت. حالا بیائیم ثابت کنیم که قبر رقیه اینجا بوده یا اونجا چاهی که یوسف در او افتاد شمال شرقی کنعان بوده یا جنوب غربی بابا ولم کن، یه سری بازی با الفاظ، بازی با، حالا اسمش هم تحقیقات باشه، اولین پرده کعبه را یمن بافتند یا شام، حالا چی، مثل اینکه آدم رساله بنویسد که، حسینیه جماران چند تا موزائیک دارد. حالا مثلاً که چی، بوعلی سینا چند کیلو است (خنده حضار) مادر شیخ مفید «بَگُم» بود یا «فاطمه بَگِم» بابا ولم کن (خنده حضار) یه سری تحقیقات، شرح حال علما را می‏خوانی می‏بینی یه چیزهایی نوشته که هیچ لازم نیست بنویسند، روشن فکرها سفرنامه می‏نویسند کسی نمی‏خواند، سه بعد از ظهر وارد اتریش شدیم من چه خاکی به سرم کنم حالا چهار وارد می‏شدی؟ قهوه خوردیم، حالا من چه خاکی به سرم کنم چای می‏خوردی، حالا یا چای خوردی یا قهوه، سه بعدازظهر یا دو بعدازظهر چه نقشی دارد، آنقدر آن آقایانی که، دقت کنید، آنقدر کتاب‏ها قابل خلاصه نویسی است، کتابهایی هست که صد صفحه است ولی حرف جا بیش از 5 صفحه بیشتر نیست، سخنرانی‏ها آنقدر آب توش است. سخنرانی می‏کند می‏خواهد بگوید ای مردم، ای مردم را باز می‏کند، ای مردم کارگر، کشاورز، روحانی، ارتشی، بسیجی، خانه دار، دانشجو، بابا ای مردم (خنده حضار) حالا دیگه‏ای مردم مردم را چقدر آب توش می‏کنی، بازی با الفاظ، بازی توی سفرنامه‏ها، پژوهش‏های بی لغو، رساله‏های دانشگاهی که مشکلی را از جامعه و فرد حل نمی‏کند، می‏خواهی رساله بنویسی یه رساله بنویس نقش زن در انقلاب، حالا بیائیم ثابت کنیم کلثوم همان زینب بوده یا دو تا بوده‏اند. حالا یا دو تا یا یکی، یا این و آن، نقش زن در اسلام و تبلیغات اسلام، شما راجع به حضرت زینب (سلام اللّه علیها) صد تا سوژه زنده می‏توانی تحویل بدهی چرا بحثی می‏کنی که این تحقیق بشود؟ و لذا 350 تا «اعوذ» داریم توی کامپیوتر، یعنی پناه می‏برم به تو. یکی از آن «اعوذ»ها که هر روز پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) می‏فرمود: «اعوذ بک من علم لا ینفع» پناه می‏برم از علمی که هیچ خاصیتی ندارد. پس سابقه گاهی مهم و گاهی هم مهم نیست، می‏گوید: نه چون پدران ما یه همچین حرفی نداشته‏اند ما قبول نداریم حالا ممکن است پدران شما خیلی کارها را نداشته باشند متأسفانه یه مشت از این وهّابی‏های، باید بگویم کذایی، هر چیز نو را می‏گویند بدعت است، نه اصل برچیز حلال بودن است ما اگر نمی‏دانیم حلال است یا حرام باید بخوریم چند تا چیز در اسلام این را اصل است. ببینید داریم اصل پاکی بنام «اصالة الطهاره» یه چیزی را نمی‏دانیم پاک است اصل پاک است مگر اینکه نجس بودنش ثابت شود آقا انسان راه می‏رود گِلهای کوچه می‏ریزد به لباس آدم می‏خواهد نماز بخواند، بگو این گِل‏ها که معلوم نیست پاک است یا نه؟ معلوم نیست بگو «اللّه اکبر» نماز بخوان اصل پاکی است. اصل حلیّت، اصل این است که اشیاء حلال است حالا یه میوه‏ای پیدا شد نمی‏دانیم حلال است یا حرام، اصل حلال است مگر اینکه بگوینداین حرام است اگر نگفتند همه چیز حلال است تا نگفتند همه چیز پاک است.
اصل بازار مسلمان‏ها، هرچیز در بازار مسلمان‏هاست پاک است، آقا این دستش مالیده اینجا یه کافر نیامده؟ به آن چیز مخلوط، بتو چه، اگر اینطور باشد که آدم سنگ روی سنگ بند نمی‏شود آقا این قصاب «بسم اللّه» گفت به من چه گفت، انشاءاللّه گفته، شاید یادش رفته به توچه، یادش هم رفته به من ربطی ندارد، یعنی اگر خواسته باشیم وسوسه کنیم ما اصل بر ایمان منطق است. ولی نه این‏ها می‏گفتند ما می‏دانیم به موسی می‏گفتند نمی‏دانیم منطق تو چیه، ولی چون قدیم این حرف‏ها نبوده «ما سمعنا بهذا فی اباءنا الاولین» ما این را در نیاکان، در آثار قبلی نشنیده‏ایم بسیار خوب، «و قال موسی» موسی گفت: «ربّی اعلم» موسی گفت خداوند.
3-حالا اینجا چون در آستانه نیمه شعبان هم هستیم، داریم امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) که بیاید دین جدید می‏آورد، چون مردم یه سری با آداب و رسوم عادت کرده‏اند می‏گویند اِ این تازه‏اش را برای ما آورده، حرف تازه بودن دلیل بر این نیست که منفی است خیلی حرف‏ها تازه است و درست است.

رعایت احترام در شادی‏های مذهبی

گاهی وقت‏ها یه چیزی، ما سلیقه‏هامون قاطی شده، سلیقه هامون را باید از دین جدا کنیم، امام (ره) هی می‏فرمود اسلام ناب، یعنی سلیقه ات را بگذار کنار خود اسلام چه می‏گوید. در اسلام این حرام است و یا حرام، جایز است یا جایز نیست؟ اینقدر حرف هست که اگر من الان بزنم متن قرآن است و الان تلویزیون را مردم می‏شکنند، با اینکه متن دین است ولی اگر بگویم مردم تحمّل نمی‏کنند قاطی شده است سلیقه‏ها، در مسجدالحرام همه حاجی خانم‏ها چادرشان سفید است اما همین چادر سفید توی کاروان که راه می‏رود روحانی کاروان بهش تذکر اخلاقی می‏دهد می‏گوید چرا با چادر سفید بابا آخر هتل مهم‏تر است یا مسجدالحرام، این چادر را توی مسجدالحرام حلال است، اینجا حرام است قاطی شده. خدا رحمت کند مطهری را، می‏گفت: یخچال تا حالا پنج قانون پیدا کرده به خاطر سلیقه مردم، اول که آمد حرام بود، دوم جزو شرافیگری شد، تجملات و مکروه، بعد که دو سه تا کارخانه یخچال سازی که درست شد مباح شد، بعد کم کم جزء نیازها شد، مستحب شد و الان جزو واجبات شده، (خنده حضار) آخه ببینید سلیقه مردم که قاطی می‏شود یه یخچال 5 حکم روی آن جاری می‏شود و حال اینکه از اول نه حرام بود نه واجب بود، از نیازهای زندگی. سلیقه‏های شخصی باید گذاشته شود کنار، پریشب رفتیم یه مسجدی دیدیم جوآنهابا آقای آن مسئله دارند آقا و جوان‏ها دور ما جمع شدند که آقا آبروی ما را ریخته است، کف زده‏ایم آقا گفته حرام است، گفتم آقا جون یه وقت می‏گوئیم برای سلامتی امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کف بزنید آخه امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) را صلواتهایش را باید صلوات فرستاد مثل اینکه برای یک آیت اللّه آدم کراوات بیاورد. آخه عقل هم خوب چیزیه (خنده حضار) شما اگر رفتی سوغاتی آوردی از یه شهری برای آیت اللّه کراوات می‏آوری؟ (خنده حضار) برای یه جوان سوپر دولوکس یه عصا می‏آوری؟ (خنده حضار) آخه هر چیزی، آخه در این حد که آدم باید بفهمد چی چی به چی چی می‏خورد کنار کباب ریحان و نعنا می‏گذارند، پلو شوید را با باقلا درست می‏کنند، با ماش درست نمی‏کنند، سنخیت هم خودش یه چیزیه برای سلامتی حجةالاسلام کف بزنید (خنده حضار)
4-ما گاهی وقت‏ها دیگه بنابراین تناسب را مراعات کنید، مسئله را هم به مراجع بدهید که هرکس مقلد هرکس هست آزادش بگذارید، حریم مسجد را هم حفظ کنید، ضمناً کف زدن هم حرام نیست، حرام نیست اما اگر کسی توی مسجد برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کف بزند معلوم می‏شود که این مراعات سنخیت را نکرده است. مثل اینکه یه پیرزن را به هر حال. مراعات کنیم که این پیرزن یا پیرمرد است، این جوان یا روحانی، مسجد و نیمه شعبان است.

امام زمان (علیه السلام)، پدر امت اسلامی است‏

راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هر چه می‏توانید بها بدهید، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) عصاره هستی است شب نیمه شعبان احتمال دارد شب قدر باشد، و در روایات داریم شب قدر امضاء می‏شود ولی اندازه‏گیری آن شب نیمه شعبان است، از شب‏هایی است که احیا گرفتن در شب نیمه شعبان خیلی، اخیراً الحمدللّه در ایران رسم شده. مسجدهای تهران که، مسجد دانشگاه چند سال است احیا می‏گیرد. دانشجوها حدیث داریم: اگر کسی شب نیمه شعبان احیا بگیرد آن وقتی که همه مردم دلشان می‏میرد این بصیرت دارد یعنی این کلاه سرش نمی‏رود، یعنی توی گردوخاک‏ها، چشمهایش می‏بیند، وقتی که فتنه‏ها عقل را از آدم می‏گیرد او عقلش کار می‏کند، یعنی آن وقتی که همه خوابند این بیدار است حدیث داریم. فایده احیا شب نیمه شعبان این است که آن شبی که همه افراد جور دیگری فکر می‏کنند این درست فکر می‏کند. یعنی جو زده و مد زده، بصیرت دارد. دعای کمیلی که مال شب جمعه است اصلش مال نیمه شعبان وارد شده منتهی گفته‏اند فتوکپی‏اش را شب جمعه بخوان، یعنی شب جمعه فتوکپی است. اصل دعای کمیل مال نیمه شعبان است. پس احتمال شب قدر داده می‏شود، هم شبی است که عصاره هستی متولد می‏شود، هم احیا آن شب مستحب است، هم هرکس احیا بگیرد دلش نمی‏رود آن شبی که دلها می‏میرد.

امام مهدی (علیه السلام) در حدیث ثقلین‏

بعد هم ما نسبت به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) باید بدانیم. حدیث دیدم با این دو تا چشمهایم که: امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) فرمود: روزی صد بار من به شما دعا می‏کنم. پس می‏ارزد که ماحداقل روزی یه بار بگوئیم «اللّهم کن لولیک» آن کسی که دعا می‏کند و ما با دعای او، حدیث داریم: اگر دعای من پشت سر شما نبود دشمنان شما را قورت می‏دادند. از دلایلی که ما می‏توانیم راجع به مهدویت استفاده کنیم، ضمناً این را هم برای شما بگویم کار برای زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) را گیر فحش نباشید، آخه گاهی ما یه وقت یه لولو درست می‏کنیم بنام انجمن حجتیه توی روزنامه‏ها هرکس هم می‏خواهد راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کار، او می‏ترسد، این انجمن است. این حرف‏ها چیه؟ انجمن‏ها یه عده خوب هستند، یه عده هم با انقلاب بد بودند و یه عده هم انقلابی بودند مثل باقی مردم، ما کار به انجمن نداریم، خودمان عاشق امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هستیم، ما بچه‏های امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هستیم اصلاً امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بابای ما است.
5-«انا و علی ابوا هذه الامة» حضرت علی (علیه السلام) فرمود، پیامبر (صل اللّه علیه و آله و سلم) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. اصلاً حضرت ابراهیم (علیه السلام) بابای ما است. «ملة ابیکم ابراهیم» دخترها فرزندان حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هستند. اسم مهدی روی بچه‏هاتون بگذارید. توجه به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بشود بیشتر از اینکه هست. الحمدللّه مردم خودشان توجه دارند این جمکران جمعیت‏های چند صد هزار نفری گاهی جمع می‏شود خود مردم خط را پیدا می‏کنند عشقشان را می‏رسانند ولی نترسید هر کاری برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) توانستید بکنید، بکنید.
ما چند نفر شدیم یه دفتری درست کرده‏ایم به نام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) دو سال است بنده مؤسس بوده‏ام دعوت کردیم از آقایان تشریف آوردند کارهای خوبی هم شده، دبیر این حرکت آقای ابوترابی بود که بعد از اینکه دو ماه گذشت تصادف کرد و به رحمت خدا رفت ابوترابی دبیرش بود، الان دبیرش آقای دکتر شیبانی است، دعوت کرده‏ایم از جمعی از فرهنگیان و علما و هیچ کدام هم از جزء انجمن حجتیه نیستیم، کارهای خوبی هم شده، صد تا طلبه فاضل را گرفته‏ایم در قم در یک منزلی، تخصصی راجع به مسائل مهدویت کار می‏کنیم، این به سوی ظهور در شبکه 2، همه شکبه‏های تلویزیون الحمدللّه درباره امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کار می‏کنند، راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) جمع شوید و محله به محله کار بکنید. امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) که در حد مشکلات و چراغانی کم است، فرهنگ امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف)، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) یعنی امید هستی، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) یعنی کسی که تمام وعده‏های قرآن به آن بند است. «جاء الحق و زهق الباطل» مصداقش آن است. «لیظهره علی الدین کلّه» در قرآن سه بار آمده، «لیظهره علی الدین کله» سه بار در قرآن تکرار شده یعنی کره زمین به دست اسلام خواهد افتاد و همه انبیاء و اولیاء منتظر یه همچین روزی هستند که این وعده عملی بشود. امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) امید هستی است جمع شوید گروه گروه، گروه، هیأت، هیأت، مثل هیأت هایی که برای امام حسین (علیه السلام) پلو می‏پزند برای نیمه شعبان هم پلو بپزند، شوفرهای تاکسی روز نیمه شعبان یک ساعت کرایه نگیرید از ساعت 11 تا 12 به عشق حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بگویند از ساعت 11 تا 12 ما کرایه نمی‏گیریم یک ساعت کرایه نگیرند، حالا صد، دویست، پانصد کمتر، نگیرند هر شاعر یه شعر برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) و نویسنده‏ها یه مقاله برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بنویسند. توی هر فامیلی چند تاکلمه مهدی باشد، این عشقشان را نسبت به آن کسی که روزی صد بار به ما دعا می‏کند. دیدید توی اسکناس یه نخ است، آن نخ ارزش می‏دهد، ارزش می‏دهد به اسکناس، نخ هستی اوست «حبل اللّه المتین» مهدی نخ هستی تو هستی «و صراطه مستقیم» تمام این امواج و کارها مال برق است و برق هستی حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) است.
 «لو لا الحجّة لساخت الارض» اگر برق برود همه کارخانه‏ها می‏ایستد. اگر مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) نباشد شیعه و سنی، نه یکی و دو تا و صد تا و چهل تا و پنجاه تا، یه هیأت حدیث داریم که حضرت فرمود: من می‏روم بین شما دو چیز دارم، قرآن و اهلبیت هرگز جدا نمی‏شوند.
6-اون هایی که می‏گویند. مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هنوز متولد نشده است، من نمی‏دانم پاسخ این حدیث را چه می‏گویند: پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرمود: «لن یفترقا» از هم جدا نمی‏شوند، تا قرآن هست. باید یک رهبر معصوم هم باشد باید یه کسی باشد که آفرینش به نماز او ارزش بدهد. چون قرآن می‏گوید:
 «و ما خلقت الجن و الانس الّا لیعبدون» هستی را برای عبادت آفریده‏ام عبادت ما که ارزش، آقایان کوچولو هم که پای تلویزیون «اللهم کن لولیک» بلد نیستند بگویند: «السلام علیک یا مهدی»، زنهای خانه دار همه، سلام بر مهدی، «السلام علیک یا مهدی». توجه به مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) چون مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) زنده است و قرآن می‏فرماید: شما که سلام می‏کنید او جواب گرمتر به شما می‏دهد. شما که سالم به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) کردی امام زمان به شما توجه می‏کند و جواب گرم‏تر می‏دهد و توجه ما به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) چیزی نیست اما توجه امام زمان به ما خیلی، ما خانه رو به خورشید بسازیم چیزی گیر خورشید نمی‏آید اما خورشید بتابد توی خانه ما خیلی چیز گیر ما می‏آید، ما خانه رو به خورشید، یا پشت به خورشید برای خورشید چیزی نیست، ما به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) سلام بکنیم یا نکنیم. ولی توجه امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) به ما خیلی ارزش دارد. مهدی جان کشور مال خودت است مراجع ما روی تشک تو نشسته‏اند، رهبر ما بچه توست، امت ما امت توأند؛ تو را به مادرت زهرا از خدا بخواه رهبر ما، دولت ما، امت، جوانها ناموس و نسل و انقلاب و مرز و عزت و قدرت ما روز به روز بیشتر بشود.
و هیچ ضربه‏ای به این نظام و ناموس و دین و دنیای ما، ضربه‏ای وارد نشود.
همینطور که طاغوت ایران را شکستی، طاغوتهای جهان را بشکنی.
آنهایی را که در راه هدف تو کار می‏کنند مورد لطف خاص خودت قرار بده.
آنهایی که در ضد تو قدم برمی‏دارند اگر قابلند هدایت و اگر قابل نیستند، خودت این‏ها را نابود کن. و شر اشرار را از سر ما کم کن.
بنابراین از کلمه انجمن حجتیه نترسید، هر کسی هر کجا هست یه گروهی شود، دو تا، ده تا، راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) هم چراغانی، هم پلو دادن، گوشت دادن، ولیمه دادن، شما که بچه‏ات متولد شد می‏خواهی گوسفند عقیقه کنی نیمه شعبان باشد، کارهای خیر و بریز و بپاش‏ها را، شما که سرهنگ را می‏خواستی تیمسارش کنی، نیمه شعبان باشد، فارغ التحصیلی و جشن آن نیمه شعبان باشد، و اگر گوشواره برای دختر می‏خواهی بخری، نیمه شعبان باشد، یعنی یه مقداری کارها را بیندازیم روی بار نیمه شعبان که شیرین شود پهلوی نسل ما.
خدایا! معرفت ما را نسبت به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف) بیشتر و ما را مشمول دعای خاصش قرار بده.
«والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته»
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی    جلد : 1  صفحه : 953
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست