نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 99
بسم الله الرحمن الرحیم الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
در محضر دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی رحمه الله علیه هستیم پنجمین جسله ازدواج است كه میخواهم بگوئیم مطالبی كه گفتیم این بود كه زوجیت نه تنها در انسان در حیوان و گیاه هم هست همه اقوام و ملتها زوجیت دارند ارضاء غریزه جنسی، آزاد آن افراط است، سركوب آنها تفریط است، اعتدال آن در اسلام هست مطالبی را گفتیم و اهمیت ازدواج و ترك ازدواج چی است ترك ازدواج هم مذمت شده است روایت داریم در كتاب كافی جلد پنجم كه دختر مثل میوه هست اگر به وقت چیده نشود فاسد میشود البته پسر هم. . .
1- تناسب سنّ ازدواج با توقعات
یعنی ازدواج سنی دارد اگر گذشت عوارضی پیدا میشود كه هم توقعها بالا میرود از جوان بیست و دو ساله و دختر شانزده ساله كسی توقع ندارد اما داماد سی و پنج ساله میگویند تو سی و پنج سال توی تهران یك اتاق نتوانستی درست كنی؟ سن كه رفت بالا توقع هم بالا میرود شما از طلبه یك عیدی مختصری میخواهی اما اگر رفتی پهلوی یك آیت الله توقعات بیشتر میشود از یك سرباز آدم یك خودكار بگیرد میگوید دست شما درد نكند اما وقتی شد امیر و سردار و سرلشگر دیگر خودكار بدهد میگویند تو با این درجه یك خودكار میدهی؟ یعنی هر چه سن میرود بالا توقع عروس و داماد و فامیل بیشتر میشود و لذا ما بیخود برای دیگران پول جمع نكنیم هر چه میشود ازدواج را عجله كنیم. اولاد میوه است اگر به وقت ازدواج نكند مثل میوهای به وقت چیده نشود میوه به وقت چیده نشود طعم آن برمی گردد فاسد میشود بدترین افرادی كه از دنیا میروند جوانهای ناكام هستند حدیث داریم كه ازدواج نكرده از دنیا میرود یعنی اینقدر ازدواجش را به عقب میاندازد كه مرگ را میبیند و همسر نمیبیند.
2- جواز نگاه كردن، برای انتخاب همسر
راجع به ازدواج مسائلی است اول اینكه نگاه بكنیم یا نگاه نكنیم؟ اگر كسی آدم نیت دارد با او ازدواج كند باید نگاه كند یعنی مانعی از نگاه كردن نیست قرآن هم آیاتی دارد كه اشارهای میكند منتهی صریح نیست میگوید به كسی كه میخواهی او را بگیری نگاه كنی طوری نیست (;وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ) (الأحزاب/52) یعنی اگر زیبائی زنی و دختری شوكه در تو بوجود آورد تعجب كردی عجب شكلی دارد، اگر آدم نگاه نكند آدم تعجب نمیكند اینكه میگوید به تعجب وا داشت این پیداست كه. . . البته ممكن است شامل غیر شكل هم ممكن است بشود كه بگوید اِه این خانم پزشك و متخصص است با این سن این خانم این همه هنر دارد ممكن است بخاطر هنر و كمالات هم آدم تعجب بكند ولی ظاهر آیه حسن جمال و زیبائی است. حضرت شعیب پیغمبر وقتی خواست دخترش را به موسی بدهد دو تا دختر داشت فرمود (;قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ) (القصص/27) من یكی از این دخترهایم را به تو میدهم اینكه میگوید هاتین اشاره است پیداست این دخترها جلوی چشم موسی بودند وگرنه اگر پشت دیوار بودند نمیگوید من یكی از این دخترهایم را به تو میدهم این دختر پیداست دخترها جلوی چشم موسی بودهاند البته این نگاه هم نه اینكه چشم چرانی كنیم ببینیم كدامها خوب هستند برداریم اگر تصمیم گرفتیم بعد آنوقت ملاقات جایز است عرض كنم كه حرفها در ازدواج باید شفاف باشد قرآن میگوید (;لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا) (البقرة/235) مراحل خواستگاری، مسئله انتخاب همسر، دیدن همسر، عقد همسر، شرط ضمن عقد، خواستگاری، این مراحل را پای سفره قرآن بنشینیم. راجع به اهمیت ازدواج از چند نظر اهمیت دارد از نظر حقوقی، از نظر جنسی، از نظر روانی، دینی، توسعه و اقتصاد، اهمیت ازدواج از هر نظر این اهمیت دارد(اول اهمیت جنسی را بگویم كه آن فشارش از همه بیشتر است مسئله شهوت شوخی نیست آمیزش شب اول ماه مكروه است حرام نیست جز شب اول ماه رمضان كه مستحب است مستحب است كه زن و شوهر آمیزش كنند چرا؟ چون شب اول ماه رمضان خدا میخواهد بگوید فردا شما روزه هستید به خانمت دست درازی نكن چون میگوید به خانمت دست درازی نكن میگوید فردا كه اول رمضان است تامین باش كه بتوانی. . . مثل اینكه میگویند بنزین بزن تا كیلو متر فلان میروی وقتی اسلام میخواهد باری روی دوش كسی بگذارد باید او را تأمین بكند خیلی كتاب خوبی داریم ما مزه قرآن را نفهمیدهایم قرآن اول میگوید (;كُلُوا مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا) (المؤمنون/51) چیزی بخور بعد عمل صالح انجام بده یعنی عمل بعد از خوردن است خداوند وقتی میخواهد بگوید عبادت كنید میگوید (;فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ) (قریش/3) چرا؟ برای اینكه (;الَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ) (قریش/4) یعنی اگر خواستیم. . . پدر بزرگی قدیم از كاشان میخواست بیاید قم این سرامیك فروشها سوتكهایی داشتند كوچك بود مثلاً شكل آفتابه منتهی خیلی كوچك بود اینرا فوت میكردی سوت میزد نوهها جمع شدند گفتند پدربزرگ میروی قم یك سوتك برای من بیاور آن گفت یكی برای من آن یكی گفت یكی برای من یكی از این بچهها یك یك قرانی گذاشت دست پدر بزرگ گفت بابا جان یك سوتك هم برای من بیاور گفت ها! سوتك تو صدا خواهد كرد! سوزنی كه نخ دنبال آن هست میدوزد بنابراین نیاز جنسی. . .)
3- توجّه اسلام به نیاز جنسی انسان
قبلاً در ماه رمضان یك ماه آمیزش جنسی ممنوع بود هم شبها و هم روزها این مسلمانها توان نمیآوردند یك ماه این است كه دسته گل آب میدادند (;أُحِلَّ لَكُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَیْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَكُمْ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنْ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنْ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیَامَ إِلَى اللَّیْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ) (البقرة/187) شب اول ماه رمضان آمیزش جنسی حلال است خانم برای مرد لباس است و مرد هم برای زن لباس است حالا خیلی نكته توی این لباس است چرا تشبیه به لباس شده است لباس آدم را حفظ میكند همسر هم آدم را حفظ میكند لباس زینت است همسر هم زینت است لباس آرامبخش است همسر هم آرامبخش است اینها خیلی نكته توی آن هست، خدا میداند كه شما خیانت میكنید به خودتان، گفتهایم دست درازی نكنید شما دست درازی میكنید خیلی خوب حالا غلطی كردهاید طوری نیست توبه كنید خدا شما را بخشید و شما را عفو كرد پس لااقل روزها دست درازی نكنید یعنی خلاصه خدا هم عقب نشینی كرد اول گفت نه شب و نه روز بعد گفت لااقل روز این كار را نكنید. (این فشار شهوت است از این آیه فشار شهوت استفاده میشود. میگوید آمیزشتان هم مرغ و خروسی نباشد هدف مكتبی داشته باشید حالا یا برای اینكه من تامین بشوم كه فردا بتوانم تقوا داشته باشم یا اولاد صالح است بعد میگوید بخورید و بیاشامید از غروب تا سحر بخورید و بیاشامید همین كه سپیده صبح شد دیگر نخورید البته یك عارفی اینطور معنا میكرد میگفت بخور و بیاشامید تا موی سفید پیدا شد دیگر بس است جوانی هم مرزی دارد تو دیگر با این قیافهات دیگر چرا؟ البته آن معنای عرفانی است من خیلی این تفسیرها را قبول ندارم. بعد میگوید روزه را تا غروب بگیرید با خانمها دست درازی نكنید وقتی شما معتكف هستید توی مسجد سه روز میخواستند بروند توی مسجد عبادت كنند آنجا هم میخوستند قرآن گفته این سه روز را دست نگه دار اینها آیه قرآن است من نمیدانم ما باید به پدر و مادرهایی بخندیم كه میگویند حالا بگذار باشد زود است. ما گاهی وقتها یك توقعات. . . خیلی غصه میخورم ما هنوز به احكام اسلام تماماً عمل نكردهایم ما از شرق و غرب بیرون آمدهایم نه شرقی هستیم و نه غربی هستیم داریم به سمت اسلام میرویم اسلام ناب این است. نیاز جنسی جوری است كه حتی در حال اعتكاف توی مسجد هم مثل اینكه هوسهایی میكردند خدا گفت بابا هنوز معتكف هستید پیغمبر سوار حیوانی بود حیوان خیلی قوی بود یك نفر هم پشت سر پیغمبر نشسته بود یك خانمی آمد با پیغمبر صبحت كند این كسی كه پشت سر پیغمبر بود به این خانم نگاه بد میكرد پیغمبر حالا چی دستش بود همچین كرد كه جلوی چشم این را گرفت اینكه پشت سر پیغمبر بود همچین كرد پیغمبر همچین كرد باز این همچین كرد یعنی كنار پیغمبر خودش را نگه نمیدارد.)
4- توجه جدی والدین به نیاز فرزندان
مسئله ازدواج یك نیاز جنسی است پدر و مادرها اینكه میگویم برای آنهایی میگویم كه دارند. بعضی پدر و مادرها مشكل دارند پدر و مادری كه مشكل دارد چاره چیه؟ اما خیلی از پدر و مادرها والله بالله تالله مشكلی هم ندارند طبقه بالا خالی است پسرش هم زن میخواهد دخترهای فامیل هم همسایه و هم شاگردی هم پسر را میخواهند این هم آن را میخواهد هیچ مشكلی هم ندارند میگوید باشد برای بعد این پدرهای بی خیال مادرهای بی خیال من فقط به پدر و مادرهای بی خیال میگویم سه تا حرف به من بزنید یك بگوئید ما راضی هستیم كه بچهمان گناه بكند هر پدر و مادری كه راضی باشد به گناه بچهاش در گناه بچه شریك است و این چقدر زشت است كه پسر و دختر گناه بكنند و پدر و مادر پیر در گناه شریك باشند دوم یا بگوئید بچهمان مثل یوسف خودش را نگه میدارد به صد و بیست و چهار هزار پیغمبر بچه شما یوسف نیست بگوئید گناه نمیكند یوسف است دروغ است بگوئید نه بچه ما همینطور میسوزد و میسازد چرا راضی هستید كه بچهات بسوزد؟ آخر اتاق ما هنوز پشت آن سنگ مرمر نیست سنگ جماد است بچه شما انسان است خانه شخصی جماد است انسانیت را میسوزاند بخاطر اینكه میخواهد خانهاش چنین باشد ما یك خورده باید حساب كنیم كه چه را فدای چه میكنیم. «زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنْ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنْ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» آل عمران/14(زینت داده شده برای مردم شهوتها آنوقت شهوتها چند تا شهوت است.) برای مردم علاقه به شهوتها هست اول همه گفته است همسر بعد گفته بچه بعد گفته درآمدهای كذایی، نقره، طلا، اسب و دامداری و كشت و. . . در میان همه علاقهها آنچه اول همه اسمش را برده است نساء است در تمایلات میل جنسی از همه جلوتر است.
5- ملامتِ بی همسران، نه همسردارن
اگر عروس و داماد میخواهند پهلوی هم باشند كسی سر به سر اینها نگذارد قرآن میفرماید (;قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ) (المؤمنون/1) (;الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ) (المؤمنون/2) (;وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ) (المؤمنون/3) (;وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ) (المؤمنون/5) (;إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ) (المؤمنون/6) مومنین رستگارند در نمازهایشان خاشع هستند باحال نماز میخوانند از لغو دروی میكنند زكات میدهند بعد میگوید از نظر شهوت خودشان را حفظ میكنند بعد میگوید نسبت به خانم هایشان بعد میگوید اینها را ملامت نكنید الان توی جامعه ما بسیاری از عروس و دامادها را ملامت میكنند ما سراغ داریم عروسی كه پنج ماه است حامله است به پدر و مادرش هم میترسد بگوید میگوید اِه با داماد نشستی فوری حامله شدی؟ خوب چه اشكالی دارد؟ ملامت ندارد آمیزش و بودن عروس و داماد با هم هیچ ملامتی ندارد حتی در ماه محرم و صفر بله عاشورا حسابش جداست اما دو ماه عروس نیاوریم آیه داریم؟ نه حدیث داریم؟ نه خود پدرها و مادرها علما و بزرگان توی این دو ماهه هیچ دست از پا خطا نمیكنند؟ حالا هر چه تقوا است باید سر این جوان بیچاره باشد ما به تاسوعا و عاشورا احترام میگذاریم اما معنای احترام این نیست كه دو ماه همه مراسم تعطیل باشد آقا پدرم مرده، خدا رحمتش كند چكار داریم به آن، ازدواج بخاطر مرگ بخاطر چله فلانی سال فلانی همه اینها «فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ» قرآن میفرماید همین كه عقد شرعی بسته شد آمیزش جنسی در هر مكان هر زمان هر سن هر شرائط «فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ» ملامت ندارد. ما داریم آدمهایی كه دست به خودكشی زدهاند الله اكبر میگوئیم مگر گناه كرده ای؟ میگوید نه خواهند گفت دیشب عقد بود صبح هم عروسی بود بله همان دیشب باید عروسی میبود صبح هم نه، اینكه ملامت نكنیم آیه قرآن است یعنی سرزنش نكنید اگر عروسی را. . . بعضیها میگویند فامیلهای ما دخترهایشان را در سن بیست و چهار ساله شوهر میدهند من چهارده ساله؟ خوب بله، هر كه هر چه میگوید بگوید اگر دختر شما خواستگار دارد و اگر دختر شما علاقه دارد پسر هم علاقه دارد اگر كارهای مقدماتی دقتهای لازم را كردید چكار دارید به اینكه همسایهمان دختر هجده ساله دارد دختر خالهمان هم دختر بیست و چهار ساله دارد حالا آنكه نشده ما بیائیم و بگوئیم اگر قایقی غرق شدند همه غرق شدند بگوئیم همه غرق شدند من هم كه شنا بلدم غرق شوم حالا همه غرق شدند شنا بلد نبودند تو كه شنا بلدی چرا غرق میشوی؟ اینها را بیخود معطل نكنیم.
6- آثار حقوقی ناشی از تشكیل خانواده
مسئله دوم نیاز حقوقی است من یك مسائلی را از نظر حقوقی خدمتتان بگویم اگر هرزگی توی جامعه باشد نسبها به هم میخورد معلوم نیست كی پسر كی است كی مادرش كیه؟ آنوقت نسب حدود هجده تا حق نوشته ام. تبعیت فرزند از والدین در اسلام(در پاكی و نجسی در بردگی و حریت، جواز ربا، اگر معلوم بشود پدر كی است و پسر كی است ربایی كه میگویند حرام است ربا همین كه متاسفانه توی جامعه ما بعضیها عمل میكنند میگویند تو هر كاری میخواهی بكن من كاری به كار تو ندارم من ماهی اینقدر میگیرم این ربا است قطعاً و حرام است قطعاً و گناهش مثل زنای با مادر است مضاربه حساب آن جداست كه میگوید من یك میلیون ده میلیون صد میلیون به تو میدهم كاسبی كن هر چه گیرت آمد مقداری تو بردار مقداری هم من این طوری نیست سود كردی با هم میخوریم سود نكردی هیچی اما ماهی یك میلیون اینقدر میگیرم این رباست ولی همین ربا پدر و پسر. . . بین پدر و پسر ربا جایز است، اگر پدری بچهاش را كشت نباید پدر را كشت باز هم پدر قاتل حریم دارد، عدم گواهی پسر علیه پدر اگر پسری گفت كه من دیدم پدرم همچین كرد همچین گفت توی دادگستری قبول نمیكنند پدر از دنیا میرود نمازهای قضای او بر گردن پسر بزرگ است) مسائل ارث حقوق است مسئله محرم بودن و حرام بودن ازدواج با یك گروههایی حقوقی است ولایت پدر و جد. . . این ولایت توی قرآن هم آمده است (;بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ) (البقرة/237) البته دختر و پسری كه برده نیستند مثل شما آزاد هستند بسیاری از فقها میگویند بدون اجازه پدر نباید عقد كرد. اجازه پدر احترام به پدر هست علاوه بر اینكه فیلتر اطمینان هم هست. ما یكوقت با حاج سید مهدی آقای طباطبایی عقدی بودیم بنا بود كه یكی وكیل عروس بشود و یكی وكیل داماد صیغه عقد را بخوانیم وقتی ایشان رفت صیغه عقد را بخواند رفتند از خانم عروس بله گرفتند گفت شما كی هستی؟ گفت شوهر عمه عروس هستم گفت شما اجازه میدهی كه صیغه عقد را بخوانم؟ شما كی هستی؟ گفت من پسر داییاش هستم، شما كی هستی؟ شوهر خالهاش هستم من دیدم آقای طباطبایی از همه اجازه گرفت تعجب كردم گفتم آقا دختر باكره فقط یك نفر اجازه دارد آن هم پدر است شما از همه اینها اجازه گرفتی گفت از پدرش اجازه میگیریم برای اینكه عقدمان درست بشود از اینها هم اجازه میگیریم این آقایی كه آمده نشسته یك ریشی بجنباند وقتی گفتیم با اجازه تو عقد را میخوانیم فردا یك بخاری میآورد او میرود یك پتو میآورد او میرود جارو برقی میرود میگوید با اجازه من خواندند تا من نگفتم نخواندند میگفت اینها سركاری است ولی سركار درستی است بعضی كارها درست است. قرآن بخوانم برای بعضی كارهایی كه درست است كسی مرده دارند ارث او را تقسیم میكنند یك نفر آمد گفت سلام علیكم قرآن میگوید یك چیزی هم به او بدهید بابا این كه وارث نیست بله ولی نگاهش خورده است شما گوسفند را داری تكه تكه میكنی یك كسی وارد شد تا نگاهش خورد به او بدهید بله یكوقت هست شما یك چیزی را میآوری در خانه ما میدهی آن یك وظیفه است شما اگر یك جعبه جلوی جمع به من دادی یك جعبه گز دادی من اگر آدم خوبی باشم باید همانجا درش را باز كنم به همه بدهم وقتی نگاهشان افتاد حق نگاه دارند آیه نگاهش به آن خورده این است (;وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ) (النساء/8) یعنی دارید اموال را بین خودتان تقسیم میكنید یك كسی وارد شد گفت سلام علیكم این حق سلام علیك دارد. احترام بگذاریم.
7- توجه به مسائل حقوقی و عاطفی خانواده
حق سرمایه داری، زن اگر سرمایه دار است و شوهرش هم معمولی است باز با اینكه شوهرش معمولی است و زن چند برابر مرد پول دارد باز هم باید مرد خرجی خانم را بدهد آقا تو میلیاردر هستی به تو چه كه میلیاردر هستم این مال مسائل حقوقی است اما اگر خواسته باشند زندگی شیرین باشد باید زنی كه زندگیاش خوب است از شوهرش چیزی نخواهد یك خورده لوتی گری كنید. یك كسی، حالا اسمش را نمیبرم چون شرایطاش شرایط خاصی است كلی میگویم ما آدم داشتهایم وضع مالیاش خوب بوده صد قطعه زمین داشته است به صد نفر فقیر داده كه حتی میگفت فقیره پول برای ثبت كه سند را به اسم خودش كند نداشته است قطعاتی كه زمینهای گران خود حضرت امام دویست قطعه زمین خمین را داشت مال ارث او بود به امام جمعه خمین نوشت این زمینی كه از ارث به ما رسیده است قطعه قطعه كن بده به فقرای خمین خدا رحمت كند حاج احمد آقا را نوشت یكی از فقرای خمین من هستم یك تكه هم به من بدهید دویست قطعه زمین زنی كه وضعاش خوب است دیگر چكار داری به شوهرت از باب عاطفه خوب است ولی از باب حقوقی نه باید خرجیاش را شوهرش بدهد. عاق والدین حقوق است، صله رحم، عقیقه مستحب است، عده نگه داشتن، انتظار زن باردار برای ازدواج مجدد، صبر كند تا بچه دار شود بعداً، حرمت زنا و ازدواج با زن شوهر دار اینها همه مسائل حقوقی است ازدواج كه میگویند مهم است یكسری حقوق پیدا میشود هرزگی هر جوری میخواهد آزاد آزاد كمونیست جنسی یعنی اشتراكی جنسی اینرا كسی قبول نمیكند اگر هرزگی باشد كه بعضی از كشورها هم همینطور است كه انسان آزاد آزاد است مطلق مطلق این پیداست كه تمام حقوق. . . یك كارمند شهرداری اگر ماشین به او بخورد این انسان است مسلمان است شریف است حق حیات به گردن ما دارد هزار تا حق دارد اینطور نیست كه كارگر شهرداری بود موتوری زد خوب مرد كه مرد این حرفها نیست ساده ترین كارمند تا شریف ترین كارمند یك جور است حقوق، علی بن ابی طالب(علیه السلام) بهترین آدمها و ابن ملجم پست ترین آدمها اما از نظر حقوقی یك جور هستیم(ضربه بضربه) او یكی زده است شما هم یكی بزن حق نداری بگویی او علی را كشته است شما هم اینقدر بده تا بكشند اگر با ضربه اول كشته نشد كاری با او نداشته باشید علی(علیه السلام) با ابن ملجم از نظر حقوقی یك جور هستند الله اكبر آمریكا میگوید دو تا برج در آمریكا خراب شد كل افغانستان باید خراب بشود در زمان ما این همه دانشكدههای حقوق و دانشگاهای حقوق علم پیشرفت كرده است ولی انسانیت پیشرفت نكرده است الان ما هزاران برابر صدر اسلام دكترای حقوق و حقوقدان داریم اما الان در دنیای حقوق و حقوق بشر آمریكا افغانستان را گرفت برای اینكه گفت دو برج خراب شد كل افغانستان باید خراب بشود امام علی(علیه السلام) میگوید(ضربه بضربه) یكی به یكی ازدواج یكی از قداستهایش این است كه فامیلی روشن میشود و حقوق حفظ میشود اهمیت ازدواج از نظر روانی و دینی و توسعه و اقتصاد جلسه بعد. والسلام علیكم و رحمة اللَّه و بركاته
نام کتاب : درس هایی از قرآن نویسنده : محسن قرائتی جلد : 1 صفحه : 99