مىشود كه بديهى بودن آن چيز در اسلام براى او آشكار شود و با توجه و علم آن چيز را انكار كند
شراب و فقاع
{aمسأله 20-a}الكل صنعتى كه براى رنگ كردن درب و امثال آن بكار مىرود اگر انسان نداند كه در آن از چيز مست كننده و روان استفاده شده است،پاك مىباشد
{aمسأله 21-a}اگر انگور و آب انگور بخودى خود يا به واسطه پختن جوش بيايد خوردن آن حرام است اما پاك مىباشد.
{aمسأله 22-a}خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند پاك هستند ولى خوردن آنها بنابر احتياط واجب حرام است و علامت جوش آمدن آنها تركيدن آنها است
{aمسأله 23-a}آب جو نجس است اما ماءالشعير پاك است مشروط بر اينكه مست كننده نباشد
عرق جنب از حرام و عرق حيوان نجاستخوار
{aمسأله 24-a}عرق جنب از حرام بنابر احتياط واجب نجس است:چه در حال جماع بيرون آيد يا بعد از آن،از مرد باشد يا از زن،از زنا باشد يا از لواط يا از وطىونزديكى كردن با حيوانات يا از استمناء.( واستمناء آن است كه انسان باخود كارى كند كه منى از او بيرون آيد ).
{aمسأله 25-a}اگر انسان در موقعى كه نزديكى با زن حرام است مثلاً در