بداند پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز پاك مىشود، نبايد غسل كند، و اگر احتمال دهد خون او از ده روز مىگذرد احتياط واجب آن است كه استظهار نمايد بترك عبادت تا وقتى كه ظن پيدا كند كه خون از ده روز مىگذرد، پس اگر پيش از تمام شدن ده روز يا سر ده روز از خون پاك شد، تمامش حيض است و اگر از ده روز گذشت، بايد عادت خود را حيض وبقيّه را استحاضه قرار دهد وعبادتهايى را كه بعد از روزهاى عادت بجا نياورده قضا نمايد.
- {aمسأله 511 - a}اگر چند روز را حيض قرار دهد وعبادت نكند، بعد بفهمد حيض نبوده است، بايد نماز وروزهاى را كه در آن روزها بجا نياورده قضا نمايد.
- {aمسأله 512 - a}اگر چند روز را به گمان اين كه حيض نيست عبادت كند، بعد بفهمد حيض بوده، چنانچه آن روزها را روزه گرفته بايد قضا نمايد.
نفاس
- {aمسأله 513 - a}از وقتى كه اوّلين جزء بچه از شكم مادر بيرون مىآيد، هر خونى كه زن مىبيند، اگر پيش از ده روز يا سر ده روز قطع شود خون نفاس است و زن را در حال نفاس، نفساء مىگويند.
- {aمسأله 514 - a}خونى كه زن پيش از بيرون آمدن اوّلين جزء بچه مىبيند نفاس نيست.
- {aمسأله 515 - a}لازم نيست كه خلقت بچه تمام باشد، بلكه اگر خون بستهاى هم از رحم زن خارج شود وخود زن بداند، يا چهار نفر قابله بگويند، كه اگر در رحم مىماند انسان مىشد، خونى كه تا ده روز مىبيند خون نفاس است.
- {aمسأله 516 - a}ممكن است خون نفاس يك آن بيشتر نيايد، ولى بيشتر از ده روز نمىشود.
- {aمسأله 517 - a}هرگاه شك كند كه چيزى سقط شده يا نه، يا چيزى كه سقط شده اگر مىماند انسان مىشد يا نه، لازم نيست وارسى كند، وخونى كه از او خارج مىشود شرعاً خون نفاس نيست.
- {aمسأله 518 - a}توقّف درمسجد ورساندن جايى از بدن بخطّ قرآن و كارهاى