يك ماه پى در پى خون ببيند، به اندازه روزهاى عادت او نفاس است وده روز از خونى كه بعد از نفاس مىبيند اگرچه در روزهاى عادت ماهانهاش باشد استحاضه است، مثلاً زنى كه عادت حيض او از بيستم هر ماه تا بيست وهفتم آن است، اگر روز دهم ماه زاييد وتا يك ماه يا بيشتر پى در پى خون ديد، تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز حتّى خونى كه در روزهاى عادت خود كه از بيستم تا بيست وهفتم است مىبيند استحاضه مىباشد و بعد از گذشتن ده روز اگر خونى را كه مىبيند در روزهاى عادتش باشد، حيض است چه نشانههاى حيض را داشته باشد يا نداشته باشد و همچنين است اگر در روزهاى عادتش نباشد ولى نشانههاى حيض را داشته باشد، امّا اگر خونى كه بعد از گذشتن ده روز از نفاس مىبيند، در روزهاى عادت حيض او نباشد ونشانههاى حيض را هم نداشته باشد، استحاضه است.
- {aمسأله 526 - a}زنى كه در حيض عادت ندارد، اگر بعد از زايمان تا يك ماه يا بيشتر از يك ماه خون ببيند، ده روز اوّل آن نفاس است وده روز دوم آن استحاضه است و خونى كه بعد از آن مىبيند، اگر نشانه حيض را داشته باشد حيض وگرنه آن هم استحاضه مىباشد.
غسل مسّ ميّت
- {aمسأله 527 - a}اگر كسى بدن انسان مرده را كه سرد شده وغسلش ندادهاند مسّ كند يعنى جايى از بدن خود را به آن برساند بايد غسل مسّ ميّت نمايد، چه در خواب مسّ كند چه در بيدارى، با اختيار مسّ كند يا بىاختيار حتّى اگر ناخن واستخوان او به ناخن و استخوان ميّت برسد بايد غسل كند، ولى اگر حيوان مردهاى رامسّ كند غسل بر او واجب نيست.
- {aمسأله 528 - a}براى مسّ مردهاى كه تمام بدن او سرد نشده، غسل واجب نيست اگرچه جايى را كه سرد شده مسّ نمايد.
- {aمسأله 529 - a}اگر موى خود را به بدن ميّت برساند يا بدن خود را به موى ميّت يا موى خود را به موى ميّت برساند، غسل واجب نمىشود در هر سه مورد در صورتى است كه موى نازك چسبيده به بدن نباشد. ـ