نام کتاب : BOK35182 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 110
{aدر غير ذى روح اشكال ندارد.a}
س 2 - آيا بين مجسّمههاى نيم تنه و ناقص با مجسّمههاى تمام قدّ و كامل از نظر شرعى فرقى وجود دارد؟
{aج 2 - اگر مجسّمه به طورى باشد كه صدق تمام بدن انسان يا حيوان كند مثل اين كه انسان نشستهاى را تجسيم كنند، حرام است ولى در مثل نيم تنه و سر انسان حرام نيست.a}
س 3 - تصاوير فرشته و جنّ به صورت مجسّمه و به صورت منقوش چه حكمى دارد؟
{aج 3 - ساختن مجسّمه فرشته و جنّ حرام است، ولى به صورت منقوش كراهت دارد.a}
س 4 - آبا بين تصوير موجودات جاندار به گونه پيكر تراشى و تنديس يا به گونه نقش و عكس بر روى كاغذ، ديوار و پارچه يا تصوير موجودات بى روح به شكل مجسّمه و تنديس موجودات بى روح به صورت نقّاشى و عكّاسى با صرف رنگ آميزى و نقش نگارى به صورت خطوط متوازى و بدون نمودار شكلى (ثوب مَعلّم يامُعلّم) با يكديگر از نظر فقهى تفاوت دارند؟
{aج 4 - پيكر تراشى و تنديس ذى روح حرام است و در بقيّه صور از عكس و نقّاشى و مجسّمه غير ذى روح حرمت نيست و در مثل عكس و نقّاشى مكروه است.a}
س 5 - نظر مبارك را در خصوص تصاوير تخيّلى، برقى و كامپيوترى مجسّمه و تصاوير كاريكاتور و كارتنى بيان فرمائيد؟
{aج 5 - در اين جهت تفاوت نمىكند و هر جا صدق عكس و نقّاشى كند كراهت دارد در صورتى كه نقّاشى ذى روح باشد.a}
س 6 - نظر شما با استناد به متون دينى اسلام (قرآن و احاديث) در مورد ساخت نيم تنه و يا پيكره كامل پيامبران و امامان چيست؟
نام کتاب : BOK35182 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 110