كند، و قدرت پرداخت آن را بدون مشقّت بعد از آن داشته باشد حجّ بر او واجب مىشود و كفايت از حجّة الإسلام هم مىكند.
{aمسأله 21:a} كسى كه مخارج حجّ را دارد و بدهى نيز دارد، چنانچه بدهى او مدتدار باشد و مطمئن باشد كه در وقت اداء بدهى، تمكين از اداء آن را دارد، واجب است به حجّ برود، و همچنين در صورتى كه وقت اداء بدهى رسيده، ولى طلبكار راضى به تأخير اداء باشد و بدهكار مطمئن است كه در وقت مطالبه مىتواند بدهى را اداء نمايد اگر بدهى مال بعد از به دست آوردن آن پولى است كه به وسيله آن مىتواند حجّ را به دست آورد، بعيد نيست كه حجّ بر او واجب باشد و در غير اين صورت حجّ واجب نيست.
{aمسأله 22:a} كسى كه خمس يا زكات بدهكار است چه آنكه به عين مالش تعلّق گرفته باشد يا بر ذمّهاش، در صورتى مستطيع مىشود كه علاوه بر آنها مخارج حجّ را داشته باشد.
{aمسأله 23:a} كسى كه از جهت مالى مستطيع است و از