برنگشتن داشته باشد.
{aمسأله 86:a} مستحب است از طرف خويشاوندان يا غير آنها حجّ به جا آورد تبرعا، چه زنده باشند يا مرده و همچنين از طرف معصومين و نيز طواف از طرف آنها و غير آنها مستحب است، به شرط آنكه در مكه نباشند يا معذور باشند.
{aمسأله 87:a} كسى كه زاد و راحله ندارد مستحب است قرض كند و به حجّ برود، در صورتى كه مىتواند قرض را ادا كند.
{aمسأله 88:a} با مال حرام جايز نيست به حجّ برود و اگر مال او مشتبه است و علم به حرمت آن ندارد، مىتواند آن را صرف كند.
{aمسأله 89:a} بعد از فارغ شدن از حجّ استحبابى مىتواند ثواب آن را به ديگرى هديه كند همچنان كه در وقت شروع مىتواند آن را نيّت كند.
{aمسأله 90:a} كسى كه مال ندارد تا با آن حجّ به جا آورد مستحب است ولو با اجاره دادن خودش و نيابت از ديگرى به حجّ برود.