{aمسأله 118:a} محاذات ثابت مىشود به علم و به دو شاهد عادل، و اگر اينها عمل نشود اگر اطمينان حاصل شد ولو به خبر يك نفر ثقه يا قول كسانى كه مطّلع به آن مكانها هستند ظاهرا كافى است، بلكه از قول كسانى كه اهل خبره هستند و از روى قواعد علميّه محاذات را تعيين مىكنند، اگر اطمينان حاصل شود كافى است.
{aمسأله 119:a} كسى كه به واسطه فراموشى يا ندانستن مسأله و عذر ديگر بدون احرام از ميقات عبور كرد پس اگر امكان برگشتن به ميقات داشت و به اعمال عمره مىتوانست با برگشتن برسد واجب است برگردد و از ميقات احرام ببندد، چه داخل حرم شده باشد يا نه و اگر ممكن نيست به نحوى كه گفته شد، پس اگر داخل حرم نشده از همان جا احرام ببندد، و احتياط مستحب آن است كه هر مقدارى مىتواند به طرف ميقات برگردد و آن جا محرم شود، و اگر داخل حرم شده واجب است، اگر مىتواند و به اعمال عمره مىرسد از حرم خارج شود و محرم گردد، و اگر نمىتواند به نحوى كه گفته شد همان جا محرم شود و