او معجزه را عمل فوق العادهاى ميداند كه چون نور آن از ناحيه پيامبر
6 ساطع شده ديدههاى بينندگان را به تحير و دهشت انداخته كه
همگان ناگزير از پذيرش آن شدهاند و اين همان آيت و نشانه پيامبرى است سپس نظرات
گذشتگان را كه در پنج اصل خلاصه شده ذكر ميكند.
1- اعجاز از جهت كلمات.
2- اعجاز از جهت گوينده يا متكلم.
3- اعجاز بر حسب اخبار غيبى.
4- اعجاز به صرفه يا منصرف شدن معارضين از مقابله با قرآن.
و بعدا بيست و هشت مزايا براى قرآن بر ميشمرد كه آخرين آنرا از بقيه
بيشتر اهميت داده و آن جذابيت روحى قرآن است.
1- فصاحت الفاظ.
2- دارا بودن اثرات ساده صحرانشينى يعنى شيرينى و فصاحت.
4- جامعيت محاسن طبيعى.
5- دارا بودن ايجاز به حد اعجاز بدون اينكه به مقصود سخن خللى وارد
آيد.
6- دارا بودن اطناب يعنى تفصيل كلام.
7- هدف متعالى قرار دادن براى مسائل و علوّ معنى.
8- اسلوبهاى تازه و روح انگيز و بهجت افزا.
9- فواصل نيكو و سجعهاى پسنديده.
10- خبر دادن از امور غيبى كه در پهنه زمان واقع ميشود.