حجّ بر پدر مستقر نشده است و يا آنكه وصيّت نكرده باشد و يا وصيّت كرده، ولى از ثلث اموال او بيشتر است، به هر كدام از پسرها كه اجازه داده شود و ديگر ورثه، توافق كنند، مستطيع مىشود و حجّ بر او واجب است.
{aسؤال «26» - a}پدرى براى حجّ، ثبت نام كرده و در وصيّتش گفته است كه برايش حجّ مستحبى بهجا آورند. پسر بزرگتر، چون ديده است كه خودش استطاعت بدنى و مالى دارد، فقط استطاعت طريقى، نداشته كه آن هم با فوت پدر، برايش حاصل شده، به نيّت خود حجّ را انجام داده، نه به نيابت از پدر، آيا حجّ او صحيح است يا نه؟ چون استطاعت طريقى نداشته مگر از طريق نيابت از پدر.
^ ج - فرض مزبور نيابت نيست، حجّ خودش صحيح و مجزى است و بايد براى پدر هم حجّ استحبابى كه مورد وضعيت است، انجام دهد.
{aسؤال «27» - a}مسلمين بعضى از كشورهايى كه