{aج 1 - اعمالشان در صورتى صحيح است كه يا موافق احتياط باشد يا مطابق فتواى مجتهدى كه وظيفه دارند از او تقليد نمايند، در صورتى كه قصد قربت در امور عبادى از آنها متمشى شود.a}
س 2 - شخصى متوجّه عنوان تقليد نبوده امّا مسئلهاى كه برايش پيش مىآمده از رساله مجتهد وقت اخذ مىنموده و عمل مىكرده آيا اين مقدار براى تحقق تقليد و بقاء پس از فوت او كافى است يا خير؟
{aج 2 - اگر عملش مطابق با فتواى مجتهدى كه مىبايست از او تقليد كند بوده اشكالى ندارد و در بقاء هم بايد نظر همان مجتهد را ملاحظه نمايد.a}
مسائل تكليف
س 1 - در چه سنّى بچّه مميّز و رشيد مىگردد؟
{aج 1 - اين يك امر عرفى است كه نسبت به افراد و محيط تفاوت مىكند و لذا هرگاه خوب را از بد تشخيص دهد او مميّز است.a}
س 2 - جاهل قاصر و مقصّر به چه كسى گفته مىشود؟
{aج 2 - جاهل قاصر كسى است كه تمكّن از تعلّم مسائل نداشته و جاهل مقصّر مقابل آن است يعنى كسى كه مىتوانسته ياد بگيرد و كوتاهى كرده و ياد نگرفته است.a}
س 3 - تعيين سنّ براى انجام فرايض دينى با احكام امضائى و معاملاتى با هم فرق دارد و آيا بين سنّ انجام فرايض دينى از قبيل نماز و روزه با احكام امضائى و معاملاتى فرقى قائل هستيد يا هر دو را در دختران نه سالگى تمام و در پسران پانزده سالگى تمام مىدانيد؟
{aج 3 - به نظر ما اگر توان بدنى و بعبارت ديگر قدرت و رشد كامل باشد تفاوتى بين وجوب احكام عبادى و صحّت در احكام غير عبادى وجود ندارد، البته در احكام عقود به معنىالعام اضافه بر بلوغ، رشد هم لازم است و لذا اگر رشد كافى وجود نداشته باشد، صحّت عقد مشكل است و همچنان كه در احكام عبادى اضافه بر بلوغ، توان بدنى و قدرت هم شرط عمل است و لذا اگر قدرت وجود نداشته باشد بسيارى از احكام عبادى واجب نيست مگر در وصيّت كه روايتى وارد است a}