نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 350
كه در اسلام تعيين شده است را شامل مىشود لذا معناى عبارت اين است كه كلّ حقوق واجبه مثل كفّاره، زكات رسمى، زكات فطره، خمس و امثال اينها را ادا كند.
«وَ تَصُومَ شَهْرَ رَمَضَانَ» ماه رمضان را روزه بگيرى.
«وَ تَحُجَّ الْبَيْتَ إِذَا كَانَ لَكَ مَالٌ وَ كُنْتَ مُسْتَطِيعاً» حضرت(ص) فرمود: اگر مالى در دست دارى و مستطيع هم هستى، حج را بجا بياورى. ممكن است شخص، مال داشته باشد امّا مستطيع نباشد مثلاً از لحاظ جسمى توان رفتن ندارد و يا راه باز نيست و بايد حتماً نظام به او اجازه بدهد و بدون اجازه نمىتواند برود؛ پس حضرت(ص) فرمود كه حج بجا بياورى در صورتى كه براى تو مالى باشد و استطاعت هم داشته باشى.
«وَ أَنْ لَا تَعُقَّ وَالِدَيْكَ» مواظبت كنى كه عاقّ والدين نشوى. خداى ناخواسته كارى نكنيم كه پدر و مادرانمان ما را عاق كنند. آيا بايد حتماً زنده باشند؟ امام(ع) مىفرمايد پدر و مادر چه زنده باشند و چه نباشند، مىتوانند فرزندانشان را عاق كنند. حضرت(ع) فرمود خيلى ها هستند كه تا پدر و مادرشان زنده هستند خيلى دور و اطراف آنها مىگردند، به آنها خدمت و رسيدگى مىكنند امّا بعد از مرگشان، ديگر خبرى از آنها نمىگيرند، اينها مورد عاق قرار مىگيرند؛ بنابراين، عاقّ والدين چه در حال زنده بودن و چه در حال مردن، شامل فرزند مىشود.
از اين روايات معلوم مىشود كه مُردن در كار نيست؛ چطور؟ چون ما هميشه مىگوييم شهيدان زنده هستند، ائمّه(عليهما السلام) زنده هستند امّا يك عدّه اين حرف ها را قبول ندارند، مُرده پرست هستند. با اين اوصاف طبق بيان آنها پدر و مادر هم اگر مُرده باشند ديگر تمام شد. تا زنده بودند رسيدگى مىكرديم حالا كه مُردند ديگر چه طلبى از ما دارند؟ صاحب كتاب{a«لئالى الاخبار»a} روايتى را مفصّل نقل كردند كه حضرت(ع) مىفرمايد پدر و مادر حتّى بعد از مرگ هم چه بسا فرزندانشان را مورد عاق قرار مىدهند.
نام کتاب : BOK36845 نویسنده : 0 جلد : 1 صفحه : 350