نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 165
روانه
شدند و پيشاپيش، مراقبان و نگهبانانى را در اطراف منزل آن حضرت گمارده بودند كه
مبادا پيامبر از منزل خارج شود و آنها از انجام مأموريت خود ناكام برگردند. رسول
خدا (ص) براى نجات جان خود و انجام رسالت پيامبر وهدايت بشريّت، تدبيرى انديشيد كه
كسى به جاى او در بسترش بخوابدتا آن حضرت از چنگال كفّار و مشركين مكّه جان سالم
بدر ببرد. او براى اين امرِ بسيار خطير، شايستهتر و جوانمردتر از على (ع) نيافت.
آنگاه كه به على (ع) اين پيشنهاد را عرضه كرد، او با كمال اخلاص و صداقت و با
دنيايى از شجاعت و جوانمردى جان خود را در طبق اخلاص گذاشت و براى نجات جان شريف
نبى اكرم (ص) در بستر او خوابيد. اين شجاعت و دلاورى على (ع) بقدرى وصفناپذيرا ست
كه هر قلم رسا و زبان گويا از نگارش و گفتار در باره آن درمىماند، كه اهل آسمان و
زمين از اين شجاعت بىنظير مبهوت و متحير گشتند.
محمد
جواد مغنيه در كتاب خود «فضائل الامام على (ع)» نقل كرده است كه: «روزى عايشه به
پدرش افتخار ورزيد و گفت او «ثانى اثنين فى الغار» بود. (پدرم در غار يار و همراه
رسول خدا بود.) يكى از اصحاب به او گفت: فرق بسيار است بين كسى كه به او گفته شد:
«لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهً مَعَنا» و كسى كه در بستر رسول خدا (ص) خوابيد و در
حالى كه مىدانست بجاى رسول خدا (ص) كشته مىشود و خدا در شأن او اين آيه را نازل
فرمود:
شجاعت على
(ع) بىنظير است، شجاعتى است كه از مفهوم بسيار وسيعى برخوردار است، شجاعتى است كه
با ايمان واقعى قرين است. هرگونه حركت و جنبش على (ع) زير مراقبت شديد قدرت ايمان
است. شجاعت على (ع) دو شجاعت است: هم شجاعت برون است و هم شجاعت درون؛ هم توان
ستيز و قوت قلب دارد و فنون رزمى مىداند و هم تملك نفس و چيرگى بر هوى را صاحب
است. چه بسا كسانى از شجاعت و قدرت برخوردارند امّا بخاطر نداشتن تقواى الهى و
غالب نيامدن بر هواهاى نفسانى، آن را در راههاى انحراف و رسيدن به اهداف و اغراض
شخصى بكار مىگيرند. امّا
[1] .
محمد جواد مغنيه، فضائل الامام على (ع)، ص 29.
نام کتاب : امام علی در نهج البلاغه نویسنده : عظیم پور، عظیم جلد : 1 صفحه : 165