نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 133
درس يازدهم:
ارتجاع، خطرى بزرگ
مفهوم ارتجاع
«ارتجاع» از ماده «رجع» به معناى بازگشت است؛ يعنى تحولى
صورت گرفته و فرد راهى را پيموده و به مراتبى رسيده است، ولى از آن تحول پشيمان مىشود
و از ادامه راه منصرف و به وضعيتى كه قبل از تحول داشت، بر مىگردد. اين تحوّل ممكن
است مثبت يا منفى باشد و رجعت از آن هم طبيعت منفى يا مثبت است. در قرآن لفظ رجع براى
هر دو معناى مثبت و منفى به كار رفته است. در آياتى بازگشت از كفر به فطرت ايمانى و
در آياتى نيز بازگشت از ايمان به كفر جاهلى مورد نظر است. [1]
اما اصطلاح «ارتجاع» به معناى بازگشت منفى و بازگشت به
نظام، فكر و روش غلط، بدوى و غير معقول است؛ البته هر كس سعى دارد فكر، روش و نظام
مورد علاقه خود را تأمين كننده زندگى صحيح و موافق با عقل و منطق و مخالفانش را داراى
افكار عقب مانده، بَدَوى و مخالف با عقل معرفى كند. از همين رهگذر است كه شاه، روحانيت
را- كه خواهان بازگشت به اسلام و روش حكومتى پيامبر (ص) و امام على (ع) بودند- مرتجع
مىناميد و امروز نيز معاندان و مخالفان نظام اسلامى و ولايت فقيه مىكوشند كه اين
نظام را مرتجع قلمداد كنند.
ما بايد انسانها را به داورى عقل و منطق دعوت كنيم و
آنان را به قضاوت براساس حق و عدل فرابخوانيم. در آن صورت است كه همگى تصديق خواهند
كرد كه اسلام ناب، مترقّىترين
[1] - آيۀ 168 اعراف، ناظر به رجعت مثبت و آيۀ
72 آل عمران، ناظر به رجعت منفى است
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 133