نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 50
بر اين اساس، قرآن كريم، توجه به دنيا و آخرت و تأمين
خواستهها و نيازهاى دنيوى و اخروى را توأماً از مؤمنان خواستار شده و دستور داده است:
(وَابْتَغِ
فيما اتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ
الدُّنْيا) (قصص: 77)
در آنچه خدا به تو داده، سراى آخرت را طلب كن؛ و (نيز)
بهرهات را از دنيا فراموش مكن!
يعنى گرچه تلاش در راه تحصيل زندگى جاويد آن جهانى بايد
هدف برتر و مهمتر در زندگى باشد ولى اين اهم نبايد به قيمت ناديده گرفتن زندگى دنيوى
به عنوان هدف ابتدايى و مهم به دست آيد.
حضرت امام حسن مجتبى (ع) نيز به زيبايى، آميختگى دنيا
و آخرت را تبيين كرده و فرموده است:
براى دنيايت چنان كار كن كه گويا هميشه در آن زندگى خواهى
كرد و براى آخرتت به گونهاى رفتار كن كه گويا فردا خواهى مُرد!
بنابراين، به رغم نظر كسانى كه قائل به جدايى دين از دنيا
و يا دنيا از آخرت مىباشند و هدف بعثت انبيا را صرفاً آخرت و خداپرستى مىدانند، دين
و دنيا در تفكر اسلام ناب محمدى (ص) آن چنان به هم آميخته و در هم تنيده است كه به
هيچ وجه تفكيك اين دو از يكديگر، ميسر نيست؛ زيرا در آيات و روايات اسلامى رويكرد يك
جانبه به دين يعنى توجه تام به عبادت و معنويت و ترك دنيا، به عنوان «زهدگرايى محض
و رهبانيت» مطرح و از آن به شدت نهى و نكوهش شده است. سيره رسول اكرم (ص) و امامان
معصوم (ع) و نيز برخورد رسول خدا (ص) با عثمان بن مظعون (و جمعى ديگر) و نهى او از
افراط در عبادت و ترك دنيا، گواه روشنى بر صدق اين ادعا است. [2]
[2] - پيامبر (ص) زمانى كه از ترك دنيا و زهدگرايى عثمان
بن مظعون و جمعى ديگر آگاه شد، مأمور به جلوگيرى آنها از اين كار گرديد. آيه 87 سوره
مائده در همين خصوص نازل شده و براساس آن زهدگرايى و ترك هميشگى دنيا در اسلام مطرود
گرديده است. (ر. ك. تفسير مجمع البيان، ج 3، ص 235-236، احياء تراث عربى، بيروت.)
نام کتاب : اندیشه های اسلامی در بستر تاریخ نویسنده : ابراهیمزاده، عبدالله جلد : 1 صفحه : 50