نام کتاب : پاسداران اسلام در دوران غیبت کبری نویسنده : رحمتی، رضا جلد : 1 صفحه : 35
مىكردند. از سوى ديگر، مخالفان شيعه سعى داشتند با القاى
شبهه و مبارزه با عقايد شيعى، توجه حكومتهاى وقت را به خود جلب كرده از قدرت سياسى
آنان به نفع خود بهرهبردارى كنند. [1]
شيخ صدوق به حكم وظيفه، به مبارزه با مخالفان برخاست و
با مناظرههايى كه با آنان نمود به شبهات و اشكالهايشان جوابهاى قاطعى داد. در اين
رابطه «ركن الدوله» [2] كه مردى دوستدار علم بود، از او درخواست كرد تا در مجلسش حاضر
شود و با او مذاكراتى داشته باشد. اين عالم بزرگ كه راهنمايى ديگران را وظيفه خود مىدانست
به مجلس «ركن الدولة» آمد. ركنالدولة پس از تجليل و احترام زيادى كه از وى به عمل
آورد، در حالى كه عدهاى از بزرگان شيعه و اهل سنت در حضور او بودند سؤالهاى مختلفى
در زمينه امامت و عقايد شيعى مطرح كرد و شيخ به آنها پاسخ داد.
«ركن الدولة» در يكى از سؤالها پرسيد: به چه دليل، شيعه
اماميه معتقد است كه امامان بعد از پيامبر (ص) دوازده نفرند؟ شيخ در جواب فرمود:
«امامت يكى از واجبات الهى است و خداوند براى هر يك از
واجبات عددى را تعيين كردهاست؛ به عنوان مثال نماز را هفده ركعت و زكات را در نُه
چيز و با نصابى معين و روزه را در ماه رمضان و حج را يك بار در مدت عمر، واجب نموده
و به همين ترتيب امامت را هم در دوازده نفر منحصر كردهاست و همچنان كه جايز نيست كسى
نسبت به واجبات ديگر سخنى بگويد، در اين مورد هم جاى بحث و ترديد نيست، زيرا تمام احكام
الهيه بر وفق حكمت و مصلحت بيان شده، اگر چه ما نسبت به علل و مصالح آن واقف نيستيم.»
«ركن الدولة» گفت: مخالفان شيعه در چگونگى و تعداد ساير
واجبات سخنى ندارند تنها مخالفت آنان در تعداد امامان است. شيخ فرمود:
«مخالفت مخالفان سبب بطلان عقيده شيعه نيست همچنان كه
مخالفت ساير اديان و مذاهب با اسلام دليل باطل بودن اسلام و معجزات پيامبر صلىاللهوآله
نيست وآنگهى اگر بنا
[1] - استفاده شده از كتاب (روضات الجنات، ج 6، ص
141-142.)
[2] - يكى از سلاطين آل بويه (كامل ابن اثير، ج 8، ص
483، بيروت.)
نام کتاب : پاسداران اسلام در دوران غیبت کبری نویسنده : رحمتی، رضا جلد : 1 صفحه : 35