نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 122
زور و زر به دست آمده، به خود نسبت مىدهد
يا حتى برخى از كارهاى پيامبر را نيز كار خويش مىداند و مىفرمايد: 1
(وَ ما رَمَيْتَ اذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهُ رَمى)[1]
و اين تو نبودى (اى پيامبر كه خاك و سنگ به
صورت آنها) انداختى بلكه خدا انداخت.
ويژگيهاى سنتها
پيش از بيان برخى از نمونهها و انواع
سنتهاى اجتماعى، به ويژگيهاى سنن الهى مىپردازيم:
1- فراگيرى
سنتهاى جارى در جامعه و تاريخ، عموميت دارد.
محدود به زمان، مكان و فرد نيست و تمام افراد بشر را در بر مىگيرد، چه مؤمن، چه
كافر، چه امم گذشته و چه ملتهاى حال و آينده. در هيچ شرايط زمانى و مكانى تغيير
نمىپذيرد و درباره هيچ فرد و جامعهاى نقض نمىگردد و در هيچ حال استثنا نمىپذيرد
و نسبت به همه جوامع جريان دارد:
اين سنت الهى در مورد كسانى كه پيش از اين
بودهاند جارى بوده و فرمان خدا روى حساب و برنامه دقيقى است.
از آنجا كه جريان و حاكميت سنتها مبتنى بر
تقدير، حكمت و قدرت نامحدود الهى است زيركى، اقتدارمالى، زيادى جمعيت و هيچ عامل
ديگرى مانع از استمرار آنها نمىگردد. همه تدبيرها، روشها و چارهجوييها مقهور
اراده خداوند است: