مقصود قرآن ثبت جزئيات حوادثتاريخى نيست؛
بلكه مقصودش عبرت، حكمت و درسى است كه از تاريخ بهدست مىآيد و آنها هم بدون بيان
دقيق زمان و مكان در اكثر اوقات محقق مىشود. [2]
قرآن درمقام معرفى شخصيّتهاى تاريخى برهويت
شخصى (زادگاه، پدر و مادر، سن، تحصيل، مدرك و ...) توجه نمىكند به جاى آنها به
هدف نهايى مىپردازد؛ هنگام سؤال از ذوالقرنين به لياقت ذاتى و اكتسابى و توفيقات
و امكاناتى كه خداوند به وى داده است، بسنده مىكند و تنها به شخصيّت ذوالقرنين
مىپردازد و نه شخص وى. [3]و همچنين در خصوص اصحاب كهف بدون اشاره به اسم و سن و
سال و شغل، به جوانمردى، ايمان و اعتقاد راستين آنان تكيه مىكند: