نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 49
بالاترى از افق مادّه قرار دارد، به زهد و
قناعت و فقر و تنگدستى تن دادهاند. (1)
افزون بر آنها، كار، منشأ انديشه و انديشه،
منشأ كار است. شرافت انسان به دانش و ايمان و عزّت و كرامت نفس اوست و كار از آن
جهت مايه شرافت است كه وسيله تأمين اين كرامتها و شرافتهاست. انسان هم سازنده كار
است و هم ساخته شده آن، و اين امتياز خاص انسان است كه هيچ موجودى ديگر، با او در
اين جهت شريك نيست و از نوع خاصّ آفرينش الهى او سرچشمه مىگيرد. ولى سازندگى
انسان نسبت به كار، سازندگى ايجادى و ايجابى است. اما سازندگى كار نسبت به انسان سازندگى
«اعدادى» است؛ يعنى انسان واقعاً كار خويش را مىآفريند اما كار واقعاً انسان را
خلق نمىكند بلكه كار و ممارست و تكرارعمل، زمينه خلق شدن انسان را از درون فراهم
مىكند و همواره آنجا كه رابطه متقابل دو شىء از يك طرف «ايجابى» و «ايجادى» است
و از طرف ديگر «اعدادى» و «امكانى» تقدم با طرف ايجابى و ايجادى است. پس انسان بر
كار مقدم است نه كار بر انسان. (2)
نتايج ماترياليسم تاريخى
آثار و نتايج ذيل بر نظريه ماترياليسم
تاريخى مترتّب است:
1- براى شناخت و تحليل مسائل تاريخى و
اجتماعى بايد وضع اقتصادى، روابط و ابزار توليد را بررسى كنيم، زيرا بر اين اساس
هر حادثهاى سرانجام ريشه در اقتصاد و امور مادى دارد و بهترين راه شناخت يك حادثه
يافتن علّت اصلى آن است.
2- خواه ناخواه جبر تاريخ را بايد پذيرفت و
قوانين حاكم بر تاريخ را قانون جبرى و خارج از اراده و اختيار انسان دانست. افزون
بر آنها، طبق اين نظريه عقيده و ايمان، ابلاغ و انذار، و موعظه و ارشاد در تحوّل
جامعه چندان نقشى ندارند؛ زيرا خود آنها ريشه در اقتصاد و موضع طبقاتى دارد. (3)
--------------------
(1)- جامعه و تاريخ، ص
84.
(2) -
همان، ص 86-87، انتشارات صدرا.
(3) - همان، ص
106 و 118-119.
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 49