نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 80
بيجان، پيوسته در مدارهايى از قوانين
بهوجود خود ادامه مىدهد.
2- سيستم آزاد:
نظريّه دوم كه بر مبناى آزادى اراده و
اختيار انسانى استوار است مىگويد: حيات و پديدههاى انسانى را نمىتوان با
موجودات ديگر مقايسه نمود و او را چون شؤون طبيعت اسير و دستبسته قوانين حتمى
دانست؛ زيرا او موجودىاست آگاه، داراى عقل و اختيار، آزادى تفكّر، و داراى قدرت
پيشبينى، و ... و هيچ يك از آنها در ديگر موجودات زنده يافت نمىشود و انسان اين
همه استعداد و امكانات طبيعى و انسانى را در اشباع نفس و حسّ خودخواهى به كار
مىگيرد و آن هم حدّ و مرزى ندارد.
از اين رو نمىتوان تاريخ بشرى را با قانون
خاصّى توجيه كرد. (1)
3- نظريه مقبول:
بىترديد نظريّه اوّل به جهت افراط در تفسير
مبناى تاريخ و نظريه دوم نيز بدين جهت كه جريان قوانين را بر انسانها منكر مىشود
مردود است. نظر سوم كه نظريه اعتدالى، دور از افراط و تفريط و نظريه مطلوب و مقبول
بهنظر مىرسد عبارت است از: كيفيّت بافت تاريخ جوامع انسانى و سرنوشت افراد بشر
از تفاعل با موادّ و رويدادهايى كه انجام مىدهند؛ بمانند سرنوشت دانهاى گندم، با
چگونگى تفاعلاتى كه با ديگر موادّ خود دارد تعيين مىگردد. (2)
توضيح اينكه هيچ يك از اجزا و عناصر تشكيل
دهنده تاريخ با ديگرى متباين و متخالف نيستند كه تحت جامع مشتركى قرار نگيرند.
بلكه اغلب آنها معلولاتى هستند مستند به علل مشابه. بهمين جهت خود معلولات هم شبيه
يكديگرند. به عنوان مثال: ما در هر مرحلهاى از تاريخ و در ميان هر ملّتى هنگامى
كه ستمگرى سردمداران جامعهاى را مىبينيم، نتيجه مىگيريم كه مردم آن جامعه،
آماده طغيان و عصياناند دير يا زود، مبارزه بىامان خود را در اشكال مختلف
مىآغازند و يا مىدانيم كه احساس قدرت در خويش غالباً ملازم احساس بىنيازى است و
طغيانگرى را به دنبال دارد. (3)پس جامعهاى كه در خود، قدرت مالى، صنعتى و سياسى،
احساس كند و از معنويت و امدادهاى الهى فاصله گيرد طغيانگرى را بايد انتظار كشد.
--------------------
(1)- با استفاده از ترجمه و تفسير
نهجالبلاغه، ج 16، ص 106.
(2) -
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه، ج 16، ص 107 با دخل و
تصرف.
(3) - همان، ص
113-114.
نام کتاب : تاریخ از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه نویسنده : وفا، جعفر جلد : 1 صفحه : 80