نام کتاب : تاریخ اسلام دوران پیامبر نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 295
دلائل حكم سَعْد
1- حكم كتاب دينى يهود (تَوْرات) كه بلاشك مورد قبول يهود
بود. چون در تورات آمده است: «هنگامى كه به قصد جنگ آهنگ شهرى نمودى، نخست آنان را
به صلح دعوت كن و اگر آنان از در جنگ وارد شدند، شهر را محاصره كن و هنگامى كه بر شهر
مسلط گشتى، همه مردان را از دم تيغ بگذران و زنان و كودكان و حيوانات و هر چه را در
شهر بود، به غنيمت بردار.» [1]
2- پيمان جداگانه رسول خدا با يهود مدينه به هنگام ورود.
در يكى از بندهاى آن كه به امضاى طرفين رسيده آمده است: هر گاه يهود بر ضد پيامبر
(ص) و ياران او گامى بردارند و با سلاح و مركب در اختيار دشمنان او قرار دهند، دست
پيامبر (ص) در ريختن خون و ضبط اموال و اسير كردن زنان و كودكان آنها باز خواهد بود.
3- سَعْد و ساير دور انديشان مسلمان مىدانستند كه اگر
آنان از اين مهلكه جان سالم بدر برند، همچون يهود بَنى قَيْنُقاع كه با تحريكاتشان
نبرد احد را بپا كردند و موجب شهادت عدهاى شدند، و چون بَنى نَضير كه فتنه بزرگ احزاب
را راه انداختند و نزديك بود اساس اسلام را بر كنند، اينان نيز اتحاديه عظيمى را بر
ضد اسلام بر پا مىكنند و زنده ماندن اين عناصر خطرناك به صلاح نهضت اسلام نبود.
فرجام پيمان شكنان
رسول خدا فرمان داد تا با اسرا به نيكى رفتار شود. از
اين رو آب خنك و غذاى كافى در اختيارشان نهاده شد. آنگاه به امر رسول خدا (ص) خندقهايى
حفر شد و هفتصد [2] جنگاور تيره بخت يهود، كه عليرغم برخوردارى از مزاياى همزيستى مسالمتآميز،
با پيمان شكنى خويش قصد نابودى مسلمانان را داشتند، با شمشير على (ع) و زبير نابود
شدند. تعدادى هم توسط مردان قبيله اوْس به هلاكت رسيدند. در ميان اعدام