نام کتاب : زندگانی امام رضا نویسنده : رفیعی، علی جلد : 1 صفحه : 67
مناظره
با آن حضرت) گرد آورد، ولى امام بر همه آنان چيره شد؛ چندان كه تمام آنان به
ناتوانى خود و فضل او اعتراف كردند.»
همو
گويد: از امام رضا (ع) شنيدم كه مىفرمود:
در روضه
مطهّره رسول اللّه (ص) مىنشستم. علما و دانشمندان مدينه در آنجا اجتماع مىكردند.
وقتى براى يكى از آنان سؤالى پيش مىآمد همگان (براى پاسخ آن) به من اشاره
مىكردند. آنان، سؤالات و مشكلات علمى خود را براى من مىفرستادند و من همه آنها
را پاسخ مىگفتم. [2]
محمد بن جعفر:
مأمون در
پايان مجلسِ مناظره مفصلى كه با پيشواى هشتم داشت از محمد بن جعفر، عموى حضرت رضا
(ع)، كه در مجلس حاضر بود پرسيد: فرزند برادرت را چگونه يافتى؟ او گفت: «دانشمند؛
و هرگز نديديم كه آن حضرت براى فراگيرى دانش نزد كسى رفته و در برابر استادى زانو
زده باشد!» [3]
مأمون، خطاب به محمد بن جعفر:
برادر
زادهات از خاندان پيامبرى است كه رسول خدا درباره آنان فرموده است: بتحقيق، نيكان
خاندان من و پاكان شجره طيّبهام در كوچكى، بردبارترين مردم و در بزرگى داناترين
آنان هستند، چيزى به ايشان نياموزيد كه آنها از شما داناترند شما را از مسير هدايت
خارج نمىكنند و به «باب» گمراهى داخل نمىنمايند. [4]
منشأ كمالات نفسانى
هر يك از
كمالات نفسانى كه در وجود افراد پديد مىآيد داراى يك منشأ است.
زيربناى
همه كمالات و برجستگيهاى روحى و نفسانى «عبوديت» و بندگى خداست. اگر
امام رضا
(ع) از نظر علمى به آن مقام والا و بىنظير دست يافته، تنها در سايه بندگى خدا و
پرهيزگارى و رعايت حدود الهى بوده است. پيش از اين، رهنمود بسيار ارزنده آن حضرت
به برادرش زيد را ياد آور شديم (1) كه فرمود:
فلانى!
سوگند ياد نكن. بهتر از من كسى است كه تقوايش بيشتر و نسبت به خداوند فرمانبردارتر
باشد. به خدا سوگند، اين آيه نسخ نشده است: «و شما را تيرهها و قبيلهها قرار
داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست».
مىبينيم
امام (ع) در هر سه مورد، اساس همه موفقيتها، پيشرفتها و كمالات را تقوا و طاعت و
بندگى خدا مىداند و با صراحت مىفرمايد: اگر ما به مقامى رسيده و به كمالى دست
يافتهايم در پرتو تقوا بوده است، و اين يك اصل كلّى و عمومى است. ما هم اگر
بخواهيم موقعيت و منزلتى نزد خداوند پيدا كنيم و چشمه سارهاى علم و حكمت در سرزمين
دل و زبانمان به جريان بيفتد راهى جز تقوا پيشگى و اطاعت و بندگى خدا نداريم.