نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 89
از موارد استعمال مادّه «جهل» و «جهالت» در فرهنگ پيشوايان
معصوم عليهم السلام، چنين برمىآيد كه جاهليّت با خطا و لغزش و زيان و ضرر معنوى همراه
است، دورانديشى را از آدمى سلب مىكند و به فساد و كفر و الحاد مىبرد. افرادى كه در
حصار جاهليّت بهسر مىبرند، به جهل خود اعتراف نمىكنند و به پند و نصيحت خيرخواهان
گوش جان نمىسپارند، به سنگ و صخرهاى مىمانند كه نمىشكافد و آب از آن نمىجوشد.
جاهل قدر خود را نمىداند؛ اعمال خوب را فداى آمال خود مىكند؛ به آرزو تكيه مىزند،
نه به تلاش و كوشش؛ در كارها دچار افراط و تفريط مىشود، گاهى تند مىراند و بهسقوط
مىانجامد، گاهى كند مىرود از قافله عقب مىماند. جاهل كسى است كه همواره به رأى و
نظر خود بسنده مىكند و از دانايان دورى مىجويد و آنچه را نمىداند نمىطلبد. دلهاى
جهلانديشان با حيله و نيرنگ پيوند خورده و زور و ظلم سرمايه آنهاست. آنها كه در
محدوده جاهليّت محصورند، نهىناپذيرند و پيوسته در اضطراب و تشويش به سر مىبرند، آرامش
قلبى را از دست مىدهند و ملاك ارزشها را طبق مصالح و منافع خود تغيير مىدهند. [1]
اين صفات زشت در ميان جمعى از امّت اسلامى پس از نبى اكرم
صلى الله عليه و آله به روشنى مشهود است. مسلمانان پس از فاصله گرفتن از خاندان وحى
عليه السلام به جاهليت گرايش يافتند، پندها و مواعظ على و آل على عليه السلام را نپذيرفتند
و به رأى خود عمل كردند، قدر و منزلت معنوى خود را ندانستند و از اولياى خدا و انسانهاى
وارسته بريدند به افراد زورمند و زرمدار پيوستند.
گرايشهاى جاهلى از منظر قرآن
قرآن در مواردى، از گرايشهاى جاهلى سخن به ميان آورده
و پيامدهاى آن را يادآور شده است. «گرايش جاهلى» به همان مفهومى كه گفته شد يعنى: بازگشت
از مظاهر حق و ترك دستورات نبوى صلى الله عليه و آله و سيره عملى ايشان. [2]
1) - اين ويژگىها براساس روايات اهل بيت عليهم السلام
گردآورى گرديده است. براى دستيابى آسان به آنها مىتوانيد ر. ك. به: ميزان الحكمة،
محمد محمدى رىشهرى، ج 1، ص 123.
2) - التفسير الكاشف، محمّدجواد مُغنيه، ج 2، ص 133.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 89