نام کتاب : فاطمه(س) حامی ولایت نویسنده : حسینی شاهرودی، محمد جلد : 1 صفحه : 68
7- از
آنجا كه در تشخيص معارف دين مقام اول را پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و مقام
دوم را باب مدينه علم پيامبر صلى الله عليه و آله يعنى امير مؤمنان داشتند، اگر
پرسشى هم درباره فدك بود، مىشد از آنان سؤال كنند. ولى مطالبى كه گفتند بهانهاى
بيش نبود و اين مطلب نهتنها براى مردم آن زمان كه براى حقيقت جويان همه زمانها
روشن شد.
8- از
آنجا كه غاصبان ارتباط خود را با قرآن و روايات قطع كرده بودند بناچار جاى خالى آن
را با اجماع و خواسته مردم پر مىكردند. هرگاه احتياج به بدعت يا حقكشى داشتند با
مطرح كردن اتفاق مردم آن را انجام مىدادند.
ابو بكر
نيز از اين روش استفاده كرد و گفت: آنچه درباره فدك انجام دادهام با توافق و
اتفاق مسلمانان بوده و در واقع خواسته آنان را اجرا كردهام.
حضرت
زهرا عليها السلام اعلام كرد كه خداوند نمايندگان خود را فرستاد تا مردم از پيش
خود كارى نكنند و جايى كه خدا به كارى راضى نيست اگر همه مردم هم راضى باشند ارزشى
ندارد، و جايى كه خداوند به كارى راضى باشد، مخالفت همه مردم عالم ارزشى نخواهد
داشت.
آنچه
گذشت مواردى بود كه حضرت زهرا عليها السلام درباره مبانى اعتقادى غاصبان و مردم
مطرح كرد و از آنان اقرار گرفت كه به مخالفت صريح با گذشته عقيدتى خود پرداختهاند
و به عبارتى مصداق اين روايت شريف شدند كه:
ارتد الناس الا ثلاثه نفر، سلمان و ابوذرُّ والمقداد [1]
مردم
(بعد از رسول خدا) مرتد شدند مگر سه نفر سلمان، ابوذر و مقداد.