افتادند،
اين منطقه را زير سلطه سياسى و اقتصادى دربياورند. به اين تشخيص رسيدند كه بايد
امكان استفاده لازم وزمينه را براى نفوذ خودشان در ذهنيّت مردم يك چيزهايى را وارد
كنند و هم از آن يك چيزهايى را بگيرند و لذا با تلاشى كه انجام گرفت، شما
مىبينيد، «فرنگى» مغضوبِ دوران «كمپانى رژى» تبديل مىشود به «فرنگى» اى كه
ايرانى موظّف است جسم و روح و ظاهر و باطن خودش را شبيه او بكند و در دوران سلطه
استبدادِ رضاخانى در يك فاصله 180 درجه است، يعنى درست در نقطه مقابل هم قرار
مىگيرند و اين همان تأثير فرهنگى است كه وقتى روى فرهنگ يك ملّت كار مىكنند،
ذهنيّت او و درك او از مسائل و عقايد او و فهم و استنباط او را تغيير مىدهد. اين
كارى است كه در آن مدّت آنها روى فرهنگ توانستند بكنند. (1)
دفاعى
كه در دفع تهاجم فرهنگى مطرح است «دفاع فرهنگى» نام مىگيرد و مسلمانان موظفند با
همه امكانات و وسائل لازم به مقابله جدّى و دفاع از ارزشهاى الهى و منافع مسلمين
برخيزند و صفوف مبارزه و دفاع مقدّس خويش را محكم و مستحكم نمايند و به اين
بىخبران و دل مردگان و پيروان شياطين، بيش از اين مجال حمله به صفوف عقيده و عزّت
مسلمانان را ندهند. (2)
امام
خمينى- قدس سرّه- در حكم فقهى خود درباره دفاع مىفرمايد:
در
صورتى كه روابط كشور اسلامى، با ديگر كشورها، موجب استعمار مسلمانان
--------------------------
1- مجموعة مصاحبههاِی
رهبر انقلاب اسلامِی در دوران رِیاست جمهورِی، سال 64، ص 336.
2-
ر.ک. منشور انقلاب (پِیام امام به حجاج بِیت الله الحرام در سال 66، ص
8).