نصاب
طلا 15 مثقال و نصاب نقره 105 مثقال است و زكات هر دو، مىباشد. (م 1896- 1897)
احكام زكات
1-
مخارجى كه براى گندم، جو، خرما و انگور كرده است، مانند قيمت بذر، مزدكارگر، مزد
تراكتور و ... مى تواند از حاصل كسر كند. ولى مقدار نصاب قبل از كم كردن اين مخارج
محاسبه مىشود و اگر قبل از كسر مخارج به حدّ نصاب برسد، پرداخت زكات واجب شده
است، ولى زكات باقيمانده را مىپردازد. (م 1880)
2-
زكات دام ها در صورتى واجب مىشود كه:
الف-
يك سال مالك آنها باشد. بنابراين، اگر مثلاً صد عدد گاو را خريدارى كند و پس از نه
ماه بفروشد، زكات واجب نيست.
ب-
حيوان در تمام سال بيكار باشد. بنابراين گاو يا شترى كه در كار مزرعه يا حمل بار
از آن استفاده مىشود، زكات ندارد.
ج-
حيوان در تمام سال از علف بيابان بچرد. پس اگر در تمام سال يا مقدارى از آن، از
علف چيده شده يا كاشته شده بخورد، زكات ندارد. (م 1908 و 1856)
3-
زكات طلاو نقره در صورتى واجب است كه به صورت سكّهاى باشد كه معامله با آن رواج
دارد. بنابراين، آنچه امروزه بانوان به عنوان زيور استفاده مىكنند، زكات ندارد.
(م 1899)