متداول است و يا نوشتهاى تنطيم نشود و قرارداد بهطور
شفاهى منعقد گردد. از اين رو، حضرت امام قدس سره مىفرمايد:
«اگر مالك به كسى بگويد ملك خود را به تو اجاره دادم
و او بگويد قبول كردم، اجاره صحيح است و نيز اگر حرفى نزنند و مالك به قصد اين كه
ملك را اجاره دهد، آن را به مستأجر واگذار كند و او هم به قصد اجاره كردن بگيرد
اجاره صحيح مىباشد.» [1]
شرايط صحيح بودن اجاره
هر يك از موجر و مستأجر، موضوع اجاره، منفعتى كه
مستأجر مىبرد و نيز اجارهبها شرايطى دارند كه به شرح زير است.
الف-
شرايط موجر و مستأجر: بلوغ، عقل، قصد، اختيار و ممنوع نبودن از تصرّف به
علّت ورشكستگى يا سفاهت و مانند آن. [2]
ب- شرايط
موضوع اجاره (يا عين مستأجره):
1- معين باشد، پس اگر بگويد يكى از خانههاى خود را
اجاره دادم درست نيست.
2- معلوم باشد؛ بدين معنا كه مستأجر آن را ببيند و يا
اجاره دهنده طورى خصوصيات آن را بگويد كه بهطور كامل معلوم باشد.
3- تسليم و تحويل آن ممكن باشد، پس اجاره دادن اسبى
كه فرار كرده و ماشينى كه به سرقت رفته و ... باطل است.
4- استفادهاى كه مال را براى آن اجاره دادهاند ممكن
باشد، پس اجاره دادن زمين براى زراعت درصورتى كه آب باران براى آن كافى نباشد و از
آب نهر هم مشروب نشود، صحيح نيست.
5- بهواسطه استفاده كردن از بين نرود، پس اجاره دادن
نان، ميوه و خوردنيهاى ديگر صحيح نيست.