responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احکام تقلید و طهارت نویسنده : مرکز تحقیقات اسلامی سپاه    جلد : 1  صفحه : 98

2- در غسل لازم نيست بدن را از بالا به پايين بشويند. (م 380)

3- كسى كه چند غسل بر او واجب است، مى‌تواند به نيت همه آنها يك غسل به جا آورد. (م 389)

4- كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد، ولى با غسل‌هاى ديگر نمى‌شود نماز خواند و بايد وضو هم بگيرد. (م 391)

5- در غسل ارتماسى بايد تمام بدن پاك باشد، ولى در غسل ترتيبى پاك بودن تمام بدن لازم نيست، و اگر هر قسمتى را پيش از غسل دادن همان قسمت تطهير كند كافى است. (م 372)

6- اگر در لباس خود منى ببيند و بداند كه از خود اوست و براى آن غسل نكرده، بايد غسل كند و نمازهايى را كه يقين دارد، بعد از بيرون آمدن منى خوانده قضا كند، ولى نمازهايى را كه احتمال مى‌دهد بعد از بيرون آمدن آن منى خوانده، لازم نيست قضا نمايد. (م 354)

استفتاءاتى از مقام معظم رهبرى‌

سؤال 1- در چه صورتى رطوبت خارج شده از انسان حكم منى را دارد؟

جواب- اگر در هنگام خروج توأم با شهوت، سستى بدن و جستن باشد حكم منى را دارد.

سؤال 2- آيا رطوبتى كه از انسان در حال خواب خارج مى‌شود حكم منى را دارد؟ با آن كه مى‌دانيم خروج آن با علامات سه‌گانه (جستن، شهوت و سستى بدن) همراه نبوده و شخص متوجه آن نشده، مگر بعد از بيدارى و بعد از اين كه اثر آن را روى لباس خود مى‌بيند.

جواب- اگر خروج رطوبت نتيجه احتلام بوده و يا يقين پيدا شود كه آن رطوبت منى بوده، حكم جنابت جارى است.

نام کتاب : احکام تقلید و طهارت نویسنده : مرکز تحقیقات اسلامی سپاه    جلد : 1  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست