نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 50
را تلف كند، ضمانتى ندارد.
2- اگر شراب يا وسيلهاى
از لهو و مانند آن را، كه ذمّى در مذهبش مالك آن مىشود، تلف كند، تلف كننده- هرچند
مسلمان باشد- ضامن آن است، اما در ضمان، شرط است كه ذمّى قايم به شرايط ذمّه باشد.
3- اگر گلّه شبانه،
خود به خود، به زراعتى هجوم ببرد، صاحب آن ضامن است و اگر در روز باشد، ضامن نيست.
اما اگر صاحب گلّه آن را به سوى زراعت روانه سازد اگر چه در روز باشد، ضامن مىباشد
[1].
موجبات ديه (قانون ضمان)
يكى از بحثهاى مهم قوانين جزايى اسلام «قانون ضمان» است كه در فقه، دايره
گستردهاى دارد و بخش مهمى از معاملات، قراردادها، تعهّدات بانكى و دهها فرع ديگر
را در بر مىگيرد.
منظور از «ضمان» در حقوق جزايى اسلام، مسؤوليت و تعهّدى است كه شخص در مقابل
ديگرى پيدا مىكند و در كتابهاى حقوقى، از آن به «مسؤوليت جنايى» نيز تعبيرمىشود
[2].
از نظر اسلام، ارتكاب جرم سبب مسؤوليت و ضمانت مىگردد و شخص مجرم از لحاظ
مباشرت يا سبب بودن در جرم، «مجرم مباشر جرم» و «مجرم سبب جرم» خواهد بود.
گاهى نيز مباشر و سبب در وقوع جرم توأم شده و به اصطلاح، موجب تزاحم و برخورد
موجبات ضمان با يكديگر مىشود.
بنابراين، بحث را در سه مبحث «مباشرت»، «سبب شدن» و «تزاحم موجبات» پى