نام کتاب : احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی نویسنده : نصیری، محمد جلد : 1 صفحه : 40
بنابراين اگر موسيقى مطرب نبود، شنيدن آن [از هر نوع
وسيلهاى بر خيزد، از قابلمه تا گيتار] اشكال ندارد. انواع موسيقى كه قصد از گوش
دادن به آنها، لهو و لعب نيست، مانند موسيقىهايى كه بعضى اطبا براى معالجه يا
آرامش اعصاب توصيه مىكنند و يا موسيقىهايى كه براى جنگ ساخته مىشود در اين
شمارند. [1]
[زدن بر ظرفها و ساير وسايلى كه جزو آلات موسيقى نيستند
در عروسىها توسط زنان] اگر به شيوه متداول در عروسىهاى سنتى باشد و لهو محسوب
نشود و فسادى هم بر آن مترتب نشود، اشكالى ندارد. [2] يادآور مىشويم كه موسيقى
لهوى و مطرب آن است كه به سبب ويژگى هايى كه دارد، انسان را از خداوند متعال و
فضايل اخلاقى دور نموده، به سمت بى بند و بارى گناه سوق دهد. مرجع تشخيص موضوع
[هم] عرف است. [3]
توجه به يك نكته در اينجا ضرورى است و آن، اين كه «شنيدن»
غنا يا موسيقىِ لهوى و طرب آور، حكم گوش دادن را ندارد. مگر در بعضى از موارد كه
شنيدن از نظر عرف، گوش دادن محسوب مىشود. بنابراين شنيدن آن بدون توجه، اشكالى
ندارد. [4]
از اين نكته مىتوان استفاده كرد كه در مكان هايى كه
موسيقى مطرب پخش مىشود و انسان مجبور است مدتى در آنجا باشد، مانند محل كار، اتوبوسها
[تاكسىها، مجالس عروسى نزديكان و پاركها، نمايشگاهها، مغازهها رستورانها
مانند آن] در صورت تحقق زمينه نهى از منكر، بيش از نهى از منكر زبانى، انسان
وظيفهاى ندارد و چنانچه مؤثر واقع نشد، بايد از گوش دادن به خوانندگى و نوازندگى
حرام خوددارى كند. در اين حال وقتى صدا بدون اختيار به گوش برسد، بر او گناهى
نخواهد بود. [5]
موسيقى مشكوك
گاه آدمى در تشخيص بين موسيقى مطرب و غير مطرب، شك مىكند.
در اين حال، شنيدن موسيقى مشكوك مانعى ندارد. [6]