نام کتاب : احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی نویسنده : نصیری، محمد جلد : 1 صفحه : 58
«از رفتن به دانشگاه و ادارات و ... به هيچ وجه جلوگيرى
نمىشود. از چيزى كه جلوگيرى مىشود، فساد اخلاقى است كه زن و مرد نسبت به آن
مساوى هستند. [1]» رعايت عفاف هم براى مردان در روابط با زنان در امور اجتماعى
واجب است و هم براى زنان. ايشان معتقد بودند كه يك زن مىتواند علوم اسلامى را تا
مقام اجتهاد در دين ادامه دهد [2] و حضور آنان در نمازهاى جمعه و جماعت، نه تنها
كراهت ندارد كهگاهمطلوباست. [3]
شركت در مسائل سياسى را نيز براى زنان تكليف مىدانستند و
مىفرمودند: «زن بايد در مقدرات اساسى مملكت دخالت كند» و خانمها حق دارند در
سياست دخالت بكنند، تكليفشان اين است.»
حتى با رعايت اصول اسلامى، به گونهاى كه به شخصيت زن
لطمهاى نخورد و ديگران از حضور آنان براى مقاصد نفسانى خود بهره كشى نكنند، [5]
در مسائل اجتماعى و سياسى وارد شوند و هم بر مجلس و هم بر كارهاى دولت نظارت كنند
و در اين زمينهها نظر خود را بيان دارند. [6]
«عفت عمومى»، به روابط اجتماعى و كارهاى سياسى مردان و
زنان، مصونيت مىبخشد و كمك مىكند تا اين دو گروه تشكيل دهنده جامعه، با آرامش
خاطر به وظايف عبادى، سياسى و اجتماعى خود عمل كنند. «امروز خانمها ... روى آن
عفت عمومى كارهاى اجتماعى و سياسى را انجام دهند.» [7]
عفت نيز با رعايت حدود روابط بين زن مرد مسلمان حاصل
مىشود: نگاه بايد دور از لذت و ريبه باشد و به حداقل و مقدار ضرورت اكتفا گردد،
صحبت، بايد به ميزان مورد نياز و به دور از هيجانات خاص بوده، رنگ لذت در آن نباشد
و زن صداى خود را براى ديگرى رقيق و لطيف نكند، و از گفت و گوهاى بى دليل، نامه
نگارى، لبخندهاى فساد برانگيز و هرچه برانگيزاننده قوه شهوت آدمى است، خوددارى
گردد. لباسها و حركات