2- اگر مساحقه
تكرار شود، درصورتى كه حدّ در خلال آنها واقع شده باشد، در مرتبه چهارم كشته
مىشود. [1]
3- حدّ مساحقه
با توبه قبل از گواهى شاهدان، ساقط مىگردد، ولى بعد از آن ساقط نمىشود. اگر
مساحقه به اقرار ثابت شود و مجرم توبه كند، امام 7 و نيز نايب او در اجراى حدّ
يا بخشش مجرم مخيّر است، همانطور كه در لواط مخيّر بود. [2]
يك
نكته
«قَوّادى» كه
عبارت است از جمع كردن و مرتبط كردن دو نفر يا بيشتر براى زنا يا لواط، با دو بار
اقرار (در صورتى كه اقرار كننده بالغ، عاقل، مختار و داراى قصد باشد) و نيز شهادت
دو مرد عادل ثابت مىشود و حد آن 75 تازيانه و تبعيد از محل زندگى است [3] و بنا
به قول مشهور سر او نيز تراشيده مىشود و در شهر مىگردانند. در اين حكم مسلمان و
كافر و مرد و زن با يكديگر مساوىاند جز اينكه در مورد زن فقط تازيانه اجرا
مىشود. [4]
4-
قذف
«قذف» [5] در
اصطلاح فقهى عبارت است از نسبت دادن زنا يا لواط به كسى.
رواج تهمت و
افترا در جامعه اسلامى باعث جريحهدار شدن عفّت عمومى و لكّهدار شدن نواميس مردم
مىشود، حسّ اعتماد و اطمينان را از ميان مىبرد و به جاى آن، سوءظن و بدگمانى را
حاكم مىكند.
از اين رو،
اسلام با رواج تهمت، اشاعه فحشا و بيان زشتىها بهويژه در مسائل ناموسى، سخت
مخالف است. قرآن كريم كسانى را كه به حريم عفّت و عصمت دامنهاى پاك احترام
نمىگذارند، چنين تهديد مىكند:
1- همان، مسأله 10.
2- همان.
3- اندازه
تبعِید منوط به نظر حاکم شرع است و در قانون مجازات اسلامِی سه ماه تا
ِیک سال معِین کردهاند. (ر.ک. قانون مجازات اسلامِی، هوشنگ
ناصرزاده، ص 41).
4- ر.ک. به همان،
ص 471، مسائل 14 ـ 15.
5- قذف نِیز
از گناهان کبِیره است و در رواِیات به کبِیره بودنش تصرِیح
شده و در قرآن مجِید وعده عذاب به آن داده شده است.