سؤال 1- اگر كسى
جنسى را بخرد و بگويد هر وقت تمكّن پيدا كردم بهاى جنس را مىپردازم و فروشنده هم
به اين امر راضى گردد آيا معامله صحيح است يا خير؟
جواب- اگر مدّت
به نحو مضبوط تعيين نشود و نسيه معامله شود، معامله باطل است. [1]
سؤال 2- مطالبه
بهره معامله نقد و اقساط بر مبناى 18 درصد از نظر شرعى چه صورتى دارد؟ آيا مىتوان
نسبت به معاملات زمان طاغوت مطالبه نمود و آيا پرداخت وجه مورد مطالبه وجهه شرعى
دارد يا خير؟
جواب- اگر
معامله نقد انجام شود و براى دادن وجه به طور اقساط بهره قرار داده شود ربا و حرام
است، ولى چنانچه از اول معامله به طور نسيه و اقساط باشد، اشكال ندارد و تفاوت
خاصّى بين نقد و نسيه معتبر نيست، بلكه منوط به رضايت طرفين معامله است. [2]
سؤال 3- اين
جانب به شغل طلا فروشى مشغول مىباشم، آيا خريد و فروش طلاى ساخته؛ مثل انگشتر و
گوشواره و النگو بطور نسيه (مثلًا مثقالى شصت، هفتاد تومان بالاتر از قيمت نقد به
مدّت دو ماه فرضاً) صحيح است يا نه؟
«معامله سلف»
كه به آن «سَلَم» نيز گفته مىشود- بر عكس نسيه- عبارت است از خريد كالاى كلّى مدت
دار در مقابل بهاى نقد (يعنى مشترى پول را مىدهد كه بعد از مدّتى كالا