مـنظور از ايقاعات امور يك طرفه اى است كه براى تحقّق
آن ها نيازى به وجود دو طرف ايجاب و قـبـول نـيـسـت ، بـلكـه بـا صـيـغـه يـك
جـانـبـه مـحـقـّق مـى شـود و نـيـازى بـه قبول ندارد.[1]
مـحـقـّق حـلّى (ره) در ايـن بـخـش يـازده بـاب ذكـر
كـرده كـه بـه قـرار ذيل است :
1-كتاب الطّلاق
(طلاق) در لغت ، به معناى ترك كردن ، آزاد و رها شدن
و جدا گرديدن است ؛ (طَلَقَتِ الْمَرْاءَةُ مِنْ زَوْجِها) يعنى : زن از شوهرش
جدا شد و او را ترك كرد.[2]
در اصـطـلاح شـرعـى نـيـز عـبـارت از (گـسـسـتـن
پـيـونـد ازدواج بـا صـيـغه مخصوص) است .[3]
در روايـات اسـلامـى ، از (طـلاق) بـه عـنـوان يـك
عـمـل حـلال مـبـغـوض نـام بـرده شـده اسـت . در حـديـث صـيـحـيـح ، از امـام
صـادق 7 نقل شده كه فرمودند: