نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 120
مقرّر شده سرببرند خوردن گوشت آن حلال است .
دسـتـور سـربريدن حيوان آن است كه حلقوم (مجراى
تنفّس) ، مرى (مجراى غذا) و دو رگ بزرگ را، كـه در دو طـرف حـلقـوم اسـت ، از
پـايـيـن بـرآمـدگـى زيـر گـلو بـه طـور كـامـل بـبـرنـد و اگـر آن هـا را
بـشـكـافـنـد، كـافـى نـيـسـت . ذبـح شـتـر نـيـز شكل خاصى دارد كه (نحر) ناميده
مى شود.
شروط سر بريدن حيوانات به شرح ذيل است :
1 ـ ذبح كننده بايد مسلمان باشد؛
2 ـ بايد سر حيوان را با جسم تيزى كه از آهن باشد
ببرند؛
3 ـ در موقع سربريدن ، بايد جلوى بدن حيوان رو به
قبله باشد؛
4 ـ هنگام سربريدن ، بايد نام خدا را ببرند؛ همين قدر
كه به قصد ذبح بگويند: (بسم الله) ، كافى است .
5 ـ حـيـوان پـس از بريدن چهاررگ معيّن ، حركتى كند،
اگر چه مثلا" چشم يا دم خود را حركت دهد يا پاى خود را به زمين بزند.[1]
اگـر حـيـوانـى را طـبـق دسـتـور شـرع ، (ذبـح) يـا
(نـحـر) و يـا (شكار) نمايند، آن حيوان (تـذكـيـه) شـده و حـلال اسـت و در
اصـطـلاح فـقـهى ، آن را (مُذَكّى) مى نامند و اگر تذكيه شرعى نشده باشد، (ميته)
ناميده مى شود كه حرام و نجس است .
2-كتاب الاطعمة و الاشربه
(اَطـْعـِمـَة) يـعنى : خوردنى ها و (اَشْرِبَة) يعنى
: آشاميدنى ها. منظور فقها از منعقد كردن اين باب بيان خوراكى ها و نوشيدنى هاى
حلال و حرام است .
از نـظـر اسـلام ، بـه طـور كـلّى ، (طـَيـّبـات ـ
يـعـنـى : اشـيـاى مـفـيـد و مـتـناسب ـ براى انسان حلال و (خبائث) ـ يعنى :
چيزهاى پليد و نامتناسب ـ براى انسان حرام است .[2]