امـام خـمـيـنـى (ره) در بـيـنش ويژه فقهى خود، به
نقش دو عنصر زمان و مكان عنايت داشتند و فقه شيعه را بر اين اساس پاسخگوى
نيازهاى بشرى در همه اعصار مى دانستند و مى فرمودند:
اين جانب معتقد به فقه سنّتى و اجتهاد جواهرى هستم و
تخلّف از آن را جايز نمى دانم . اجتهاد به همان سبك صحيح است . ولى اين بدان معنا
نيست كه فقه اسلام پويا نيست ؛ زمان و مكان دو عنصر تعيين كننده در اجتهادند.[2]
يـكـى از مـسـائل بـسـيار مهم در دنياى پرآشوب كنونى
نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميم گيرى ها است . [3]