نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 36
قصدى ، تكليف از انسان ساقط نمى شود؛ مانند نماز،
روزه ، خمس و زكات .
واجـب تـوصـّلى : آن اسـت كـه قصد قربت در آن معتبر
نيست و مقصود از آن تنها اقامه واجب است ؛ مـانـنـد: دادن مـهـريه و نفقه همسر و شستن
بدن و لباس براى نماز كه البته در همين موارد نيز اگر مكلّف قصد قربت كند پاداش مى
برد.
3 ـ تعيينى و تخييرى :
واجـب
تـعـيـيـنـى : عـمـل مـعـيّن و مشخّصى است كه وجوب به آن تعلّق گرفته و
مكلّف بايد همان عـمل را انجام دهد و گر نه تكليف از او ساقط نمى شود، مانند
نمازهاى يوميّه ، روزه ماه رمضان ، خمس و زكات .
واجـب
تـخييرى : عبارت است از اين كه دو يا چند عمل در رديف هم باشند و
تنها انجام يكى از آن ها بـر مكلّف واجب باشد، به طورى كه هر كدام از آن ها را به
انتخاب خودش انجام دهد تكليف از او سـاقـط مـى شـود؛ مـانـنـد تخيير در كفّاره
روزه رمضان (كه مخيّر بين دو ما ه روزه يا اطعام شصت فـقير يا آزاد كردن يك بنده
است) و تخيير بين نماز جمعه و نماز ظهر (در زمان غيبت امام عصر7.
4 ـ نفسى و مقدّمى :
واجـب
نـفـسـى : عـمـل واجـبـى اسـت كـه داراى مـصـلحـت ذاتـى و مـطـلوب
شـارع مـقّدس اسلام باشد، مثل نماز و حجّ .
واجـب مـقـدّمـى (واجـب غـيـرى) : آن اسـت كـه خـود
عـمـل ، مـطـلوب نـبـاشـد، بـلكه براى رسيدن به عـمـل ديـگـر، واجـب شـود، مـثـل
وضـو و شـسـتـن لبـاس بـراى نـمـاز يـا تهيه گذرنامه و ساير وسايل سفر براى حج .
5 ـ موقّت و غير موقّت :
واجب موقّت
: آن است كه براى انجامش ، زمان خاصّى تعيين شده باشد؛ مانند نمازهاى
يوميّه (واجب موقّت مُوسَّع) و روزه ماه رمضان (واجب موقّت مُضيَّق) .
نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 36