نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 67
مى شود كه از طـريـق بـذل مـال ، جـان يـا هر وسيله
ديگر، دفاع نمايند. در اين امر، احتياج به اذن امام يا حاكم شـرع نـيـسـت .
(البـتـه بـراى نـظـم و هـمـاهـنگى برنامه هاى دفاعى ، لازم است كه فرمانده يا
فرماندهان آگاه و مورد اعتماد با نظر امام يا حاكم شرع تعيين شوند.)
هـر گـاه مسلمانان از اين بيم داشته باشند كه اجانب
نقشه استيلاى بر ممالك اسلامى را كشيده ، بـدون واسطه يا با واسطه عمّال خود، از
داخل يا خارج ، آن را عملى كنند، بر همه مسلمانان واجب است به هر وسيله اى كه
امكان دارد، در برابر آنان بايستند و از ممالك اسلامى دفاع كنند.
اگر به واسطه توسعه نفوذ سياسى يا اقتصادى و تجارى
بيگانگان ، خوف آن باشد كه آن ها بر ممالك اسلامى تسلّط پيدا كنند، بر همه واجب
است كه از نفوذ آنان جلوگيرى نموده ، دست آن هـا را قـطـع كـنـنـد. هـمـچنين
برقرار ساختن روابط سياسى با دولت هاى غير اسلامى ، بايد طـورى بـاشـد كـه مـوجـب
ضـعـف و نـاتـوانـى مـسـلمـانـان يـا اسـارت آن هـا در چنگال بيگانگان يا وابستگى
اقتصادى و تجارى نگردد.
اگـر قرارداد يكى از دولت هاى اسلامى با اجانب بر
خلاف مصلحت اسلام و مسلمانان باشد، بر دولت هـاى ديـگـر واجب است كه آن ها را با
هر وسيله اى كه امكان دارد، بر لغو آن قرار داد الزام نمايند.[1]
حـضرت امام (ره) احكام دفاع از جان ، مال و ناموس را
نيز تبيين كرده اند. به عنوان نمونه ، مى نويسند:
1 ـ شـكـّى در ايـن نـيـسـت كـه هـر انـسـانـى حـق
دارد كـه در مـقـابـل حـمـله مـحـارب ، مـهـاجـم و دزد، از جـان ، نـامـوس و مال
خود دفاع نمايد.
2 ـ اگر مهاجمى به قصد كشتن ، به كسى يا بستگان او
حمله كند، بر او واجب است كه از خود و بستگانش دفاع نمايد، اگر چه منجر به قتل
مهاجم گردد و تسليم شدن جايز نيست .
3 ـ اگـر مـهاجم به قصد تعرّض به ناموس كسى حمله كند،
واجب است به هر وسيله اى