نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 17
ب- خودسازى همزمان با تحصيل
از همان آغاز جوانى، همزمان با تحصيل علوم اسلامى، در
مقام تهذيب نفس و خودسازى برآمده، به تحصيل معنويات و كسب فضايل انسانى و روحانى
پرداخت و در مدّتى بسيار كوتاه در اين رشته موفقيت بزرگ و درخشانى كسب كرد، تا
آنجا كه در همان اوان جوانى سرآمد پارسايان و پرهيزگاران عصر خويش گرديد و در ميان
شخصيتهاى بزرگ علمى و روحانى، محافل مذهبى و عامّه مردم قم، مقام و منزلت ويژه و
پر ارجى كسب كرد و ابهت و عظمت شگرفى از ايشان در دلها به وجود آمد. [1]
ج- نظم و برنامه
يكى از عوامل بسيار مؤثر در موفقيتهاى حضرت امام قدس
سره، منظّم بودن و برنامه داشتن ايشان در امور زندگى و از جمله تحصيل است. امام
قدس سره در نظم و برنامه، قهرمان كمنظيرى بود كه نمونه آن را كمتر مىتوان يافت.
تمام شؤون زندگى او، حركات و سكنات، امور شخصى، امور عبادى، مطالعه، استراحت، حضور
در جلسات درس، مباحثه، امور اجتماعى و سياسى، همه و همه براساس نظم ويژه انجام
مىگرفت. آيةالله بنى فضل درباره نظم امام قدس سره در دوران طلبگى مىفرمايد:
مرحوم آيةالله شاه آبادى (استاد اخلاق امام) درباره
نظم و حضور امام در جلسات درس گفته بود: «روح اللّه، واقعاً روح اللَّه است. نشد
يك روز ببينم كه ايشان بعد از بسماللَّه در درس حاضر باشد. هميشه پيش از آنكه
بسماللَّه درس را بگويم، حاضر بوده است.» [2]
حجةالاسلام نصرالله شاهآبادى مىگويد:
شايد بتوان گفت كه از جمله كرامات امام، نظم ايشان و
تنظيمى بود كه در امور به عمل مىآوردند ... همه كارهاى ايشان در ساعت مقرّر و
مخصوص به خود انجام مىشد. [3]
[1] - بررسى و تحليلى از نهضت امام خمينى، ج
1، ص 27
[2] -
پا به پاى آفتاب، اميررضا ستوده، ج 2، ص 312، نشر پنجره