نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 194
بعد معنوى حج
در انديشه امام خمينى قدس سره «حج» كانون معارف الهى
... پيامآور طرح و تأسيس جامعهاى بهدور از رذائل مادى و معنوى ... تجلّى و
تكرار همه صحنههاى عشقآفرين زندگى يك انسان و يك جامعه متكامل در دنياست؛ و
مناسك حج، مناسك زندگى است». [1] ايشان سفر حج را سفر بهسوى خداى تبارك و تعالى
دانسته، جهات معنوى آن را چنين ترسيم كرده است:
جهات معنوى حج بسيار است و مهم آن است كه حاج بداند
كه كجا مىرود و دعوت كى را اجابت مىكند و ميهمان كيست و آداب اين ميهمانى چيست و
بداند هر خودخواهى و خودبينى، با خداخواهى مخالف است و با هجرت الىاللّه مباين و
موجب نقض معنويت حج است و اگر همين يك جهت عرفانى و معنوى براى انسان دست بدهد و
لبيك بهراستى مقرون به نداى حق تعالى تحقق حقيقى يابد، انسان در همه ميدانهاى
سياسى و اجتماعى و فرهنگى و حتى نظامى پيروز مىشود و براى چنين انسانى، شكست مفهومى
ندارد. [2]
بعد اجتماعى حج
حج در بعد اجتماعى «بهترين ميعادگاه معارفه ملتهاى
اسلامى است كه مسلمانان با برادران و خواهران دينى و اسلامى خود از سراسر جهان
آشنا مىشوند و در آن خانهاى كه متعلق به تمام جوامع اسلامى و پيروان ابراهيم
حنيف است، گردهم مىآيند و با كنار گذاشتن تشخّصها و رنگها و ملّيتها و نژادها
به سرزمين و خانه اوّلين خود رجعت مىكنند و با مراعات اخلاق كريمه اسلامى و
اجتناب از مجادلات و تجملات، صفاى اخوت اسلامى و دورنماى تشكّل امت محمّدى 6 را در سراسر جهان به نمايش مىگذارند». [3] به همين جهت مىتوان
گفت از نظر حضرت امام قدس سره يكى از فلسفههاى مهم اجتماعى اين كنگره بزرگ و
ساليانه، «به هم پيوستن مسلمانان جهان و تحكيم